• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: jsou to 2 roky, kdy špatný elektromobil Opel Mokka e stál přes 1 mil. Kč.
    Tady se bavíme o rozdílu cca 250 tis. proti NEJLEVNĚJŠÍ benzínové verzi (to auto stojí s motorem 1.0 v základní verzi a manuálu 499 tis.), přičemž ten elektrický model má silnější motor a je výrazně lépe vybavený. Mně to zas tak moc nepohoršuje.
    Druhá věc je ta, že k cenové paritě u levných aut prostě brzy nedojde.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Mě by vážně zajímala ta ziskovat na BEV, protože ty ceny mi pořád přijdou šílené. Jak se pohybuje cena baterek, všude člověk čte o poklesech, ale na cenách aut se to projevuje velmi pozvolna (kromě Číny). Protože kromě baterky to auto musí být na výrobu z principu kurevsky levnější než ICE...
    Chápu, že v Číně stát zaplatil vývoj těch aut, ale jestli si automobilky stěžují, že není odbyt, tak nechápu na co čekaj? Prostě tyhle (JYRKA) auta přeci nemůžou stát víc než 500k CZK. A s tím, jak rozšíří auta, tak se vyřeší i problém s nabíječkami.

    Možná je to jen můj pocit, ale přijde mi, že si automobilky zvykly brečet o dotace a proto tlačí ty ceny nahoru a křičí o záchranu. Už bych jim nedal ani korunu a soustředil se na dobudování infrastruktury (nejen nabíječek, ale i kapacit sítí a rozvoje FVE).

    Přehlížím něco nebo to vnímám nějak špatně?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jestli spravne pocitam, tak je to 5. elektricka platforma Fordu

    Nový Ford Puma Gen-E poprvé naživo: Elektrická verze je tu! Známe i české ceny | Auto.cz
    https://www.auto.cz/novy-ford-puma-gen-e-poprve-nazivo-elektricka-verze-je-tu-zname-i-ceske-ceny-154917
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Renault 5 už má českej ceník, s 300km WLTP a 120koňmi začíná na 675k kč, což pro auto velikosti fabie v česku asi více méně neprodejné.
    Pro srovnání fabka ceníkově začíná na 370k kč- pravda, je tam 5stupňový manuál s 80 koňmi, ale člověk co kouká na cenu, případně jako druhé auto do rodiny, tohle asi až tak řešit nebude.

    Verze a ceny – Renault 5 E-Tech elektrický
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/renault5/verze-a-ceny.html?gradeCode=ENS_MDL2P1SERIELIM1
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm neviem ci je to zrovna novinka, lebo tu deku som videl v akcii na videach uz par rokov dozadu, kazdopadne ak to znamena, ze sa k nej dostane viac hasicskych jednotiek, tak iba dobre, aby to ochranilo zasahujucich hasicov od neprijemnych prekvapeni

    Hořící elektromobil? Pomůže protipožární deka
    https://www.hybrid.cz/protipozarni-deka-wurth-pomaha-hasit-pozary-elektromobilu/
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: SAP je 3. nejhodnotnější EU firma a úplně nejhodnotnější technická.
    To, že ti to přijde složitý, neznamená, že to nedělaj dobře.

    Jde o účel, na který je to stavěné a proč.

    SAP neni péhápko, ve kterym nějakej študák splichtí webísek za víkend.
    Je to systém na kterým jedou miliardový byznysy, kde výpadek v minutách znamená milionové ztráty.
    Kámoš to implementuje, tak vim ty story, jak se kvůli sw glitchi začnou hromadit piva:) Na první pohled sen skladníka, na druhý obří ztráty just-in-time výroby:)
    Ten systém není dělanej na snadnost implementace, ale bezchybnost a robustnost provozu. Má to svojí cenu v UX i složitosti, kvůli který to neni pro každýho, ale z nějakého důvodu jsou jednička ‚by a lot‘:)

    Nevim, jak dělaj engineering sw aut, ale ani SAP ani ten suspension concept obrázek nejsou dobré příklady, protože neukazují, jaký má ten design důvod, a že důvod má.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Takovi ti lide, co jeste dnes jezdi s Tesla Roadster 1 - vzdy kdyz jsem o tom slysel, tak jsem si rikal, co to je za aktivisty. Ale aha, ono se to upgradovat na 80 kWh baterii. Takze ma clovek Lotus (s tim dobrym i s tim spatnym), ac teda s "tezkym batohem" v podobe baterie navic a male svizne jezditko.

    Tesla Roadster - Living with the Original!
    https://www.youtube.com/watch?v=8wP_tiO-xYM
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: A nebo kdyz se potkas s nemeckym pristupem k software v autech, ktery je stejny.
    Z bezneho zivota to muzete videt na systemu SAP, ktery je vyvijeny podle stejnych principu
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Poučné je to, až když si uvědomíme, jaký to má vliv na komfort a jízdní vlastnosti.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Tohle je takové srovnání-nesrovnání.
    Chápu, že tam chtěli auta "podobných charakteristik", ale dávat tam I-pace je nefér vůči ostatním automobilkám a hlavně vůči zákazníkům, protože Jaguar s ním od faceliftu v roce 2019 neprovedl zhola nic (vyměnil přední masku, a v roce 2019), ale jinak fakt lautr nic, zato cenovku nechali stejnou.

    Kdyby to srovnávali s Taycanem nebo jiným autem u kterýho je fakt vidět investice do vývoje, dopadlo by to o dost jinak resp. on ten novej Ipace taky vyhrál, ale ne o moc. Plus by měli přidat testy, protože testovat zrychlení+maximálku, časovku na slalom a rychlost nabíjení mi přijde z pohledu zákazníka, až na rychlost nabíjení (kde vybrali jedno z nejpomalejších BEV - Ipace ma maximalku nějak 115kw) vcelku nezajímavé a HLAVNĚ rapidní vývoj BEV nespočívá v handling a maximálce, ale v aerodynamice/fuel efficiency, rychlosti nabíjení, rychlost AC nabíjení, hustotě baterií atp.

    Možná by to nevypadalo tak blbě, kdyby srovnali starý S s novým S, tam by jim ale lidi zase omlátili o hlavu, že S nemá "žádnej" vývoj.

    Jinak nebaví mě vám to tady mazat, ale slovem "poučné" si vlastní input nepředstavuju :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    taky poučné

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Poučné

    Are Used Electric Cars Much Worse Than New Ones? [Episode 3] | 4K
    https://youtube.com/watch?v=X7Ubex4KJrs
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Spíš čaj:) Při 80° C je nejlepší zelený.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER:
    NIMBUS:

    To je skoro stejne jako u ICE aut. 1 L nafty vyprodukuje o trosku vic jak 1 L vody.
    MAGE
    MAGE --- ---
    MINER: Nebo zabudovat soda stream a vyrábět limonádu
    MINER
    MINER --- ---
    KURE: akorát je tam furt ten manipulativní obrázek.
    I kdyby to bylo 7l/100km, tedy 2 panáky na km, tak to vypadá trochu jinak. Navíc při uváděných 80°C se výfuk brzy zahřeje a kondenzovat to nebude. Případný zájemce to může spočítat na papírku přes rosný bod a předpokládaný povrch výfuku.

    I v tom videu tam uvádí zřejmě krátkodobé uvolnění vody na žádost řidiče pomocí H2O release.

    PS: Mohli by tim doplňovat vodu do ostřikovačů ale:)
    KURE
    KURE --- ---
    NIMBUS: no ne, muj "vejpočet" říká teoreticky max 12l na 100km.
    Takže cca pulka z článku zní pravdepodobně. Jestli by hustej provoz vodíků na nějaky silnici mohl vyprodukovat náledí, je otázka.
    KURE
    KURE --- ---
    NIMBUS: neni to nějak moc vody? zkusim takovej "vejpočet na pytliku od svačiny":

    vodiku je ve vodě asi tak 11% tedy 110g/L
    700 bar, hydrogen gas has a density of 39.6 g/L
    Takže na "vyrobu" jednoho litru vody na vejfuku je potřeba cca 2.5litry stlačenýho vodíku.
    tojota mirai má podle internetu 120l nádrž, ergo maximum co z auta může vytect je 43 litrů,
    během toho co ujede cca 350km
    což je 0.12l na km.

    A to nevim, jaky procento vodiku bude opravdu reagovat na vodu a jaky procento vody bude v kapalnym stavu. jestli je moje uvaha uplnej nonsense tak mě opravte :)
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    MINER: Já rychlím googlem našel 7/l vody na 100km. Úplně nevím v jakém skupenství v zimě. Nemám představivost v rámci množství aut na dálnici, jestli to v zimě je problém.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam