• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ten výrobce hw/sw samozřejmě tam, kde existuje konkurence a sw a hw prodává někdo jiný.
    Jde o to kdo vlastní zákazníka a je schopen mu něco nabídnout a prodat.

    Plus friendly reminder, že autonomie to otočí na záda a byť to bude ještě trvat, tak prodávání krabiček a displejů už pak bude zajímat jen fajnšmekry.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já se bavim o tom, jestli se dá větší marže udělat na prodeji hw nebo sw. Jmenuj produkt, kde výrobce hw vydělá víc než výrobce sw do něj. Neznám takový.

    Hýčkám si furt toho posledního Citroëna C5 s Hydractive:) Dokud to půjde:) A jeho navigaci fakt vidět nechceš:)

    Na krátký, protože v telefonu mám všechny kontakty a příčetný vyhledávání destinace včetně hlasového vyhledávání, co skutečně funguje, a navíc celou historii a integraci s kalendářem. A většinou cíl zadám už cestou k autu.

    U dlouhý cesty pozice instrukcí prostě přebije opruz zadávání destinace. Ale C5 má ještě extrémě špatnou navigaci, takže to neni moc reprezentativní…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak, výrobci rádia? To tam je tak jako tak. Stejně jako celej zbytek HW, kterej tam nemůže nebejt. Bavíme se od začátku o situaci, kdy to auto má v základu displej a všechen HW okolo, jen nemá navigaci, kterou si jde dokonce dokoupit online a potom se buďto stáhne přes OTA, nebo tam dost možná už je a jen se odblokuje.

    A co s jakým Chryslerem zase? Mluvil jsem o GM...

    Jinak proč na krátký trasy google a na dlouhý navigaci v autě? A sorry jestli už jsi odpovídal, ale čím jezdíš? To je totiž v debatě o použitelnosti nativních navigací dost zásadní, jsou takový, kde automaticky přepínám na CarPlay Google Maps a klidně obětuju pokyny v palubce, a jsou takový kde mě to ani nenapadne.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: A kolik z tý ceny zaplatí výrobci rádia, dodavateli mapovýho řešení a kolik je stojí design, vývoj integrace a testování?

    Nevim, jaký na tom maj marže, ale co zbyde z toho koláče, bude imo trochu okousaný.

    V celym sw světě jsou vyší marže než v hw. S výjimkou Apple, který dělá oboje, a už jsem to tu řešili.

    A z celkovýho počtu prodaných drahých navigací jim ukusují CarPlaye a nakonec to úplně sežerou autonomní auta, který budou vydělávat hlavně na infotainmentu nebo riding fee.

    Oni maj spíš automobilky problém, že furt neumí dělat sw a služby. Ale buď se to mohou učit dělat líp a líp – některý se snaží, a maj ještě dost let se na to připravit – nebo můžou prodávat krabičky, a pak čumět jak puk.

    BOBASH: To je od Chrysleru dost odvážný krok. A anketa JYRKA: trochu napovídá. Já bych si auto bez Carplay taky nekoupil. Byť na dlouhý jízdy, jak jsem psal, používám embedded, tak na kratší jedu Google mapy.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Tyjo, tak to jsem nečekal. Je to tedy hodně specifická supina respondentů, ne úplně relevantní k stavu běžné populace, ale dovedu si představit, že tohle se s dalšími generacemi těch systémů, které budou umět víc a budou plně integrované, ještě zvýrazní.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To mě nepřekvapuje :) Jak už tu psal JYRKA, pro automobilky to vidím jako potencionální problém a teoreticky by je to mohlo dostat do podobné situace, jako třeba výrobce telefonů s Androidem, kde ty značky sice pořád vydělávají, ale zároveň z toho má největší profit Google. Taky si ale dovedu představit, že je tam dotlačí zákazníci, kteří tu funkci budou vyžadovat natolik, že se z toho stane výhledově rozhodující faktor při výběru auta. No, nezávidím :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: No já jsem zvědavej, kolik automobilek přejde na Google nebo něco podobnýho – zatím to ale nevypadá.

    Mimochodem třeba GM se chce zbavit CarPlay...
    https://www.reuters.com/technology/gm-plans-phase-out-apple-carplay-evs-with-googles-help-2023-03-31/
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: To byl vtip samozřejmě. Je mi jasné, že i kdybys přesně věděl proč, stejně bys to nemohl říct :)

    Jinak je to ale zajímavé téma. Čekal bych, že se toho třeba chytí malé značky, kterým se vývoj vlastních systémů nevyplatí, ale koukám, že se k tomu zavázaly i velké automobilky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nejsme nijak vepři, o tom, jaký je proces vývoje navigací si nemyslím vcelku nic, protože to nevím a tak si o tom ani nic nemyslím.

    Vím akorát, že to něco stojí, což je důvod, proč si za to automobilka potřebuje říkat peníze, a hlavně že zákazník je "captive audience", což je důvod, proč si ty peníze říkat může. A může si jich říkat hodně.

    MINER: O tom, že by mohli vydělat víc, bych si dovolil pochybovat. Takhle tu navigaci jednorázově prodaj za peníze ekvivalentní drahýmu telefonu, přičemž prodávají jen software (HW už tam je) a ještě některý funkce prodávají jako předplatný.

    BTW, čím jezdíš, že to má tak hroznou navi?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, četl, ale řešil jsem, co je teď, ne co bude :)
    PETJU
    PETJU --- ---
    MINER: Nedam dopustit na minimalisticky head up display - to mi naprosto vyhovuje.
    Nicmene znam dost lidi, kterym to vylozene vadi - taha oci a staci jim zobrazeni navi v kaplicce pristroju.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla Model 3 Highland | Slituj se, Elone | 4K
    https://www.youtube.com/watch?v=MgG7RQF482c
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Insider v mém pojetí znamená, že dělám, co mi řeknou a pokouším se držet hubu. Fakt, jako externí dodavatel, mám nulovou rozhodovací pravomoc a vliv na to, jak se business a technický vývoj rozhodnou.
    Maličkosti, které můžu udělat, se týkají dílčích technických řešení, ale ty musí být v souladu s tím, co chce business.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Práci to dalo a peníze to stojí, ale to neřešíme :) Já jen říkal, že cena vývoje a provozu je pravděpodobně mnohem nižší, než si myslíš, protože tu drahou část neprovádí automobilky ale OEMs, kteří jsou jen asi 3 a jejichž náklady se tak rozprostřou mezi všechny značky. OEMs určitě vývoj nedělají "pro automobilky pro jejich hezký voči", ale mimo jiné protože chtějí, aby si automobilky vybraly jejich řešení oproti konkurenci, tudíž je to zase v důsledku vyjde levněji, než vývoj vlastního řešení. Jinak, já vůbec nezpochybňuju, že si automobilka může brát za navigaci kolik chce. Pravděpodobně si i za tu stejnou "licenci" účtují u různých značek různé peníze. Jen jsem upřesňoval, že ten proces ohledně vývoje a provozu navigací je nejspíš jiný, než si myslíš.

    JYRKA: Ty, jako insider, by ses na neměl divit, proč to výrobci implementují, ale spíš nám to vysvětlit, ne? :D Teď jsem u TomTomu hledal to API pro zobrazení volných parkovacích míst a koukám, že mají taky vlastní platformu pro on-board UI, což by mě teda zajímalo, u koho ji chtějí uplatnit – https://www.tomtom.com/products/tomtom-digital-cockpit/
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Point je, že by mohli vydělat víc než prodejem hw a ještě by to mohla být lepší služba i pro řidiče.

    Jinak s vopruzem souhlas. Na dlouhý cesty používám taky tu šílenou embedded navigaci, která je co se týká UX někde na hraně mezi zoufalstvim a diletanstvim, ale zobrazuje instrukce nejjasněji na nejlepším místě, páč jezdim s nav potichu a tohle je prostě víc v zornym poli.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Cetl jsi, co jsem Ti psal: carplay ten pristup mit bude. Letos
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ale ono to práci dalo a peníze to stojí. Jen to automobilka outsourcuje k TomTomu.

    To samý by šlo aplikovat i na vývoj auta samotnýho – taky bys mohl říct, že vývoj vlastně nic moc nestojí, protože půlku toho auta poskládaj z dílů od Bosche nebo Delphi. Ale ani Bosch ani TomTom to pro automobilky nedělají pro jejich hezký voči.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ok, dík za upřesnění, tohle nám novinářům úplně neřeknou.

    Nicméně ať si to výrobce vyvíjí sám nebo platí licenci (a nad tu si vyvíjí další věci), tak to furt stojí peníze.

    A co je důležitější, to, jestli automobilka chce peníze za navigaci není odvislý od toho, co jí to stojí, ale jestli může. Což je mimochodem i odpověď pro MINER: ohledně monetizace.

    Tím, že automobilka neumožní navigacím třetích stran puštěným třeba přes CarPlay přístup do interface auta (tedy typicky zobrazování navigačních pokynů na head-up displeji a na displeji před řidičem), plus další integraci s autem (předehřev baterky, plánování nabíjecích zastávek podle dojezdu), tak si může dovolit chtít po zákazníkovi za tu navigaci peníze, ať už jednorázově jako ten VW, nebo ve formě předplatnýho.

    Většina lidí to totiž zaplatí, protože jakkoliv může bejt Waze nebo Google Maps skvělý, tak ta nepropojenost s autem je prostě otravná – když jsem teď jezdil ID.Buzzem a použil jsem Google Maps přes CarPlay, tak mi na displeji před ksichtem svítilo políčko "navigace není aktivní", místo navigačních pokynů. U Enyaqu jsem Google Maps nepoužil snad vůbec, protože jsem chtěl Augmented Reality.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tady máš třeba příklad toho, jak složité je pro automobilku vyvinout zobrazování volných parkovacích míst – vezmeš platformu od TomTom a implementuješ API:
    Introduction | Parking Availability API | TomTom Developer Portal
    https://developer.tomtom.com/parking-availability-api/documentation/product-information/introduction

    Bum. Automobiloví novináři s desítkami let zkušeností se můžou rozepisovat o tom, jakou práci to muselo dát a kolik to asi stojí vyvíjet a provozovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Je to licencovaná služba někoho jiného. Frontend je v kontextu navigačních systémů, a náročnosti jejich vývoje, zanedbatelná věc. Se s tím smiř, většina to odebírá jako službu od 3rd party (BMW, Audi, Daimler a Mitsubishi vlastní podíl v Here, ale pořád je to samostatná entita, která zajišťuje vývoj a provoz). BMW je lepší než Google Maps, protože jede na Here. Here vyvíjí celou navigační platformu, ze které si výrobci můžou vybrat, které funkce a jak implementují, proto tam můžou být rozdíly, i když třeba odebírají od stejného poskytovatele. Stellantis používá platformu TomTomu. VW možná měl nějakou proprietární věc, ale asi dva roky zpátky se dohodli s TomTom.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam