• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Pozdě nebylo, bylo moc. Kdyby bylo pozdě, tak by se přetočil na původní stranu. Tohle ustát v klidu šlo, ale zpanikařil, resp. to neuměl.

    Mě mimochodem ta i5 včera udělala téměř přesně to samý, protože jsem v jednu chvíli trochu nečekal, jak daleko mě režim Sport bez speciálně vypnutýho ESC pustí. Takže jsem taky zareagoval pozdě a malinko jsem se lek, ale protože už jsem to v životě párkrát dělal, tak z toho nebyl téměř ani "had", jen jsem se srovnal poněkud neelegantně :)
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: To by imo ale i to kontra musel začít srovnávat dřív.

    Tak nejsou v tom videu vidět moc kola, ale přijde mi že na to čuměl jak puk, a nejen, že se nerozhod, co s tím vlastně chce dělat, ale i to kontra bylo moc pozdě na to, aby hadu neurazil prdel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jedno přehnaný kontra se dá ještě "chytit" opačným. Výsledkem budou sice "hadi" (chytíš vlnovku ze strany na stranu), ale to se dá ustát, byť to vyžaduje trochu cviku.

    Ten plyn by mu pomohlo jedině NEUBRAT, nikoliv přidat – přidáním by se poslal do většího smyku (pokud nebyl v nějakým sportovním režimu, kdy by ho dál elektronika nepustila), ale ubráním paradoxně taky.

    Prudce ubrat v přetáčivým smyku totiž má za následek, že auto přenese váhu na přední kola, tím ještě víc odlehčí zadní a má tendenci se přetočit ještě víc – a to i v případě, že se díky kontra přetočí na druhou stranu. Dtto brzda.

    V tý situaci měl v zásadě dvě možnosti, který by neskončili trefením něčeho. První, srabácká, by byla zoufale to zadupnout úplně, čímž by se sice definitivně přetočil na původní stranu, ale taky na pár metrech zastavil a akorát by vypadal jako idiot, protože by nejspíš skončil štorcem na silnici.

    Druhá, "pro", by bylo nepustit plyn nebo ho ubírat jen mírně a dát přiměřený kontra, případně pokud by ho trochu přehnal, tak "vychytat hady".

    To, co jsme tam viděli, byla typická reakce nezkušenýho řidiče – problém vzniknul tím, že jsem přidal plyn a zatočil doprava, tak to vyřeším tím, že prudce uberu plyn nebo dokonce zabrzdím a zatočím doleva. Instinkt částečně správnej, ve výsledku ale až tak úplně ne :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tak on když přehnal to kontra, tak už neměl moc cesty jak ven ne?
    Nejen že ubral plyn, ale i něžně tečnul brzdu, ale evidentně tak málo, že to skoro nezpomaloval.

    Nejsem si jistej, jak by mu plyn pomohl po tom přehnaném kontra - to už mířil do průseru a neměl místo na smyk na druhou stranu, ani kdyby se mu poved a nepřehnal to naopak...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tendence zadokolky k přetáčivosti je od doby, co máme ESP a kontrolu trakce, naopak její ryzí výhodou – protože když odpadne riziko, že to pošleš do smyku kterej už nezvládneš kontrolovat, tak ti zbude to, že zadokolka ti plynem "pomůže do zatáčky", kdežto předokolka tě při přebytku plynu a následný ztrátě trakce odsune po čumáku ven.

    A srovnávání přidáním plynu právě typicky u předokolky nefunguje, protože tý typicky dojde trakce vpředu a dalším přidáním to jen zhoršíš. To leda že by se ti podařilo dostat předokolku do přetáčivýho, což není úplně jednoduchý (většinou, nepočítáme věci jako 205 GTI a ubrání plynu v zatáčce).

    Když se na to video znovu dívám, tak to ale vypadá, že klidně mohl mít zapnutou kontrolu trakce v nějakým "sportovním" režimu, kdy mu to dovolí mírný zklouznoutí, a posral to ryze sám.

    Hlavní problém totiž nebyl o žádným přidávání nebo ubírání plynu – byl o tom, že na to dupnul, zadek mu decentně ujel a on dal (správně) kontra, ale dal ho (velmi typicky) moc, plus dost možná ještě panicky ubral plyn, což to zhoršilo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nebo když to chceš poslat bokem do křižovatky. Všechny ty Mustangy rozmlácený na výjezdech z Cars & Coffee jsou výsledek přesně toho, že majitel chtěl zamachrovat před lidma, vypnul si trpaslíky a nedal to.

    Jinak moje zkušenost je samozřejmě ČISTĚ TEORETICKÁ a kdokoliv by tvrdil, že mě viděl projíždět nějakou zatáčku v centru Prahy smykem, tak SAMOZŘEJMĚ LŽE ;)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Přijde mi nepravděpodobný, že by si to vypínal ve městě. To se vypíná na sněhu když blbneš, na louce, prázdným parkovišti,..
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Jsou to 2 různý auta a sestřih.

    Expert naboural levý bok i vzadu.

    To druhý auto má poňuchňanej pravej čumáček, kterýho se expert ani nedotkl.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Tak na to, jak to pobouchal o beton, tak to auto dopadlo celkem dobře…

    Nicméně co na tom videu vidím je to, že zjevně ne zcela zkušený řidič odbočoval ve vyšší rychlosti a protože SU7 je v základní verzi zadokolka, tak jako všechny zadokolky má jednu NESKUTEČNĚ imbecilní vlastnost:
    Přetáčí se…

    Mno a řidič na to zjevně zapomněl, pokusil se auto srovnat přidáním plynu, což by zafungovalo, pokud by to byla předokolka, nebo aspoň 4x4. Jenže u zadokolky to naopak situaci zhoršilo a poslalo ho to do svodidel…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tak to předpokládám, že to Xiaomi to mělo taky nějakým způsobem vypnutý. Viděl jsem spoustu fakt špatne odladěnejch stabilizací a kontrol trakce, ale jejich společným znakem bylo, že zasahovaly MOC, ne málo.

    To, co je těžký, je naladit kontrolu trakce (případně i stabilizaci) tak, aby ti dovolila prokluz když chceš a zachránila tvoji nešikovnou prdel když prokluz nechceš.

    Když to někdo neumí, tak je mnohem častější výsledek, že ti to ten prokluz nedovolí prostě vůbec, i za cenu toho, že se rozjedeš pomalu (vynikající byl třeba první Hyundai Genesis Coupé – ten se tě snažil se zapnutým ESC zabít tím, že ti na rozjezdu ubral výkon, a s vypnutým tím, že na mokru přecházel do přetáčivýho smysku i když jsi jen pomyslel na existenci plynovýho pedálu.

    Zažil jsem párkrát, že kontrola trakce nezamezila prokluzu ani v režimu zapnuto, případně "úplně zapnuto", ale jedno z toho byl Challenger Hellcat a další dvě byly předokolky (elektrický, u neelektrický jsem to asi nezažil), kde to je trochu těžší.

    Že by někdo pustil do světa RWD auto, který se umí se zapnutou elektronikou omotat o sloup, to mi přijde trochu hardcore i na Čínu...
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: Kdybyste radsi makali na update toho pojebaneho software v Enyacich. Takhle si muzou honit pera lide z Tesly nad updaty ME 3.x v Koncernu, jak se vam to pod rukama krouti a pak vam to na necem havaruje.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    FEDAJKIN: Disabling Traction Control
    Turn it off only in circumstances where you deliberately want the wheels to spin, such as: Starting on a loose surface, such as gravel or snow. Driving in deep snow, sand or mud. Rocking out of a hole or deep rut.

    https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jo, vypnout to jde. Měl jsem na mysli v případě kdy máš TC zaple.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    NIKDAS: No a využil jsi ho?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak aspoň že u Performance to jde.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: máš tam možnost slip start a offroad mode, ale vypnout esp můžou jenom performance modely, kde si můžeš nastavovat i kolik procent výkonu jde na jakou nápravu etc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tesla nemá vypínací kontrolu trakce? Třeba BMW mi dneska dost podobnej manévr dovolilo velmi ochotně... akorát já vím, proč ten Sport režim zapínám, tak měl trochu jinej konec :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    (je to testovací auto, deliveries zakosum začnou koncem dubna)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    CRAZY_IVAN: Lifestyle influenceri a auto se stovkami koní + SW neodladena kontrola trakce. Tenhle manévr by Tesla nikdy nedovolila (čímž neříkám, že je nehavarovatelna)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Dneska jsem byl na horách a při rekonstrukci hotelu o 50 pokojích udělali walbox s jedním konektorem na 11kw. Provozuje si to hotel sám, spouští se to "půjčenou" kartou z recepce, cena: 12kč/kwh. Se asi totál posrali. Jako bonus byl ze všech stran ICEd.

    EDIT: Na parkovišti o 50m dál byl 2x11kw eon, nebo něco takovýho za 8kč/kwh, což i to mi přijde dost, vzhledem k trendu slevňování elektřiny, ale aspoň to není taková hrůza jako ten hotelovej.

    PS: nabíjet jsem nepotřeboval, šlo jen o běžnej "průzkum trhu".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam