• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Poslední video z Čtvrtkonu:
    Problémy EV o kterých jsme si my EVčkáři zakázali mluvit - Marian Benčat
    https://youtu.be/JkPQZdS1OtM
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: jako jo, argument beru
    V praxi krátkej kufr do hloubky pod úroveň sklopenejch sedaček a nákladový hrany bejvá tak trochu k hovnu
    A to natolik, že ho spousta výrobců odděluje dvojitou podlahou by default
    Že zkušenosti s EG6 civicem, co to takhle má, to můžu potvrdit
    Tam pokud máš ultimátně snadno sklopitelný zadní sesle (což Honda E má), tak ten rozdíl v hloubce defakto nehraje roli
    Mj ten kufr u 5 bude mít větší kapacitu I díky tomu, že to auto je o dobrejch 10 cm delší
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: No v EV docela vysoký napětí je, pokud vím. Nevím, jestli se to klasifikuje správně elektrikářsky jako vysoký, ale je rozhodně dost vysoký na to, aby tě umělo velmi kvalitně zabít, když si nedáš pozor. A potřebuješ na to speciální kvalifikaci, normální automechanik/autoelektrikář nesmí na elektromobilu dělat skoro nic a hrabat se v baterce a v pohonným ústrojí je ještě asi třetí level tý kvalifikace (aspoň jak to mají u VW).
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Ale jdi s tim, v aute zadny vysoky napeti neni, pominu-li par cm v benzinovym ICE mezi listou a svickou.

    HERR_FLICK: Trakcak se sice pod podlahu vejde, ale k trakcaku potrebujes bednu tranzistoru s bizuterii okolo, ktera nemusi bejt uplne mala, kdyz honis kazdej litr. Z hlediska ruseni neni optimalni mit tu bednu od trakcaku daleko - ne, ze to nejde, ale neni to dobry pro vyrobni naklady. A u auta pro masy jsou takovy fajnovosti tezko obhajitelny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: No tady ale právě nemáš ten kufr do hloubky, tam, kde bys měl v normálním autě spodní podlahu kufru, tady máš motor. Což ti u velkýho auta nemusí nijak moc vadit, tam se to "vsákne", ale když máš pidiauto, tak potřebuješ každý místo, který najdeš:



    Mimochodem, Honda e má 171 litrů kufr, 5 E-tech má tuším 320 nebo něco takovýho. Což je dost zásadní rozdíl, první je "kufr na malej nákup", druhý je na hraně použitelnosti jako občasnýho rodinnýho auta.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: motor vzadu ti moc zadní kufr neomezí, viz zadokolá Honda E
    Která má ale taky předek vyplněnej bordelem
    Ale taky by mě zajímalo zdůvodnění výběru fwd

    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    KUTAS: kvůli jízdním vlastnostem
    Jako u sračky typu Leaf je to jedno

    Pokud odkazuješ na sportovní auto s motorem uprostřed, co bylo zadokola, tak už to úplně jedno není

    BEV je díky umístění většiny masy mezi nápravy podobná autu s motorem uprostřed, a pak je škoda z toho rovnou neudělat zábavné řidičské vozidlo
    Tuplem když si vykrádáš historii a odkazuješ na to nejsportovnější nejlegendárnější auto

    U kompaktních ICE dává smysl předokola kvůli jednoduchosti konstrukce s motorem napříč a zachováním vnitřního prostoru (třeba genialní původní Mini je toho učebnicovou ukázkou, kor když to porovnáš s kovošrotem typu VW Brouk, kterej se musel notně upravit v rally special Porsche 911, aby na Mini Coopery vůbec stačil.. Přitom cenově to bylo úplně jinde, a místa víc uvnitř pořád nebylo)

    U ICE je prostorově jedno, kde bude motor
    A tím, že máš váhu 50:50, tak je škoda nedat motor dozadu, kde zajistí lepší jízdní vlastnosti i zábavnost
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Tak zase normální 5, včetně normální 5 turbo, byla předokolka.

    Hlavně se ale zdá, že to s tím místem tak úplně jednoznačný není, pokud se bavíme o malých autech. MEB Entry (VW ID.2) bude taky primárně předokolka. Tipuju, že to bude mít něco společnýho s prostorem pod přední kapotou využitelným jenom pro techniku, zatímco motor vzadu by znamenal omezit kufr.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Zadokolka je důležitá u všeho, akorát u ICE je těžký/drahý/prostorově nevýhodný ji udělat (musíš mít buďto kardan přenášející výkon od motoru na zadní kola, nebo ten motor mít vzadu) a navíc když máš vpředu motor a vzadu hnaný kola, máš blbě rozložení hmotnosti s ohledem třeba na trakci při vyjíždění kopců.

    U auta, který má vprostředku baterku, takže ideální rozložení hmotnosti, a není problém nacpat dozadu motor, aniž bys přišel o kufr, je zadokolka lepší, protože má lepší trakci a celkově lepší jízdní vlastnosti, zjednodušeně řečeno proto, že používáš jedny kola pro akceleraci a druhý pro zatáčení. Předokolka má inherentní nevýhodu v tom, že zatáčí a pohání se stejnejma kolama, kterým pak snadno dojde přilnavost/trakce. Plus při akceleraci zatěžuješ víc zadní kola, takže u zadokolky vyrobíš víc trakce, kdežto u předokolky míň.

    Výsledek z uživatelskýho hlediska je, že zatímco zadokolka si kolama do zatáčky "pomůže" (když přidáš, posune auto do zatáčky, když bys přidal extrémně hodně a neměl zapnutou elektroniku, tak jí obkroužíš přetáčivým smykem), zatímco předokolka když přidáš začne mnohem dřív ztrácet trakci a případně se sunout po čumáku ven za zatáčky.

    Ta citlivost na ztrátu trakce je u EV, který má obří krouťák, dost důležitá. Předokolkový EV často "hrabou" i se zapnutým ESP a kontrolou trakce, protože prostě ten výkon kolama, který zároveň zatáčej a jsou odlehčený, přenýst nejde.

    Předokolka bude prostě nervóznější, bude hrabat kolečkama, bude tě tahat za volant, zadokolka bude vyvážená, plynulá a efektivnější.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HERR_FLICK: proč je u EV důležitá zadokolka?
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: u pětky z mýho pohledu bude smutnej fail
    Že to nebude zadokola

    Přitom to jasně odkazuje na rwd 5 Turbo, hlavně Alpine A290

    No a mít první BEV od Alpine jako fwd je trochu hereze

    Přitom právě BEV přináší zadarmo tuhle výhodu, že je konstrukčně, cenově I prostorově jedno, která náprava je poháněna

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Já bych tady tu diskuzi o přestavbě leafu ukončil, ačkoliv se jedná o elektromobilitu, a obecně to sempatří, už mi to přijde jako mlácení prázdný slámy a zasírání klubu.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Já se v autech tolik nevyznám, ale znáte někdo 10 let starej spalovák o kterej se nějak masově lidi staraj a tuněj ho, aby držel krok s vývojem? Mimo teda nějakých tunning fanoušků?
    Celá tahle diskuze mi přijde úplně zbytečná. Proč bych třeba do 10 let starýho Golfa cpal nějaký zásadnější peníze? Jako u toho Leafu je tady zmíněn ten zásadní upgrade dojezdu, ale i tak mi to nedává žádný smysl.

    HERR_FLICK: jedinej rozumnej use case, který tady v té diskuzi zazněl, tak byla Tesla s tím přístupem k chargerům.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    HERR_FLICK: Já mám pocit, že Falkon má problém s chápáním toho, že nějaký auto může bejt prostě špatný.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: aktuàlní Leaf za €6500:

    https://m.mobile.de/auto-inserat/nissan-leaf-basis-m%C3%BChlhausen/385755810.html?ref=srp&refId=1a1cd974-ec21-3ab5-8b92-8dbf6e269ebf&;searchId=1a1cd974-ec21-3ab5-8b92-8dbf6e269ebf&type=ad

    Jebka z roku 2012 odpovídající dvojkové Fabii 2012 1.2TSI v žebráku
    Kapacita 24kWh
    Rychlost DC dobíjení 36kW

    100kWh battery pack tam bez razantních úprav (odpovídajícím I5,6 nebo V8 ve Fabii) nenacpeš, přišel bys o zadní sedadla

    Ten battery pack o 100-120kWh samotnej tě vyjde za 2-3 roky 120k
    Pak samotná zástavba vč jiný jednotky a komplet překopání softu tě vyjde na dalších 100-200k, rozhodně to nebude plug&play věc komplet za 100k

    A skončíš s 15 let starým zbastlenym krámem bez záruky, co byl šerednej krám pro zlost I jako úplně nový auto
    Kde bude místo pro pasažéry jen vepředu, pokud tam budeš chtít nacpat 100kWh v LFP

    Do takovýho auta moc zástavba smysl nedává
    Já koukal po tý novější generaci s 40kwh baterií- tzn auto 350, zástavba 250
    Což je pořád nesmysl
    Protože za to za ty 2-3 roky (kdy by mohly bejt levnější battery packy) koupíš nový použitelný BEV v záruce

    U auta z roku 2012/13 si dokážu si představit měnit battery pack tak možná u Tesly S v plný palbě v super stavu
    U auta, kde tě vyjde novej pack na víc peněz, než auto samotný, to je pro většinu lidí vcelku mimo

    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JYRKA: Tak tak. Cena na kterou se dostal clovek co vzal cely kontejner clanku s certifikaci pro automotive byla v 2022/2023 cca 600-700k CZK za 150kWh.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Bacha, ty ceny, ktery jsem uvadel, jsou nakupni ceny automobilek. Od prodejnich cen kompletnich baterii to ma daleko
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 1) Spousta zbytečných slov na vyjádření toho, že se Ti nelíbí a má málo zbytečných gimmicků…

    2) Jo, teoreticky je pro základní funkce nutné ještě modifikovat BMS

    EV Enhanced jednak "nastínili" cenu v době, kdy články stály o dost víc, jednak jejich cena v sobě zahrnuje i vestavěné vodní chlazení pro DC supercharging.

    3) Ne, nebude, protože ta "největší bagerka, co tam mohla být, byla z článků s gravimetrickou/volumetrickou energetickou hustotou na cca třetinové úrovni, než je třeba ta CATL-Condensed Battery.

    4) Takové částky platí jen hipstři co místo studia techniky studují texturu sojového latté…

    5) Dle dostupného infa žere ZE0 cca 11-13 kWh ve městě a 18-23 kWh na dálnici

    6) Ve chvíli, kdy bude stát stále dvojnásobek/trojnásobek s maximálně obdobnou range, tak ano, je to horší auto…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Pises: Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    Reaguju na tvuj vypocet a uvahu ohledne Wh/kg a Wh/l kdy pouzivas hodnoty a vlastnoti clanku jako takovych. Je to nepochopeni konstrukce soucasnych battery packu.
    To co pises ted " uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články " je take soucast nepochopeni. To plati cato u starsich technologii, dneska je cely battery pack samostatna technologicka jednotka.

    Zkreslujici jsou pro tebe take treba ruzne videa o prestavbach. Kde zase, nemaji soucasne automotive clanky a nemaji battery pack spravne udelany - to vetsinou nevadi, protoze nemaji ty performance vlastnosti jako maximum odberu, predehrev ci chlazeni battery packu a hlavne vysokovykonove nabijeni.
    A homologacne by to spravne nemelo byt vubec akceptovatelne, nemluve o tom ze soucasne homologacni naroky jsou ohnuty hodne k tuhosti battery packu a pak nezahoreni pri destrukci.

    Bez ohledu na nejakou homologaci, ktera te u prestavby treba nebude zajimat (bude-li k tomu pravni vakuum). Do konstrukcne stareho battery packu nebudes davat soucasne top clanky, budes-li chtit vyuzit jejich parametry.

    Tohle se zmeni s nastupem solid state, ale na ty si proste jeste chvilku pockas. K vyvoji mam tady rok stary prispevek : [PETER_PAN @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE] Soucasne hodnoty jsou o chlup lepsi, jak pisu ve svem predchozim prispevku.

    Suma sumarum. Repasy battery packu se budou delat (rutinne) a budou na to firmy, individualni prestavby jsou a budou mozne (i kdyz nebudou masove), ale bude to trochu narocnejsi nez jako si to predstavujes.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VDFLAT: nemecky veteran 70+ to znie jak nejaky PzKpfw V Panther :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam