• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH: Tak já jsem trochu jiná cílovka - matka, co každý den jede do Prahy do práce a po cestě tam a zpět někde vyloží/naloží dítě/děti + něco nakoupí/vyzvedne.
    Takže mně naopak vyhovují nabíječky u obchodních center, ale je jich nějak málo (Třeba v Kralupech u Teska, Lídlu ani Penny, v Praze u Hornbachu v Řepích). Celkem často se mi stane, že je vše obsazené a nebo tam je málo parkovacích míst u ní (Praha Zličín Metropole, Ikea, u Globusu prý nabíječka je, ale ještě jsem ji nenašla, Podbaba Kaufland). Cenu u nabíječek neřeším - zaměstnavatel mi dal čip od PRE. Ale už jsem v Kladně potkala nabíječku, kde nefungoval a poslední dobou mne ČEZ nabíječky po cca minutě odpojí nabíjení s chybou (to jsem si s nima volala až zas budu mít s tím problém a čas, tak se jim mám ozvat a prověří to, když tam budu mít auto propojený kabelem)
    U práce žádná nabíječka není a doma sice soláry máme, ale teď nedávají skoro nic a i když svítí, tak to jsme schopni spotřebovat na provoz domácnosti.
    Když to tak sečtu, tak i když většinou jezdím "okolo baráku", tak bych stejně potřebovala plně elektrický auto, který má dojezd nejlíp aspoň 500 km, protože pokud teď během týdne najdu jednou volnou nabíječku, tak jak to bude vypadat až se oteplí a jak za pár let?
    No a to, že potřebuju, aby to auto bylo vyšší a uvnitř celkem prostorný jak kvůli výšce a váze některých členů rodiny, tak i kvůli jejich zdravotním problémům je věc jiná.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: To neni problem jen u nas. U Tesla Superchargeru je take casto jen hotel se zachodem a zavrenou kuchyni nebo salonek s par automatama i v Italii/Rakousku. Pomalu se ale nabijecky pridavaji na klasicke pumpy, ktere jsou otevrene 24/7 a vetsinou maji lepsi zazemi. Az budou nabijecky na vsech pumpach, tak to bude naprosto v pohode.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo, dokud to fungovat nebude tak lidi nebudou kupovat elektroauta, ale zároveň je potřeba říct, že elektroauta ještě nejsou tam, kde začnou být pro běžné uživatele zajímavá.

    RSZ: Možná ještě lepší paralela, než Bobashovy mobily v 90. letech, je nástup prvních smartphonů. Trh byl tou dobou plný telefonů, co vydržely na jedno nabití týden, měly dobře zvládnuté to, co od toho většina lidí chtěla, pokrytý kompletní segment, od levných, po luxusní, a proti tomu tu stály telefony se Symbianem pro geeky a první iPhone, který ani ze začátku neměl AppStore a obojí bylo drahé a jejich výhody přišly málokomu užitečné. Ono se to srovná, jen to nebude hned. Ale dovedu si představit, jak ta současná fáze může být pro spoustu lidí frustrující.

    DOCKINEZ: Se zvýšenou frekvenci zastávek kvůli dobíjení se překvapivě ve skutečnosti převážná část uživatelů dokáže srovnat, pokud tam bude nějaký dostatečný benefit, který to dokáže kompenzovat. Podobně jako u těch smartphonů. V tuhle chvíli jsou EVs především ještě příliš drahá a veškeré technologie, včetně baterií, jsou pořád ještě v dost ranné fázi a nenabízí dostatek benefitů, který by dokázal kompenzovat tu častější potřebu nabíjení (která nejspíš zůstane celkem dlouho).
    RSZ
    RSZ --- ---
    BOBASH: ten telefon moc nesedí, tam si předtím neměl funkční alternativu, mobil byl šleha i se všemi problémy a vlastně sis omezení neuvědomoval, naopak. U emobilu si stále uziju zrychlení a "vžuuum" z křižovatky, ale proti 3l domácímu kombíku v matu to takový oooch není.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: Anebo te na divne misto s nabijeckou posle sama navigace v aute. Proc by te napr. Enyaq mel nechat nabijet nekde na dalnici u pumpy s restauraci, kdyz te muze v noci poslat 10 km z dalnice do prdele k zhasnutemu business parku anebo distribucnimu centru e-shopu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, mě taky neuvěřitelně točí, že:
    1) Český provozovatelé nabíječek jsou banda lemplů a jsou schopný nechat jedinou AC nabíječku ve spodní části Vinohrad z půlky rozbitou (jde jedna zásuvka ze dvou) asi rok (PRE).
    2) Jsou schopný na nabíječky za půl mega (DC) dát nespolehlivý dotykový displeje kvůli kterým to začínáš nabíjet na šestkrát. Případně jim to rovnou nefunguje vůbec (ČEZ).
    3) Daj ty nabíječky zásadně někam, kde nic není. Jako pravda, onehdy když jsem jel do Litoměřic a byl jsem línej předem nabít, tak jsem to vrazil nakonec na třetí pokus na ČEZ u Kauflandu, kde mají aspoň chlebíčky.

    Ale, sakra, to nikomu nedošlo, že cílovka "uživatel nabíječky na elektromobil" je typicky cílovka poměrně lukrativní a že to obvykle nebudou lidi, co chtějí v Kauflandu žrát chlebíček, ale dali by klidně čtyřnásobek za hipsterskej avokádovej toust a flat white, kdyby mohli? A že by tudíž bylo dobrý stavět nabíječky někde, kde se dá ten čas využít (na čemž navíc může někdo vydělat?).

    Nicméně přesně – je to jako mobilní telefony v 90. letech, kdy jsi pobíhal po městě a hledal signál a SMS stála pět korun (v době, kdy 5 korun stálo v krámě pivo). Než si budou běžně normální lidi kupovat elektromobily, tak už to fungovat bude.

    Ale ono je to i naopak, že dokud to fungovat nebude, tak si nebudou kupovat ty elektra.

    Já jezdím dlouhý trasy elektromobilama ze studijních důvodů, ale upřímně, kdybych tím nepotřeboval jezdit kvůli práci a neměl navíc elektriku většinou zadarmo, tak u tak 80% elektromobilů, kterýma jsem tuhle zimu jezdil, sáhnu na otočku do Pardubic nebo do Třebíče (zatím dvě nejčastější místa tuhle zimu) po 20 let starým Jaguaru s benzínovým třílitrem...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ: jo no, když to člověk porovná se zkušeností s teslama, tak je to k breku a pak člověk chápe, že si o tom lidi myslí, co si myslí
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    RSZ: Zatim jsem nevidel lepsi video nez tohle. :D
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Nevim, jestli nekdo sledujete deni kolem Rivianu. Ale poslednich par mesicu nic moc pozitivniho.

    Rivian is laying off 6 percent of its employees — again - The Verge
    https://www.theverge.com/2023/2/1/23581642/rivian-layoff-ev-workers-employees-price-cut

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    RSZ: Současní kupci EVs jsou pořád nadšenci, early adopters a pioneers, kteří prošlapávají cestu širokým masám. Pro běžné uživatele je elektromobilita pořád 10 let daleko a právě díky těm lidem, co teď žijí tohle, to za těch 10 let bude vypadat líp. Někdo to ale proklestit musí, no :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: Za rok uz budou vycerpane odhaduji
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: ale tak zase dotace -200tis a jsi na 600tis :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    DOCKINEZ: mám něco naježděno ecitigem, nepotřebuju vysvětlení, vím co to je řešit dojezd a jezdit ekorallye, ale prostě ten kontrast cool vozu a necool zbytku mě pobavil
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RSZ: Sice jo, ale zas většina lidí si nepojede pro auto až někam nad Berlín. A jak píše kolega, mně přijde zajímavý zjištění, že např. protivítr může mít takovej vliv na dojezd.

    Za mě palec hore.
    BRETA
    BRETA --- ---
    RSZ: me naopak ta autenticnost prijde sympaticka, ta prvni zastavka na dobijeni mi prisla vylozene napinava, jestli to dojede :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    RSZ:
    CRAZY_IVAN: že se k tomu ještě vracím.. to je fakt jak antireklama na emobilitu. "nabíjíš u lahodné kávy na nějaké finedinning benzínce" vs realita, ionity plácek s výhledem na kamiony, kde by se ženská večer možná bála vystoupit, druhé nabíjení u zhasnutého lidlu, třetí u kauflandu kde vítr honí odpadky sem a tam:)

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NTR23: Pětka je boží, tu bych si i dokázal představit koupit. Škoda že ta verze, kterou by člověk chtěl (větší baterka, nejsilnější motor, barevný píčoviny, výbava) bude stát 800.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Jen "jízdní představení", tedy taková ta akce kde to všem půjčej na půl hodiny. Měl jsem jednomotorovou verzi s menší baterkou, i ta je zatraceně rychlá. Podvozkově to není blbý, ale taky o tom nebudeš psát domů, řízení totál tupý a bez citu, což je v ostřejším průjezdu zatáčkou trochu znervózňující.

    Ergonomie dost ustupuje šetření – displej jen uprostřed, ovládání oken jen uprostřed, některý z těch jejich ekomateriálů jsou zajímavý (modrej plast z recyklovanejch džín), ale některý, třeba recyklátový výplně dveří, který jsou u všech verzí, jsou vyloženě odporný. Jakože jeden z nejhnusnějších materiálů co jsem kdy v autě viděl.

    Celkově – je to zajímavý, pro spoustu lidí to určitě bude fajn, ale není to levný proto, že to udělali levně v Číně nebo přišli na něco na co ostatní ne, důvody, proč je to levný, tam vidíš úplně všude.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CRAZY_IVAN: To uz existuje

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    HERR_FLICK: dle meření má např tesla u LFP na bms snižené volty natolik že kdyz ti to ukazuje 100%, tak ma ten clanek v realu rekneme 90% +- . u NMC se doporucuje ji pro skladovani drzet mezi 60-80%.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CRAZY_IVAN: tohle je ale něco jinýho
    Ta baterie může ale nemusí mít 100%, to se neví pokud jí nenabiješ do 100% a nedojde v vybalancování článků
    Týká se to jen basic LFP modelů

    Jinak to není třeba dobíjet do 100% pokaždý, stačí 1x tejdně, hovno se stane
    Ale naopak, narozdíl od jinejch lithiovek se LFP může dobíjet do 100% úplně pokaždý, aniž by byla kompromitována její životnost
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PEPAZZ: nedávno jsem četl, že tesla chystá sw update, kdy to dojezdu bude započítávat i tyhle věci jako degradace a stav baterky etc
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: jj v komentech nekdo psal ze to dela i lfp tesla, ze pro sychr je lepsi pocitat s tim že 10% je v podstatě nula pokud si predtim nedal 100% na nabíječce
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Kde to tam zmiňuje, nechce se mi koukat na hodinové video.
    Jinak moc bych se nedivil, kdyby to tak dělala i Tesla a proto je v návodu napsáno nabíjet pokaždé do 100 a nebo alespoň 1x týdně.

    Jinak i u klasických baterek se doporučuje jednou za čas nabít do 100, aby se provedl balancing.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    web prezka je moc pekná , tohle auto se povedlo, žlutá moc líbit

    Renault 5 – plně elektrický městský vůz značky Renault
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/renault5.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam