• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    KUTAS: kvůli jízdním vlastnostem
    Jako u sračky typu Leaf je to jedno

    Pokud odkazuješ na sportovní auto s motorem uprostřed, co bylo zadokola, tak už to úplně jedno není

    BEV je díky umístění většiny masy mezi nápravy podobná autu s motorem uprostřed, a pak je škoda z toho rovnou neudělat zábavné řidičské vozidlo
    Tuplem když si vykrádáš historii a odkazuješ na to nejsportovnější nejlegendárnější auto

    U kompaktních ICE dává smysl předokola kvůli jednoduchosti konstrukce s motorem napříč a zachováním vnitřního prostoru (třeba genialní původní Mini je toho učebnicovou ukázkou, kor když to porovnáš s kovošrotem typu VW Brouk, kterej se musel notně upravit v rally special Porsche 911, aby na Mini Coopery vůbec stačil.. Přitom cenově to bylo úplně jinde, a místa víc uvnitř pořád nebylo)

    U ICE je prostorově jedno, kde bude motor
    A tím, že máš váhu 50:50, tak je škoda nedat motor dozadu, kde zajistí lepší jízdní vlastnosti i zábavnost
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Tak zase normální 5, včetně normální 5 turbo, byla předokolka.

    Hlavně se ale zdá, že to s tím místem tak úplně jednoznačný není, pokud se bavíme o malých autech. MEB Entry (VW ID.2) bude taky primárně předokolka. Tipuju, že to bude mít něco společnýho s prostorem pod přední kapotou využitelným jenom pro techniku, zatímco motor vzadu by znamenal omezit kufr.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Zadokolka je důležitá u všeho, akorát u ICE je těžký/drahý/prostorově nevýhodný ji udělat (musíš mít buďto kardan přenášející výkon od motoru na zadní kola, nebo ten motor mít vzadu) a navíc když máš vpředu motor a vzadu hnaný kola, máš blbě rozložení hmotnosti s ohledem třeba na trakci při vyjíždění kopců.

    U auta, který má vprostředku baterku, takže ideální rozložení hmotnosti, a není problém nacpat dozadu motor, aniž bys přišel o kufr, je zadokolka lepší, protože má lepší trakci a celkově lepší jízdní vlastnosti, zjednodušeně řečeno proto, že používáš jedny kola pro akceleraci a druhý pro zatáčení. Předokolka má inherentní nevýhodu v tom, že zatáčí a pohání se stejnejma kolama, kterým pak snadno dojde přilnavost/trakce. Plus při akceleraci zatěžuješ víc zadní kola, takže u zadokolky vyrobíš víc trakce, kdežto u předokolky míň.

    Výsledek z uživatelskýho hlediska je, že zatímco zadokolka si kolama do zatáčky "pomůže" (když přidáš, posune auto do zatáčky, když bys přidal extrémně hodně a neměl zapnutou elektroniku, tak jí obkroužíš přetáčivým smykem), zatímco předokolka když přidáš začne mnohem dřív ztrácet trakci a případně se sunout po čumáku ven za zatáčky.

    Ta citlivost na ztrátu trakce je u EV, který má obří krouťák, dost důležitá. Předokolkový EV často "hrabou" i se zapnutým ESP a kontrolou trakce, protože prostě ten výkon kolama, který zároveň zatáčej a jsou odlehčený, přenýst nejde.

    Předokolka bude prostě nervóznější, bude hrabat kolečkama, bude tě tahat za volant, zadokolka bude vyvážená, plynulá a efektivnější.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    HERR_FLICK: proč je u EV důležitá zadokolka?
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: u pětky z mýho pohledu bude smutnej fail
    Že to nebude zadokola

    Přitom to jasně odkazuje na rwd 5 Turbo, hlavně Alpine A290

    No a mít první BEV od Alpine jako fwd je trochu hereze

    Přitom právě BEV přináší zadarmo tuhle výhodu, že je konstrukčně, cenově I prostorově jedno, která náprava je poháněna

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Já bych tady tu diskuzi o přestavbě leafu ukončil, ačkoliv se jedná o elektromobilitu, a obecně to sempatří, už mi to přijde jako mlácení prázdný slámy a zasírání klubu.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Já se v autech tolik nevyznám, ale znáte někdo 10 let starej spalovák o kterej se nějak masově lidi staraj a tuněj ho, aby držel krok s vývojem? Mimo teda nějakých tunning fanoušků?
    Celá tahle diskuze mi přijde úplně zbytečná. Proč bych třeba do 10 let starýho Golfa cpal nějaký zásadnější peníze? Jako u toho Leafu je tady zmíněn ten zásadní upgrade dojezdu, ale i tak mi to nedává žádný smysl.

    HERR_FLICK: jedinej rozumnej use case, který tady v té diskuzi zazněl, tak byla Tesla s tím přístupem k chargerům.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    HERR_FLICK: Já mám pocit, že Falkon má problém s chápáním toho, že nějaký auto může bejt prostě špatný.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: aktuàlní Leaf za €6500:

    https://m.mobile.de/auto-inserat/nissan-leaf-basis-m%C3%BChlhausen/385755810.html?ref=srp&refId=1a1cd974-ec21-3ab5-8b92-8dbf6e269ebf&;searchId=1a1cd974-ec21-3ab5-8b92-8dbf6e269ebf&type=ad

    Jebka z roku 2012 odpovídající dvojkové Fabii 2012 1.2TSI v žebráku
    Kapacita 24kWh
    Rychlost DC dobíjení 36kW

    100kWh battery pack tam bez razantních úprav (odpovídajícím I5,6 nebo V8 ve Fabii) nenacpeš, přišel bys o zadní sedadla

    Ten battery pack o 100-120kWh samotnej tě vyjde za 2-3 roky 120k
    Pak samotná zástavba vč jiný jednotky a komplet překopání softu tě vyjde na dalších 100-200k, rozhodně to nebude plug&play věc komplet za 100k

    A skončíš s 15 let starým zbastlenym krámem bez záruky, co byl šerednej krám pro zlost I jako úplně nový auto
    Kde bude místo pro pasažéry jen vepředu, pokud tam budeš chtít nacpat 100kWh v LFP

    Do takovýho auta moc zástavba smysl nedává
    Já koukal po tý novější generaci s 40kwh baterií- tzn auto 350, zástavba 250
    Což je pořád nesmysl
    Protože za to za ty 2-3 roky (kdy by mohly bejt levnější battery packy) koupíš nový použitelný BEV v záruce

    U auta z roku 2012/13 si dokážu si představit měnit battery pack tak možná u Tesly S v plný palbě v super stavu
    U auta, kde tě vyjde novej pack na víc peněz, než auto samotný, to je pro většinu lidí vcelku mimo

    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JYRKA: Tak tak. Cena na kterou se dostal clovek co vzal cely kontejner clanku s certifikaci pro automotive byla v 2022/2023 cca 600-700k CZK za 150kWh.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Bacha, ty ceny, ktery jsem uvadel, jsou nakupni ceny automobilek. Od prodejnich cen kompletnich baterii to ma daleko
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 1) Spousta zbytečných slov na vyjádření toho, že se Ti nelíbí a má málo zbytečných gimmicků…

    2) Jo, teoreticky je pro základní funkce nutné ještě modifikovat BMS

    EV Enhanced jednak "nastínili" cenu v době, kdy články stály o dost víc, jednak jejich cena v sobě zahrnuje i vestavěné vodní chlazení pro DC supercharging.

    3) Ne, nebude, protože ta "největší bagerka, co tam mohla být, byla z článků s gravimetrickou/volumetrickou energetickou hustotou na cca třetinové úrovni, než je třeba ta CATL-Condensed Battery.

    4) Takové částky platí jen hipstři co místo studia techniky studují texturu sojového latté…

    5) Dle dostupného infa žere ZE0 cca 11-13 kWh ve městě a 18-23 kWh na dálnici

    6) Ve chvíli, kdy bude stát stále dvojnásobek/trojnásobek s maximálně obdobnou range, tak ano, je to horší auto…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Pises: Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    Reaguju na tvuj vypocet a uvahu ohledne Wh/kg a Wh/l kdy pouzivas hodnoty a vlastnoti clanku jako takovych. Je to nepochopeni konstrukce soucasnych battery packu.
    To co pises ted " uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články " je take soucast nepochopeni. To plati cato u starsich technologii, dneska je cely battery pack samostatna technologicka jednotka.

    Zkreslujici jsou pro tebe take treba ruzne videa o prestavbach. Kde zase, nemaji soucasne automotive clanky a nemaji battery pack spravne udelany - to vetsinou nevadi, protoze nemaji ty performance vlastnosti jako maximum odberu, predehrev ci chlazeni battery packu a hlavne vysokovykonove nabijeni.
    A homologacne by to spravne nemelo byt vubec akceptovatelne, nemluve o tom ze soucasne homologacni naroky jsou ohnuty hodne k tuhosti battery packu a pak nezahoreni pri destrukci.

    Bez ohledu na nejakou homologaci, ktera te u prestavby treba nebude zajimat (bude-li k tomu pravni vakuum). Do konstrukcne stareho battery packu nebudes davat soucasne top clanky, budes-li chtit vyuzit jejich parametry.

    Tohle se zmeni s nastupem solid state, ale na ty si proste jeste chvilku pockas. K vyvoji mam tady rok stary prispevek : [PETER_PAN @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE] Soucasne hodnoty jsou o chlup lepsi, jak pisu ve svem predchozim prispevku.

    Suma sumarum. Repasy battery packu se budou delat (rutinne) a budou na to firmy, individualni prestavby jsou a budou mozne (i kdyz nebudou masove), ale bude to trochu narocnejsi nez jako si to predstavujes.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VDFLAT: nemecky veteran 70+ to znie jak nejaky PzKpfw V Panther :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak prosímtě než budeš zase vymýšlet takovýhle teorie, tak si zkus nějakej automobilovej projekt, ať už to uděláš sám nebo si na to najmeš lidi. Pak získáš trochu lepší představu o tom, jak moc se představy jako "to je jen předělání racků a kabeláže" míjí s realitou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Co je problémového na Leafu? Je to malý, zastaralý, nevybavený, s blbýma jízdníma vlastnostma a výkonama. Nebylo to moc dobrý auto ani před 12 lety.

    2) Pokud bude cena baterií $56/kWh, tak 100 kWh battery pack nebude stát ani náhodou $5600. Cena článků a cena battery packu je dost rozdíl.

    Ostatně o ceně battery packu vyráběnýho na míru pro starší auto se sám můžeš přesvědčit u tebou zmiňovaných EV Enhanced, u kterých stojí 40 kWh baterka do Leafu $12k. Což máš pořád bez cla, DPH a dopravy sem. Takže reálně 360 tisíc.

    3) Těch 12 tisíc dolarů pořád stojí baterka, která má stejnou kapacitu jako ta původní. Dostat do starýho auta skoro 2x větší baterku než největší, co tam mohla být, bude mnohem komplikovanější a bude to vyžadovat větší úpravy všeho.

    4) 5-10 tisíc korun je realistická cena za práci na výměně navigace za moderní Android systém ve starým autě, nebo předělání světel na xenony nebo nějakou takovouhle blbost. Nevím jak ve světě, kde žiješ ty, ale v tom, kde žiju já, stojí levnej mechanik na den tak těch 5 tisíc a dražší těch 10.

    Předělání silový elektriky v autě do míry, abys mohl zvýšit kapacitu baterie skoro 2x bude vyžadovat toho druhýho, a ještě s paragrafem 50 a vybavením atd., a nebude to ani náhodou práce na den. Spíš tak na dva tejdny, než to bude celý fungovat.

    Takže i pokud by se někdo namáhal vyvinout 100 kWh baterku do Leafu a díky propadu ceny článků na polovinu by se mu jí podařilo udělat za stejný peníze jako 16-Blade, tak jsi pořád realisticky tak na 400-500 tisíc za celou přestavbu.

    5) 100 kWh Leaf bude mít reálnej dojezd 500 km tak možná v příměstským provozu nebo na dálnici kdy nebudeš muset topit a pojedeš 110 km/h.

    6) Pokud je pro tebe Enyaq horší auto než Leaf, tak jsi s tímhle názorem krutě osamocen, respektive všichni ostatní podobný asketi by se s tebou mohli do toho Leafu nacpat. Což znamená, že na kutky Leafu na 100 kWh, který KDYBY to šlo udělat, KDYBY ty nový baterky byly o tolik menší a lehčí, KDYBY na to někdo chtěl dávat vývojovou kapacitu a asi milion dalších kdyby, budou stát jako nová R5, nebude trh. Když na něco není trh, tak to nemá economy of scale. Když to nemá economy of scale, tak je to drahý.

    Jo, možná někdo udělá náhradu továrního 62 kWh packu, kterej podle všeho nevyžaduje zas tak dramatický úpravy aby se dal dát do prvního Leafu. Možná to někdo udělá časem třeba za kilo, a vzhledem k tomu, že jetej Leaf bez baterky bude mít zhruba hodnotu železa, ze kterýho je vyrobenej, budeš mít i s prací v tý době tak 18 let starej elektromobil za 200 tisíc.

    To je poměrně realistickej výhled a věřím, že se to bude dít, byť furt nerozumím tomu, proč si na to vybrat zrovna Leaf.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HANZS: Jak již zmínil RATTKIN, u starších EV je reltivně jednoduché tu baterii demontovat a uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články, ať už prizmatickými, nebo sáčkovými.

    HERR_FLICK: Leaf jsem viděl v reálu a netuším, co se Ti na něm zdá problémového.
    Aktuálně se dá sehnat od €6500, tj. v přepočtu za cca 165k Kč. Když do toho v roce 2025 narveš 100 kWh batterypack, což dle zvěsti bude stát cca 130k, aby to mělo dojezd ~500km, jsi na 269k.
    Který konkrétní "nový, mnohem líp postavený a s tovární zárukou" elektromobil s dojezdem ~500km koupíš za ~300k Kč ?

    PETER_PAN: Battery pack byval az 2x tezsi nez clanky v nem. Tenhle pomer se zlepsuje a s prichodem solid-state to bude uz hodne maly rozdil.
    Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    BOBASH: Jak už jsem uvedl výše, ve chvíli, kdy Leaf ZE0 s dojezdem ~500km bude za cca 300 tisíc a zvládne ho vylepšit automechanik Franta s elektrikářem Tondou z vedlejší vsi, zatímco jakékoliv jiné auto s podobnými parametry bude stát více než 900 tisíc, tak se sice asi najde pár hipsterských motožurnalistů co budou blekotat něco o tom, že "si myslí, že to je vošklivý a starý auto", ale reálné řidiče to zajímat nebude…
    "(…)nový auto, který bude tak o třetinu dražší než ten upgrade Leafa" nebude existovat nikdy, protože čím levnější budou baterie , tím levnější bude ten upgrade…

    A pokud budu brát vážně co postoval JYRKA, tak takové články v objemu 100 kwh budou stát $5600, tj. cca 130k. + třeba 5-10k na předělání racků a kabeláže. Byla by to fakt náhoda, kdyby nové články/moduly měly stejné rozměry jako ty původní.

    Tj. celý takový Leaf by byl za cca 300k a s dojezdem přes 500km, možná 600km – tolik nezvládá Enyaq ani jako nový a pochybuji, že by jeho cena padala tak rychle, aby se po 5 letech dal koupit výrazně pod 300k, aby mělo smysl dát přednost horšímu (a obtížně vylepšitelnému) Enyaqu před vylepšeným ZE0 (s možností relativně snadného dalšího vylepšení i v budoucnu).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: To bude vono. Němci to dokumentovat uměli, a hlavně Němci před 70 lety měnili věci možná jednou za rok u Brouka, ale jinak moc ne.

    Měnit něco třikrát za tejden se dokumentuje blbě i když se to aktivně snažíš dělat, protože ti záleží na tom, aby tvoje auto šlo za 20 let opravit.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    BOBASH: Veterány mám 70+ let starý, ale jen německý, takže pěkně podle katalogu a výrobního čísla vím, co shánět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: JYRKA: POKUD. Tohle slovíčko máte v odpovědi oba :)

    Ano, POKUD udrží kompatibilitu, bude to fajn. Nebo POKUD to dokumentujou a POKUD ta dokumentace bude přístupná a POKUD půjde objednat díl, jehož kompatibilita půjde ověřit třeba podle VIN. A POKUD to celý zpřístupní i aftermarketu.

    Protože téměř žádný starší auto nejde provozovat bez toho, aby na něj někdo jinej než automobilka začala vyrábět díly.

    Jako je samozřejmě možný, že Tesla bude i za 20 let dělat díly na Model 3... ale z jejich míry ohledu na to, jak se ty auta budou udržovat a opravovat do budoucna (viz drahý opravy po nehodách) to nevypadá, že by tohle měli vysoko na seznamu priorit.

    Jinak VDFLAT: ad ty veteráni... zkoušel jsi někdy něco sehnat na třeba italský nebo francouzský auto starší 20 let? Je to moc veliká legrace, když na ten krám existuje pět chladičů a ty nevíš kterej. A na tu Teslu taky v průběhu dvou let výroby může nějakýho dílu existovat ne 5, ale třeba 35 verzí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam