• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: Tesla Holiday Update 2024:
    Superchargery V3 a V4 nyní mohou předehřát baterie u vozů Model 3 a Model Y vybavených LFP články. Díky tomu mohou tyto vozy rychleji pokračovat v jízdě i při extrémně nízkých teplotách. Tesla přesto stále doporučuje aktivovat předehřívání baterie před příjezdem k nabíjecí stanici, aby řidiči ušetřili čas i peníze.

    Předpokládám, že to je jen blbě přeložený a mělo by to být spíš něco jako: Tento update umožňuje vozu zahřívat si baterie i přesto, že je připojený na SCH V3 a V4.

    Tzn. na jiných nabíječkách to tomu autu není umožněno(asi z bezpečnostních důvodů?).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: netuším, tak jsem se zeptal:
    Fyzické pojistky lze nahradit elektronickými pojistkami nebo softwarem řízenou ochranou. Zde jsou hlavní způsoby, jak toho dosáhnout:
    1. Elektronické pojistky (eFuses):
    • Jedná se o polovodičové součástky, které nahrazují tradiční mechanické pojistky.
    • Sledují proud v obvodu a v případě překročení limitu elektronicky odpojí napájení.
    • Výhodou je rychlost reakce, opakovaná použitelnost (resetování) a možnost integrace s další elektronikou.
    2. Softwarem řízené pojistky:
    • Využívají senzory a řídicí jednotky ke sledování elektrických parametrů (např. proud, napětí, teplota).
    • Pokud systém detekuje přetížení nebo zkrat, automaticky odpojí napájení pomocí elektronických spínačů (MOSFET, IGBT apod.).
    • Tento přístup umožňuje přesnější a flexibilnější nastavení limitů ochrany.
    3. Zónová architektura v automobilovém průmyslu:
    • V zónových architekturách jsou namísto pojistek ochranné funkce integrovány přímo do řídicích modulů v jednotlivých zónách vozu.
    • To umožňuje snížení počtu komponent, zjednodušení kabeláže a centralizaci řízení ochrany.
    4. Použití galvanického oddělení:
    • Některé systémy kombinují elektronické pojistky s galvanickým oddělením, které chrání obvody před přepětím nebo přetížením.

    Tato řešení zlepšují spolehlivost, snižují hmotnost a prostorové nároky a umožňují pokročilé diagnostické a preventivní funkce, což je obzvlášť důležité v moderních elektromobilech.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: mate nekdo info čím nahradili ty pojistky? Pokud tim physical fuses mysli pojistky :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    "The image shows how much Rivian has reduced the number of controllers from its GEN1 to GEN2 architecture: it went from 17 to 7 controllers. The image only shows 5 because the other 2 are pretty small. By doing so, the company has also completely eliminated physical fuses. All in all, a major step forward.

    Rivian’s architecture has moved from domain to zonal for greater wire harness simplification, but that’s not per se groundbreaking when compared with the best Tesla or some Chinese OEMs have already put on the market.

    However, the interesting thing is that practically all non-Chinese legacy OEMs are still to reach the level of Rivian’s GEN1 architecture. This speaks volumes on how much these companies need to catch up on H/W and consequently S/W.

    The good news is that a significant number of legacy OEMs will present their own centralized HPC architecture (not the one they bought from Chinese OEMs) between 2025 and 2027. This could eventually help them close the gap to the front runners but time will tell how much ground will they manage to recover."

    Za sebe podotýkám - loni koncern Stellantis s velkou slábou oznámil, že redukoval počet řídících jednotek u nové platformy na 100.

    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Odposlechnuto na bloombergu...Volkswagen AG’s deliveries declined last year as weak electric-vehicle demand and intense competition in the key Chinese market dragged on sales....While the group’s North America sales increased 6.4% last year, deliveries of its fully electric cars in the US slumped around 30%.

    Both Porsche and Mercedes experienced a pickup in demand in the fourth quarter, fueling hopes that 2024 was a low point for
    Germany’s embattled automakers.

    Volkswagen said it’s seeing encouraging order intake for EVs in Western Europe, citing demand for new models including the VW ID.7, the Audi Q6 etron and the Porsche Macan.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Že by Musk klasicky falšoval data?

    Elon Musk misrepresents data that shows Tesla is still years away from unsupervised self-driving | Electrek
    https://electrek.co/2025/01/13/elon-musk-misrepresents-data-that-shows-tesla-is-still-years-away-from-unsupervised-self-driving/#more-397610
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Clovek je proste otrok kramu. Potrebuje velkej barak, aby se tam vsechny ty kramy vesly, a velky auto, aby vsechny ty kramy mohl vozit z mista A na misto B...
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    DIRTJUMPER: Mame dve deti a downgradujem z kombika do sedanu TM3 :) jsem zvedavej, jak to pujde. Na kola mam rack za auto. Jinak moc veci neprevazime, tak si myslim, ze to bude ok. Dokonce mi prijde ze mame tech veci min a min. Treba lyze a zimni vybaveni si uz jen pujcujeme, protoze je to levnejsi a vzdy v top stavu. Akorat boty vozime svoje. A ja obcas bezky, ale kdyz je mam na chalupe a jdu si zajezdit nekam bliz, tak si je taky radeji pujcim v Dekatlonu za 200,- na 24h. Cim min veci, tim min starosti :)
    OT_
    OT_ --- ---
    JYRKA: Jezdím defenzívně, bezpečně (jak taky s dětmi jinak) a zcela v rámci předpisů, takže horší jízdní vlastnosti na limitu jsou mi celkem buřt, naopak si užívám rozhled z výšky a kochám se. Vlastně jediné praktické omezení vnímám při v podzemních garážích kvůli výšce (2,1 m) - do většiny se prostě nedostanu. Servisní náklady jsou imho podobné jako u lepšího kombíku. Se spotřebou (7-9 l/100km) jsem smířen.

    Na popojíždění ještě tedy máme manželky pracovní hatchback Škoda Scala (ale v tom se v pěti cestovat nedá), ale v podstatě by se s dodávkou myslím dalo celkem v klidu fungovat jako s jediným autem v rodině. Ale teda máme Multivan, který je celkem komfortní, nedovedu říct, jestli by to třeba v Renaultu Trafic člověk vnímal stejně.

    Neříkám, že to je pro každého ani pro každou pětičlennou rodinu, ale pro nás je Multivan naprosto ideální vůz.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    OT_:
    JYRKA:
    Já to mám stejně. Pořád něco taháme. Je jasný, že kdybychom to velký auto neměli, tak bychom to nějak udělali, ale 5 kol se do sedanu dává blbě:-D
    Je fakt, že po většinu času to nepotřebuju...
    Jaké zhoršení užitných vlastností myslíš? Jezdím pomalu a mám rád, že sedím vysoko a vidím. Jasně, spotřeba je vyšší, ale teď jsem s tím třeba jel za 5,9l. Na popojížděčky máme elektro...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OT_: Jak často máš ten komfort a kolik za něj zaplatíš? (Nejen finančně, ale taky zhoršením užitných vlastností v jiných aspektech, než je objem kufru).
    OT_
    OT_ --- ---
    DIRTJUMPER: Jako v podstatě ano, ale ten komfort, kdy se třemi dětmi prostě všechno naházím do dodávky a nemusím řešit, jestli se ještě vejde tohle dětské kolo nebo sáňky a nemusím v kufru hrát 3D Tetris s bagáží je k nezaplacení a ušetřil mi už pár let života. Samozřejmě je to dvousečné a návykové a já pak skřípu zubama, že se rodina nedokáže kloudně sbalit do letadla:)
    DIRTJUMPER
    DIRTJUMPER --- ---
    Hele obecně, pokud máš dítě do cca 2 let věku a potřebuješ převážet kočárek, nebo potřebuješ mít většinu kufru zabranou klecí na psa, tak je to nahovno. Jakmile jsou děti větší, dejme tomu 3+, tak už čtyřčlenný rodině musí stačit na 99% času klasickej kufr kombíku, teda někde okolo 600 litrů. To zbývající procento, který znamená jednou za rok cestu na jadran anebo v zimě na hory, pak v klidu řeší střešní box...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Tenkrát jsme taky neměli „SUV kočárky“ a tunu vybavení pro psa na cvičák atd. Prostě všechno je větší a větší, jen ty kufry ne.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DOCKINEZ: Tohle maličko nechápu, jsk k tomu může dojít…

    V devadesátkách jsme se ve 4 celkem pohodově sbalili na celý víkend na chalupě do Škody 120L, která měla frunk 280L, tedy polovinu…
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: To máte dobrý. Mám 550 l a s pouhým jedním děckem a velkým psem neznám, co je roletka.

    A až bude další skřítě, tak to reálně vidím na koupi o třídu většího auta (nebo přívěsu na čokle, popř. obojí).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: I pro zenaty s odrostlejsimi detmi. Klidne trema. (Zijeme s kufrem 440 litru se trema detma a velkym psem. Co nevyresi kufr, pokryje rakev)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DIM_: Kufr 539 l je slabota.

    Ale umím si představit, že pro single lidi nebo bezdětný páry to může stačit.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    PEPAZZ: Jde to nakonfigurovat a koupit v Holandsku. A tyjo.. za 1.6M vse lepsi, nez cokoli. Vcetne vzduchovyho podvozku treba, uchvatny 360 kamery. Ale teda i vcetne pycovin jako vyjizdeci obrazovka na zadech sedacky spolujezdce, dedikovany kamery zadnim sedackam, aby ridic nemusel obracet hlavu atd.

    Podle nejakejch videi je to fakt uplne jinde. Ale o to nejde - jde o to, ze to je opravdu "tady".

    O to vic jsem zklamanej z ty novy TMY.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ABS: Design svetel vychazi ze Cybertrucku a Cybercabu a naopak TMY vsichni v Cine kopiruji. Ja treba vubec neresim design, ale technologii. Jak uz tu nekdo zminil, technologicky je to docela zklamani. Prodeje budou dobry a to, ze ma konkurence papirove lepsi technologii neznamena, ze se bude vic prodavat nez nova Y.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam