• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    W_NOICE78: Ano, Tesla 3/Y je celkem holobyt za nejnizsi cenu mezi pouzitelnymi elektroauty, takze skvele slouzi jako benchmark - sam jsem dal jednu dovolenou se starou M3 LR, dalsi rok s MY LR a ted nedavno jsem mel i pujcenou 3 Highland, takze vim ze Tesla ma skvelej pomer cena/výkon a nejsou to spatny auta.

    Ale mel jsem na 10 dni a 3500 km i ID.7 a to auto je fakt jinde. Ted zacatkem zari budu mit na 10 dni kombika a bohuzel stale verzi s mensi baterkou a ne GTX, ale tesim se a je to kandidat na moje budouci auto, az se zbavim Passata B8 v kombiku.

    Takze spojeni o parnik dal bych asi nepouzil, ale ID.7 fakt neni spatny auto - je drazsi, ma mensi vykon, ale vybava a pohodli jsou mnohem lepsi.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Jestli dobře chápu, tak už je alespoň snadnější to VW ID7 nakonfigurovat. Ale frunk to ještě nemá. Nevím jak efektivita/spotřeba, včetně zimy; nevím jak updates; nevím o případných dalších zradách proti Tesle.

    Nelíbí se mi kliky, nelíbí se mi "chladič", nelíbí se mi členitý interiér - ale to je jedno, alespoň ta auta nejsou stejný.

    Celkově chválím, pokrok je vidět. Udělalo mi to radost, v tenhle trend jsem u Evropských automobilek doufal. Snad jim to vydrží 🙏.

    Zas a znova se ukazuje, že konkurence je nutna, jinak se neposunem. Nutná jak pro VW, tak pro Teslu, mmch.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    TOMBRIDER: jeste dodam ze je stejne zavadejici jako v tom clanku 😉
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    TOMBRIDER: TOMBRIDER: Vtipny je jak je ta Tesla benchmark pro ostatni EV. U Tesly v podstate zadny priplatky nepotrebujes, s tim VW jsi ve finale o dalsich 100k vys. Porad nechapu proc ma nekdo potrebu psat o parnik dal, nebo podobny sracky.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    HANZS: Ono to bude i tím, že legacy výrobci svou první vlnou BEV ztratili u zákazníků důvěru, protože prodávali mrtky s mrtkovskýma vlastnostma a jako bonus o tom lhali. (protože když se "lže" o spotřebě ICE, má to každej na párku. Když se "lže" o spotřebě BEV, člověk zjistí, že auto nemůže používat tak, jak by potřeboval, jak plánoval, kvůli čemu ho kupoval. Tak se pak nemůžeme divit, že se cítí podvedenej. - tady stačí jeden z deseti, ale špatný zprávy se holt nesou mnohem rychlejc.)

    ID4 byl plasťák. Některé BEV si dovolili dávat bez TČ. Pomalej nabíjecí výkon. Auta bez předehřevu baterky atd atd.

    Plus firmy, který se snažily být zelený, ale zároveň do toho nechtěly dávat moc peněz nakoupily naprosto nevhodné vozy na nevhodnej účel. Znám manažera z ČEZu, kterýmu dali leaf s 48kwh baterkou na denní ježdění mezi brnem a prahou. Tak samozřejmě, že se v celý firmě neslo, jak v zimě jezdil v lyžařských rukavicích, aby nemusel topit, aby dojel. - tohle maj teďka lidi zakořeněný a bude hodně dlouho trvat, než se ta důvěra vrátí.

    Všk taky veškerý argumeny, který proti BEV slýchávám možná platily pro auta před pěti lety, ale pro dnešní už vůbec.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    W_NOICE78: Jinak já to vidím stejně, jako tady ten pán s brýlemi.

    Na závěr je však velmi důležité jedno jediné číslo. ID.7 v základní verzi začíná na 1 329 900 korunách. Je tak sice o víc než 100 tisíc korun dražší než Tesla Model 3 Long Range, která nabízí o něco málo větší dojezd a citelně lepší výkon, ale obětované dvě sekundy ve zrychlení na stovku vyměníte za auto, jež je oproti Tesle minimálně o třídu větší – ID.7 se velikostně podobá Modelu S, který je téměř o milion dražší.
    VW ID.7: Německá Tesla v dobrém i zlém | WIRED
    https://www.wired.cz/clanky/vw-id-7-nemecka-tesla-v-dobrem-i-zlem
    HANZS
    HANZS --- ---
    Jako ID.7 má na délku 4,96m, takže je mnohem větší než TM3, chybí jí pár cm na TMS. Takže cenově se startovací cenou 1,3 mil CZK je na tom dobře. I v testech je chválená.
    Bohužel prodeje nicmoc - moje vysvětlení je, že EV zaměření lidé si prostě radši koupí Teslu. A běžný německý manager má radši svého spalovacího arteona/passata. A když nejsou ty dotace, tak firmy do toho tolik nejdou...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    W_NOICE78: Jen myslím že tebou podaný výňatek z toho článku je zavádějící.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    TOMBRIDER: ten clanek je o ID7 GTX pak nezapomenou zminit ze zakladni verze ID7 stoji 1.3M ktera je kvalitou a technikou lepsi nez TM3, ktera zacina na 1M to je trochu blbost nemyslis?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    W_NOICE78: Já rozkliknul asi jinej článek.
    V tom mém píšou:
    Základní verzi ID.7 Pro nabízí české zastoupení Volkswagenu za ceníkových 1 329 900 Kč (výbava Limited), resp. 1 349 900 Kč za kombi Tourer, což je s ohledem na velikost auta (skoro pět metrů), použitou techniku a výrobní kvalitu (o parník lepší než Tesla Model 3)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Tohle má bohužel celkem jasné vysvětlení:
    1. média víc vydělají na kontroverzi nebo katastrofách, víc lídí to čte
    2. část lidí je ‚antisystémová‘: bez přemýšlení jsou proti všemu, co jim říká vláda a přijímají informace, které jsou proti
    3. navíc jsou přednasraní a nespokojení a hledají koho za to obvinit, takže u nich ‚X vám zdražuje Y‘, ‚Z vás chce omezovat‘ padá na úrodnou půdu frustrace.

    Takových lidí není tak málo a čím víc od ekonomicky prosperujících regionů, tím víc.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Hahaha, to jsme se dobře potkali, souvisí vlastně s LAUNCHER. Tzn klikat na to nebudu, to se bojím ze stejných důvodů 😀
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    no nevim ID7 GTX za 1.85M pry o parník lepší než TM3 (Performance ktera je za 1.4M). To je koncernem zaplacenej clanek 🤷🏻‍♂️ https://www.garaz.cz/clanek/testy-prvni-dojmy-ridili-jsme-elektricky-rychlik-volkswagenu-id-7-gtx-je-svizny-pohodlny-a-kultivovany-a-zbytecny-21013087
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Ty jo, potkal jsem IRL prvního EV hatera. Oni fakt existují i mimo Internet.

    Chvilku trvalo mi ho přesvědčit, že EV fakt mám a že jeho hypotézy zdroj: české noviny, umím porovnat s vlastní reálnou zkušeností s TMYP.

    Když se uklidnil, tak jsme došli postupně k tomu, že ti CZ novináři je krmí nejakejma hovadinama podle zkušeností "dostal jsem půjčené Zoe a začal jsem s prázdnou baterkou protože žiju na sídlišti", případně v "Norsku se protože EV už určitě brzy zhroutí grid, přeložili jsme vám to z dalších novin". To není ironie, to je nějaký článek co dohledal.

    Co z toho plyne nevím, z globálního pohledu je jedno co si o EV nebo vlastne o cemkoliv myslej nebo nemyslej Češi. Jen že už vím, kde se někteří tihle lidé berou.

    Pak se mi nedivte, že se bojím otevřít CZ noviny, zejména o tématech kterým sám nerozumím a musím se spolehnout na to co si přečtu. (nejradši vlastně v takovém případě mrknu na nějaký blog, reddit, TW account atd atd)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Hele dám ruku do ohně, že Dolphin s 32kwh baterkou se v Číně neprodává, koukal jsem na modelový roky od 2023 a nejnižší trim je těch 44.9 kWh.

    BYD Dolphin 2025 - price, range, photos, specs | DB.CarNewsChina.com
    https://db.carnewschina.com/byd/byd-dolphin/2025
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: SAIC ( takže MG) dostal těch nejvyšších 38, takže jak pises, ma 48%.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Bylo 10%, zvedlo se o cca 17-40 % navrch. BYD má to nejnižší zvýšení o 17%.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: a ty ještě dotují? Jak a jak moc?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Už nejsou, přestali je dotovat - minimum je 300km range, takže nejméně ~45kwh
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Jj, EV jsou tam od DPH osvobozený.
    Mně to tuhle cenu psalo za 32 kWh, ale je možný, že to je starší cena, a vyvíjí se to, jak píšeš, nevěnoval jsem tomu moc pozornosti, jen obecně jsou v Číně base-line modely s menšíma baterkama.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: nejlevnější trim:

    Dolphin 2025 420KM Dynamic Edition

    USD 13,980
    Exchange Rate Details
    1 USD = 7.14 yuan
    (recalculated Aug. 20, 2024)
    99,800 yuan
    45 kWh baterka

    Top trim s 60 kWh

    Dolphin 2025 520KM Knight Edition

    USD 18,180
    Exchange Rate Details
    1 USD = 7.14 yuan
    (recalculated Aug. 20, 2024)
    129,800 yuan

    Jsou to retail ceny. V Číně je DPH 13%, ale je možné, že NEV jsou osvobozeny?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Článek starý ~ 2 hod. Zjevně je to stále v pohybu...

    Tesla při dovozu z CN prý dostane 9%. Původní nápad byl 20%.

    Dále: "The Commission said the three companies it had sampled would each receive slightly lower provisional duties. For Chinese electric vehicle giant BYD (002594.SZ), opens new tab, it said the rate was 17.0%, Geely (GEELY.UL) 19.3% and SAIC (600104.SS), opens new tab 36.3%."

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/eu-slashes-planned-tariff-teslas-china-made-evs-9-2024-08-20/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a clo je teď nově nějak 48%, nebo kolik, ne? Myslím, že to chvíli Číňani udrží venku, ale pokud VW a Stellantis nešlápnou do pedálů, tak jim to v dlouhodobém horizontu nepomůže
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Bacha, ta cena v Číně je za poloviční baterku a bez DPH.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Jasně, tam ten prostor pro podvody není velký, díky.

    Nicméně jak jsem ted koukal na ty ceny, tak mi to přivedlo na jinou myšlenku, že ty cla stejně jsou dost minoritní - prodej BYD Dolphin v Číně 16k USD, takže deklarují řekneme 14k výrobní cena, z toho odvedou necelých 30% clo, ale prodejní cena v německu je ..... 36k USD (https://www.evspecs.org/price/byd/dolphin 32.3k EUR), takže jim to jen nepatrně ovlivní marži.

    Ty cla pro Čínaky nebudou problem, stran toho teda že už jedou EU továrny.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Museli by umět obhájit, proč má auto třetinové výrobní náklady než prodejní, což zejména v situaci, kdy marže automobilek jsou spíš v procentech než desítkách procent, nebude moc snadné…
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Článek jen pro ilustraci, ta teze je moje.
    Každopádně úplně nevím, jak bys Číňanovi dokazoval, že ta deklarovaná cena je pod náklady. Jasné, když řeknu že to auto stojí 1000 USD tak je to ocividny, ale co když to snizim jen o 30% třeba? BYD Dolphin se v Číně prodává za 16k USD, řeknu náklady jsou 10k USD, z toho odvedu drobné clo a v EU se to auto prodává za 30k USD, čili clo se pro mě stává minoritní problém a jen drobný naklad navíc.
    Ostatně to že Číňani využívají dotace a snižují si tím náklady bylo důvodem těch cel.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Nevidim za paywalll, ale pokud jde o deklarování nereálné ceny pro clo, tak tohle se dá postihovat ze zákona.
    Je to schéma využívané u poskytování služeb, kde se těžko odhadují přímé náklady, ale pokud budou deklarovat cenu výrazně pod náklady na výrobu a cenou na jiných trzích, tak je to prokazatelné celkem dobře.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Jak přemýšlím o těch clech, tak ony se vlastně počítají z ceny co Číňan deklaruje na faktuře. Čili když třeba BYD Čína deklaruje že prodává (prezenu) auto své dcerince v Německu za 1000 USD, clo bude minimální. Dverinka pak sice bude mít brutální marži a zisk, ale to se vyřeší tím, že čínská matka jim naúčtuje miliony dolarů za "využití loga a mkt materiálů" a dcerinka se nemusí bát že by platila daně.
    Vidím to jako další důvod proč budou cla ne moc efektivní.

    Elektromobily podraží kvůli clům na Čínu jen minimálně. A odborníci navrhli, jak na tom nakonec vydělat | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67351250-elektromobily-podrazi-kvuli-clum-na-cinu-jen-minimalne-a-odbornici-navrhli-jak-na-tom-nakonec-vydelat
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    spotreba 113Wh pri 90km/h je mazec
    Tesla Model 3 RWD Highland range test
    https://www.youtube.com/watch?v=n323lX3NUKI
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam