NIKDAS: netuším, tak jsem se zeptal:
Fyzické pojistky lze nahradit elektronickými pojistkami nebo softwarem řízenou ochranou. Zde jsou hlavní způsoby, jak toho dosáhnout:
1. Elektronické pojistky (eFuses):
• Jedná se o polovodičové součástky, které nahrazují tradiční mechanické pojistky.
• Sledují proud v obvodu a v případě překročení limitu elektronicky odpojí napájení.
• Výhodou je rychlost reakce, opakovaná použitelnost (resetování) a možnost integrace s další elektronikou.
2. Softwarem řízené pojistky:
• Využívají senzory a řídicí jednotky ke sledování elektrických parametrů (např. proud, napětí, teplota).
• Pokud systém detekuje přetížení nebo zkrat, automaticky odpojí napájení pomocí elektronických spínačů (MOSFET, IGBT apod.).
• Tento přístup umožňuje přesnější a flexibilnější nastavení limitů ochrany.
3. Zónová architektura v automobilovém průmyslu:
• V zónových architekturách jsou namísto pojistek ochranné funkce integrovány přímo do řídicích modulů v jednotlivých zónách vozu.
• To umožňuje snížení počtu komponent, zjednodušení kabeláže a centralizaci řízení ochrany.
4. Použití galvanického oddělení:
• Některé systémy kombinují elektronické pojistky s galvanickým oddělením, které chrání obvody před přepětím nebo přetížením.
Tato řešení zlepšují spolehlivost, snižují hmotnost a prostorové nároky a umožňují pokročilé diagnostické a preventivní funkce, což je obzvlášť důležité v moderních elektromobilech.