• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    Ještě bych doplnil, že v zimě zase valí vítr:


    Z čeho můžeme v Česku vyrábět bezemisní elektřinu?
    https://faktaoklimatu.cz/explainery/bezemisni-energetika-cr-2-technologie?q=potenci%C3%A1l

    Překvapivě se mezi sezónami doplňují (byť ne zcela (napříč EU se vykrývají ještě lépe, ale na to nemám analýzu)).
    Přesto jsou ale krátkodobé přebytky/nedostatky, a rozdíl v této hodnotě vytěžují firmy jako https://nimbee.me/ nebo https://nanoenergies.eu/

    Neidivil bych se, kdyby Rohlík s těma svejma baterkama využíval služeb nějaký takový firmy, i když je možný, že si to dělaj i sami.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MISO: Jen bych doplnil k "kedy vali solar" - v zimě nevali. Proto teď ta křivka teď vypada viz níže a ne jak popisujes (ač máš ale obecně pravdu, většinu roku).
    MISO
    MISO --- ---
    LAUNCHER: obvykla krivka u nas ma 2 spicky: rano okolo 8:00, kedy sa zapinaju stroje a kancle a 20:00, kedy bezia telky, pracky, truby, mycky v domacnostiach. Dno je v noci, kedy bezia iba base power zdroje ako atomove elektrarne a dalsie dno je okolo poludnia, kedy vali solar. Casom sa tie krivky budu vyhladzovat tym, jak sa zapoji viac subjektov do aFRR a mFRR.

    Tuto znami ponukaju hour-based uctovane dodavky elektriny: https://www.enerspot.cz/spotove-ceny
    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: To jsou ceny na DT na jeden konkretni den. Co z nich vyplyva?

    Neklame-li me pamet, za posledni cca rok jsou nejvyssi ceny na DT 20. a 21. hodinu, nejnizsi 13. a 14. obchodni hodinu.

    Ano, jdou najit dny, kdy jsou v noci i zaporne ceny, ale mnohem cetnejsi jsou nizke ceny prave okolo poledne.

    Mluvim o ceskem trhu, jinde to muze byt jinak.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Jasne chapu. Akorat, ze nejaky sklady rohliku nebo zakladna, kde budu nabíjet X dodavek bude pripojena na VN, distribuční sazby na VN zadnej nizkej tarif nemaj, tj. jsem predpokladal, ze hovoris o elektrine jako komodite.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: NIKDAS: Jj, IMHO hezká sleva. Tohle je nějaký offic u MND pro 2025.

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: Musim upřesňovat, že se jedná o levnější sazbu za distribuci, jo?
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: A tu levnou elektrinu v noci jsi videl kdy a kde?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    NIKDAS: jestli maji velkou FVE na skladech (urcite by meli mit!), tak nabijeji pres den zadarmo 60% roku.. ale samozrejme ne vykonem "nabito za 10 minut"... Myslim, ze zrovna ekonomove z rohliku pocitat umi..
    pokud daji malou vymennou baterku, tak hmotnost vozidla bude nizsi -> nizsi spotreba... pro jednoucelovku mi prijde tento system obhajitelny (samozrejme si to musi spocitat)...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB: Jasny, snad to maj dobře promyšlený. Na druhou stranu, kdyby znovu nevymýšleli kolo a pořídili dodávky, který vydržej celej den, tak můžou nabíjet jen v noci, kdy to je (a asi i bude) levnější.
    Fakt nevím, kolik max ujede řidič rohlíku v Praze, ale vzhledem k zasekanejm ulicím nevěřím, že je to víc, než 200km, což je fakt řešitelný větší baterkou.

    Jinak cenově by to asi vyšlo stejně, když si porovnám:

    Dodávky s větší baterkou
    Wallboxy
    Vs:
    Dodávky s menší baterkou
    Baterky navíc
    Vyměňovací+nabíjecí infrastruktura
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    NIKDAS: v tomhle rozsahu by mohlo jit i o optimalizaci casu nabijeni - rychle nabijeni "kdykoli" je proste drahe, resp. ted to jeste drahe neni, ale domnivam se, ze v dohledne dobe denni krivka ceny energie bude hodne rozhoupana...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Rohlík pořídil BEV dodávky s vyměnitelnými bateriemi a dokonce je to od nějakýho českýho start upu.
    Fandím jim, i když si teda myslím, že je to slepá cesta.
    Elektrická dodávka najede na speciální rampu, robotické rameno nejdříve vyndá vybitou baterii, následně z dokovací stanice vybere plně nabitou a vloží ji zpět do elektromobilu. Celý tento proces zabere tři minuty, což je podstatně kratší doba, než jak dlouho trvá nabíjení u běžného stojanu.

    Jo, samotná výměna je rychlejší, než nabití, ale musí se tam dojet a pak zas odjet atd, ale to už se do nabíjení nepočítá (stejně, jako má každej natankováno za tři minuty, ale už nepočítá cestu a frontu a placení atd.
    Kdyby měli nabíječky na firmě, kde auta parkujou v noci, tak je to ještě rychlejší, než ty zmiňovaný 3 minuty (pokud teda s nima nejezděj řidiči domů, parkovat před panelák - hroznej nešvar tohleto).

    Rohlik spouští rozvozy nákupů elektromobily s vyměnitelnou baterií - CzechCrunch
    https://cc.cz/rohlik-spousti-rozvoz-elektromobily-s-vymenitelnymi-bateriemi-pripravene-k-jizde-jsou-za-tri-minuty
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    lehka odbocka na dvoustopa EV :)
    tohle je top bike
    VARG EX: Stark's Road-Legal Enduro Bike Unveiled
    https://www.youtube.com/watch?v=c34vyuCp8A0&ab_channel=StarkFutureOfficial
    DIM_
    DIM_ --- ---
    KULA: Spis Enyaq junior, kdyz je to stejny auto. Nejvetsi selling point to vypada je moznost vypnuti pipani pri prekroceni rychlosti.
    KULA
    KULA --- ---
    JYRKA: záleží jestli zájem vychází z bombastických overview, která ale nesnesou srovnání s reálným zážitkem. Já jsem z toho na esalonu nadšený nebyl. Kolem mě chodí lidi a říkají, že to auto je jak fabie junior. Takže marketing určitě dobrý, konstrukce styl žebrák.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Lei 𝕏ing邢磊
    @leixing77
    Boom!
    Stellantis and CATL have reached an agreement to invest 4.1 Billion Euros in a 50:50 joint venture in Spain to produce LFP batteries with a capacity of 50 GWh.
    SOP expected by end of 2026. Transaction to be completed within 2025.
    Salt on the wound for Northvolt!
    #batteries #LFP

    Stellantis and CATL to Invest Up to €4.1 Billion in Joint Venture for Large-Scale LFP Battery Plant in Spain | Corporate Communications | Stellantis
    https://www.media.stellantis.com/em-en/corporate-communications/press/stellantis-and-catl-to-invest-up-to-4-1-billion-in-joint-venture-for-large-scale-lfp-battery-plant-in-spain
    MOODYCAT
    MOODYCAT --- ---
    Ja TMYLR z Berlina, ovsem dodanou do mimo EU :).
    LELI
    LELI --- ---
    LAUNCHER: hlasi mi to "ich bin ein Berliner" :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam