• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    FEDAJKIN: jasne to je jen delegace vyroby na catl , to co dela tesla v Nevadě jsem pochopil ze je ale dost jona cesta, zajistí si vyrobni linku ve vlastní režii, s vlastním supply chain, jen budou platit fee za licenci dokud se to nenaučí obejit myšleno výrobu i bez licence.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    PEPAZZ: Stellantis ohlásil takovou továrnu spolu s CATL ve Španělsku za 4 miliardy Eur. V USA to měl s CATL v plánu třeba Ford. Nicméně narazilo to na politický odpor, mam pocit ze to na nakonec neklaplo. Tesla evidentně má silnější lobby power + asi víc přidané hodnoty k tomu, na tom to asi postavili.

    Potenciální problem je to pro to, že třeba v tom případě Fordu šlo prakticky o továrnu CATL-inside. Číňani by dodávali články, know how a Ford by to zjednodušeně jen montoval dohromady, mozna by měl vlastní BMS a další komponenty, ale spíš by to byl zase nějaký third party supplier doporučený a navázaný na CATL.

    No a v tom je ten problém - ona se slavně otevře továrna na baterky, ale v reálu je to jen montovna závislá na Číně potažmo CATLu. Není tam skoro žádná pridana hodnota.

    Počítám, že ten Stellantis - CATL projekt bude to same, čili CATL-inside, montovna. Co tím chci rict, že i když se teď začnou ohlašovat slavně baterkarny, jen to paradoxně zvyšuje závislost EU automotive na Číně. A EU želízka v ohni zatím padají, viz třeba Northvolt.

    Ale abych nebyl jen negativní - z toho projektu Ford CATL neměla radost ani Čína kvůli potenciálnímu riziku know how transferu. Tak snad západní automakeri nejsou blbí a zkusí se to od nich naučit. I když vzhledem k tomu že u toho nejnovější dealu CATL už Čína neměla námitky, tak to spíš zní, že je ujistili, že si vše hlídají.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: aha, přehlíd jsem.

    Horší než DG to neni. Na rozdíl od DG to nebyl podvod, ale chyba, a už se takové (bohužel) staly i dalším. A VW při odhalení zareagoval správně. Amatérizmus to samozřejmě je hrubej.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Já reagoval na odkaz na "The Clickbait Viking"…

    To s WV je každopádně průser horší, než Dieselgate…
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Potvrdil to přímo VW. Včetně důvodu. Chyba konfigurace, Cariad tým. Prej to hned fixli.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Uvidíme, zda o tom přinesou info i nějaké důvěryhodné zdroje…🤷🏽‍♂️
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: Solidní :/

    A mně se různí dobří lidé diví, že se zuby nehty bráním vlastnictví connected auta.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Moc si to přeji, ale uvidíme.

    Hyundai starts pilot production of solid state batteries for EV testing
    https://youtu.be/aA7EuJM4_fQ?si=6HWIlO82J1VNQSro
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LAUNCHER: presne tak. Na soucasnych dotykovych pda delam hodne chyb, musim se na to soustredit a sledovat to. Na starych tlacitkacich jsem vytukal sms poslepu. Jen v tomhle prispevku jsem opravoval 3 typo.
    A typo pri ovladani systemu auta podstatnych pro bezpecnou jizdu bude vysoce pravdepodobne mit horsi nasledky, napr jizdu poslepu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    JYRKA: promin vudec nevim na co reagujes. Chapu ze je Musk kontroverzni pro me je taky, ale uplne stejne jako koncern viz jeho dieselgate.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Zdá se, že's mě nepochopil.

    Správná paralela je, že iPhone má touch dispplay na rich apps, plus dedikovaná tlačítka na to, co chceš dělat poslepu bez přemýšlení: spoušť foťáku, hlasitost a ještě jedno programovatelné.

    Stejně tak má auto mít touch na navigaci a další složité funkce, ale poslepu máš být schopen řešit akutní situace.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: Taky je otazkou, za co muze Tesla jako auto a co je odpor k Muskovi.
    U mně je osoba majitele nepřekonatelný problém.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    Nekdy si musim pujcit teslu na projeti se, abych zjistil, jestli to ovladani tabletem je tak naprd, jak tu tvrdi pulka, nebo tak super, jak tvrdi zbytek :-) Osobne tomu moc neverim, myslim, ze dulezite funkce pro bezpecnou jizdu (jako vsechna svetla, sterace, odmlzovani....) musi byt pristupna snadno, ale treba to pujde. Kvuli aktualni situaci na fve trhu se sice porizeni EV odsouva na neurcito, ale stejne bych moc chtel vymenit soucasny vrcivy, vibracni, komplikovany a hlucny strep za neco elektrickeho.
    MINER
    MINER --- ---
    CERMI_FOX: jj. Dobře navržená tlačítka jsou zgrupována do skupin, mají různé tvary, mezi sebou dividery nebo různé členité profily a výstupky.

    Docela mě překvapuje, že někdo dělá čudly nepodsvícené jak hlásí DZODZO: – to je velká podpásovka.

    Kdysi jsem měl pujčeného Renaulta 25 od kámoše a nefungovalo mu podsvícení palubky:) Na hřebenech přišla mlha, a snažil jsem se nahmatat, co z tlačítek jsou mlhovky. A najednou se auto zastavilo… Kámoši mě vysvobodili. Druhej den mi prozradil, že si tam dodělal tajné tlačítko vypínající zapalování auta, o kterym mi neřekl, a hledaje mlhovky jsem ho vypnul:)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DZODZO: nebo je špatně navržené. Já na starém autě nemám dvě tlačítka, s výjimkou ovládání rádia, stejná. Vypadá to sice divoce, ale je to super praktické, po hmatu poznám, na kterém čudlíku mám prst i bez koukání.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: mam slabu muscle memory, ani po 10 rokoch som si nezapamatal kde mam tlacitko na rozmrazovanie zadneho okna, vzdy si musim zasvietit svetylko v kabine a pozriet sa kde to tlacitko je (a to nemeni polohu)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    MINER: s knobem zadny baterky nemenis
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Tesla Model Y is absolutely killing it in Germany BEFORE a refresh!

    Model Y is the by far most popular electric vehicle in Germany amongst individual buyers and even ranks #5 bestselling across all types of vehicles/powertrains in 2024 despite the rather high price.
    x.com
    https://x.com/alojoh/status/1872720283007844737?s=46
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    KASPAREK: Taky delam cca 20 let v IT a prijde mi, ze kvalita SW obecne sla za posledni roky hodne dolu. HW tlacitka jsou objektivne lepsi a bezpecnejsi (na tohle tema je dobrej rozhovor se sanitarem v DVTV po tom, co jim do sanitek dali dotykove tablety) a strasne me serou lidi, co se snazi tvrdit opak. Neni to ani o zvyku ani o preferencich. SW tlacitko nema taktilni odezvu a muscle memory si na ni nevytvoris. Navic garantuju, ze behem par let zmeni nekolikrat polohu. Fakt si nemyslim, ze S3XY buttons jsou tak uspesne, protoze je kupuji boomeri, co si nedokazi zvyknout na dotykac.

    Tim bych svoje okenko o tlacitkach pro tento rok uzavrel. Muzem se zas pro zmenu bavit o FSD :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam