• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JYRKA: zase jako třeba tohle je pořád ta bez TČ a standard range :/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Je to sice krám, ale opřád lepší než jakýkoliv Leaf a podobně

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jinak ceny použitých elektrik vyklesaly na slušnou úroveň. A čekám, že ještě letos spadnou, protože nové akumulátory + větší nabídka levnějších EV to požene dolů.

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIMBUS: uz to ostane iba ako taky autofor
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    JYRKA: a kecálkové z autofór o krátkém dojezdu už nebudou mít co žrát
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Řekl bych, že se máme na co těšit: https://youtu.be/xKrMlmd_mk0?si=vYO2a_zGj0ae0a_q
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: AlE JÁ cHCi 18l V12, co vÁží 500kg, má VýkON tři a PůL k0ně, žeRE sTo na St0, ale NádHErNě ZNÍ!1!!
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    250 kw motor včetně redukcni prevodovk možné umístit dopredu vertikalne dozadu horizontalne vaha 75kg, neuvěřitelně kompaktní reseni účinnost 93℅. V autech od roku 2025-2026

    Magna's new 800-volt eDrive! (And other EV tech at CES 2024)
    https://youtube.com/watch?v=l2JcP76ppTI
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: Nojo, to jsou frantíci zas truhlíci.. takovej promarněnej potenciál..
    New Alpine A290: latest details on the Renault 5's hot hatch cousin | evo
    https://www.evo.co.uk/alpine/a290/206552/alpine-a290-all-you-need-to-know-about-the-renault-5-based-hot-hatch
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Tvrdí, že čtyřkolka nebude vůbec u ničeho.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    HERR_FLICK: Vzadu mista je dost a náprava multilink.
    Řekl bych že ve verzi Alpine to bude ctyřkola
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Poslední video z Čtvrtkonu:
    Problémy EV o kterých jsme si my EVčkáři zakázali mluvit - Marian Benčat
    https://youtu.be/JkPQZdS1OtM
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: jako jo, argument beru
    V praxi krátkej kufr do hloubky pod úroveň sklopenejch sedaček a nákladový hrany bejvá tak trochu k hovnu
    A to natolik, že ho spousta výrobců odděluje dvojitou podlahou by default
    Že zkušenosti s EG6 civicem, co to takhle má, to můžu potvrdit
    Tam pokud máš ultimátně snadno sklopitelný zadní sesle (což Honda E má), tak ten rozdíl v hloubce defakto nehraje roli
    Mj ten kufr u 5 bude mít větší kapacitu I díky tomu, že to auto je o dobrejch 10 cm delší
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: No v EV docela vysoký napětí je, pokud vím. Nevím, jestli se to klasifikuje správně elektrikářsky jako vysoký, ale je rozhodně dost vysoký na to, aby tě umělo velmi kvalitně zabít, když si nedáš pozor. A potřebuješ na to speciální kvalifikaci, normální automechanik/autoelektrikář nesmí na elektromobilu dělat skoro nic a hrabat se v baterce a v pohonným ústrojí je ještě asi třetí level tý kvalifikace (aspoň jak to mají u VW).
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Ale jdi s tim, v aute zadny vysoky napeti neni, pominu-li par cm v benzinovym ICE mezi listou a svickou.

    HERR_FLICK: Trakcak se sice pod podlahu vejde, ale k trakcaku potrebujes bednu tranzistoru s bizuterii okolo, ktera nemusi bejt uplne mala, kdyz honis kazdej litr. Z hlediska ruseni neni optimalni mit tu bednu od trakcaku daleko - ne, ze to nejde, ale neni to dobry pro vyrobni naklady. A u auta pro masy jsou takovy fajnovosti tezko obhajitelny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: No tady ale právě nemáš ten kufr do hloubky, tam, kde bys měl v normálním autě spodní podlahu kufru, tady máš motor. Což ti u velkýho auta nemusí nijak moc vadit, tam se to "vsákne", ale když máš pidiauto, tak potřebuješ každý místo, který najdeš:



    Mimochodem, Honda e má 171 litrů kufr, 5 E-tech má tuším 320 nebo něco takovýho. Což je dost zásadní rozdíl, první je "kufr na malej nákup", druhý je na hraně použitelnosti jako občasnýho rodinnýho auta.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: motor vzadu ti moc zadní kufr neomezí, viz zadokolá Honda E
    Která má ale taky předek vyplněnej bordelem
    Ale taky by mě zajímalo zdůvodnění výběru fwd

    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    KUTAS: kvůli jízdním vlastnostem
    Jako u sračky typu Leaf je to jedno

    Pokud odkazuješ na sportovní auto s motorem uprostřed, co bylo zadokola, tak už to úplně jedno není

    BEV je díky umístění většiny masy mezi nápravy podobná autu s motorem uprostřed, a pak je škoda z toho rovnou neudělat zábavné řidičské vozidlo
    Tuplem když si vykrádáš historii a odkazuješ na to nejsportovnější nejlegendárnější auto

    U kompaktních ICE dává smysl předokola kvůli jednoduchosti konstrukce s motorem napříč a zachováním vnitřního prostoru (třeba genialní původní Mini je toho učebnicovou ukázkou, kor když to porovnáš s kovošrotem typu VW Brouk, kterej se musel notně upravit v rally special Porsche 911, aby na Mini Coopery vůbec stačil.. Přitom cenově to bylo úplně jinde, a místa víc uvnitř pořád nebylo)

    U ICE je prostorově jedno, kde bude motor
    A tím, že máš váhu 50:50, tak je škoda nedat motor dozadu, kde zajistí lepší jízdní vlastnosti i zábavnost
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Tak zase normální 5, včetně normální 5 turbo, byla předokolka.

    Hlavně se ale zdá, že to s tím místem tak úplně jednoznačný není, pokud se bavíme o malých autech. MEB Entry (VW ID.2) bude taky primárně předokolka. Tipuju, že to bude mít něco společnýho s prostorem pod přední kapotou využitelným jenom pro techniku, zatímco motor vzadu by znamenal omezit kufr.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Zadokolka je důležitá u všeho, akorát u ICE je těžký/drahý/prostorově nevýhodný ji udělat (musíš mít buďto kardan přenášející výkon od motoru na zadní kola, nebo ten motor mít vzadu) a navíc když máš vpředu motor a vzadu hnaný kola, máš blbě rozložení hmotnosti s ohledem třeba na trakci při vyjíždění kopců.

    U auta, který má vprostředku baterku, takže ideální rozložení hmotnosti, a není problém nacpat dozadu motor, aniž bys přišel o kufr, je zadokolka lepší, protože má lepší trakci a celkově lepší jízdní vlastnosti, zjednodušeně řečeno proto, že používáš jedny kola pro akceleraci a druhý pro zatáčení. Předokolka má inherentní nevýhodu v tom, že zatáčí a pohání se stejnejma kolama, kterým pak snadno dojde přilnavost/trakce. Plus při akceleraci zatěžuješ víc zadní kola, takže u zadokolky vyrobíš víc trakce, kdežto u předokolky míň.

    Výsledek z uživatelskýho hlediska je, že zatímco zadokolka si kolama do zatáčky "pomůže" (když přidáš, posune auto do zatáčky, když bys přidal extrémně hodně a neměl zapnutou elektroniku, tak jí obkroužíš přetáčivým smykem), zatímco předokolka když přidáš začne mnohem dřív ztrácet trakci a případně se sunout po čumáku ven za zatáčky.

    Ta citlivost na ztrátu trakce je u EV, který má obří krouťák, dost důležitá. Předokolkový EV často "hrabou" i se zapnutým ESP a kontrolou trakce, protože prostě ten výkon kolama, který zároveň zatáčej a jsou odlehčený, přenýst nejde.

    Předokolka bude prostě nervóznější, bude hrabat kolečkama, bude tě tahat za volant, zadokolka bude vyvážená, plynulá a efektivnější.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam