• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Pises: Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    Reaguju na tvuj vypocet a uvahu ohledne Wh/kg a Wh/l kdy pouzivas hodnoty a vlastnoti clanku jako takovych. Je to nepochopeni konstrukce soucasnych battery packu.
    To co pises ted " uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články " je take soucast nepochopeni. To plati cato u starsich technologii, dneska je cely battery pack samostatna technologicka jednotka.

    Zkreslujici jsou pro tebe take treba ruzne videa o prestavbach. Kde zase, nemaji soucasne automotive clanky a nemaji battery pack spravne udelany - to vetsinou nevadi, protoze nemaji ty performance vlastnosti jako maximum odberu, predehrev ci chlazeni battery packu a hlavne vysokovykonove nabijeni.
    A homologacne by to spravne nemelo byt vubec akceptovatelne, nemluve o tom ze soucasne homologacni naroky jsou ohnuty hodne k tuhosti battery packu a pak nezahoreni pri destrukci.

    Bez ohledu na nejakou homologaci, ktera te u prestavby treba nebude zajimat (bude-li k tomu pravni vakuum). Do konstrukcne stareho battery packu nebudes davat soucasne top clanky, budes-li chtit vyuzit jejich parametry.

    Tohle se zmeni s nastupem solid state, ale na ty si proste jeste chvilku pockas. K vyvoji mam tady rok stary prispevek : [PETER_PAN @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE] Soucasne hodnoty jsou o chlup lepsi, jak pisu ve svem predchozim prispevku.

    Suma sumarum. Repasy battery packu se budou delat (rutinne) a budou na to firmy, individualni prestavby jsou a budou mozne (i kdyz nebudou masove), ale bude to trochu narocnejsi nez jako si to predstavujes.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VDFLAT: nemecky veteran 70+ to znie jak nejaky PzKpfw V Panther :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak prosímtě než budeš zase vymýšlet takovýhle teorie, tak si zkus nějakej automobilovej projekt, ať už to uděláš sám nebo si na to najmeš lidi. Pak získáš trochu lepší představu o tom, jak moc se představy jako "to je jen předělání racků a kabeláže" míjí s realitou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Co je problémového na Leafu? Je to malý, zastaralý, nevybavený, s blbýma jízdníma vlastnostma a výkonama. Nebylo to moc dobrý auto ani před 12 lety.

    2) Pokud bude cena baterií $56/kWh, tak 100 kWh battery pack nebude stát ani náhodou $5600. Cena článků a cena battery packu je dost rozdíl.

    Ostatně o ceně battery packu vyráběnýho na míru pro starší auto se sám můžeš přesvědčit u tebou zmiňovaných EV Enhanced, u kterých stojí 40 kWh baterka do Leafu $12k. Což máš pořád bez cla, DPH a dopravy sem. Takže reálně 360 tisíc.

    3) Těch 12 tisíc dolarů pořád stojí baterka, která má stejnou kapacitu jako ta původní. Dostat do starýho auta skoro 2x větší baterku než největší, co tam mohla být, bude mnohem komplikovanější a bude to vyžadovat větší úpravy všeho.

    4) 5-10 tisíc korun je realistická cena za práci na výměně navigace za moderní Android systém ve starým autě, nebo předělání světel na xenony nebo nějakou takovouhle blbost. Nevím jak ve světě, kde žiješ ty, ale v tom, kde žiju já, stojí levnej mechanik na den tak těch 5 tisíc a dražší těch 10.

    Předělání silový elektriky v autě do míry, abys mohl zvýšit kapacitu baterie skoro 2x bude vyžadovat toho druhýho, a ještě s paragrafem 50 a vybavením atd., a nebude to ani náhodou práce na den. Spíš tak na dva tejdny, než to bude celý fungovat.

    Takže i pokud by se někdo namáhal vyvinout 100 kWh baterku do Leafu a díky propadu ceny článků na polovinu by se mu jí podařilo udělat za stejný peníze jako 16-Blade, tak jsi pořád realisticky tak na 400-500 tisíc za celou přestavbu.

    5) 100 kWh Leaf bude mít reálnej dojezd 500 km tak možná v příměstským provozu nebo na dálnici kdy nebudeš muset topit a pojedeš 110 km/h.

    6) Pokud je pro tebe Enyaq horší auto než Leaf, tak jsi s tímhle názorem krutě osamocen, respektive všichni ostatní podobný asketi by se s tebou mohli do toho Leafu nacpat. Což znamená, že na kutky Leafu na 100 kWh, který KDYBY to šlo udělat, KDYBY ty nový baterky byly o tolik menší a lehčí, KDYBY na to někdo chtěl dávat vývojovou kapacitu a asi milion dalších kdyby, budou stát jako nová R5, nebude trh. Když na něco není trh, tak to nemá economy of scale. Když to nemá economy of scale, tak je to drahý.

    Jo, možná někdo udělá náhradu továrního 62 kWh packu, kterej podle všeho nevyžaduje zas tak dramatický úpravy aby se dal dát do prvního Leafu. Možná to někdo udělá časem třeba za kilo, a vzhledem k tomu, že jetej Leaf bez baterky bude mít zhruba hodnotu železa, ze kterýho je vyrobenej, budeš mít i s prací v tý době tak 18 let starej elektromobil za 200 tisíc.

    To je poměrně realistickej výhled a věřím, že se to bude dít, byť furt nerozumím tomu, proč si na to vybrat zrovna Leaf.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HANZS: Jak již zmínil RATTKIN, u starších EV je reltivně jednoduché tu baterii demontovat a uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články, ať už prizmatickými, nebo sáčkovými.

    HERR_FLICK: Leaf jsem viděl v reálu a netuším, co se Ti na něm zdá problémového.
    Aktuálně se dá sehnat od €6500, tj. v přepočtu za cca 165k Kč. Když do toho v roce 2025 narveš 100 kWh batterypack, což dle zvěsti bude stát cca 130k, aby to mělo dojezd ~500km, jsi na 269k.
    Který konkrétní "nový, mnohem líp postavený a s tovární zárukou" elektromobil s dojezdem ~500km koupíš za ~300k Kč ?

    PETER_PAN: Battery pack byval az 2x tezsi nez clanky v nem. Tenhle pomer se zlepsuje a s prichodem solid-state to bude uz hodne maly rozdil.
    Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    BOBASH: Jak už jsem uvedl výše, ve chvíli, kdy Leaf ZE0 s dojezdem ~500km bude za cca 300 tisíc a zvládne ho vylepšit automechanik Franta s elektrikářem Tondou z vedlejší vsi, zatímco jakékoliv jiné auto s podobnými parametry bude stát více než 900 tisíc, tak se sice asi najde pár hipsterských motožurnalistů co budou blekotat něco o tom, že "si myslí, že to je vošklivý a starý auto", ale reálné řidiče to zajímat nebude…
    "(…)nový auto, který bude tak o třetinu dražší než ten upgrade Leafa" nebude existovat nikdy, protože čím levnější budou baterie , tím levnější bude ten upgrade…

    A pokud budu brát vážně co postoval JYRKA, tak takové články v objemu 100 kwh budou stát $5600, tj. cca 130k. + třeba 5-10k na předělání racků a kabeláže. Byla by to fakt náhoda, kdyby nové články/moduly měly stejné rozměry jako ty původní.

    Tj. celý takový Leaf by byl za cca 300k a s dojezdem přes 500km, možná 600km – tolik nezvládá Enyaq ani jako nový a pochybuji, že by jeho cena padala tak rychle, aby se po 5 letech dal koupit výrazně pod 300k, aby mělo smysl dát přednost horšímu (a obtížně vylepšitelnému) Enyaqu před vylepšeným ZE0 (s možností relativně snadného dalšího vylepšení i v budoucnu).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: To bude vono. Němci to dokumentovat uměli, a hlavně Němci před 70 lety měnili věci možná jednou za rok u Brouka, ale jinak moc ne.

    Měnit něco třikrát za tejden se dokumentuje blbě i když se to aktivně snažíš dělat, protože ti záleží na tom, aby tvoje auto šlo za 20 let opravit.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    BOBASH: Veterány mám 70+ let starý, ale jen německý, takže pěkně podle katalogu a výrobního čísla vím, co shánět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: JYRKA: POKUD. Tohle slovíčko máte v odpovědi oba :)

    Ano, POKUD udrží kompatibilitu, bude to fajn. Nebo POKUD to dokumentujou a POKUD ta dokumentace bude přístupná a POKUD půjde objednat díl, jehož kompatibilita půjde ověřit třeba podle VIN. A POKUD to celý zpřístupní i aftermarketu.

    Protože téměř žádný starší auto nejde provozovat bez toho, aby na něj někdo jinej než automobilka začala vyrábět díly.

    Jako je samozřejmě možný, že Tesla bude i za 20 let dělat díly na Model 3... ale z jejich míry ohledu na to, jak se ty auta budou udržovat a opravovat do budoucna (viz drahý opravy po nehodách) to nevypadá, že by tohle měli vysoko na seznamu priorit.

    Jinak VDFLAT: ad ty veteráni... zkoušel jsi někdy něco sehnat na třeba italský nebo francouzský auto starší 20 let? Je to moc veliká legrace, když na ten krám existuje pět chladičů a ty nevíš kterej. A na tu Teslu taky v průběhu dvou let výroby může nějakýho dílu existovat ne 5, ale třeba 35 verzí.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    BOBASH: Pokud zmeny dokumentujou, tak to bude jako s veteranama - proste si dohledas, jak je konkretni kus udelanej, a podle toho opravujes.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: to nemusi vadit, pokud udrzuji kompatibilitu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To bude strašně skvělý, až budeš takový auto chtít jednou opravit...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BYD bude od leta prodavat v CH. Clanek o tom jak se snazi udelat svoje auta akceptovatelny pro evropskej trh.

    Der Autohersteller BYD will Europa erobern, ab Sommer auch die Schweiz. Der Auftritt in Genf ist eine Kampfansage: «Der Laden brennt», sagt ein Schweizer Insider – und so reagieren die Besucher.

    E-Auto aus China am Autosalon: Kaufen die Schweizer bald BYD? | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/e-auto-aus-china-am-autosalon-kaufen-die-schweizer-bald-byd-598697351319
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: Změny na autech co 3 hodiny. To je skoro jako v koncernu :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajimave povidani ze zakulisi

    Těchto 20 Slidů Změní Váš Pohled Na Teslu! Agilní vývoj v praxi | BACINA.TV
    https://youtu.be/B1TbZ75ksDs?si=yZr5V-AuIk_jORGq
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    DAN_F: No, pro mne to až na místo bude tak 20 minut ;) Zatím mají auta s EL SPZtkou parkování na modrý a fialový zadara.

    CEEFA: A zrovna tu na Molu mi neukazuje ani PRE, ani navigace auta - tak to musím vyzkoušet a uvidím, zda mi to vezme čip
    CEEFA: Jen kolem toho hotelu Avion je nějak prázdno v mapách ;) Budu muset koukat kolem sebe jestli nějaká někde přibude. No a holt budu muset vždy zvážit - zda nabíjet a noční procházka a nebo nenabíjet a být rychle doma.
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Hmm zajimave, takže když se trochu vybije pod 600V, tak už to bude jen 400V ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    HANZS: Dík za info co mě zajímá a co ne.

    Každopádně už jsem to objevil, sem mimoň - 155,000W/250A = 620V :D

    Jinak teda potřeal jsem vědět, jestli to spadá už do 800V architektury nebo ne (mezník je 600V).
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Úplně nechápu co řešíš - napětí na baterii (570V nebo 620V) tě moc nezajímá - podstatné je, že se jim povedlo zrychlit nabíjení ze 120kW na 155kW. (Byť podstatná je i křivka nabíjení).
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CATSIAM: Tady v okolí borislavky, Vokovic, atd je těch PRE nabíjecek dost, na každý ty rozvodne, jsou tu asi 4 v okoli, kromě ty, co tu zazněla ještě za vozovnou vokovice, pak v ty ulici za bejvalym drancy atd...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CATSIAM: Na Kladenskou je to zrovna dost kousek, přes Evropskou a pak dolů buď kolem Bořislavky, nebo starého OC Šárka (Billa na Evropské). Bude to tak na 5 minut.

    Teď jsem šel přes staré Vokovice a koukám, že tam má PRE v ulicích několik těch testovacích stojanů u veřejného osvětlení (nicméně tam bude předpokládám pro nerezidenta problém zastavit) a nějaká nabíječka je i na té mol naproti na Veleslavíně. Jinak, zrovna PRE dokáže v mapě zobrazovat i aktuální obsazenost: https://chargepre.smatrics.com/cs/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam