• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: ja si z toho vzal to ze infrastruktura kulhá což je pravda, vic me netrápí. S infrastrutkurou je to klasika problem kuře vs vejce. Nejsou auta nikdo nechce investovat do nabíječek pac je to prodělečna vec , holt tohle musi tlačit stat a města .,, min do začátku
    GOR
    GOR --- ---
    DIM_: 22 kW myslím umí všechny Renaulty.

    BTW k cenám, ČEZák (nevím, kde jsem to četl) v rozhovoru tvrdil, že vysoké ceny jsou dány bídným využitím nabíječek, snad nějaké nízké jednotky %
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Ja ani nevim jaky jiny auto krome Taycana umi 22.
    DOCKINEZ: Jasne, jako proc ne. Ja dopadl jak jsem to popsal. Ale vzdy nejlepsi je zajet na Supercharger. To je takova slast, jak se to jen pripoji bez saskaren s cipama. A 20x rychlejsi nez u PRE za stejnou cenu... SLAST. Vic superchargeru plz
    LAUNCHER: Jo no ... dobry je, ze ted myslim EON vyrazne zlevnil. Snad brzo i ostatni. Ty ceny nedavaj smysl.
    GOR
    GOR --- ---
    BLOWUP: Hele, nekritizovals náhodou v jiným auditku, že se kdejakej manták bez vzdělání a praxe sere do architektury a stavitelství?
    Vnímáš, že teď děláš totéž?

    Jako nebudu tady tvrdit, že na každým sídlišti je šílenej přebytek výkonu, ale:

    1) Neplynofikovaný sídliště (ve smyslu toho, že plyn není roztahanej po bytech) musí mít jak přívod VN, tak trafačku, tak rozvody NN přizpůsobený poměrně soudobýmu příkonu sporák + trouba, řádově to bude 7 - 10 kW na partaj, tohle je příkon, jehož využití v noci (statisticky, neříkej mi prosím, že si pravidelně o půlnoci pečeš husu) bude dost malé, nehledě na to, že auto umí přijímat instrukce, kolik si smí cucnout.
    2)Vezmu-li v úvahu, že pro průměrný nájezd není ani zdaleka třeba nabíjet denně, příkon může být dostatečný i u plynofikovaného sídliště (opět mluvím o rozvedení do bytů).
    3) Kromě výše uvedeného, EV jsou zatím poměrně drahé, nějaké výrazné procento EV z provozovaných aut nenastane z roku na rok a jakkoli samozřejmě můžou v bytovkách bydlet i bohatí lidé, co si běžně kupují dražší auta, statisticky to tak nebude, s ohledem na dobu vzniku velkých sídlišť u nás už určitě v dalších letech bude vyžadovat rekonstrukci vedení/trafaček, takže se to sveze s tím.
    4)Fakticky se tím nočním nabíjením zlepší využití infrastruktury, což by mohlo do budoucna z části kompenzovat vyvolané investice.
    5) Pořád bude existovat poměrně dost lidí, který budou moci nabíjet v práci, jakmile se elektromobilita více rozšíří, určitě to část zaměstnavatelů začne nabízet.


    DIM_: Ty veřejný nabíječky jsou zatím zlo :-( Nechápu, proč nemůžou fungovat jako samoobslužný benzinky. I když posledně jsme u Lidlu nabíjeli gratis, protože proud sice tekl, ale FW nabíječky spadl a blokaci mi celou zrušili. A zas takovej dobrák, abych se jich doprošoval, že si maj těch 47 Kč vzít, nejsem. Já teda hřeším na to, že 97 % energie nabijeme doma, takže se mi žádná čipová karta, co funguje skoro všude nechce řešit.


    Kromě výše uvedeného, zaznamenal jste někdo, jak se rozbíhá výstavba fabrik na Na akumulátory? Z informací co mám, tak Natron a Northvolt zahajují výstavbu továren na sodíkové akumulátory s elektrodami na bázi berlínské modři, tj. naprostá absence vzácných prvků. Údajně by měly vynikat životností řádově 20 tis. cyklů, naprostou nehořlavostí a nízkou cenou, což by mohlo vytěsnit větší část LiFePO ze stacionárních úložišť.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Nedojely skoro nikam, neustále tam bylo něco vymrdanýho a byly nebezpečný jak kráva. Řekneme teda 120 let at nežeru. Pokud jsi chtěl nějakou jistotu musel si mít koně, tohle bylo fakt pro totální magory a early adoptery svý doby.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (aby to tu bylo trochu vidět) :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ
    RSZ --- ---
    Btw do práce zrovna kupuju 4x wallbox a backoffice a platby už vybírám tak, že počítám s nějakou tou dvacítkou kusů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Když máš nějakou normální kartu na nabíjení (skoro každá automobilka má něco svýho, plus jsou nezávislý další), tak tanečky s čipama odpadaj.

    A u 50 kW v nákupáku nabiju na tejden běžnýho popojíždění, když nakupuju dýl. Na 22 kW teda moc ne, no, pokud nemám zrovna auto který umí 22 kW nabíjet.
    RSZ
    RSZ --- ---
    DOCKINEZ: někdo to tak samozřejmě dělá (tedy spíš při nákupu, čekat půlh na benzínce fakt nechceš), ale nabíjet přes noc a nabíjet v práci přes den je stále mnohem lepší
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DIM_: A nevyplatí se teda spíš jednou dvakrát do tejdne vyjet na kafe a croissant na benzinku za město a nabít na rychlý dobíječce tam?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BUNDA: Na nabíjení přes noc by úplně v klidu stačily zásuvky na 220V, většina aut najezdí za den tak málo, že pokud budeš mít ke každýmu místu nataženou i jen tu 220, tak přes noc dobiješ pohodlně (nenabíjíš z prázdný do plný baterky, ale nějakých třeba 10-20 kWh co jsi projezdil za den). A pro ty, co najeli víc, může být po sídlišti pár normálních 22 kW AC, a pro ty co potřebujou nabít rychle, protože pojedou daleko a vybili to předtím, může být na krajích ještě o něco míň rychlejch DC.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Na druhou stranu, kdo dobrovolne nabiji z tech verejnych 11 kW AC kramu a tim tyhle archaicka zla podporuje, tak si nic jineho nezaslouzi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já třeba Muska furt obdivuju za SpaceX, ale u autonomie pořád považuju za řádově rozumnější cestu než tu Muskovu. Ostatně Tesla zkusila prodávat na FSD licence a zcela překvapivě je nikdo nechce...

    ELIJEN: Souhlas, byť ať ten nárůst trochu spíš souhlasím s MINER: v tom že nárůst popularity Tesly je spíš o tom, že jako první měli rozumný elektrický auto za relativně málo peněz.

    Model 3/Model Y je to nejdůležitější, co Tesla udělala pro elektromobilitu a je to pro elektromobilní svět ekvivalent Modelu T od Fordu (mimochodem je to ekvivalent až strašidelně blízkej – včetně divnýho ovládání a génia, co je čím dál víc magor a čím dál víc vymýšlí nesmysly)...


    FEDAJKIN: Auta před 100 lety pořád jely a někam dojely. FSD neumí fungovat jako asistent řidiče, natož samo někam dojet – funguje to jako kdyby ses snažil učit řídit zfetovanýho aliena. Musíš být pořád 100% ve střehu, protože to dělá chyby VE CHVÍLI KDY JE NEČEKÁŠ. Je to horší než kdyby vedle tebe seděl a řídil zhulenej puberťák co nikdy neviděl auto, protože tam bys aspoň tušil, kdy se tě zkusí zabít.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    DOCKINEZ: Ze svy zkusenosti ti reknu, ze to neni tak jednoduchy bohuzel. Ja asi pul roku nemohl v garazi nabijet a tak sem to resil nabijenim u nakupaku a pripadne PRE nabijecky (nejblizsi asi 400 metru).

    Soucasti tvyho zivota se stane to, ze planujes den kolem nabijeni. A kazda navsteva obchodu je spojena s kabelovou ceremonii a autorizaci 10 cipama. To neni takovej problem, dokud z toho neni povinnost.
    Protoze kdyz jsi u obchodu, tak za dobu nakupu nabijes tak mozna co si ten den projel. Ne, ze si tam "dobijes". To zapomen. Leda bys to daval na drahy rychlejsi dobijeni, ale to se ztraci kus kouzla, kdyz nejezdis levne.

    A nejhorsi je PRE, protoze sice ma 22 nabijecky, ale vetsina aut umi 11. Takze ty tam fouknes vybity auto a za 3 (!!!) povoleny hodiny (jinak pokuta za kazdou minutu) to nenabijes, takze si nastavis telefon, at ti za 2.5h pipne a ty jdes k auto to vypojit, zapojit a zpatky domu, aby si tam za dalsi 2 hodiny sel.

    Jak jsem fanda, tak tuhle tvrdou realitu rikam vsem. Jedina spravna alternativa je u toho nakupaku nabit "za draz". Ale jak pisu - to neni ono, to pak nemuzes ostatnim rikat "jezdim pod korunu" :))
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BLOWUP: Ucil jsem dobre prave proto, abych neprizni osudu neskoncil na ceskem sidlisti. Posledni problem co bych v takove tizive situaci resil by bylo porizeni noveho auta pres 1mio.

    Misto toho resim primarne moje problemy, coz vzhledem k rodinnemu domku a Tesle v jeho garazi mozna bude lepsi strategii, nez hledat univerzalni recepty pro vsechny bolesti sveta.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LAUNCHER: to vis, ze ten obrazek neni fotografie ale rendering? :-)

    Jestli neco je technicky mozny je jedna vec, jestli to je v realite proveditelny druha a kdo to nakonec zaplati treti. Mas pocit, ze v cesku - kdyz na chvili zapomeneme tu "kupni silu" to jinak pujde vyresit? Ja neprovokuju, jenom se ptam. Uz tady na nyxu sleduju ten vas bizar v auditku o staveni, a krome toho vidim jak se to v realite vyviji u nas kde jak ta kupni sila, tak flexibilita uradu a jejich nastaveni vuci elektromobilite a nakonec i podil elektroaut na vozovym parku je preci jenom nekde jinde. (spoiler: kdo nebydli v rodinnym domku, ma problem, a to je tu prakticky pod kazdym bytovym domem podzemni parking)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    TOFI: Pote, co jsem tu videl urazeny reakce zdejsich fanboyu jsem si rikal ze to bude nejspis nejakej zabavnej text, a docela me zklamalo ze to je vlastne dost strizlivy vyliceni situace.
    BUNDA
    BUNDA --- ---
    LAUNCHER: tak jestli jsou všude takové rezervy v kapacitě a kabelech, pak super. Problém solved. Ty sloupky už nebudou takový problém.
    MINER
    MINER --- ---
    BASIK: Psychologicky je to vnímaný tak, jak říkáš, ale fatality často způsobují chyby, a nejsem si jistej jak to koreluje s kvalitou řidiče.
    road fatalities reasons - Hledat Googlem
    https://www.google.com/search?q=road%20fatalities%20reasons

    Nemám tohle načtený, takže jistej si nejsem, ale nedivil bych se, kdyby roli hrála víc bezohlednost, arogance, aktuální stres a únava než ‚průměrnost‘ řidiče, ať už to znamená cokoliv.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam