• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: dneska rano v rozhlase říkali že chtejí schvalit vystavbu vetr el. v lesích potencial mame nekde kolem 25-30% z větru. Aktualne máme ve vetru 1%
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Super třeba v DE, nebo plány v PL. U nás špatné, protože nemáme moře a máme NIMBY.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: A ještě jsem hledal víc k té krátkodobé variabilitě:

    Tady modelují variabilitu větru slunce a poptávky: https://faktaoklimatu.cz/modelovani-energeticke-transformace

    Je tam nejen odkaz na zdrojová data, ale i kód predikčního modelu, kdyby si někdo chtěl dělat doma svůj vlastní Rohlíček.

    Takhle vypadá fluktuace za necelý měsíc.


    Fascinuje mě, kolik kvalitních informací je tak snadno dostupných, a může je využít každý.
    MINER
    MINER --- ---
    Ještě bych doplnil, že v zimě zase valí vítr:


    Z čeho můžeme v Česku vyrábět bezemisní elektřinu?
    https://faktaoklimatu.cz/explainery/bezemisni-energetika-cr-2-technologie?q=potenci%C3%A1l

    Překvapivě se mezi sezónami doplňují (byť ne zcela (napříč EU se vykrývají ještě lépe, ale na to nemám analýzu)).
    Přesto jsou ale krátkodobé přebytky/nedostatky, a rozdíl v této hodnotě vytěžují firmy jako https://nimbee.me/ nebo https://nanoenergies.eu/

    Neidivil bych se, kdyby Rohlík s těma svejma baterkama využíval služeb nějaký takový firmy, i když je možný, že si to dělaj i sami.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MISO: Jen bych doplnil k "kedy vali solar" - v zimě nevali. Proto teď ta křivka teď vypada viz níže a ne jak popisujes (ač máš ale obecně pravdu, většinu roku).
    MISO
    MISO --- ---
    LAUNCHER: obvykla krivka u nas ma 2 spicky: rano okolo 8:00, kedy sa zapinaju stroje a kancle a 20:00, kedy bezia telky, pracky, truby, mycky v domacnostiach. Dno je v noci, kedy bezia iba base power zdroje ako atomove elektrarne a dalsie dno je okolo poludnia, kedy vali solar. Casom sa tie krivky budu vyhladzovat tym, jak sa zapoji viac subjektov do aFRR a mFRR.

    Tuto znami ponukaju hour-based uctovane dodavky elektriny: https://www.enerspot.cz/spotove-ceny
    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: To jsou ceny na DT na jeden konkretni den. Co z nich vyplyva?

    Neklame-li me pamet, za posledni cca rok jsou nejvyssi ceny na DT 20. a 21. hodinu, nejnizsi 13. a 14. obchodni hodinu.

    Ano, jdou najit dny, kdy jsou v noci i zaporne ceny, ale mnohem cetnejsi jsou nizke ceny prave okolo poledne.

    Mluvim o ceskem trhu, jinde to muze byt jinak.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Jasne chapu. Akorat, ze nejaky sklady rohliku nebo zakladna, kde budu nabíjet X dodavek bude pripojena na VN, distribuční sazby na VN zadnej nizkej tarif nemaj, tj. jsem predpokladal, ze hovoris o elektrine jako komodite.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: NIKDAS: Jj, IMHO hezká sleva. Tohle je nějaký offic u MND pro 2025.

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: Musim upřesňovat, že se jedná o levnější sazbu za distribuci, jo?
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: A tu levnou elektrinu v noci jsi videl kdy a kde?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    NIKDAS: jestli maji velkou FVE na skladech (urcite by meli mit!), tak nabijeji pres den zadarmo 60% roku.. ale samozrejme ne vykonem "nabito za 10 minut"... Myslim, ze zrovna ekonomove z rohliku pocitat umi..
    pokud daji malou vymennou baterku, tak hmotnost vozidla bude nizsi -> nizsi spotreba... pro jednoucelovku mi prijde tento system obhajitelny (samozrejme si to musi spocitat)...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB: Jasny, snad to maj dobře promyšlený. Na druhou stranu, kdyby znovu nevymýšleli kolo a pořídili dodávky, který vydržej celej den, tak můžou nabíjet jen v noci, kdy to je (a asi i bude) levnější.
    Fakt nevím, kolik max ujede řidič rohlíku v Praze, ale vzhledem k zasekanejm ulicím nevěřím, že je to víc, než 200km, což je fakt řešitelný větší baterkou.

    Jinak cenově by to asi vyšlo stejně, když si porovnám:

    Dodávky s větší baterkou
    Wallboxy
    Vs:
    Dodávky s menší baterkou
    Baterky navíc
    Vyměňovací+nabíjecí infrastruktura
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    NIKDAS: v tomhle rozsahu by mohlo jit i o optimalizaci casu nabijeni - rychle nabijeni "kdykoli" je proste drahe, resp. ted to jeste drahe neni, ale domnivam se, ze v dohledne dobe denni krivka ceny energie bude hodne rozhoupana...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Rohlík pořídil BEV dodávky s vyměnitelnými bateriemi a dokonce je to od nějakýho českýho start upu.
    Fandím jim, i když si teda myslím, že je to slepá cesta.
    Elektrická dodávka najede na speciální rampu, robotické rameno nejdříve vyndá vybitou baterii, následně z dokovací stanice vybere plně nabitou a vloží ji zpět do elektromobilu. Celý tento proces zabere tři minuty, což je podstatně kratší doba, než jak dlouho trvá nabíjení u běžného stojanu.

    Jo, samotná výměna je rychlejší, než nabití, ale musí se tam dojet a pak zas odjet atd, ale to už se do nabíjení nepočítá (stejně, jako má každej natankováno za tři minuty, ale už nepočítá cestu a frontu a placení atd.
    Kdyby měli nabíječky na firmě, kde auta parkujou v noci, tak je to ještě rychlejší, než ty zmiňovaný 3 minuty (pokud teda s nima nejezděj řidiči domů, parkovat před panelák - hroznej nešvar tohleto).

    Rohlik spouští rozvozy nákupů elektromobily s vyměnitelnou baterií - CzechCrunch
    https://cc.cz/rohlik-spousti-rozvoz-elektromobily-s-vymenitelnymi-bateriemi-pripravene-k-jizde-jsou-za-tri-minuty
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    lehka odbocka na dvoustopa EV :)
    tohle je top bike
    VARG EX: Stark's Road-Legal Enduro Bike Unveiled
    https://www.youtube.com/watch?v=c34vyuCp8A0&ab_channel=StarkFutureOfficial
    DIM_
    DIM_ --- ---
    KULA: Spis Enyaq junior, kdyz je to stejny auto. Nejvetsi selling point to vypada je moznost vypnuti pipani pri prekroceni rychlosti.
    KULA
    KULA --- ---
    JYRKA: záleží jestli zájem vychází z bombastických overview, která ale nesnesou srovnání s reálným zážitkem. Já jsem z toho na esalonu nadšený nebyl. Kolem mě chodí lidi a říkají, že to auto je jak fabie junior. Takže marketing určitě dobrý, konstrukce styl žebrák.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Lei 𝕏ing邢磊
    @leixing77
    Boom!
    Stellantis and CATL have reached an agreement to invest 4.1 Billion Euros in a 50:50 joint venture in Spain to produce LFP batteries with a capacity of 50 GWh.
    SOP expected by end of 2026. Transaction to be completed within 2025.
    Salt on the wound for Northvolt!
    #batteries #LFP

    Stellantis and CATL to Invest Up to €4.1 Billion in Joint Venture for Large-Scale LFP Battery Plant in Spain | Corporate Communications | Stellantis
    https://www.media.stellantis.com/em-en/corporate-communications/press/stellantis-and-catl-to-invest-up-to-4-1-billion-in-joint-venture-for-large-scale-lfp-battery-plant-in-spain
    MOODYCAT
    MOODYCAT --- ---
    Ja TMYLR z Berlina, ovsem dodanou do mimo EU :).
    LELI
    LELI --- ---
    LAUNCHER: hlasi mi to "ich bin ein Berliner" :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam