• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Spousta aut (třeba ten Enyaq) má dneska už Plug and Charge, takže netaháš ani tu kartu nebo hodinky.


    DOCKINEZ: Hodinu jsem naposledy dobíjel v roce 2014 s Teslou Model S když byly jen padesátky nabíječky.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo, dokud to fungovat nebude tak lidi nebudou kupovat elektroauta, ale zároveň je potřeba říct, že elektroauta ještě nejsou tam, kde začnou být pro běžné uživatele zajímavá.

    RSZ: Možná ještě lepší paralela, než Bobashovy mobily v 90. letech, je nástup prvních smartphonů. Trh byl tou dobou plný telefonů, co vydržely na jedno nabití týden, měly dobře zvládnuté to, co od toho většina lidí chtěla, pokrytý kompletní segment, od levných, po luxusní, a proti tomu tu stály telefony se Symbianem pro geeky a první iPhone, který ani ze začátku neměl AppStore a obojí bylo drahé a jejich výhody přišly málokomu užitečné. Ono se to srovná, jen to nebude hned. Ale dovedu si představit, jak ta současná fáze může být pro spoustu lidí frustrující.

    DOCKINEZ: Se zvýšenou frekvenci zastávek kvůli dobíjení se překvapivě ve skutečnosti převážná část uživatelů dokáže srovnat, pokud tam bude nějaký dostatečný benefit, který to dokáže kompenzovat. Podobně jako u těch smartphonů. V tuhle chvíli jsou EVs především ještě příliš drahá a veškeré technologie, včetně baterií, jsou pořád ještě v dost ranné fázi a nenabízí dostatek benefitů, který by dokázal kompenzovat tu častější potřebu nabíjení (která nejspíš zůstane celkem dlouho).
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DAN_F: Já věřím, že až bude používání EV stejně pohodlný a bezproblémový jako u spalováků, tak si to najde klienty samo. Ale asi nikomu normálnímu se zatím moc nechce každejch pár hodin jízdy dobíjet a hlavně čekat, a k tomu se ještě je**t s milionem appek (proč nestačí prostě přiložit hodinky a zaplatit s nima, když to dneska jde i u prodavače langošů na koupališti?)

    Ale to si časem sedne, fosilní konkurence taky nebyla hned od začátku příkladem pohodlí a uživatelský přívětivosti a třeba běžným autem z 80/90. let bych jezdit určitě nechtěl :)
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: Anebo te na divne misto s nabijeckou posle sama navigace v aute. Proc by te napr. Enyaq mel nechat nabijet nekde na dalnici u pumpy s restauraci, kdyz te muze v noci poslat 10 km z dalnice do prdele k zhasnutemu business parku anebo distribucnimu centru e-shopu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, mě taky neuvěřitelně točí, že:
    1) Český provozovatelé nabíječek jsou banda lemplů a jsou schopný nechat jedinou AC nabíječku ve spodní části Vinohrad z půlky rozbitou (jde jedna zásuvka ze dvou) asi rok (PRE).
    2) Jsou schopný na nabíječky za půl mega (DC) dát nespolehlivý dotykový displeje kvůli kterým to začínáš nabíjet na šestkrát. Případně jim to rovnou nefunguje vůbec (ČEZ).
    3) Daj ty nabíječky zásadně někam, kde nic není. Jako pravda, onehdy když jsem jel do Litoměřic a byl jsem línej předem nabít, tak jsem to vrazil nakonec na třetí pokus na ČEZ u Kauflandu, kde mají aspoň chlebíčky.

    Ale, sakra, to nikomu nedošlo, že cílovka "uživatel nabíječky na elektromobil" je typicky cílovka poměrně lukrativní a že to obvykle nebudou lidi, co chtějí v Kauflandu žrát chlebíček, ale dali by klidně čtyřnásobek za hipsterskej avokádovej toust a flat white, kdyby mohli? A že by tudíž bylo dobrý stavět nabíječky někde, kde se dá ten čas využít (na čemž navíc může někdo vydělat?).

    Nicméně přesně – je to jako mobilní telefony v 90. letech, kdy jsi pobíhal po městě a hledal signál a SMS stála pět korun (v době, kdy 5 korun stálo v krámě pivo). Než si budou běžně normální lidi kupovat elektromobily, tak už to fungovat bude.

    Ale ono je to i naopak, že dokud to fungovat nebude, tak si nebudou kupovat ty elektra.

    Já jezdím dlouhý trasy elektromobilama ze studijních důvodů, ale upřímně, kdybych tím nepotřeboval jezdit kvůli práci a neměl navíc elektriku většinou zadarmo, tak u tak 80% elektromobilů, kterýma jsem tuhle zimu jezdil, sáhnu na otočku do Pardubic nebo do Třebíče (zatím dvě nejčastější místa tuhle zimu) po 20 let starým Jaguaru s benzínovým třílitrem...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ: jo no, když to člověk porovná se zkušeností s teslama, tak je to k breku a pak člověk chápe, že si o tom lidi myslí, co si myslí
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    RSZ: Zatim jsem nevidel lepsi video nez tohle. :D
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Nevim, jestli nekdo sledujete deni kolem Rivianu. Ale poslednich par mesicu nic moc pozitivniho.

    Rivian is laying off 6 percent of its employees — again - The Verge
    https://www.theverge.com/2023/2/1/23581642/rivian-layoff-ev-workers-employees-price-cut

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    RSZ: Současní kupci EVs jsou pořád nadšenci, early adopters a pioneers, kteří prošlapávají cestu širokým masám. Pro běžné uživatele je elektromobilita pořád 10 let daleko a právě díky těm lidem, co teď žijí tohle, to za těch 10 let bude vypadat líp. Někdo to ale proklestit musí, no :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: Za rok uz budou vycerpane odhaduji
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: ale tak zase dotace -200tis a jsi na 600tis :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    DOCKINEZ: mám něco naježděno ecitigem, nepotřebuju vysvětlení, vím co to je řešit dojezd a jezdit ekorallye, ale prostě ten kontrast cool vozu a necool zbytku mě pobavil
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RSZ: Sice jo, ale zas většina lidí si nepojede pro auto až někam nad Berlín. A jak píše kolega, mně přijde zajímavý zjištění, že např. protivítr může mít takovej vliv na dojezd.

    Za mě palec hore.
    BRETA
    BRETA --- ---
    RSZ: me naopak ta autenticnost prijde sympaticka, ta prvni zastavka na dobijeni mi prisla vylozene napinava, jestli to dojede :)
    RSZ
    RSZ --- ---
    RSZ:
    CRAZY_IVAN: že se k tomu ještě vracím.. to je fakt jak antireklama na emobilitu. "nabíjíš u lahodné kávy na nějaké finedinning benzínce" vs realita, ionity plácek s výhledem na kamiony, kde by se ženská večer možná bála vystoupit, druhé nabíjení u zhasnutého lidlu, třetí u kauflandu kde vítr honí odpadky sem a tam:)

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NTR23: Pětka je boží, tu bych si i dokázal představit koupit. Škoda že ta verze, kterou by člověk chtěl (větší baterka, nejsilnější motor, barevný píčoviny, výbava) bude stát 800.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Jen "jízdní představení", tedy taková ta akce kde to všem půjčej na půl hodiny. Měl jsem jednomotorovou verzi s menší baterkou, i ta je zatraceně rychlá. Podvozkově to není blbý, ale taky o tom nebudeš psát domů, řízení totál tupý a bez citu, což je v ostřejším průjezdu zatáčkou trochu znervózňující.

    Ergonomie dost ustupuje šetření – displej jen uprostřed, ovládání oken jen uprostřed, některý z těch jejich ekomateriálů jsou zajímavý (modrej plast z recyklovanejch džín), ale některý, třeba recyklátový výplně dveří, který jsou u všech verzí, jsou vyloženě odporný. Jakože jeden z nejhnusnějších materiálů co jsem kdy v autě viděl.

    Celkově – je to zajímavý, pro spoustu lidí to určitě bude fajn, ale není to levný proto, že to udělali levně v Číně nebo přišli na něco na co ostatní ne, důvody, proč je to levný, tam vidíš úplně všude.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CRAZY_IVAN: To uz existuje

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    HERR_FLICK: dle meření má např tesla u LFP na bms snižené volty natolik že kdyz ti to ukazuje 100%, tak ma ten clanek v realu rekneme 90% +- . u NMC se doporucuje ji pro skladovani drzet mezi 60-80%.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CRAZY_IVAN: tohle je ale něco jinýho
    Ta baterie může ale nemusí mít 100%, to se neví pokud jí nenabiješ do 100% a nedojde v vybalancování článků
    Týká se to jen basic LFP modelů

    Jinak to není třeba dobíjet do 100% pokaždý, stačí 1x tejdně, hovno se stane
    Ale naopak, narozdíl od jinejch lithiovek se LFP může dobíjet do 100% úplně pokaždý, aniž by byla kompromitována její životnost
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PEPAZZ: nedávno jsem četl, že tesla chystá sw update, kdy to dojezdu bude započítávat i tyhle věci jako degradace a stav baterky etc
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: jj v komentech nekdo psal ze to dela i lfp tesla, ze pro sychr je lepsi pocitat s tim že 10% je v podstatě nula pokud si predtim nedal 100% na nabíječce
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam