• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: No když tam strčíš jen kabel z třífázový zásuvky, tak budeš 16 hodin nabíjet víceméně cokoliv. Musíš mít wallbox, pak skoro všechno umí nabíjet 11 kW (takže nabiješ třeba za 5-8 hodin podle velikosti baterie).

    Jinak číňanama teď jezdím a zatím jsem teda neobjevil ty levný zajímavý čínský auta – minulej tejden jsem měl MG5, což je přesně tak špatný jak bych od Číny čekal, akorát to jako bonus stojí skoro stejně jako BMW. Moc nerozumím tomu, proč by to někdo měl chtít.

    CATSIAM: Potřebuješ Enyaq, no. Ten v mrcasení se kolem města těch 500 najede a vyšší a prostornej je. Nebo Teslu Model Y. Bohužel to všechno je přes milion, ale to bude alternativní Čína taky.

    Jinak co se týče umístění nabíječek, tak obchoďáky jsou samozřejmě ok, protože každej jezdí nakupovat, já to myslel spíš tak, že by to chtělo i nějaký nabíječky jinde. Obchoďákový jsou dobrý na to, že když normálně jezdím po okolí, tak si jednou za tejden dojedu na větší nákup (já používám typicky PRE v OC Stromovka) a na tejden ježdění mi to tak nějak dá. Ale na cestách by mě dost potěšilo, kdyby nabíječka nebyla jen na prázdným odpočívadle u dálnice, ale třeba u něčeho kde se dá jíst nebo něco dělat.

    Jo ad čip – ideálně chceš nějakou kartu jako Chargepass, Škoda Powerpass, Chargemap nebo jak se to všechno jmenuje, ty většinou mají dobrý pokrytí, byť PRE s ČEZem snad umí nějakej roaming. Za mě mám nejlepší zkušenosti s tou škodováckou, s tou jsem zatím nabil úplně všude, několikrát i v situaci, že jsem měl zároveň jinou kartu co jsem dostal k autu který jsem zrovna testoval a ta nefungovala, škodovácká jo.
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    Ohledně levnějších aut
    Manžel pokukoval po nějakých velkých Číňanech (nevím přesně jakých) s rozumně vypadajícím dojezdem, ale když pak hledal nějaké údaje o nabíjení, tak ho zaskočili tím, že že sice kabel se tam strká 3 fázový, ale auto to nějak neumí využít a reálná (jima v autosalonu vyzkoušená) doba nabíjení je 16 hodin
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH: Tak já jsem trochu jiná cílovka - matka, co každý den jede do Prahy do práce a po cestě tam a zpět někde vyloží/naloží dítě/děti + něco nakoupí/vyzvedne.
    Takže mně naopak vyhovují nabíječky u obchodních center, ale je jich nějak málo (Třeba v Kralupech u Teska, Lídlu ani Penny, v Praze u Hornbachu v Řepích). Celkem často se mi stane, že je vše obsazené a nebo tam je málo parkovacích míst u ní (Praha Zličín Metropole, Ikea, u Globusu prý nabíječka je, ale ještě jsem ji nenašla, Podbaba Kaufland). Cenu u nabíječek neřeším - zaměstnavatel mi dal čip od PRE. Ale už jsem v Kladně potkala nabíječku, kde nefungoval a poslední dobou mne ČEZ nabíječky po cca minutě odpojí nabíjení s chybou (to jsem si s nima volala až zas budu mít s tím problém a čas, tak se jim mám ozvat a prověří to, když tam budu mít auto propojený kabelem)
    U práce žádná nabíječka není a doma sice soláry máme, ale teď nedávají skoro nic a i když svítí, tak to jsme schopni spotřebovat na provoz domácnosti.
    Když to tak sečtu, tak i když většinou jezdím "okolo baráku", tak bych stejně potřebovala plně elektrický auto, který má dojezd nejlíp aspoň 500 km, protože pokud teď během týdne najdu jednou volnou nabíječku, tak jak to bude vypadat až se oteplí a jak za pár let?
    No a to, že potřebuju, aby to auto bylo vyšší a uvnitř celkem prostorný jak kvůli výšce a váze některých členů rodiny, tak i kvůli jejich zdravotním problémům je věc jiná.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    HANZS: jasně
    Ale lidi, co jim stačí leaf s oem baterkou si koupěj jetej leaf s takovou baterkou a vystačej si s tím, max jen s nějakejma drobnějšíma opravama, jako když si koupěj Fabii 1.2 TSI a vyměněj jí šmejdskej rozvodovej řetěz

    Dávat tam 120kwh baterii je jako si koupit Fabii v žebráku a cpát tam 500hp V8
    Zástavba bude strašnej voser, protože se do týhle koncepce jednoduše nevejde, nejspíš obětuješ znatelnou část vnitřního prostoru
    Cenově to vyjde jak novej GR Yaris
    Ale pořád budeš mít vysyflenou neprodejnou Fabii

    Pár lidí to udělá
    Daj se ale spočítat na prstech ruky
    MINER
    MINER --- ---
    Kdyby někdo chtěl kouknout na konstrukci a rozdíly power-packů (placky i válce)
    Electric Vehicle Battery Breakdown: Cells to Modules to Packs!
    https://www.youtube.com/watch?v=hBbhevHZZ5E


    Zajímavé je, jak řeší termo-regulaci: např. Plaid má rovnoměrné chlazení baterky (u starších se jedna strana baterky zahřívá víc). Nebo roztahování baterek.

    Taky je tam vidět, jak šetří prostorem: např. Model Y nemá vyměnitelné moduly, ale baterka je pár velkých monolitů. Zajímal by mě dopad na životnost.

    Přijde mi to zajímavé pro pochopení jak složité jsou power-packy a jak se liší a na co to má vliv.
    HANZS
    HANZS --- ---
    HERR_FLICK: Ale je pravdou, že každý má jiná měřítka, známý má Leafa 1gen už tři roky, koupeného jako jetý za cca 350tis., mají najeto cca 50tis. a jsou nadšení z toho auta .)
    Celkově si myslím, že segment levných EV z baterií cca 30kWh se podceňuje, spousta lidí by si to koupila na seznámení s EV jako druhé auto do rodiny a pak by imho lépe přešli i na "velké" EV.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: problém konkrétně Nissanu Leaf je v tom, že to je levnej Nissan = nesnesitejnej krám sám o sobě hned jak vyjel z fabriky
    Tohle Nissan udělal jako nějakou pomstu elektromobilitě, aby co nejvíc lidí, co s takovym šmejdem přijdou do styku, mělo rovnítko EV = krám a vyhnuli se tomu po další dekádu

    Tunit to je jako lejt peníze do tuningu Škody Octavie
    Jako můžeš z toho udělat relativně rychlý auto, jenomže to nikdy nebude sportovní auto

    Za peníze, co koupíš relativně použitelnej Leaf (do kterýho má aspoň trochu cenu cpát peníze) a dáš mu použitelnej battery pack
    Tady celkem brzo budou nový BEV se stejně velkou baterku.. Nový, mnohem líp postavený a s tovární zárukou

    Úprava Leafu tak zůstane okrajovou záležitostí pro pár vesnickejch kutilů, který maj úpravou Ovce pocit, že vyhráli nad systémem a postavili si supersport za zlomek ceny
    Ve skutečnosti ale jen nenávratně vylili do kanálu peníze, který by jim koupily reálný tovární sportovní auto

    Should I buy an older EV to upgrade the battery in the future, or a new EV now?
    https://thedriven.io/2023/01/11/should-i-buy-an-older-ev-to-upgrade-the-battery-in-the-future-or-a-new-ev-now/
    HANZS
    HANZS --- ---
    COMODOR_FALKON: Já si osobně myslím, že se ten upgrade starých EV nestane masovou záležitostí. Snad jedině, kdyby to dělal přímo výrobce, tak by lidi asi k tomu měli důvěru. Jinak myslím, že raději sáhnou po ojetém EV starém třeba 6 let, které ve finále nebude o tolik dražší.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RATTKIN: Někdy je potřeba ještě obejít SW blok v BMS/řídící jednotce.

    BOBASH: V reálném světě existují ve značných počtech i dnes lidé, co ještě provozují Škodu 120, protože je doveze z bodu A do bodu B, má VŠECHNY potřebné funkce a to že to není letošní model je jim tak nějak jedno…

    Proti tomu je i moje auto hypermoderní.

    Ne všichni si potřebují kompenzovat svoje mindráky tím, že každé 2 roky promrhají milion za auto, které je doveze z A do B stejně jako to předchozí, ale má nový lak…

    Leaf s novou baterkou může na pohodu sloužit dalších 20-30 let.

    Krom toho, kdybys býval četl pozorně i jiné příspěvky, než své vlastní, zaregistroval bys informaci o tom, že se očekává pád cen baterií, což ten upgrade dál zjednodušší.
    TOFI
    TOFI --- ---
    Mercedes šlape na brzdu a zpomaluje plány s elektromobilitou. Zákazníci rozhodli - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/novinky-ze-sveta-automobilek-mercedes-slape-na-brzdu-a-zpomaluje-plany-s-elektromobilitou-zakaznici-rozhodli-21012066#
    TOFI
    TOFI --- ---
    MWC 2024: Mobilní svět jim už nestačí. První elektromobil od Xiaomi zamířil do Evropy - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/internet-a-pc-mwc-2024-mobilni-svet-jim-uz-nestaci-prvni-elektromobil-od-xiaomi-zamiril-do-evropy-40462266
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: dnes som pozeral video kde mal typek teslu model S z roku 2015 s najazdom 500000km, dojazd klesol z nejakych 400 na 300 km a vravel ze za 10000e moze mat repas, kde sa mu ten dojazd navysi na nejakych 380 alebo za 20000e novu baterku, tak predpokladam, ze repas staci, ten dojazd navyse by za tu cenu novej baterky asi nestal
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RATTKIN: Vyměnit baterku za stejnou/podobnou jednoduchý bejt může. Vyměnit baterku za natolik jinou, aby s ní Leaf ujel 500 kilometrů, fakt sranda nebude.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    CRAZY_IVAN: Kryten válí!!
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    myslím že vyměnit baterku je snazší než vyměnit motor. Hlavně pro staré EV bez termálního managementu. To je 1 konektor a 14 šroubů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: A až to bude levnější, tak zase budou levnější rozumnější elektromobily než je Leaf.

    Dokážu si představit retrofity Taycanů nebo třeba i starejch Modelů S (ať už kvůli free superchargerům nebo tomu, že maj ještě normální ovládání), ale vylepšování starýho Leafu neobstojí proti koupi novějšího a lepšího ojetýho auta.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    k leafu jsem si vzpomněl na tohle video
    New Batteries for Old EVs : 150% more range for a Nissan LEAF | FULLY CHARGED
    https://www.youtube.com/watch?v=C4nS_tSQiVQ
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Souhlas, ty prachy, co to aktualne stoji, za to nikdo neda.
    Ale vymenu packu u Leafa a vymenu motoru u Fobie ( a vubec obecne vymenu spalovaciho motoru za typove jinej u jakyhokoli auta)bych nesrovnaval, to je uplne jina liga, ale souhlasim, rozhodne by ta baterka mela mit hmotnost max ty 62 kWh z ZE1 e+.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: 200 kkč za baterky do auta, který nový stojí milion a i ojetý bude ještě dlouho stát přes půl milionu, zvlášť když je to jediná oprava co budeš na dlouho potřebovat a je to skutečně oprava (výměna) dává smysl.

    300-400kkč za baterky do auta, který má vůbec nějakou hodnotu jen kvůli tomu, že elektromobilů je zatím na trhu ojetin nedostatek, a je to zastaralá mrcha, nedává smysl téměř žádnej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Náhradní pack je jedna věc, upgrade na něco o řád lepšího je jiná věc. Já taky doufám, že až budou levný Taycany, tak půjde upgradovat na baterku z faceliftu, koupenou někde z bouračky.

    GOR: Mustangů a Miat se vyrobily miliony, v obou případech existujou připravený kity na zástavbu kdejakýho modernějšího motoru a přesto je to záležitost pro pár nadšenců. A to i když se bavíme o třeba upgradu toho Leafu na 62 kWh baterku z novějšího Leafu (což jsem, přiznám se, nevěděl že jde a že to auto je furt technicky podobný).

    COMODOR_FALKON: Naopak, spíš jen v hipsterský dimenzi něco takovýho fungovat bude, protože pár hipstrům možná přijde cool jezdit v nějakým předpotopním krámu s nabastlenou moderní baterkou.

    Ale investice 150-200k do zvýšení dojezdu na 500 km je v tuhle chvíli nesmysl. I ta 16-blade baterka pro Leaf stojí 12 tisíc dolarů, což je asi 280 tisíc bez daně, cla a DPH, takže v reálu spíš 370 tisíc. A to jsi tam bez montáže, takže 400 tisíc, a máš furt 40 kWh krám, navíc zastaralej i ve všem ostatním.

    A to se pořád bavíme jen o baterce, jen co jsem prolít nějaký DIY fóra, tak třeba majitelé Leafů co řeší tenhle upgrade řeší taky úpravy podvozku, protože hmotnost navíc ti samozřejmě rozhodí jeho naladění.

    Když se vrátím k těm Miatám a Mustangům – teoreticky je strašně jednoduchý dát na Miatu turbo nebo do ní nacpat V8 z Corvette, stejně jako je jednoduchý nacpat do Mustangu z 60. let moderní motor, a na všechno jsou "kity".

    Taky znám pár lidí, který takovou věc reálně udělali. A ne na "průkopnickým levelu", ale něco, co už udělaly tisíce lidí před nima. Nikdy to auto nefungovalo pořádně bez měsíců dolaďování.

    Tohle bude podobný, ta sada problémů bude jiná (byť ne všechny budou jiný, třeba rozhození naladění podvozku změnou hmotnosti bude všude stejný), někdy to bude snazší (nehrabeš do mechaniky), někde to bude mnohem komplikovanější.

    A hlavně mimo nadšenců takovýhle věci NIKDO nedělá.

    Teoreticky by nebyl problém zastavovat třeba do jedničkových Fabií, kterých je spousta a jsou skvěle udělaný, moderní diesely a mít super úsporný auto. Reálně to nikdo nedělá (kromě nadšenýho tunera možná), protože nacpat 150 tisíc do auta v hodnotě 50 tisíc nikomu nepřijde jako dobrej nápad.

    Ten Leaf je stejnej případ. Dneska tam narveš 400 tisíc za upgrade starýho krámu na 62 kWh, což stejně není žádná výhra a vyjde tě líp si koupit ojetou Teslu, která je úplně ve všem lepší.

    Až budou baterky levnější, tak budou levnější i nový elektromobily, takže to bude furt stejný.

    A 62 kWh Leaf se pořád ani náznakem neblíží 500 km dojezdu, reálně bude tak na polovině.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam