• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: Fuuuuuck, to je přesně to, co by se mi při nákupu v prosinci hodilo. Chtěli jsme vyšší dojezd, ale nechtěli přidávat 200k za 4x4, protože to nevyužijem.
    Ale je pravda, že v tom NMC baterka, takže potřebuje "lepší" péči, což si u tchýně moc představit nedovedu :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NIGHTHUNTER: Primarne nutnost vozeni si vlastniho kabelu a nasledne sachy s nim. Na cerpacku jsem si taky nevozil vlastni hadici.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    ID Blowup 7 dnu RO za poruseni rule #4 viz header diskuze. Jeho a pripadne dalsi EV skeptiky prosim o presun na trebas autoforum.cz , nebo podobna relevantni mista. Sem to nepatri. Dekuji za pochopeni.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    LAUNCHER: já to občas využívám, když neni lepší místo na parkování - holt vytáhnu kabel, zapojím, nabíjím... něco málo tam nateče, něco málo za to zaplatim, ale primárně mi nejde o dobíjení, ale rychlejší zaparkování na dobrým místě... co ti na nich tak vadí? že jich je teda minimum je jedna věc (např. na celé to parkoviště u Ikea Zličín asi 2?)

    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CRAZY_IVAN: Zadokolka s menším dojezdem ma LFP, zadokolka s větším NMC.
    LFP zvládne více nabíjecí cyklu než NMC ale LFP se může nabíjet do 100% defakto na denní bázi když hodně jezdíte.
    Je to taková baterka pro začátečníky kde vůbec neřešíte nabíjecí limity.
    Omezení u LFP může být pro někoho max nabíjení výkon 170kW, NMC umí 250kW ale zase dost krátce.
    LFP má po posledních updatech dost plochou křivku na Superchargeru.
    https://x.com/elegantnikuryr/status/1778349316169478236?s=46
    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Mně ty bezkabelové vyhovují v tom, že jedna z mála výhod Leafu je, že AC kabel je součástí výbavy a bývá u nich prázdno, protože ho málokdo vozí :-D Ale zas Tobě jako Teslistovi to může být fuk, kabel se Ti vejde do frunku, lehko pro něj šáhneš i když máš naloženo... ;-)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: DC mi prijdou v pohode. Takove ty bezkabelove AC kramy jsou zlo a prosim nepodporovat. Tim nic proti destination charging 11 kW AC, ale ta neni bezkabelova.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: ja si z toho vzal to ze infrastruktura kulhá což je pravda, vic me netrápí. S infrastrutkurou je to klasika problem kuře vs vejce. Nejsou auta nikdo nechce investovat do nabíječek pac je to prodělečna vec , holt tohle musi tlačit stat a města .,, min do začátku
    GOR
    GOR --- ---
    DIM_: 22 kW myslím umí všechny Renaulty.

    BTW k cenám, ČEZák (nevím, kde jsem to četl) v rozhovoru tvrdil, že vysoké ceny jsou dány bídným využitím nabíječek, snad nějaké nízké jednotky %
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Ja ani nevim jaky jiny auto krome Taycana umi 22.
    DOCKINEZ: Jasne, jako proc ne. Ja dopadl jak jsem to popsal. Ale vzdy nejlepsi je zajet na Supercharger. To je takova slast, jak se to jen pripoji bez saskaren s cipama. A 20x rychlejsi nez u PRE za stejnou cenu... SLAST. Vic superchargeru plz
    LAUNCHER: Jo no ... dobry je, ze ted myslim EON vyrazne zlevnil. Snad brzo i ostatni. Ty ceny nedavaj smysl.
    GOR
    GOR --- ---
    BLOWUP: Hele, nekritizovals náhodou v jiným auditku, že se kdejakej manták bez vzdělání a praxe sere do architektury a stavitelství?
    Vnímáš, že teď děláš totéž?

    Jako nebudu tady tvrdit, že na každým sídlišti je šílenej přebytek výkonu, ale:

    1) Neplynofikovaný sídliště (ve smyslu toho, že plyn není roztahanej po bytech) musí mít jak přívod VN, tak trafačku, tak rozvody NN přizpůsobený poměrně soudobýmu příkonu sporák + trouba, řádově to bude 7 - 10 kW na partaj, tohle je příkon, jehož využití v noci (statisticky, neříkej mi prosím, že si pravidelně o půlnoci pečeš husu) bude dost malé, nehledě na to, že auto umí přijímat instrukce, kolik si smí cucnout.
    2)Vezmu-li v úvahu, že pro průměrný nájezd není ani zdaleka třeba nabíjet denně, příkon může být dostatečný i u plynofikovaného sídliště (opět mluvím o rozvedení do bytů).
    3) Kromě výše uvedeného, EV jsou zatím poměrně drahé, nějaké výrazné procento EV z provozovaných aut nenastane z roku na rok a jakkoli samozřejmě můžou v bytovkách bydlet i bohatí lidé, co si běžně kupují dražší auta, statisticky to tak nebude, s ohledem na dobu vzniku velkých sídlišť u nás už určitě v dalších letech bude vyžadovat rekonstrukci vedení/trafaček, takže se to sveze s tím.
    4)Fakticky se tím nočním nabíjením zlepší využití infrastruktury, což by mohlo do budoucna z části kompenzovat vyvolané investice.
    5) Pořád bude existovat poměrně dost lidí, který budou moci nabíjet v práci, jakmile se elektromobilita více rozšíří, určitě to část zaměstnavatelů začne nabízet.


    DIM_: Ty veřejný nabíječky jsou zatím zlo :-( Nechápu, proč nemůžou fungovat jako samoobslužný benzinky. I když posledně jsme u Lidlu nabíjeli gratis, protože proud sice tekl, ale FW nabíječky spadl a blokaci mi celou zrušili. A zas takovej dobrák, abych se jich doprošoval, že si maj těch 47 Kč vzít, nejsem. Já teda hřeším na to, že 97 % energie nabijeme doma, takže se mi žádná čipová karta, co funguje skoro všude nechce řešit.


    Kromě výše uvedeného, zaznamenal jste někdo, jak se rozbíhá výstavba fabrik na Na akumulátory? Z informací co mám, tak Natron a Northvolt zahajují výstavbu továren na sodíkové akumulátory s elektrodami na bázi berlínské modři, tj. naprostá absence vzácných prvků. Údajně by měly vynikat životností řádově 20 tis. cyklů, naprostou nehořlavostí a nízkou cenou, což by mohlo vytěsnit větší část LiFePO ze stacionárních úložišť.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Nedojely skoro nikam, neustále tam bylo něco vymrdanýho a byly nebezpečný jak kráva. Řekneme teda 120 let at nežeru. Pokud jsi chtěl nějakou jistotu musel si mít koně, tohle bylo fakt pro totální magory a early adoptery svý doby.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (aby to tu bylo trochu vidět) :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ
    RSZ --- ---
    Btw do práce zrovna kupuju 4x wallbox a backoffice a platby už vybírám tak, že počítám s nějakou tou dvacítkou kusů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Když máš nějakou normální kartu na nabíjení (skoro každá automobilka má něco svýho, plus jsou nezávislý další), tak tanečky s čipama odpadaj.

    A u 50 kW v nákupáku nabiju na tejden běžnýho popojíždění, když nakupuju dýl. Na 22 kW teda moc ne, no, pokud nemám zrovna auto který umí 22 kW nabíjet.
    RSZ
    RSZ --- ---
    DOCKINEZ: někdo to tak samozřejmě dělá (tedy spíš při nákupu, čekat půlh na benzínce fakt nechceš), ale nabíjet přes noc a nabíjet v práci přes den je stále mnohem lepší
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DIM_: A nevyplatí se teda spíš jednou dvakrát do tejdne vyjet na kafe a croissant na benzinku za město a nabít na rychlý dobíječce tam?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BUNDA: Na nabíjení přes noc by úplně v klidu stačily zásuvky na 220V, většina aut najezdí za den tak málo, že pokud budeš mít ke každýmu místu nataženou i jen tu 220, tak přes noc dobiješ pohodlně (nenabíjíš z prázdný do plný baterky, ale nějakých třeba 10-20 kWh co jsi projezdil za den). A pro ty, co najeli víc, může být po sídlišti pár normálních 22 kW AC, a pro ty co potřebujou nabít rychle, protože pojedou daleko a vybili to předtím, může být na krajích ještě o něco míň rychlejch DC.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Na druhou stranu, kdo dobrovolne nabiji z tech verejnych 11 kW AC kramu a tim tyhle archaicka zla podporuje, tak si nic jineho nezaslouzi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam