• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KURE: Let me correct you: Nikoliv "může", ale "bude".

    Protipáka je ale jasná, čím hlouběji se bude EU propadat, tím vice bude levnější vývoz a dražší dovoz.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    KURE: lepší to udělat teď, když lidi naopak nejsou a přizpůsobit se nové situaci než to řešit za pár let po větším nástupu robotizace a AI.
    KURE
    KURE --- ---
    KUTAS: s tou nezaměstnaností opatrně. Vzhledem k tomu že jsme montovna automobilek, může se to velice rychle otočit.
    Když se zavře v německu fabrika s 3k zaměstnancema, může to u nás znamenat ztrátu desítek tisíc míst v dodavatelským řetězci a službách pro ně.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: děkuji za tenhle pohled, asi to chci víc a rychleji. Jen prostě tam vidím ten kontrast v tom, že hlavní cenová zátěž BEV zásadně zlevňuje (baterie) a pak by celá výroba BEV měla být levnější než ICE. A do toho automobilky brečí, že je to na ně moc rychlé - ty peníze za vývoj už utratily, teď už můžou jen získávat.... a jak píšeš tak to zásadní zlevnění tam vlastně je, tak bych měl být spokojenej.
    Paritu u levných aut bych právě očekával brzy, tam to totiž dává velký smysl jako 2. auto do domácnosti nebo jezdění z/do práce. Ale jak píšeš blížíme se tam a začínám pomalu vidět jako zásadnější problém tu infrastrukturu pro lidi v bytových domech.

    LAUNCHER: propouštění je problém automobilek a naopak bychom ho měli v době nízké nezaměstnanosti podporovat.
    A všechny tyhle problémy má i výroba ICE, prostě chceš nechat automobilky vydělat... je potřeba, aby se to brzy překlopilo na to, kdy lidi akceptují BEV a automobilkám se vyplatí jít s cenami dolů (třeba s dalším poklesem cen baterek).
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: E7 je taky hlavně na fosily, se kterými tu ještě asi dekádu budeme. A já teda dopady PM particles na zdraví vnímám docela jako urgentní problém. Jejich vliv je relativně už dobře popsán podle velikosti částice.

    Hlavní výhrada ale byla, že to nejsou věci, které by nutily automobilky neefektivitě, když máme automobilky které za neefektivní nepovažujeme a musí splňovat totéž.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Nepamatuji se, kdy jsem naposledy s EV brzdil, jezdím každý den.

    V ideálním světě by to bylo hezký řešit, souhlasím. Ale zaměřuji se na řešení urgentních problémů, kterých vidím po bradu. Priority místo snů.
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Ja bych nesmesoval lokální znecisteni: Prach, NOx, SOx, CO, HC..... s emisema sklenikovejch plynu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: já myslím že dekarbonizovat zemedelství dává větší smysl než řešit emise z brz u BEVů :)

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MESTREY_: model Y zatím fakt ne ty jsou stale drahe jak cyp i na bazarech , 2019 m3 dejme tomu :)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Tak omezit emise z brzd a pneu zrovna smysl dává, pokud to nechceš dýchat. Koukni se na to, jak jsou od nich za chvíli špinavý kola a to samý je v centru na barácích. Já sem teda rád, že ty PM mikročástice budu dýchat míň.
    Navíc budou až od následující Euro 7, takže nemůžou za současnou neefektivitu.

    A platí pro všechny, takže i pro Teslu, která tu chce prodávat, a tu z neefektivity (zdá se) neobviňujeme.

    Mně teda zrovna v automotive většina regulací smysl dává. Je to největší zdroj znečištění s dopady na zdraví nejvíc lidí i nejvíc přímých zabití jednoho konkrétního produktu.

    Zbytek je stejný, jako u ostatních firem. Jo, ceny energií a zbytnělý odbory a délka stavebního řízení jsou náš velkej problém. Ale pro všechny firmy, nejen automobilky.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KUTAS: Ty automobilky existují v nějakém prostředí:

    Nároky administrativy, daňová zátěž, ceny energií, ceny materiálu, třeba v CZ špatná infrastruktura a nedostatek pracovní síly, odbory, délka stavebního řízení a obecně razítko na cokoliv, absurdní nároky vykazování na stát, nestabilita právního prostředí.

    Vyžadujeme řešit u eletroaut emise brzd a pneumatik, do toho zakazujeme propouštět nevhodné spektrum zaměstnanců a k tomu budeme křičet, že automobilky jsou neefektivní?

    No jsou, ale kdo je do té neefektivity desítky let nutí 😞
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    Model 3/Y ex-taxi z Nemecka is new Skoda Favorit. Change my mind.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: tesla to ma podobne :)

    Vyřazená taxi Tesla - kde bude reznout a jak moc je hliníková
    https://www.youtube.com/watch?v=wo8fhjrKsko
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: jsou to 2 roky, kdy špatný elektromobil Opel Mokka e stál přes 1 mil. Kč.
    Tady se bavíme o rozdílu cca 250 tis. proti NEJLEVNĚJŠÍ benzínové verzi (to auto stojí s motorem 1.0 v základní verzi a manuálu 499 tis.), přičemž ten elektrický model má silnější motor a je výrazně lépe vybavený. Mně to zas tak moc nepohoršuje.
    Druhá věc je ta, že k cenové paritě u levných aut prostě brzy nedojde.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Mě by vážně zajímala ta ziskovat na BEV, protože ty ceny mi pořád přijdou šílené. Jak se pohybuje cena baterek, všude člověk čte o poklesech, ale na cenách aut se to projevuje velmi pozvolna (kromě Číny). Protože kromě baterky to auto musí být na výrobu z principu kurevsky levnější než ICE...
    Chápu, že v Číně stát zaplatil vývoj těch aut, ale jestli si automobilky stěžují, že není odbyt, tak nechápu na co čekaj? Prostě tyhle (JYRKA) auta přeci nemůžou stát víc než 500k CZK. A s tím, jak rozšíří auta, tak se vyřeší i problém s nabíječkami.

    Možná je to jen můj pocit, ale přijde mi, že si automobilky zvykly brečet o dotace a proto tlačí ty ceny nahoru a křičí o záchranu. Už bych jim nedal ani korunu a soustředil se na dobudování infrastruktury (nejen nabíječek, ale i kapacit sítí a rozvoje FVE).

    Přehlížím něco nebo to vnímám nějak špatně?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jestli spravne pocitam, tak je to 5. elektricka platforma Fordu

    Nový Ford Puma Gen-E poprvé naživo: Elektrická verze je tu! Známe i české ceny | Auto.cz
    https://www.auto.cz/novy-ford-puma-gen-e-poprve-nazivo-elektricka-verze-je-tu-zname-i-ceske-ceny-154917
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Renault 5 už má českej ceník, s 300km WLTP a 120koňmi začíná na 675k kč, což pro auto velikosti fabie v česku asi více méně neprodejné.
    Pro srovnání fabka ceníkově začíná na 370k kč- pravda, je tam 5stupňový manuál s 80 koňmi, ale člověk co kouká na cenu, případně jako druhé auto do rodiny, tohle asi až tak řešit nebude.

    Verze a ceny – Renault 5 E-Tech elektrický
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/renault5/verze-a-ceny.html?gradeCode=ENS_MDL2P1SERIELIM1
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm neviem ci je to zrovna novinka, lebo tu deku som videl v akcii na videach uz par rokov dozadu, kazdopadne ak to znamena, ze sa k nej dostane viac hasicskych jednotiek, tak iba dobre, aby to ochranilo zasahujucich hasicov od neprijemnych prekvapeni

    Hořící elektromobil? Pomůže protipožární deka
    https://www.hybrid.cz/protipozarni-deka-wurth-pomaha-hasit-pozary-elektromobilu/
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: SAP je 3. nejhodnotnější EU firma a úplně nejhodnotnější technická.
    To, že ti to přijde složitý, neznamená, že to nedělaj dobře.

    Jde o účel, na který je to stavěné a proč.

    SAP neni péhápko, ve kterym nějakej študák splichtí webísek za víkend.
    Je to systém na kterým jedou miliardový byznysy, kde výpadek v minutách znamená milionové ztráty.
    Kámoš to implementuje, tak vim ty story, jak se kvůli sw glitchi začnou hromadit piva:) Na první pohled sen skladníka, na druhý obří ztráty just-in-time výroby:)
    Ten systém není dělanej na snadnost implementace, ale bezchybnost a robustnost provozu. Má to svojí cenu v UX i složitosti, kvůli který to neni pro každýho, ale z nějakého důvodu jsou jednička ‚by a lot‘:)

    Nevim, jak dělaj engineering sw aut, ale ani SAP ani ten suspension concept obrázek nejsou dobré příklady, protože neukazují, jaký má ten design důvod, a že důvod má.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Takovi ti lide, co jeste dnes jezdi s Tesla Roadster 1 - vzdy kdyz jsem o tom slysel, tak jsem si rikal, co to je za aktivisty. Ale aha, ono se to upgradovat na 80 kWh baterii. Takze ma clovek Lotus (s tim dobrym i s tim spatnym), ac teda s "tezkym batohem" v podobe baterie navic a male svizne jezditko.

    Tesla Roadster - Living with the Original!
    https://www.youtube.com/watch?v=8wP_tiO-xYM
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam