• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: Já nechci bejt rejpavej, ale JYRKA: ti vysvětlí proč to jinak nejde.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: máš šanci! https://www.skoda-kariera.cz/tech
    Možná, že jsem se nenakazil, ale čím víc dělám v oboru, tím víc si uvědomuju, jak je to složité. Před šesti lety jsem měl pocit, že je to přeci easy a v automobilkách jsou naprostí tupci. Po šesti letech vím jen to, že tupec jsem já.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: mimochodem, ta auta se vůbec nemusí prodávat tady. Úplně klidně se objeví na zahraničním trhu. U skončených operativních leasingů je to naprosto běžná záležitost.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    R_U_SIRIOUS: pristi rok konci hodne 5ti letých leasingů. Údajně jen KB bude příští rok na trh ojetin dávat vyssi stovky enyaqu.. to by mohlo ceny vseho docela srazit
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    RSZ: spis bych cekal, ze budou mit na jednom modulu vsechny frekvence, at nemusi premyslet, ktere auto umi jezdit kde.
    RSZ
    RSZ --- ---
    Btw takhle to vypadá v Tesle. Takový větší notebookový LTE modul.
    Mimochodem nemá smysl to mít jako modul i kvůli regionálním rozdílům?

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Vypinaji to operatori, ale jsou k tomu padne duvody:
    1. Pouzitelnych frekvenci neni nekonecno, takze k tomu jsou (i) nuceni úřady
    2. Udržovat v provozu siť pro par pomatencu, co nebyli schopni držet krok s dobou nedava ekonomicky smysl.

    Pokud někdo v roce 2016 instaloval do aut NEVYMĚNITELNÉ 2g a 3g moduly, tak to dělal buď proto, že chtěl ušetřit bez ohledu na nasledky, nebo proto, že planoval zastaravani, oboji je mamažerske selhani.

    Jinak už jsem si dřív všiml, že ses nakazil přístupem legacy automobilek: "1000 důvodů proč to nejde".
    Jenže on pak přijde někdo, komu to jde a všichni se hrozně diví, jakej je to pruser.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Proč se chystá vypínání starších sítí ti řeknu přesně.

    Je omezené spektrum frekvenčních pásem pro komunikaci a dává smysl ho zaplnit modernějšími a rychlejšími místo zastaralých a všichni díky tomu máme rychlejší internet.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Ceny náhradních dílů nejsou tajné, ale veřejné v objednávkovém systému (i pro neautorizované) servisy.

    Teď to vypadá, že tu cenu nevíš, a přesto se jí snažíš se obhajovat nefér praktiky.

    Ani to nic nemění na tom, že upgradovaný díl není dostupný vůbec.
    RSZ
    RSZ --- ---
    JYRKA: to je 100% chyba těch automobilek a Tesla ukazuje, že navíc nebyla nezbytná, jsou to prostě idioti, zaříznout konektivitu u 5y auta není možný - pokud teda nechceš časem zkrachovat
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: error nevyhodí - stačí zajet do země, která nemá konektivitu.
    Jinak zůstatkovou hodnotu podle mého daleko víc ovlivní to, že auto nemá Car Play / Android Auto. Vestavěnou navigaci používá málokdo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MESTREY_, JYRKA: To jsem zvědav, co to udělá se zůstatkovou cenou postižených vozidel, když jim pořádně nebude fungovat ani navigace…

    Je taky otázkou, jak se ta auta budou chovat ve chvíli, kdy budou trvale offline - nevyhodí error…?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: sorry, ale cenu fakt nemůžu trousit ven. Že to Tesla prodává za 4k taky znamená, že může mít jinou konstrukci a nemusí prodávat celou OCU

    MESTREY_: ano, jde.

    NIKDAS: ty sítě nevypínají automobilky, ale mobilní operátoři. Jdi za nima a prober s nima, proč se už teď chystá vypínání 4G a jak se to projeví na zařízeních, které nemají 5G
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: Nejede pres ty sluzby i traffic info ve vestavenych navigacich?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MINER: CERMI_FOX: planned obsolescence
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    JYRKA: jakoze je levnejsi koupit cele nove auto nez kolik by stala ta jednotka? Zajimava cenotvorba :-)
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: A kolik to stojí? Tak jak to, že Tesla to prodává za 4k?
    Třeba u Citroënu si lze dokoupit onboard data modul i s WiFi hotspotem za 15k.

    Neni problém, že je to dražší než u Tesla. Je problém, že prodávaj něco, co přestane fungovat za 5 let, přestože průměrný auto jezdí 15 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Je to cela komunikacni jednotka. Tu by bezny clovek z ulice nezaplatil ani za naklady.
    Nemluve o tom, ze konektivni funkce u techto aut pouziva zlomek zakazniku
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: To je jasný, ale může prodat upgrade na novější verzi modemu z novějších aut stejně jako Tesla.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: není koho poslat do prdele. Takovej modem v autě je součástí komunikační jednotky v autě. Když jsme před 2 lety řešili 5G modem pro indický auta, tak prostě ještě nebyl. A proč nebyl:
    - potřebuješ řádově odolnější HW, než seženeš na běžném trhu
    - tenhle HW musíš mít certifikovaný, jednak z hlediska elektromagnetické kompatibility, tak HW kompatibility
    - certifikuje se i eCall
    - nesmíme zapomenout na certifikaci z hlediska kyberbezpečnosti
    Takže dodat funkční řešení jen takovéto "blbosti" je práce na léta. Do toho si připočítej vývojový cyklus aut a jsme tam, kde jsme.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Levný německý Enyaq z druhé ruky? Za tři roky jich budou v Česku plné bazary - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/levny-nemecky-enyaq-z-druhe-ruky-za-tri-roky-jich-budou-v-ce/r~e351b1b0a28e11efae9c0cc47ab5f122/?

    A na co šetříte vy?

    Oborový časopis Automobilwoche míní, že říjen konečně prolomil v Německu ledy, které v posledním roce svítaly trh s elektromobily: "Zájem o čisté elektromobily stoupl o 75 procent na 15 tisíc vozů. Platí ale, že loni byla poptávka po ukončení státních dotací velmi nízká. V současnosti už je ale znovu každé páté auto čistým elektromobilem," píše list.

    V Německu se daří také plug-in hybridům. Ty přidaly v říjnu oproti loňsku 35 procent, celkem se jich prodalo 10 200. "Dohromady mají bateriové a plug-in hybridní vozy na trhu třetinový podíl," říká Julian Litzinger, analytik společnosti Dataforce, která přesná čísla prodejů spočítala.

    Zatímco bateriové a plug-in hybridní modely hlásí v Německu masivní přírůstky, vozy se spalovacím motorem naopak ztrácejí. "Benzinová a naftová auta se propadla o téměř shodných devět procent. Celkový pokles těchto dvou druhů paliv byl tak výrazný, že dohromady ztratily jedenáctiprocentní podíl na trhu," uzavírá Automobilwoche.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam