• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    CAL: Tak dvacítka baterka by mohla být fajn a ještě kdyby to auto mělo tepelný čerpadlo a aspoň pro rozjezd náhon na všechny 4 ;) Aspoň to je to, co mi u toho Tiguana, se kterým teď pár měsíců jezdím, chybí.

    Jezdím denně cca 45 km, maximální dojezd by měl být 48 km (hodně to závisí na teplotě - parkuju venku). Málo kdy se domů vrátím s tím, že tam ještě něco v baterce zbylo (mimo toho, co si auto nechává samo od sebe a "zatajuje" to řidiči ;)). Zkoušela jsem na delší trasy jet i jen na hybrid a stejně to tu baterku postupně vycucá.
    Pokud bych chtěla nastavit nějakou udržovací hranici na baterce, tak musím po každým nastartování vlézt do menu a přenastavit to tam, ale je dost otravný to neustále přenastavovat.
    Po 5ti letech bych měla auto vracet, takže zase až tak moc mne ta degradace baterky vrásky nedělá.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    CAL: To dost záleží na rutině toho člověka, já mám ani ne 10 kWh baterku nabíjenou na 85 % a na mamataxi jezdění po městě (tak 50 km denně) to stačí skvěle, málokdy se vracím s míň jak 20 %. 20 kWh baterka je luxus :))
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CAL: Co je tam za chemii?

    LFP (levnější, nižší kapacita, nižší proudy) musíš nabíjet do 100%, protože jinak by auto časem kvůli ploché křivce nevědělo v jakém stavu nabití ta baterie je. Baterii to sice teoreticky poskozuje, ale jiné cesty není.

    Zbytek se nabíjí dle vkusu a dle potřeby na různé vysoká procenta, ale obecně se zjistilo, že ty baterie drží mnohem lépe než se čekalo.

    Už jsem potkal prvního exota, který TM3 LR nabíjí vždy na 100% a nenechá si to vysvětlit a hádat se s ním nebudu. Dělá tak už několik let a auto zjevně jezdí (v jakém stavu má baterii netuším). Takže tihle lidé nám to otestují ☺️
    CAL
    CAL --- ---
    VW začíná prodávat jejich novou plug-in hybridní motorizaci v různých modelech s cca 20kW využitelné baterky. Na první pohled to vypadá fajn, ale zajímalo by mě, jak to bude s životností baterky v tom jiném režimu používání. U elektroaut se doporučuje jezdit mezi 10-80%, ale s takhle malou baterkou se dá očekávat, že se mnohem víc bude jezdit ode zdi ke zdi, takže bych čekal, že budou odcházet mnohem rychleji, než v elektroautech. Nebo se to nějak řeší?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CRAZY_IVAN: https://twitter.com/teslanewswire/status/1782830736568930768

    Tak TM3P vyrobenej v USA bude mít dokonce ještě o 50 koní víc (0-100 za 2,9s), díky jiný baterce.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: NIKDAS: konečně jsme se dočkali pricingu, co o něm mluvili, když model 3 představovali! :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Odvetravana sedadla a adaptivni tlumice! A jeste k tomu levnejsi nez jsem kupoval ja Long Range...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CRAZY_IVAN: 3,1s je dobrá šílenost, na to je je to auto "za pakatel"
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: Podivej se do Appstore. Musis zmenit zemi na Nemecko, abys nasel aplikaci.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JYRKA: až takhle nahovno jo? :/
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    PEPAZZ: a to je teda cena i s tou 75 kWh baterkou? nebo si to někdo vzal se službou Battery as a service a já budu muset taky platit 150 Euro měsíčně za baterku, případně si jí za 11k Euro koupit?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: v česku ani nenainstaluješ bez hacku mobilní aplikaci. O servisu nemluvě. Je to opravdu pro fanoušky značky.
    TOFI
    TOFI --- ---
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    710kw wagon od BYD/Denza ..
    Denza Z9 GT: Mercedes And BYD Made An EV Super Wagon
    https://www.youtube.com/watch?v=KueNkBVbYQQ
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    GOR: v česku je energetický mix 50% fosilní, v zimě, když nesvítí. Zbytek je víceméně jádro, to je taky tepelný zdroj, ale aspoň nedělá emise.
    Teď když svítí je přes den je hodně fotovoltaik a já mám fotovoltaiku doma, takže žádné teplo.
    Proč bych to nemohl srovnávat? Starý motor vyhodit a hotovo. Ani se nemusí vyhazovat auto, dá se udělat přestavba.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jak média manipulují gamblingem na akciových trzích:

    https://twitter.com/physhero/status/1777738174623781053?s=19
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Cina dobijeci auta 50%+
    China’s EV sales now over 50%
    https://carnewschina.com/2024/04/20/chinas-ev-sales-now-over-50/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    S elektroauty to nesouvisí, s auty ano. Snad se pobavíte jako já: https://x.com/HonzaPalicka/status/1780928598297158000
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    GOR: to neber osobně, to byla jenom hnipošská poznámka...

    A přesně jak říkáš - když je celý systém dobře navržený (motor, převody s ohledem na typické užití), tak jsi většinu času v pásmu blízkém ideálnímu režimu. Tohle se dá u spalováku dosáhnout jedině s převodovkami s plynulou změnou převodu (např. CVT u Toyoty), ale máš tam pak zase jiné problémy.


    A ohledně té účinnosti. Můj táta je servisák plynových zařízení (dělá hlavně velké kotle, průmyslové provozy, sušárny obilí apod., ale to není podstatné) a strašně ho sralo, když se objevily první kondenzační kotle a uváděly účinnost 102 % a podobně. Sčítala se tam účinnost hoření s účinností využití tepla ze spalin. Strašnej nesmysl, ale bohužel se to ujalo. U HEV a BEV by to dávalo větší smysl, ale zase tam nemáš tak jasný scénář, kdy se to využije. Ale ten řev, kdyby se to začalo takhle uvádět, by byl šílenej. Tak to musí stačit jenom údaje o spotřebě, kdy EV mají výrazně lepší spotřebu ve městském cyklu díky rekuperaci.
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Taky jde o to jakej motor. Zrovna tohle je jeden z důvodů zlepšování výkonu motorů Tesly.

    Rámcově ten graf bude podobnej, ale čísla bude mít lepší Tesla nebo Porsche atd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam