• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Jako je pravda, že tahání vlastního kabelu je opruz, ale zase ne takovej, aby mě to úplně týralo, pokud je to aspoň levný.

    Jak už jsem psal, kdyby začali tím, že do obytných čtvrtí rozesejou normální 220V AC zásuvky bez kabelu, což bude stát drobný a když tam to auto nechám dost dlouho, tak mě to taky nabije (a mohlo by to stát téměř stejně jako normální elektrika ze sítě), tak budu víc happy než když na celý sídliště budou dvě DC.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NIGHTHUNTER: Primarne nutnost vozeni si vlastniho kabelu a nasledne sachy s nim. Na cerpacku jsem si taky nevozil vlastni hadici.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    ID Blowup 7 dnu RO za poruseni rule #4 viz header diskuze. Jeho a pripadne dalsi EV skeptiky prosim o presun na trebas autoforum.cz , nebo podobna relevantni mista. Sem to nepatri. Dekuji za pochopeni.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    LAUNCHER: já to občas využívám, když neni lepší místo na parkování - holt vytáhnu kabel, zapojím, nabíjím... něco málo tam nateče, něco málo za to zaplatim, ale primárně mi nejde o dobíjení, ale rychlejší zaparkování na dobrým místě... co ti na nich tak vadí? že jich je teda minimum je jedna věc (např. na celé to parkoviště u Ikea Zličín asi 2?)

    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CRAZY_IVAN: Zadokolka s menším dojezdem ma LFP, zadokolka s větším NMC.
    LFP zvládne více nabíjecí cyklu než NMC ale LFP se může nabíjet do 100% defakto na denní bázi když hodně jezdíte.
    Je to taková baterka pro začátečníky kde vůbec neřešíte nabíjecí limity.
    Omezení u LFP může být pro někoho max nabíjení výkon 170kW, NMC umí 250kW ale zase dost krátce.
    LFP má po posledních updatech dost plochou křivku na Superchargeru.
    https://x.com/elegantnikuryr/status/1778349316169478236?s=46
    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Mně ty bezkabelové vyhovují v tom, že jedna z mála výhod Leafu je, že AC kabel je součástí výbavy a bývá u nich prázdno, protože ho málokdo vozí :-D Ale zas Tobě jako Teslistovi to může být fuk, kabel se Ti vejde do frunku, lehko pro něj šáhneš i když máš naloženo... ;-)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: DC mi prijdou v pohode. Takove ty bezkabelove AC kramy jsou zlo a prosim nepodporovat. Tim nic proti destination charging 11 kW AC, ale ta neni bezkabelova.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    NIKDAS: ja si z toho vzal to ze infrastruktura kulhá což je pravda, vic me netrápí. S infrastrutkurou je to klasika problem kuře vs vejce. Nejsou auta nikdo nechce investovat do nabíječek pac je to prodělečna vec , holt tohle musi tlačit stat a města .,, min do začátku
    GOR
    GOR --- ---
    DIM_: 22 kW myslím umí všechny Renaulty.

    BTW k cenám, ČEZák (nevím, kde jsem to četl) v rozhovoru tvrdil, že vysoké ceny jsou dány bídným využitím nabíječek, snad nějaké nízké jednotky %
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Ja ani nevim jaky jiny auto krome Taycana umi 22.
    DOCKINEZ: Jasne, jako proc ne. Ja dopadl jak jsem to popsal. Ale vzdy nejlepsi je zajet na Supercharger. To je takova slast, jak se to jen pripoji bez saskaren s cipama. A 20x rychlejsi nez u PRE za stejnou cenu... SLAST. Vic superchargeru plz
    LAUNCHER: Jo no ... dobry je, ze ted myslim EON vyrazne zlevnil. Snad brzo i ostatni. Ty ceny nedavaj smysl.
    GOR
    GOR --- ---
    BLOWUP: Hele, nekritizovals náhodou v jiným auditku, že se kdejakej manták bez vzdělání a praxe sere do architektury a stavitelství?
    Vnímáš, že teď děláš totéž?

    Jako nebudu tady tvrdit, že na každým sídlišti je šílenej přebytek výkonu, ale:

    1) Neplynofikovaný sídliště (ve smyslu toho, že plyn není roztahanej po bytech) musí mít jak přívod VN, tak trafačku, tak rozvody NN přizpůsobený poměrně soudobýmu příkonu sporák + trouba, řádově to bude 7 - 10 kW na partaj, tohle je příkon, jehož využití v noci (statisticky, neříkej mi prosím, že si pravidelně o půlnoci pečeš husu) bude dost malé, nehledě na to, že auto umí přijímat instrukce, kolik si smí cucnout.
    2)Vezmu-li v úvahu, že pro průměrný nájezd není ani zdaleka třeba nabíjet denně, příkon může být dostatečný i u plynofikovaného sídliště (opět mluvím o rozvedení do bytů).
    3) Kromě výše uvedeného, EV jsou zatím poměrně drahé, nějaké výrazné procento EV z provozovaných aut nenastane z roku na rok a jakkoli samozřejmě můžou v bytovkách bydlet i bohatí lidé, co si běžně kupují dražší auta, statisticky to tak nebude, s ohledem na dobu vzniku velkých sídlišť u nás už určitě v dalších letech bude vyžadovat rekonstrukci vedení/trafaček, takže se to sveze s tím.
    4)Fakticky se tím nočním nabíjením zlepší využití infrastruktury, což by mohlo do budoucna z části kompenzovat vyvolané investice.
    5) Pořád bude existovat poměrně dost lidí, který budou moci nabíjet v práci, jakmile se elektromobilita více rozšíří, určitě to část zaměstnavatelů začne nabízet.


    DIM_: Ty veřejný nabíječky jsou zatím zlo :-( Nechápu, proč nemůžou fungovat jako samoobslužný benzinky. I když posledně jsme u Lidlu nabíjeli gratis, protože proud sice tekl, ale FW nabíječky spadl a blokaci mi celou zrušili. A zas takovej dobrák, abych se jich doprošoval, že si maj těch 47 Kč vzít, nejsem. Já teda hřeším na to, že 97 % energie nabijeme doma, takže se mi žádná čipová karta, co funguje skoro všude nechce řešit.


    Kromě výše uvedeného, zaznamenal jste někdo, jak se rozbíhá výstavba fabrik na Na akumulátory? Z informací co mám, tak Natron a Northvolt zahajují výstavbu továren na sodíkové akumulátory s elektrodami na bázi berlínské modři, tj. naprostá absence vzácných prvků. Údajně by měly vynikat životností řádově 20 tis. cyklů, naprostou nehořlavostí a nízkou cenou, což by mohlo vytěsnit větší část LiFePO ze stacionárních úložišť.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Nedojely skoro nikam, neustále tam bylo něco vymrdanýho a byly nebezpečný jak kráva. Řekneme teda 120 let at nežeru. Pokud jsi chtěl nějakou jistotu musel si mít koně, tohle bylo fakt pro totální magory a early adoptery svý doby.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (aby to tu bylo trochu vidět) :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    RSZ
    RSZ --- ---
    Btw do práce zrovna kupuju 4x wallbox a backoffice a platby už vybírám tak, že počítám s nějakou tou dvacítkou kusů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Když máš nějakou normální kartu na nabíjení (skoro každá automobilka má něco svýho, plus jsou nezávislý další), tak tanečky s čipama odpadaj.

    A u 50 kW v nákupáku nabiju na tejden běžnýho popojíždění, když nakupuju dýl. Na 22 kW teda moc ne, no, pokud nemám zrovna auto který umí 22 kW nabíjet.
    RSZ
    RSZ --- ---
    DOCKINEZ: někdo to tak samozřejmě dělá (tedy spíš při nákupu, čekat půlh na benzínce fakt nechceš), ale nabíjet přes noc a nabíjet v práci přes den je stále mnohem lepší
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DIM_: A nevyplatí se teda spíš jednou dvakrát do tejdne vyjet na kafe a croissant na benzinku za město a nabít na rychlý dobíječce tam?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BUNDA: Na nabíjení přes noc by úplně v klidu stačily zásuvky na 220V, většina aut najezdí za den tak málo, že pokud budeš mít ke každýmu místu nataženou i jen tu 220, tak přes noc dobiješ pohodlně (nenabíjíš z prázdný do plný baterky, ale nějakých třeba 10-20 kWh co jsi projezdil za den). A pro ty, co najeli víc, může být po sídlišti pár normálních 22 kW AC, a pro ty co potřebujou nabít rychle, protože pojedou daleko a vybili to předtím, může být na krajích ještě o něco míň rychlejch DC.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Na druhou stranu, kdo dobrovolne nabiji z tech verejnych 11 kW AC kramu a tim tyhle archaicka zla podporuje, tak si nic jineho nezaslouzi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já třeba Muska furt obdivuju za SpaceX, ale u autonomie pořád považuju za řádově rozumnější cestu než tu Muskovu. Ostatně Tesla zkusila prodávat na FSD licence a zcela překvapivě je nikdo nechce...

    ELIJEN: Souhlas, byť ať ten nárůst trochu spíš souhlasím s MINER: v tom že nárůst popularity Tesly je spíš o tom, že jako první měli rozumný elektrický auto za relativně málo peněz.

    Model 3/Model Y je to nejdůležitější, co Tesla udělala pro elektromobilitu a je to pro elektromobilní svět ekvivalent Modelu T od Fordu (mimochodem je to ekvivalent až strašidelně blízkej – včetně divnýho ovládání a génia, co je čím dál víc magor a čím dál víc vymýšlí nesmysly)...


    FEDAJKIN: Auta před 100 lety pořád jely a někam dojely. FSD neumí fungovat jako asistent řidiče, natož samo někam dojet – funguje to jako kdyby ses snažil učit řídit zfetovanýho aliena. Musíš být pořád 100% ve střehu, protože to dělá chyby VE CHVÍLI KDY JE NEČEKÁŠ. Je to horší než kdyby vedle tebe seděl a řídil zhulenej puberťák co nikdy neviděl auto, protože tam bys aspoň tušil, kdy se tě zkusí zabít.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam