• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    SMRGL: Jinak na palubě je 3000 aut, z toho 800 EV a zatím se neví, co to způsobilo.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Zase prý elektromobily 🤦.

    Kdyby jen tušili jak jsou trakční akumulatory zajištěné a jak se ta auta chovají během delšího skladování....

    loď s auty hoří - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/lod-s-auty-hori/r~2cde712e42d511f09a9dac1f6b220ee8/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ABS: Určitě to byl Seagull?
    Ten by se tu jednak měl prodávat pod označením Dolphin Surf, jednak by měl podle výbavy stát 500-600k Kč…?
    BYD Dolphin Surf výbava a cena | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/katalog/byd-dolphin-surf

    SCHWA: Brace yourself - po včerejšku ten hate v závislosti na dopadech možná začne nanovo…
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    GOR: U většiny aut je AC palubní nebijecka jako velký spínany zdroj - pls Google a zadat účinnost spinaneho zdroje podle zatížení.

    Některé starší vozy, hlavně s 1f nabíječkou můžou mít trafo - pls Google a zadat účinnost trafa podle zatížení.

    Zoe má primou nabíječku bez galvanického oddeleni. Je tam jen full mostovy usměrňovač a vyhlazení přes stator motoru. Proto jsou ztráty při pomalém nabíjení tak velké. Systém je dimenzovany na 22kW, ale pak ty ztráty pri 10* mensim výkonu jsou obrovské.
    GOR
    GOR --- ---
    SMRGL: Ja ted nerejpu, ale uprimne vubec nic nechapu. O jakych trafech je rec? Fixni jsou magnetizacni ztraty, ztraty ve vinuti rostou s druhou mocninou proudu.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    TOFI: chápu, ten Elroq se mi dle recenzí dost líbí. Zvažuju si někdy zkusit testovací jízdu a počkat na bonusy, jaký letos budou :)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    GOR: Ztráty v trafech jsou fixní. Tzn neměnné s ohledem na zatížení a proto jsou největší u malého výkonu..

    U Zoe je to hrozne číslo způsobeno typem nabíječky, kterou nikdo jiny nepoužívá
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    GOR: video jsem neviděl - ale bude to jednak jak říkáš - prostě jsou tam nějaké fixní ztráty, které nezáleží na tom, jakým proudem dobíjíš - třeba to, že máš probuzené auto, měříš všechny proudy, napětí článků, teploty... vypočítáváš zbývající dobu nabíjení, cirkuluje chladící kapalina pro rovnoměrné zahřívání baterie, různé hlídací a ochranné věci, běží třeba infotainment, komunikace s nabíječkou, přes internet... co já vím co všechno a neber to doslova :-)
    Ale když to všechno sežere 200 W, tak při nabíjení jen 2 kW je to 10 % ztráta, jenže při nabíjení 11 kW je to jenom 1.8 %.
    Nebo pak taky to, že i ta palubní nabíječka má nějakou křivku účinnosti, podobně jako všechno. Počítačové zdroje jsou třeba vyladěné tak, aby byly nejúčinnější při 50% zatížení, protože se počítá s tím, že počítač nejede většinou na 100 % výkonu.
    80 Plus – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/80_Plus
    Ale u palubní nabíječky v autě to asi ladí spíš na to, že se to bude nejčastěji nabíjet co nejrychleji, a když to bude chtít někdo zpomalovat, tak má asi důvod, že mu nejde o čas a asi ani o peníze když to nabíjí třeba z přetoků solárních panelů, tudíž větší spotřeba už tak nevadí. Nebo kdyby stavěli palubní nabíječku jen na 3.6 kW místo 11 kW, tak by tam asi dali menší/slabší součástky, které by byly úspornější, levnější... ale oni potřebovali něco, co trvale zvládne 11 kW. S Ferrari taky můžeš jezdit po městě na jedničku ;-)
    GOR
    GOR --- ---
    SMRGL: Nejsem ted schopen si to video pustit.

    V cem je tedy pricina? Mne proste vyssi ztraty vlivem pomalejsiho nabijeni nejak nedavaji smysl s vyjimkou nejake vlastni spotreby nezavisle na velikosti proudu (tam je to ciste o tom, ze konstantni spotreba dela z maleho vykonu relativne vetsi cast). Samozrejme mluvim o AC nabijeni, kdy jdou ztraty z usmerneni za palubni mabisjeckou. DC nabijecka realizuje ztraty z usmernovace v sobe.

    Ale nevylucuju, ze mi neco unika.
    HOUMLES
    HOUMLES --- ---
    NIKDAS: ne vickrat po sobe, ale podrzet 3s otevrenou kliku
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: Tesla teď prý v nejnovějším updatu vyřešila věc, co už mě sere dlouho. V naprosté většině nabíjím doma z WB kabelem (kterej byl dodanej k autu mimochodem) bez tesla tlačítka, tzn. k vytáhnutí kabelu musím přes telefon, nebo vlézt dovnitř a matlat po displeji.

    Teď PRÝ stačí zmáčknout odemykání zadních dveří (víckrát po sobě?). Zatím jsem to nezkoušel, každopádně jsem rád, že stále vylepšují.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    GOR: Nemusí být. Je to podle všeho dáno konstrukci. Bohužel u Zoe je dost specificky usměrňovač..


    Zde staré video od Bjorna na toto téma u Tesly model 3


    Charging loss on Tesla Model 3 on AC and DC
    https://youtu.be/iLmIIe9N_aI?si=6Qt58Vak-6DfnuOm
    TOFI
    TOFI --- ---
    Registrace elektromobilů v Česku prudce stoupají - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-registrace-elektromobilu-v-cesku-prudce-stoupaji-40524440
    GOR
    GOR --- ---
    SMRGL: Nedela to nejaka vlastni spotreba? Presneji kombinace ztrat a vlastni spotreby?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jinak jsme teď dotestovali konektivni sluzby u VW ID.7 a musim rict, ze udelal velmi dobry dojem.
    Pokud tedy vynechame user management
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    DZODZO: Ano, přesně tak. Nevím tedy kolik je ztráta u tesly, ale bohužel se to tak děje. Například u Zoe mám u pomalého 1f nabíjení účinnost cca 70% a u 3f rychleho účinnost 90% (obojí podle Renaultu). Zatím jsem to nemeril. Tzn. Asi si vezmu diagnostiku a měřák a zkusím to..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SMRGL: ako to myslis s tym zhorsovanim ucinnosti? ja doma dobijam na 1x5A co je minimum co ide u tesly nastavit iba z toho dovodu, lebo nabijam maly dojazd do 50km denne, znamena to ze ta nabita 1kW spotrebuje viac elektriny nez keby som nabijal napr. na 10A?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    sodikovky do elektrickych skutrov, asi hlavne kvoli bezpecnosti, na jazdenie po meste dojazd asi az tak moc nehra rolu

    How electric scooters are driving China's salt battery push
    https://www.bbc.com/future/article/20250530-how-electric-scooters-are-driving-chinas-salt-battery-push
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DIRTJUMPER: Jak rika ELIJEN: silovy kabel minimalně cyky 5x4 + ovladaci kabel, zvolil bych alespoň cat5.

    Prozatim to klidne muze ukoncit petikolikem, z toho jde prenosnou nabijeckou taky nabijet a az dojde na nakup wallboxu, tak se to jen predela.

    Jen pozor na jištění, musí tam být chránič typu B (proti unikajicim AC i DC proudum)
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    W_NOICE78: hele, tohle mi uniklo, no to pro ioniq nevypada dobre:( tak to jsem pak nahrany, budu muset rozhodnutí odložit...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam