• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HANZS: Jak již zmínil RATTKIN, u starších EV je reltivně jednoduché tu baterii demontovat a uvnitř jsou akorát racky s vyskládanými články, ať už prizmatickými, nebo sáčkovými.

    HERR_FLICK: Leaf jsem viděl v reálu a netuším, co se Ti na něm zdá problémového.
    Aktuálně se dá sehnat od €6500, tj. v přepočtu za cca 165k Kč. Když do toho v roce 2025 narveš 100 kWh batterypack, což dle zvěsti bude stát cca 130k, aby to mělo dojezd ~500km, jsi na 269k.
    Který konkrétní "nový, mnohem líp postavený a s tovární zárukou" elektromobil s dojezdem ~500km koupíš za ~300k Kč ?

    PETER_PAN: Battery pack byval az 2x tezsi nez clanky v nem. Tenhle pomer se zlepsuje a s prichodem solid-state to bude uz hodne maly rozdil.
    Úplně nechápu, na co tím reaguješ a co se snažíš sdělit – I když on je vlastně i ten zbytek trochu zmatený…

    BOBASH: Jak už jsem uvedl výše, ve chvíli, kdy Leaf ZE0 s dojezdem ~500km bude za cca 300 tisíc a zvládne ho vylepšit automechanik Franta s elektrikářem Tondou z vedlejší vsi, zatímco jakékoliv jiné auto s podobnými parametry bude stát více než 900 tisíc, tak se sice asi najde pár hipsterských motožurnalistů co budou blekotat něco o tom, že "si myslí, že to je vošklivý a starý auto", ale reálné řidiče to zajímat nebude…
    "(…)nový auto, který bude tak o třetinu dražší než ten upgrade Leafa" nebude existovat nikdy, protože čím levnější budou baterie , tím levnější bude ten upgrade…

    A pokud budu brát vážně co postoval JYRKA, tak takové články v objemu 100 kwh budou stát $5600, tj. cca 130k. + třeba 5-10k na předělání racků a kabeláže. Byla by to fakt náhoda, kdyby nové články/moduly měly stejné rozměry jako ty původní.

    Tj. celý takový Leaf by byl za cca 300k a s dojezdem přes 500km, možná 600km – tolik nezvládá Enyaq ani jako nový a pochybuji, že by jeho cena padala tak rychle, aby se po 5 letech dal koupit výrazně pod 300k, aby mělo smysl dát přednost horšímu (a obtížně vylepšitelnému) Enyaqu před vylepšeným ZE0 (s možností relativně snadného dalšího vylepšení i v budoucnu).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: To bude vono. Němci to dokumentovat uměli, a hlavně Němci před 70 lety měnili věci možná jednou za rok u Brouka, ale jinak moc ne.

    Měnit něco třikrát za tejden se dokumentuje blbě i když se to aktivně snažíš dělat, protože ti záleží na tom, aby tvoje auto šlo za 20 let opravit.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    BOBASH: Veterány mám 70+ let starý, ale jen německý, takže pěkně podle katalogu a výrobního čísla vím, co shánět.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: JYRKA: POKUD. Tohle slovíčko máte v odpovědi oba :)

    Ano, POKUD udrží kompatibilitu, bude to fajn. Nebo POKUD to dokumentujou a POKUD ta dokumentace bude přístupná a POKUD půjde objednat díl, jehož kompatibilita půjde ověřit třeba podle VIN. A POKUD to celý zpřístupní i aftermarketu.

    Protože téměř žádný starší auto nejde provozovat bez toho, aby na něj někdo jinej než automobilka začala vyrábět díly.

    Jako je samozřejmě možný, že Tesla bude i za 20 let dělat díly na Model 3... ale z jejich míry ohledu na to, jak se ty auta budou udržovat a opravovat do budoucna (viz drahý opravy po nehodách) to nevypadá, že by tohle měli vysoko na seznamu priorit.

    Jinak VDFLAT: ad ty veteráni... zkoušel jsi někdy něco sehnat na třeba italský nebo francouzský auto starší 20 let? Je to moc veliká legrace, když na ten krám existuje pět chladičů a ty nevíš kterej. A na tu Teslu taky v průběhu dvou let výroby může nějakýho dílu existovat ne 5, ale třeba 35 verzí.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    BOBASH: Pokud zmeny dokumentujou, tak to bude jako s veteranama - proste si dohledas, jak je konkretni kus udelanej, a podle toho opravujes.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: to nemusi vadit, pokud udrzuji kompatibilitu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To bude strašně skvělý, až budeš takový auto chtít jednou opravit...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BYD bude od leta prodavat v CH. Clanek o tom jak se snazi udelat svoje auta akceptovatelny pro evropskej trh.

    Der Autohersteller BYD will Europa erobern, ab Sommer auch die Schweiz. Der Auftritt in Genf ist eine Kampfansage: «Der Laden brennt», sagt ein Schweizer Insider – und so reagieren die Besucher.

    E-Auto aus China am Autosalon: Kaufen die Schweizer bald BYD? | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/e-auto-aus-china-am-autosalon-kaufen-die-schweizer-bald-byd-598697351319
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: Změny na autech co 3 hodiny. To je skoro jako v koncernu :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajimave povidani ze zakulisi

    Těchto 20 Slidů Změní Váš Pohled Na Teslu! Agilní vývoj v praxi | BACINA.TV
    https://youtu.be/B1TbZ75ksDs?si=yZr5V-AuIk_jORGq
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    DAN_F: No, pro mne to až na místo bude tak 20 minut ;) Zatím mají auta s EL SPZtkou parkování na modrý a fialový zadara.

    CEEFA: A zrovna tu na Molu mi neukazuje ani PRE, ani navigace auta - tak to musím vyzkoušet a uvidím, zda mi to vezme čip
    CEEFA: Jen kolem toho hotelu Avion je nějak prázdno v mapách ;) Budu muset koukat kolem sebe jestli nějaká někde přibude. No a holt budu muset vždy zvážit - zda nabíjet a noční procházka a nebo nenabíjet a být rychle doma.
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Hmm zajimave, takže když se trochu vybije pod 600V, tak už to bude jen 400V ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    HANZS: Dík za info co mě zajímá a co ne.

    Každopádně už jsem to objevil, sem mimoň - 155,000W/250A = 620V :D

    Jinak teda potřeal jsem vědět, jestli to spadá už do 800V architektury nebo ne (mezník je 600V).
    HANZS
    HANZS --- ---
    FEDAJKIN: Úplně nechápu co řešíš - napětí na baterii (570V nebo 620V) tě moc nezajímá - podstatné je, že se jim povedlo zrychlit nabíjení ze 120kW na 155kW. (Byť podstatná je i křivka nabíjení).
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CATSIAM: Tady v okolí borislavky, Vokovic, atd je těch PRE nabíjecek dost, na každý ty rozvodne, jsou tu asi 4 v okoli, kromě ty, co tu zazněla ještě za vozovnou vokovice, pak v ty ulici za bejvalym drancy atd...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CATSIAM: Na Kladenskou je to zrovna dost kousek, přes Evropskou a pak dolů buď kolem Bořislavky, nebo starého OC Šárka (Billa na Evropské). Bude to tak na 5 minut.

    Teď jsem šel přes staré Vokovice a koukám, že tam má PRE v ulicích několik těch testovacích stojanů u veřejného osvětlení (nicméně tam bude předpokládám pro nerezidenta problém zastavit) a nějaká nabíječka je i na té mol naproti na Veleslavíně. Jinak, zrovna PRE dokáže v mapě zobrazovat i aktuální obsazenost: https://chargepre.smatrics.com/cs/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CATSIAM: No nejspíš nestojí za to tam ty nabíječky vůbec stavět, když na ní lidi budou dobíjet půl hodiny, takže za... 40 korun?

    Kdokoliv má BEV co umí nabíjet z DC (což jsou víceméně všehcny), bude nabíjet z toho DC, protože z rychlýho DC za těch 30 minut občerstvení dobiju něco mezi tak 40 a 80% baterky, podle toho jak rychlý mám nabíjení a jak velkou baterku.

    Na AC u BEV dobiju za stejnou dobu pár kilowatthodin...
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CATSIAM: Jj a má i ten mol směrem dolů u dediny
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    BOBASH:
    RATTKIN: Tak snad nikoho by nenapadlo to tam u té dálnice zapikovat na 4,5 hodiny, ale i těch 20-40 minut na kabelu než se všichni občerství a mít možnost nechat zamčený auto klimatizovat by byl příjemný benefit.

    CEEFA: Na tom MOLu? Tak to příště zkusím.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Přijde mi, že tam žádný update z 570V n 620V není, je to možné? Proč teda tvrdí tzhle dvě hodnoty, když to prostě vycháyí na čistých 600V v obou případech?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam