• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Mira možností s tím čarovat je pro dovozce řádově vyšší, než pro lokálního výrobce. Stejně tak je nižší ta admin zátěž, protože neresis proces výroby, řešíš jen výrobek. Dále viz: KURE. Ale to je jedno, uvidíš sám do 10 let.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    KURE: Na papíře to je vdycky dobrý, ale kolik těhle příběhů už bylo jak někdo skvěle investoval v Africe a jak dopadnul..
    U nás se ti nestane, že zavřeš podnik, protože nejbližší údržbář, co je schopnej vyměnit vložku u zámku je 300 km daleko. Tady jsou funkční ty dodavatelský řetězce a služby kolem (což není žádná samozřejmost).
    KURE
    KURE --- ---
    MINER: Na polohu bych nesázel. maximálně tu můžeme vybírat mýto na dalnicích.
    Posledně nás zachránilo arabský jaro. Tunis Egypt a Maroko byl cíl pro všechny montovny. Kdyby nedošlo k destabilizaci regionu, tak fůra těch továren co stojí u nás a na slovensku by byla tam. I tak jich tam stojí dost.

    Postavit nějakou montovnu je jako lego, oproti personálním a jiným provozním nákladům to neni uplně deal breaker. (mluvim o automotive montovně, chápu že nějakej opravdovej průmysl může bejt problém stěhovat).
    Halu pronajmeš, technologii tam převezeš z existující továrny. Komplikovanější je vycvičit místní lidi, ale i to jde, napřed tam navezeš fůru lidí co už to uměj a ono se to poddá.
    (zaučoval jsem personal v bejvalym skladu na fosfátovou rudu v horoucí prdeli světa na sahaře).
    Celý to cvičení kvůli úspoře personálních nákladů.
    kvalita v prdeli, logisticky peklo a stejně si cifršpijoni mnuli ruce jak to bezva vychází. Kdyby se tam nezačalo střílet tak byli spokojeny.
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: blíž kam?
    My máme naopak dobrou pozici uprostřed Evropy pro dostupnost dodavatelů tak distribuci hotových produktů.
    To je pro operativu výroby fyzických produktů důležitější, než kde sedí headquarters.

    Nemluvě o obřích investicích do toho vytvářet nějakou novou továrnu.

    Riziko by to ale bylo, pokud by klesla poptávka tak, že by se musely některé továrny zavírat.
    MAGE
    MAGE --- ---
    uvedomte si ze tu praci tu lidi meli kvuli tomu ze byli za a) sikovni, za b) levni a za c) blizko
    pokud se prosadi slibovana robotizace tak ti roboti se nebudou nasazovat u nas ale v nemecku pac
    a) robot je stejne sikovnej vsude, b) robot stoji stejne a za c) budou to mit jeste bliz a odpadne logistika
    MINER
    MINER --- ---
    KUTAS: robotizace nepomůže, když ztratíš odběratele.
    Ta cesta je, že nejdřív musíš robotizovat, a tím ušetříš, ne že přijdeš o zakázky a musí všechny propustit.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KURE: Let me correct you: Nikoliv "může", ale "bude".

    Protipáka je ale jasná, čím hlouběji se bude EU propadat, tím vice bude levnější vývoz a dražší dovoz.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    KURE: lepší to udělat teď, když lidi naopak nejsou a přizpůsobit se nové situaci než to řešit za pár let po větším nástupu robotizace a AI.
    KURE
    KURE --- ---
    KUTAS: s tou nezaměstnaností opatrně. Vzhledem k tomu že jsme montovna automobilek, může se to velice rychle otočit.
    Když se zavře v německu fabrika s 3k zaměstnancema, může to u nás znamenat ztrátu desítek tisíc míst v dodavatelským řetězci a službách pro ně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: děkuji za tenhle pohled, asi to chci víc a rychleji. Jen prostě tam vidím ten kontrast v tom, že hlavní cenová zátěž BEV zásadně zlevňuje (baterie) a pak by celá výroba BEV měla být levnější než ICE. A do toho automobilky brečí, že je to na ně moc rychlé - ty peníze za vývoj už utratily, teď už můžou jen získávat.... a jak píšeš tak to zásadní zlevnění tam vlastně je, tak bych měl být spokojenej.
    Paritu u levných aut bych právě očekával brzy, tam to totiž dává velký smysl jako 2. auto do domácnosti nebo jezdění z/do práce. Ale jak píšeš blížíme se tam a začínám pomalu vidět jako zásadnější problém tu infrastrukturu pro lidi v bytových domech.

    LAUNCHER: propouštění je problém automobilek a naopak bychom ho měli v době nízké nezaměstnanosti podporovat.
    A všechny tyhle problémy má i výroba ICE, prostě chceš nechat automobilky vydělat... je potřeba, aby se to brzy překlopilo na to, kdy lidi akceptují BEV a automobilkám se vyplatí jít s cenami dolů (třeba s dalším poklesem cen baterek).
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: E7 je taky hlavně na fosily, se kterými tu ještě asi dekádu budeme. A já teda dopady PM particles na zdraví vnímám docela jako urgentní problém. Jejich vliv je relativně už dobře popsán podle velikosti částice.

    Hlavní výhrada ale byla, že to nejsou věci, které by nutily automobilky neefektivitě, když máme automobilky které za neefektivní nepovažujeme a musí splňovat totéž.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Nepamatuji se, kdy jsem naposledy s EV brzdil, jezdím každý den.

    V ideálním světě by to bylo hezký řešit, souhlasím. Ale zaměřuji se na řešení urgentních problémů, kterých vidím po bradu. Priority místo snů.
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Ja bych nesmesoval lokální znecisteni: Prach, NOx, SOx, CO, HC..... s emisema sklenikovejch plynu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: já myslím že dekarbonizovat zemedelství dává větší smysl než řešit emise z brz u BEVů :)

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MESTREY_: model Y zatím fakt ne ty jsou stale drahe jak cyp i na bazarech , 2019 m3 dejme tomu :)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Tak omezit emise z brzd a pneu zrovna smysl dává, pokud to nechceš dýchat. Koukni se na to, jak jsou od nich za chvíli špinavý kola a to samý je v centru na barácích. Já sem teda rád, že ty PM mikročástice budu dýchat míň.
    Navíc budou až od následující Euro 7, takže nemůžou za současnou neefektivitu.

    A platí pro všechny, takže i pro Teslu, která tu chce prodávat, a tu z neefektivity (zdá se) neobviňujeme.

    Mně teda zrovna v automotive většina regulací smysl dává. Je to největší zdroj znečištění s dopady na zdraví nejvíc lidí i nejvíc přímých zabití jednoho konkrétního produktu.

    Zbytek je stejný, jako u ostatních firem. Jo, ceny energií a zbytnělý odbory a délka stavebního řízení jsou náš velkej problém. Ale pro všechny firmy, nejen automobilky.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KUTAS: Ty automobilky existují v nějakém prostředí:

    Nároky administrativy, daňová zátěž, ceny energií, ceny materiálu, třeba v CZ špatná infrastruktura a nedostatek pracovní síly, odbory, délka stavebního řízení a obecně razítko na cokoliv, absurdní nároky vykazování na stát, nestabilita právního prostředí.

    Vyžadujeme řešit u eletroaut emise brzd a pneumatik, do toho zakazujeme propouštět nevhodné spektrum zaměstnanců a k tomu budeme křičet, že automobilky jsou neefektivní?

    No jsou, ale kdo je do té neefektivity desítky let nutí 😞
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    Model 3/Y ex-taxi z Nemecka is new Skoda Favorit. Change my mind.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: tesla to ma podobne :)

    Vyřazená taxi Tesla - kde bude reznout a jak moc je hliníková
    https://www.youtube.com/watch?v=wo8fhjrKsko
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: jsou to 2 roky, kdy špatný elektromobil Opel Mokka e stál přes 1 mil. Kč.
    Tady se bavíme o rozdílu cca 250 tis. proti NEJLEVNĚJŠÍ benzínové verzi (to auto stojí s motorem 1.0 v základní verzi a manuálu 499 tis.), přičemž ten elektrický model má silnější motor a je výrazně lépe vybavený. Mně to zas tak moc nepohoršuje.
    Druhá věc je ta, že k cenové paritě u levných aut prostě brzy nedojde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam