• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    JYRKA: promin vudec nevim na co reagujes. Chapu ze je Musk kontroverzni pro me je taky, ale uplne stejne jako koncern viz jeho dieselgate.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Zdá se, že's mě nepochopil.

    Správná paralela je, že iPhone má touch dispplay na rich apps, plus dedikovaná tlačítka na to, co chceš dělat poslepu bez přemýšlení: spoušť foťáku, hlasitost a ještě jedno programovatelné.

    Stejně tak má auto mít touch na navigaci a další složité funkce, ale poslepu máš být schopen řešit akutní situace.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: Taky je otazkou, za co muze Tesla jako auto a co je odpor k Muskovi.
    U mně je osoba majitele nepřekonatelný problém.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    Nekdy si musim pujcit teslu na projeti se, abych zjistil, jestli to ovladani tabletem je tak naprd, jak tu tvrdi pulka, nebo tak super, jak tvrdi zbytek :-) Osobne tomu moc neverim, myslim, ze dulezite funkce pro bezpecnou jizdu (jako vsechna svetla, sterace, odmlzovani....) musi byt pristupna snadno, ale treba to pujde. Kvuli aktualni situaci na fve trhu se sice porizeni EV odsouva na neurcito, ale stejne bych moc chtel vymenit soucasny vrcivy, vibracni, komplikovany a hlucny strep za neco elektrickeho.
    MINER
    MINER --- ---
    CERMI_FOX: jj. Dobře navržená tlačítka jsou zgrupována do skupin, mají různé tvary, mezi sebou dividery nebo různé členité profily a výstupky.

    Docela mě překvapuje, že někdo dělá čudly nepodsvícené jak hlásí DZODZO: – to je velká podpásovka.

    Kdysi jsem měl pujčeného Renaulta 25 od kámoše a nefungovalo mu podsvícení palubky:) Na hřebenech přišla mlha, a snažil jsem se nahmatat, co z tlačítek jsou mlhovky. A najednou se auto zastavilo… Kámoši mě vysvobodili. Druhej den mi prozradil, že si tam dodělal tajné tlačítko vypínající zapalování auta, o kterym mi neřekl, a hledaje mlhovky jsem ho vypnul:)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DZODZO: nebo je špatně navržené. Já na starém autě nemám dvě tlačítka, s výjimkou ovládání rádia, stejná. Vypadá to sice divoce, ale je to super praktické, po hmatu poznám, na kterém čudlíku mám prst i bez koukání.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: mam slabu muscle memory, ani po 10 rokoch som si nezapamatal kde mam tlacitko na rozmrazovanie zadneho okna, vzdy si musim zasvietit svetylko v kabine a pozriet sa kde to tlacitko je (a to nemeni polohu)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    MINER: s knobem zadny baterky nemenis
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Tesla Model Y is absolutely killing it in Germany BEFORE a refresh!

    Model Y is the by far most popular electric vehicle in Germany amongst individual buyers and even ranks #5 bestselling across all types of vehicles/powertrains in 2024 despite the rather high price.
    x.com
    https://x.com/alojoh/status/1872720283007844737?s=46
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    KASPAREK: Taky delam cca 20 let v IT a prijde mi, ze kvalita SW obecne sla za posledni roky hodne dolu. HW tlacitka jsou objektivne lepsi a bezpecnejsi (na tohle tema je dobrej rozhovor se sanitarem v DVTV po tom, co jim do sanitek dali dotykove tablety) a strasne me serou lidi, co se snazi tvrdit opak. Neni to ani o zvyku ani o preferencich. SW tlacitko nema taktilni odezvu a muscle memory si na ni nevytvoris. Navic garantuju, ze behem par let zmeni nekolikrat polohu. Fakt si nemyslim, ze S3XY buttons jsou tak uspesne, protoze je kupuji boomeri, co si nedokazi zvyknout na dotykac.

    Tim bych svoje okenko o tlacitkach pro tento rok uzavrel. Muzem se zas pro zmenu bavit o FSD :D
    IV0
    IV0 --- ---
    MAGE: Ne, z aplikace můžu zapnout výhřev volantu a sedaček, ale to se zapne jen u řidiče a u ostatních až když nastoupí, vzadu tlačítkem na dveřích, vepředu pomocí infotainmentu. Tohle je u Tesly hezké, ale ta má zase jiné prapodivnosti, které jsou pro mě neakceptovatelné... Třeba to, že má tempomat s hrozně malou rychlostí nebo že si tam nemůžu pustit Waze.
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Baterie nejsou během chvilky obsolete. Od objevu do produkce uběhne nejméně 10 let. Problém není vymyslet nějakou chemii k uložení energie. Problém je to vyrobit spolehlivě, levně a s potřebnými parametry. A to trvá.

    Ostatní titulky (včetně toho posledního tady), jak někde došlo k průlomu, jsou jenom z labu, a bude trvat přibližně ta dekáda, než to někdo bude schopen vyrábět, pokud vůbec.

    Možná to za pár let urychlí AI (jdou do toho investice), ale ani pak ty technologie nebudou vznikat jak Baťovy cvičky a produktizace je předvídatelná v rámci let.

    Pro kalibraci: poslední již používaná inovace, LFP, byla objevena 1996 a v labu demonstrována 2002.
    MAGE
    MAGE --- ---
    PEPAZZ: podle me je blbost vertikalne integrovat v rychle se rozvijejicim odvetvi, ktere neni ustalene. Ted si postavis drahou linku na baterie ktere muzou byt behem chvilky obsolete. A misto toho aby si jen vymenil dodavatele musis prestavet celou linku nebo si nucen produkovat zastaralou technologii aby se ti to zaplatilo.
    MAGE
    MAGE --- ---
    IV0: fakt jsou vsichni oproti Tesle v te mobilni aplikaci tak pozadu? To fakt Hyundai nema moznost to pozapinat kde chces?
    IV0
    IV0 --- ---
    Mám dotaz k těm automaticky spouštěným funkcím, které "nepotřebují" tlačítko. Jak jste spokojení s automatickým zapínáním vyhřívání sedaček a volantu, speciálně sedaček pasažérů (tzn ne řidiče). U Hyundai Ioniq 6 se to sice zapne automaticky, když se otevřou příslušné dveře, ale to je samozřejmě pozdě, chtěl bych to zapnout trochu dopředu od řidiče, ale to lze jedině přes infotainment. Do příslušné položky menu se sice dá dostat jedním stiskem tlačítka na palubní desce, ale tohle není dostupné do doby, než zmizí úvodní upozornění, které trvá strašně dlouho (a nejspíš jenom schovává start systému). Takže když přijdu do auta, které je nahřáté přes mobil dopředu, tak volant a moje sedačka hřejí, pak nastartuju, pak čekám minutu, než se probudí infotainment a pak teprve můžu zapnout ohřev sedačky spolujezdce a dětí vzadu. Když někdo nastoupí, tak se mi to zapne, vzadu jsou tlačítka ve dveřích, ale vepředu musím čekat na infotainment. Přijde mi to hodně neergonomické, dvě až čtyři tlačítka navíc bych fakt chtěl...
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: ‚EU automotive‘ má plán otevřít 250 battery továren v Evropě do 2033: https://mobilityportal.eu/europe-250-battery-factories-by-2033-confirmed/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Tesla je jedina eu/us automotive ktera se neboji vyrabet baterie a tim se vertikálně integrovat, nakoupili produkcni linku od CATL a budou vyrabet lfp v Nevadě s tim ze zaplati male licence fee. Kde ma takovy plán EU automotive???
    Btw. Dle videa plati tesla za lfp v cine 50$ za kWh!
    Tesla's plan to get around tariffs on Chinese LFP batteries is genius
    https://youtube.com/watch?v=PtxUUPy2hDk
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER: do olympyje je najlepsie vobec nejazdit cely prosinec, tam je cekacka aj na vyjezd z oc pak :)
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DOCKINEZ: jsem se trochu rozohnil, ale prijde mi to spis smutny a vetsinu casu je mi to asi jedno. Jen po 20letech v IT mi prijde ze ta debilizace UI tak aby to vyhovovalo mase se siri i do aut, a tam kde na pocitacich se nekdy jeste daji najit nejaky reseni ktery treba funguji lip/rychleji/nabizeji vic moznosti advanced userum, tak v nabidce aut je to spis o tom spokojit se s nejakym kompromisem, protoze treba ty technologicky/dojezdove/jizdnima vlastnostma auta maji ovladani co mi nevyhovuje. Ale muze to byt dojmologie, casem si zvyknem na vsechno.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam