• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CRAZY_IVAN: ty jsi nějaký Bobash advokát? Že to zmiňuješ snad už po 3.

    LAUNCHER: proč vlastně BOBASH a koukám, že i SITH dostali ban? Myslím, že je fajn, když to admini napíšou, včetně důvodu a třeba na jak dlouho apod.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Neni toto offtopic? Bany wen? #freebobash
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: 1) Jsem rád že se teda shodneme, že spíš to postavis v DE než v CZ a že je "výhodná pozice v centru Evropy" chymerou.

    2) V Berline mají samozřejmě mírnější regulace než u nás. V CZ továrnu za 2 roky v naletovem lese nepostavis. Eko žaloba v Berlíně také byla, ale nemela na výstavbu továrny odkladný účinek. Srovnej s CZ. OLOL.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MAGE: A Euro
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    MINER: já jsem to myslel z toho pohledu, že pro stát (= my) bude daleko horší, když automobilky budou propouštět, když bude ještě větší nástup robotizace a AI, kdy tyhle věci taky přispějou k propouštění vs stávající stav, kdy je nedostatek lidí. Teď je dobré optimalizovat a věř, že to v těhle velkých firmách (automobilky) jde vždycky s relativně minimálními dopady.
    MAGE
    MAGE --- ---
    MINER: Nemecko, ve vysledku to bude levnejsi a stabilnejsi s rychlejsi
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    MINER: tak tady se nic stavět nedá. Nedávno mě pobavil lokální NIMBY spolek, co blokuje výstavbu haly (v místě kde jsou sklady všude okolo, tak je to jedno) a odůvodňují to mimojiné tím, že v projektu není skrz ten areál cyklostezka a stezka pro koně .... doslova pro koně ....
    MINER
    MINER --- ---
    KURE: teze MAGE:, na kterou jsem reagoval, byla, že ta robotizace zruší výhodu levné práce, což byl důvod cíle výroby právě někde v Africe.
    Tak se nejdřív dohodněte spolu, co je tedy ten problém, který potřebujeme vyřešit. Jestli se to teda přesune do Německa, protože blíž nevím k čemu, a nebo do Afriky, protože levnější i přes robotizaci.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: přesto i Tesla postavila "z nějakého důvodu" továrnu v Berlíně, kde mají stejné regulace jako u nás, a jsou víc citliví na životní prostředí.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Tu pohádku o výhodné pozici uprostřed Evropy, to jsem slyšel fakt jen v CZ.

    EUR nemáme, dálnici nemáme, investora okrademe pomocí windfall tax, pracovní sílu nemáme. Pls get real. Tyhle pohádky a utěšování se - nepomáhají. Ja tu mám taky spoustu věcí rád, ale je potřeba makat na restech.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Mira možností s tím čarovat je pro dovozce řádově vyšší, než pro lokálního výrobce. Stejně tak je nižší ta admin zátěž, protože neresis proces výroby, řešíš jen výrobek. Dále viz: KURE. Ale to je jedno, uvidíš sám do 10 let.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    KURE: Na papíře to je vdycky dobrý, ale kolik těhle příběhů už bylo jak někdo skvěle investoval v Africe a jak dopadnul..
    U nás se ti nestane, že zavřeš podnik, protože nejbližší údržbář, co je schopnej vyměnit vložku u zámku je 300 km daleko. Tady jsou funkční ty dodavatelský řetězce a služby kolem (což není žádná samozřejmost).
    KURE
    KURE --- ---
    MINER: Na polohu bych nesázel. maximálně tu můžeme vybírat mýto na dalnicích.
    Posledně nás zachránilo arabský jaro. Tunis Egypt a Maroko byl cíl pro všechny montovny. Kdyby nedošlo k destabilizaci regionu, tak fůra těch továren co stojí u nás a na slovensku by byla tam. I tak jich tam stojí dost.

    Postavit nějakou montovnu je jako lego, oproti personálním a jiným provozním nákladům to neni uplně deal breaker. (mluvim o automotive montovně, chápu že nějakej opravdovej průmysl může bejt problém stěhovat).
    Halu pronajmeš, technologii tam převezeš z existující továrny. Komplikovanější je vycvičit místní lidi, ale i to jde, napřed tam navezeš fůru lidí co už to uměj a ono se to poddá.
    (zaučoval jsem personal v bejvalym skladu na fosfátovou rudu v horoucí prdeli světa na sahaře).
    Celý to cvičení kvůli úspoře personálních nákladů.
    kvalita v prdeli, logisticky peklo a stejně si cifršpijoni mnuli ruce jak to bezva vychází. Kdyby se tam nezačalo střílet tak byli spokojeny.
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: blíž kam?
    My máme naopak dobrou pozici uprostřed Evropy pro dostupnost dodavatelů tak distribuci hotových produktů.
    To je pro operativu výroby fyzických produktů důležitější, než kde sedí headquarters.

    Nemluvě o obřích investicích do toho vytvářet nějakou novou továrnu.

    Riziko by to ale bylo, pokud by klesla poptávka tak, že by se musely některé továrny zavírat.
    MAGE
    MAGE --- ---
    uvedomte si ze tu praci tu lidi meli kvuli tomu ze byli za a) sikovni, za b) levni a za c) blizko
    pokud se prosadi slibovana robotizace tak ti roboti se nebudou nasazovat u nas ale v nemecku pac
    a) robot je stejne sikovnej vsude, b) robot stoji stejne a za c) budou to mit jeste bliz a odpadne logistika
    MINER
    MINER --- ---
    KUTAS: robotizace nepomůže, když ztratíš odběratele.
    Ta cesta je, že nejdřív musíš robotizovat, a tím ušetříš, ne že přijdeš o zakázky a musí všechny propustit.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KURE: Let me correct you: Nikoliv "může", ale "bude".

    Protipáka je ale jasná, čím hlouběji se bude EU propadat, tím vice bude levnější vývoz a dražší dovoz.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    KURE: lepší to udělat teď, když lidi naopak nejsou a přizpůsobit se nové situaci než to řešit za pár let po větším nástupu robotizace a AI.
    KURE
    KURE --- ---
    KUTAS: s tou nezaměstnaností opatrně. Vzhledem k tomu že jsme montovna automobilek, může se to velice rychle otočit.
    Když se zavře v německu fabrika s 3k zaměstnancema, může to u nás znamenat ztrátu desítek tisíc míst v dodavatelským řetězci a službách pro ně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: děkuji za tenhle pohled, asi to chci víc a rychleji. Jen prostě tam vidím ten kontrast v tom, že hlavní cenová zátěž BEV zásadně zlevňuje (baterie) a pak by celá výroba BEV měla být levnější než ICE. A do toho automobilky brečí, že je to na ně moc rychlé - ty peníze za vývoj už utratily, teď už můžou jen získávat.... a jak píšeš tak to zásadní zlevnění tam vlastně je, tak bych měl být spokojenej.
    Paritu u levných aut bych právě očekával brzy, tam to totiž dává velký smysl jako 2. auto do domácnosti nebo jezdění z/do práce. Ale jak píšeš blížíme se tam a začínám pomalu vidět jako zásadnější problém tu infrastrukturu pro lidi v bytových domech.

    LAUNCHER: propouštění je problém automobilek a naopak bychom ho měli v době nízké nezaměstnanosti podporovat.
    A všechny tyhle problémy má i výroba ICE, prostě chceš nechat automobilky vydělat... je potřeba, aby se to brzy překlopilo na to, kdy lidi akceptují BEV a automobilkám se vyplatí jít s cenami dolů (třeba s dalším poklesem cen baterek).
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: E7 je taky hlavně na fosily, se kterými tu ještě asi dekádu budeme. A já teda dopady PM particles na zdraví vnímám docela jako urgentní problém. Jejich vliv je relativně už dobře popsán podle velikosti částice.

    Hlavní výhrada ale byla, že to nejsou věci, které by nutily automobilky neefektivitě, když máme automobilky které za neefektivní nepovažujeme a musí splňovat totéž.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam