• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F, PETER_PAN: Myslím, že to bude hodně souviset s JYRKA.

    Aktuálně je problém v tom, že nová EV jsou veljá a drahá a občasné ojetiny zas měly relativně malý dojezd už z výroby.

    Nicméně čím víc se o to zajímám, tím víc zjišťuji, že ačkoliv kompletní přestavba z ICE na elektro se nevyplatí, kolem některých vozů - např. i-Miev a hlavně Leaf - existuje relativně velká komunita lidí, která ta auta opravuje a vylepšuje, včetně neoficiálních baterií a ojetin těhle vozů je na trhu relativně dost.

    Takže jestli prudce klesnou náklady na repase + zároveň dál poroste kapacita baterií, tak klidně battery pack Leafu o velikosti 24 kWh půjde nahradit packem se 124 kWh pod 150 tisíc a range bude "od 600 km", s čímž pro běžné ježdění stačí i Lvl2 dobíjení ze sloupu veřejného osvětlení…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DAN_F: Ja si myslim ze to bude 5 let a ne 10.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    NIKDAS: To by mě zajímalo jak to funguje, protože třeba u koncernových aut myslím nejde ani oddělat krytka bez použití dálkového ovládání (určitě to nejde u citiga)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Hasiči v USA maj tenhle vynález, díky kterýmu si auto myslí, že se nabíjí, takže se sepnou různý systémy, který by měly hasičům pomoct s bezpečností (nepřišel jsem na to co přesně, ale minimálně by se mělo zabránit v rozjetí vozu - což by třeba mohla využívat i policie - při začátku silniční kontroly píchnout do auta, aby se kontrolovaný v průběhu nemohl rozhodnout ujíždět).

    Emergency Plug
    https://www.emergency-plug.com/

    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DZODZO: Byla otázka času než je přestane bavit to platit. Ať si to Li Shufu platí sám.
    HANZS
    HANZS --- ---
    DZODZO: No to by asi legislativně nešlo, já to pochopil tak, že si nastaviš, které budeš používat a pak po nastoupení se stiskem jednoho tlačítka to tak všechno nastaví. Což je pořád dost fajn řešení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: mne sa paci, ze mas moznost si tam vypnut tie safety pipaky a auto si to bude pamatat aj po opatovnom zapnuti, takze to nemusis prenastavovat pri kazdom nasadani do auta

    This car has the weirdest feature!
    https://www.youtube.com/watch?v=d64ldEXL1Kk
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Volvo Cars sníží podíl ve výrobci elektromobilů Polestar ze 48 na 18 procent
    https://oenergetice.cz/elektromobilita/volvo-cars-snizi-podil-ve-vyrobci-elektromobilu-polestar-ze-48-na-18-procent
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tohle je zajímavé... Myslím si, že se letos, nejpozději příští rok, docela dost pohnou ceny.

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DOCKINEZ: Jojo, určitě nejde jen o zvýšenou frekvenci zastávek, ale ten zbytek jsou problémy, které se ruku v ruce s dostatečným rozšířením a vývojem technologie relativně rychle vyřeší. Rychlost nabíjení každých pár let výrazně poskočí a brzy bude snesitelná i pro běžného uživatele. Dnes je to kolem 20 minut a ze 10 let věřím, že může být reálné nabíjet do 80 % za 5–10, což už je ta zastávka na záchod. Dostupnost a kvalita infrastruktury se taky významně zlepšuje a když to člověk porovná se situací před 10 lety, je to propastné. Auta budou levnější, pohodlnější a chytřejší. Ale kratší dojezd tu s velkou pravděpodobností bude i za 10 let, protože menší baterka znamená menší váhu, dostupnější cenu vozidla a z relativního hlediska i kratší nabíjení. A i když dnes každý druhý průměrný uživatel tvrdí, jak by si nikdy nekoupil elektromobil, dokud to na jedno nabití nenajede 1 000 km, jako jeho Octavia 2 diesel, tak za "pár let" bude úplně v pohodě jezdit elektromobilem s dojezdem 400 km, protože provozovat ICE bude v porovnání s tím asi tak pohodlné, jako fungovat v dnešní době s Nokií 3310. Ale jak jsem psal níž, tohle ještě nějakou dobu potrvá a i když EV technologie je dnes už použitelná, pořád je to pro nadšence a boháče, kteří za ostatní oddřou tyhle začátky, ve kterých se pořád ještě nacházíme.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: To neni problem jen u nas. U Tesla Superchargeru je take casto jen hotel se zachodem a zavrenou kuchyni nebo salonek s par automatama i v Italii/Rakousku. Pomalu se ale nabijecky pridavaji na klasicke pumpy, ktere jsou otevrene 24/7 a vetsinou maji lepsi zazemi. Az budou nabijecky na vsech pumpach, tak to bude naprosto v pohode.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Spousta aut (třeba ten Enyaq) má dneska už Plug and Charge, takže netaháš ani tu kartu nebo hodinky.


    DOCKINEZ: Hodinu jsem naposledy dobíjel v roce 2014 s Teslou Model S když byly jen padesátky nabíječky.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Nedobijis hodinu, ale max 20 minut.
    Zachodova pauza je o kousek kratsi
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Jinak přirovnání ke smartphonům imho trefný.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DAN_F: Nejde přece jen o zvýšenou frekvenci zastávek, ale hlavně o to čekání tam. Kdybys přijel a na místě dobil za pár minut nebo cojávím vyměnil během pár minut vymlácenou baterku za dobitou a frčel dál, tak je to něco jinýho než muset zastavit a hodinu nebo i o dost víc tam čumákovat. Život je příliš krátký, než aby člověk chtěl trčet na benzinkách. A bohužel „atrakce“ typu bistro jsou taky takový řešení-neřešení. To člověka nebaví pořád, stejně jako různý Netflixy apod. Ale každej jsme jinej, někoho to třeba baví. Já jsem spíš ten typ, kterýho otravuje málem i pauza na vychcání a nejradši by jel všechno durch na jeden zátah :)

    Ale umím si představit, že na takový to normální ježdění okolo komína by to mohlo fungovat super už teď, zejména když má uživatel na baráku soláry a možnost dobíjení v práci.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo, dokud to fungovat nebude tak lidi nebudou kupovat elektroauta, ale zároveň je potřeba říct, že elektroauta ještě nejsou tam, kde začnou být pro běžné uživatele zajímavá.

    RSZ: Možná ještě lepší paralela, než Bobashovy mobily v 90. letech, je nástup prvních smartphonů. Trh byl tou dobou plný telefonů, co vydržely na jedno nabití týden, měly dobře zvládnuté to, co od toho většina lidí chtěla, pokrytý kompletní segment, od levných, po luxusní, a proti tomu tu stály telefony se Symbianem pro geeky a první iPhone, který ani ze začátku neměl AppStore a obojí bylo drahé a jejich výhody přišly málokomu užitečné. Ono se to srovná, jen to nebude hned. Ale dovedu si představit, jak ta současná fáze může být pro spoustu lidí frustrující.

    DOCKINEZ: Se zvýšenou frekvenci zastávek kvůli dobíjení se překvapivě ve skutečnosti převážná část uživatelů dokáže srovnat, pokud tam bude nějaký dostatečný benefit, který to dokáže kompenzovat. Podobně jako u těch smartphonů. V tuhle chvíli jsou EVs především ještě příliš drahá a veškeré technologie, včetně baterií, jsou pořád ještě v dost ranné fázi a nenabízí dostatek benefitů, který by dokázal kompenzovat tu častější potřebu nabíjení (která nejspíš zůstane celkem dlouho).
    RSZ
    RSZ --- ---
    BOBASH: ten telefon moc nesedí, tam si předtím neměl funkční alternativu, mobil byl šleha i se všemi problémy a vlastně sis omezení neuvědomoval, naopak. U emobilu si stále uziju zrychlení a "vžuuum" z křižovatky, ale proti 3l domácímu kombíku v matu to takový oooch není.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    RAJCHE: Sledujume. Nevypadá to nic moc, ale ve chvíli, kdy nemají žádný globální model a hrnou spoustu peněz do vývoje, je to zatím jen díra na peníze, podobně jako Lucid. Každopádně, 7. března v 19 hodin místního času budou představovat R2 (dostupnost nicméně nejdřív 2026), což by měl být jejich vstup na globální trh, tak budeme koukat :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DAN_F: Já věřím, že až bude používání EV stejně pohodlný a bezproblémový jako u spalováků, tak si to najde klienty samo. Ale asi nikomu normálnímu se zatím moc nechce každejch pár hodin jízdy dobíjet a hlavně čekat, a k tomu se ještě je**t s milionem appek (proč nestačí prostě přiložit hodinky a zaplatit s nima, když to dneska jde i u prodavače langošů na koupališti?)

    Ale to si časem sedne, fosilní konkurence taky nebyla hned od začátku příkladem pohodlí a uživatelský přívětivosti a třeba běžným autem z 80/90. let bych jezdit určitě nechtěl :)
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    BOBASH: Anebo te na divne misto s nabijeckou posle sama navigace v aute. Proc by te napr. Enyaq mel nechat nabijet nekde na dalnici u pumpy s restauraci, kdyz te muze v noci poslat 10 km z dalnice do prdele k zhasnutemu business parku anebo distribucnimu centru e-shopu?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam