• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIGHTHUNTER: NANUQ: Právě když máš citlivou nohu, tak to plachtění zařídíš i s max rekuperací. Ale za to šetření desetníků to podle mě nestojí :)
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    Jasný, ono to asi nemá smysl na dálnici, kde stejně jedu na tempomat, ale zajímalo by mě, jak je to třeba ve městě. Zkusím k tomu něco pohledat.
    Ale stejně tipuju, že to budou spíš desetiny procent než jednotky.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NANUQ: Obecně bude urcite výhodnější, kdyz uz jsi rozjetej, tak tu kinetickou energii vyuzit na pohyb dopredu - takže rozjet a pak neutral, resp. plachtit… nez tu energii, kterou jsi vyuzil pro rozjezd zase s nejakou ztratou pri rekuperaci dobijet zpatky do baterky a tu dobitou energii v baterce pak zase s ucinnosti motoru a ztratama pouzit pro dalsi pohyb dopredu…
    Ale je to opravdu jen o nejakych ztratach pri rekuperaci, dobijeni baterie, ucinnost elektromotoru atd., protoze nic neni se 100% ucinnosti… ale nic extra dramatickeho :-)
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    NANUQ: na YT je i spousta blaznu co to rozjede a v plny rychlosti tam hodi neutral a kdyz uz to pak jede malo tak zas hodi D a pridaj a takhle dokola... usetri to, ale za jakou cenu :)
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    NIKDAS: Mám to úplně stejně, one pedal driving je super. Co mě ale zarazilo, že prý to není efektivnější než nastavení bez regenerativního brždění. Narazil jsem na to už v několika videjích (třeba carwow).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SCHWA: Ze zkusenosti muzu rict, ze driv nebo pozdeji prejdes na neustaly max regen (=>one pedal driving) a jen si vycvičíš pravou nohu, jak moc poustet plyn.
    A cim driv si zvyknes, tim lip.

    Ja na zacatku to mel nastaveny na mildest a max sem tam zkousel. Jakmile jsem presel na max, tak jsem si uvedomil, jaky jsem byl vul. (S nadsazkou je to podobny, jako když clovek prozře a přejde z ICE na BEV :D )
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Nabíječky Polyfazer, původně to asi byla Veolia... někdo zkušenost.a nějaký úskalí s cenou, platbou, registrací atd?! Díky
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    JYRKA: Nastaveni kickdownu - to je dobry!
    S3XY knob poridim i kvuli moznosti nastavovat regen breaking - to se v zime na snehu/ledu muze docela hodit.

    Nekdo referral?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Neni divu, podivej se na nabijeci infrastrukturu.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Cca 50% všech prodaných BEV v USA v roce 2024 bylo Tesla. Jako dá se to předpokládat, že amíci budou kupovat amerického výrobce, ale i tak čumim teda. srov. třetí nejprodávánější BEV vůz byl Ford Mach-E s neuvěřitelným 4% podílem.

    Here are the top 10 best-selling EVs in the US for 2024
    https://electrek.co/2025/01/14/top-10-best-selling-evs-us-2024
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: Paráda, tak to jsem netušil, že už to tam nemusí tak blbě trčet.

    S3XY KNOB for Tesla Model 3 2024 - Full Walkthrough & Installation
    https://youtu.be/0Cx_lJY2B94?t=248
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: Comander pro Model 3/Y 2021+ s AMD Ryzen se instaluje do predniho praveho sloupku v prostoru kde ma spolulezdec nohy. Muzes ho schovat a neni videt.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Nemyslim si, ze tam jde dokopnout. Mluvim o modelu 3, nevim jak u Y
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: My docela často jezdíme ve čtyřech s tím, že vzadu sedí buď děti (6 a 10) nebo důchodci (76 a 96), a oběma skupinám je naprosto jedno co maj pod nohama, takže jsem se bál zničení.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Sexy buttons jsem si koupil, nainstaloval a za par dni predal Teslu zene. Ta to moc nepouziva, co vim, s vyjimkou kickdown- jezdi na chill, ale nastavil jsem, ze pri seslapnuti plynu nad 90 % se to prepne na normal. Po zabrzdeni se to prepne zpet.
    Pak taky pouziva tlacitko na sterace a vnitrni cirkulaci.
    Jinak to tam nikde nevisi- je to zasunuty mezi konzoli a sedadlem a neni to videt.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Nevadí ti ta blbost co visí z prostřední konzole? Nebo se ti to povedlo nějak schovat? Přiznám se, že to je hlavní důvod, proč je nemám.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Aha ... tak to se nepocita, ale :D

    Si je fakt asi taky budu muset poridit... Jak casto je realne pouzijes?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ELIJEN: To jsou ty SEXY buttons
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: To UI mi vubec neni povedome. Kde si to nasel?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Jako je to funkce, kterou bych realne pouzil stejne casto jako ty mlhovky za dne, ale ... Proc neco tak zakladniho nejde?? Navic by to zvladl urcite implementovat i sam Elon, jak je to jednoduche.

    JYRKA: Podle me jediny zpusob, jak to aktivovat, je zadat navigaci na SC. Coz je na h... z mnoha duvodu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Umi, ted na to koukam. Musim to vyzkouset :)

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Můžeš to rozvést? Návod, video, nebo tak? Já to googlil a skrz všechen ten ballast, kterej doporučuje dát navigovat na SCH, jsem se nebyl schopnej dostat k ničemu jinýmu.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Taky mi to hrozně chybí (resp. hodně by mi to chybělo, kdybych nabíjel i jinde než doma :D ). Nevím jestli na to třeba nejde naprogramovat S3XY button - ten většinou umí i skrytý fce.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ELIJEN: Jde, v novejsich modelech
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Skoda, ze aktivovat predehrati baterie manualne nejde 😆
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: Tesla Holiday Update 2024:
    Superchargery V3 a V4 nyní mohou předehřát baterie u vozů Model 3 a Model Y vybavených LFP články. Díky tomu mohou tyto vozy rychleji pokračovat v jízdě i při extrémně nízkých teplotách. Tesla přesto stále doporučuje aktivovat předehřívání baterie před příjezdem k nabíjecí stanici, aby řidiči ušetřili čas i peníze.

    Předpokládám, že to je jen blbě přeložený a mělo by to být spíš něco jako: Tento update umožňuje vozu zahřívat si baterie i přesto, že je připojený na SCH V3 a V4.

    Tzn. na jiných nabíječkách to tomu autu není umožněno(asi z bezpečnostních důvodů?).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: netuším, tak jsem se zeptal:
    Fyzické pojistky lze nahradit elektronickými pojistkami nebo softwarem řízenou ochranou. Zde jsou hlavní způsoby, jak toho dosáhnout:
    1. Elektronické pojistky (eFuses):
    • Jedná se o polovodičové součástky, které nahrazují tradiční mechanické pojistky.
    • Sledují proud v obvodu a v případě překročení limitu elektronicky odpojí napájení.
    • Výhodou je rychlost reakce, opakovaná použitelnost (resetování) a možnost integrace s další elektronikou.
    2. Softwarem řízené pojistky:
    • Využívají senzory a řídicí jednotky ke sledování elektrických parametrů (např. proud, napětí, teplota).
    • Pokud systém detekuje přetížení nebo zkrat, automaticky odpojí napájení pomocí elektronických spínačů (MOSFET, IGBT apod.).
    • Tento přístup umožňuje přesnější a flexibilnější nastavení limitů ochrany.
    3. Zónová architektura v automobilovém průmyslu:
    • V zónových architekturách jsou namísto pojistek ochranné funkce integrovány přímo do řídicích modulů v jednotlivých zónách vozu.
    • To umožňuje snížení počtu komponent, zjednodušení kabeláže a centralizaci řízení ochrany.
    4. Použití galvanického oddělení:
    • Některé systémy kombinují elektronické pojistky s galvanickým oddělením, které chrání obvody před přepětím nebo přetížením.

    Tato řešení zlepšují spolehlivost, snižují hmotnost a prostorové nároky a umožňují pokročilé diagnostické a preventivní funkce, což je obzvlášť důležité v moderních elektromobilech.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: mate nekdo info čím nahradili ty pojistky? Pokud tim physical fuses mysli pojistky :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    "The image shows how much Rivian has reduced the number of controllers from its GEN1 to GEN2 architecture: it went from 17 to 7 controllers. The image only shows 5 because the other 2 are pretty small. By doing so, the company has also completely eliminated physical fuses. All in all, a major step forward.

    Rivian’s architecture has moved from domain to zonal for greater wire harness simplification, but that’s not per se groundbreaking when compared with the best Tesla or some Chinese OEMs have already put on the market.

    However, the interesting thing is that practically all non-Chinese legacy OEMs are still to reach the level of Rivian’s GEN1 architecture. This speaks volumes on how much these companies need to catch up on H/W and consequently S/W.

    The good news is that a significant number of legacy OEMs will present their own centralized HPC architecture (not the one they bought from Chinese OEMs) between 2025 and 2027. This could eventually help them close the gap to the front runners but time will tell how much ground will they manage to recover."

    Za sebe podotýkám - loni koncern Stellantis s velkou slábou oznámil, že redukoval počet řídících jednotek u nové platformy na 100.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam