• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: To neni problem jen u nas. U Tesla Superchargeru je take casto jen hotel se zachodem a zavrenou kuchyni nebo salonek s par automatama i v Italii/Rakousku. Pomalu se ale nabijecky pridavaji na klasicke pumpy, ktere jsou otevrene 24/7 a vetsinou maji lepsi zazemi. Az budou nabijecky na vsech pumpach, tak to bude naprosto v pohode.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Spousta aut (třeba ten Enyaq) má dneska už Plug and Charge, takže netaháš ani tu kartu nebo hodinky.


    DOCKINEZ: Hodinu jsem naposledy dobíjel v roce 2014 s Teslou Model S když byly jen padesátky nabíječky.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Nedobijis hodinu, ale max 20 minut.
    Zachodova pauza je o kousek kratsi
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Jinak přirovnání ke smartphonům imho trefný.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DAN_F: Nejde přece jen o zvýšenou frekvenci zastávek, ale hlavně o to čekání tam. Kdybys přijel a na místě dobil za pár minut nebo cojávím vyměnil během pár minut vymlácenou baterku za dobitou a frčel dál, tak je to něco jinýho než muset zastavit a hodinu nebo i o dost víc tam čumákovat. Život je příliš krátký, než aby člověk chtěl trčet na benzinkách. A bohužel „atrakce“ typu bistro jsou taky takový řešení-neřešení. To člověka nebaví pořád, stejně jako různý Netflixy apod. Ale každej jsme jinej, někoho to třeba baví. Já jsem spíš ten typ, kterýho otravuje málem i pauza na vychcání a nejradši by jel všechno durch na jeden zátah :)

    Ale umím si představit, že na takový to normální ježdění okolo komína by to mohlo fungovat super už teď, zejména když má uživatel na baráku soláry a možnost dobíjení v práci.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo, dokud to fungovat nebude tak lidi nebudou kupovat elektroauta, ale zároveň je potřeba říct, že elektroauta ještě nejsou tam, kde začnou být pro běžné uživatele zajímavá.

    RSZ: Možná ještě lepší paralela, než Bobashovy mobily v 90. letech, je nástup prvních smartphonů. Trh byl tou dobou plný telefonů, co vydržely na jedno nabití týden, měly dobře zvládnuté to, co od toho většina lidí chtěla, pokrytý kompletní segment, od levných, po luxusní, a proti tomu tu stály telefony se Symbianem pro geeky a první iPhone, který ani ze začátku neměl AppStore a obojí bylo drahé a jejich výhody přišly málokomu užitečné. Ono se to srovná, jen to nebude hned. Ale dovedu si představit, jak ta současná fáze může být pro spoustu lidí frustrující.

    DOCKINEZ: Se zvýšenou frekvenci zastávek kvůli dobíjení se překvapivě ve skutečnosti převážná část uživatelů dokáže srovnat, pokud tam bude nějaký dostatečný benefit, který to dokáže kompenzovat. Podobně jako u těch smartphonů. V tuhle chvíli jsou EVs především ještě příliš drahá a veškeré technologie, včetně baterií, jsou pořád ještě v dost ranné fázi a nenabízí dostatek benefitů, který by dokázal kompenzovat tu častější potřebu nabíjení (která nejspíš zůstane celkem dlouho).
    RSZ
    RSZ --- ---
    BOBASH: ten telefon moc nesedí, tam si předtím neměl funkční alternativu, mobil byl šleha i se všemi problémy a vlastně sis omezení neuvědomoval, naopak. U emobilu si stále uziju zrychlení a "vžuuum" z křižovatky, ale proti 3l domácímu kombíku v matu to takový oooch není.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    RAJCHE: Sledujume. Nevypadá to nic moc, ale ve chvíli, kdy nemají žádný globální model a hrnou spoustu peněz do vývoje, je to zatím jen díra na peníze, podobně jako Lucid. Každopádně, 7. března v 19 hodin místního času budou představovat R2 (dostupnost nicméně nejdřív 2026), což by měl být jejich vstup na globální trh, tak budeme koukat :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DAN_F: Já věřím, že až bude používání EV stejně pohodlný a bezproblémový jako u spalováků, tak si to najde klienty samo. Ale asi nikomu normálnímu se zatím moc nechce každejch pár hodin jízdy dobíjet a hlavně čekat, a k tomu se ještě je**t s milionem appek (proč nestačí prostě přiložit hodinky a zaplatit s nima, když to dneska jde i u prodavače langošů na koupališti?)

    Ale to si časem sedne, fosilní konkurence taky nebyla hned od začátku příkladem pohodlí a uživatelský přívětivosti a třeba běžným autem z 80/90. let bych jezdit určitě nechtěl :)
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: Anebo te na divne misto s nabijeckou posle sama navigace v aute. Proc by te napr. Enyaq mel nechat nabijet nekde na dalnici u pumpy s restauraci, kdyz te muze v noci poslat 10 km z dalnice do prdele k zhasnutemu business parku anebo distribucnimu centru e-shopu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, mě taky neuvěřitelně točí, že:
    1) Český provozovatelé nabíječek jsou banda lemplů a jsou schopný nechat jedinou AC nabíječku ve spodní části Vinohrad z půlky rozbitou (jde jedna zásuvka ze dvou) asi rok (PRE).
    2) Jsou schopný na nabíječky za půl mega (DC) dát nespolehlivý dotykový displeje kvůli kterým to začínáš nabíjet na šestkrát. Případně jim to rovnou nefunguje vůbec (ČEZ).
    3) Daj ty nabíječky zásadně někam, kde nic není. Jako pravda, onehdy když jsem jel do Litoměřic a byl jsem línej předem nabít, tak jsem to vrazil nakonec na třetí pokus na ČEZ u Kauflandu, kde mají aspoň chlebíčky.

    Ale, sakra, to nikomu nedošlo, že cílovka "uživatel nabíječky na elektromobil" je typicky cílovka poměrně lukrativní a že to obvykle nebudou lidi, co chtějí v Kauflandu žrát chlebíček, ale dali by klidně čtyřnásobek za hipsterskej avokádovej toust a flat white, kdyby mohli? A že by tudíž bylo dobrý stavět nabíječky někde, kde se dá ten čas využít (na čemž navíc může někdo vydělat?).

    Nicméně přesně – je to jako mobilní telefony v 90. letech, kdy jsi pobíhal po městě a hledal signál a SMS stála pět korun (v době, kdy 5 korun stálo v krámě pivo). Než si budou běžně normální lidi kupovat elektromobily, tak už to fungovat bude.

    Ale ono je to i naopak, že dokud to fungovat nebude, tak si nebudou kupovat ty elektra.

    Já jezdím dlouhý trasy elektromobilama ze studijních důvodů, ale upřímně, kdybych tím nepotřeboval jezdit kvůli práci a neměl navíc elektriku většinou zadarmo, tak u tak 80% elektromobilů, kterýma jsem tuhle zimu jezdil, sáhnu na otočku do Pardubic nebo do Třebíče (zatím dvě nejčastější místa tuhle zimu) po 20 let starým Jaguaru s benzínovým třílitrem...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ: jo no, když to člověk porovná se zkušeností s teslama, tak je to k breku a pak člověk chápe, že si o tom lidi myslí, co si myslí
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    RSZ: Zatim jsem nevidel lepsi video nez tohle. :D
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Nevim, jestli nekdo sledujete deni kolem Rivianu. Ale poslednich par mesicu nic moc pozitivniho.

    Rivian is laying off 6 percent of its employees — again - The Verge
    https://www.theverge.com/2023/2/1/23581642/rivian-layoff-ev-workers-employees-price-cut

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    RSZ: Současní kupci EVs jsou pořád nadšenci, early adopters a pioneers, kteří prošlapávají cestu širokým masám. Pro běžné uživatele je elektromobilita pořád 10 let daleko a právě díky těm lidem, co teď žijí tohle, to za těch 10 let bude vypadat líp. Někdo to ale proklestit musí, no :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: Za rok uz budou vycerpane odhaduji
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: ale tak zase dotace -200tis a jsi na 600tis :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    DOCKINEZ: mám něco naježděno ecitigem, nepotřebuju vysvětlení, vím co to je řešit dojezd a jezdit ekorallye, ale prostě ten kontrast cool vozu a necool zbytku mě pobavil
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RSZ: Sice jo, ale zas většina lidí si nepojede pro auto až někam nad Berlín. A jak píše kolega, mně přijde zajímavý zjištění, že např. protivítr může mít takovej vliv na dojezd.

    Za mě palec hore.
    BRETA
    BRETA --- ---
    RSZ: me naopak ta autenticnost prijde sympaticka, ta prvni zastavka na dobijeni mi prisla vylozene napinava, jestli to dojede :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam