• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FINSON
    FINSON --- ---
    Ahojte, tak zase lama dotaz: Caddy pořád slouží, ale jako druhé auto na ty pojezdy po periferii a 30 km na chalupu, abych ten diesel nemusel startovat zbytečně, když to nebude potřeba (třeba tenhle týden byla 2x nějaká prekérka, která znamenala rychlý odjezd od baráku a otočit se do města na 6 km, tzn. Caddy to jel celou dobu se studeným motorem a ani se nestihl ohřát, než jsem se vrátil), jako takové tiché a nesmrdící vozítko pro radost a abych si tu elektromobilitu v klidu a levně osahal - vidíte nějaké zásadní důvody, proč tohle nebrat? S dojezdem problém fakt nemám a co je důležité, manželka nemá problém s cenou a vypadá, že je taky zvědavá:

    Renault ZOE Q210, Automat, Navi | Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/zoe/209108025

    Co bude dělat baterka v zimě, když to týden nechám stát pod širým nebem, musím se o ni nějak extra starat?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KORKMAZ: no ty voe :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KORKMAZ: AIcko tvrdi, ze od roku 2023 tam bezi nejaky projekt co by mal skonvertovat nabijacky tak, aby prijimali platbu kartou, dufam, ze u nas sa z toho poucime a infrastruktura sa bude budovat nejako unifikovane, tiez sa mi nechce mat 20 appiek na nabijanie (zatial vyuzivam 4 :)

    Is There a Unified Way to Use Their Chargers?No single, fully unified national system exists yet, but Norway is actively addressing the fragmentation through regulations and third-party solutions. The market's diversity—stemming from private operators—means users often juggle multiple apps or RFID cards (up to 20–30 apps and 13 payment systems in some cases).

    However, significant progress toward unification has been made:Regulatory Mandates for Accessibility: Since 2023, all new public fast chargers must accept credit/debit cards (including contactless like Apple Pay) directly at the station, eliminating the need for apps or tags in many cases.

    Retrofitting older stations is ongoing, with most now compliant or offering QR-code payments linked to card billing. This aligns with EU directives (Norway follows via EEA membership) for interoperable payments.

    Roaming and Aggregator Apps: Services like Elton provide near-unified access by partnering with 15+ providers (e.g., Mer, Recharge, IONITY, Circle K, Tesla), allowing one app for starting/stopping sessions and payments via card or Vipps (Norway's mobile payment system).

    The Norwegian EV Association's (Elbilforeningen) RFID tag or app grants roaming access to at least four major networks (Recharge, Kople, IONITY, Clever) plus European options.

    Other apps like ChargeFinder or PlugShare help locate and filter compatible chargers.
    Ongoing Initiatives: The government's 2023 National Charging Strategy aims for full interoperability by standardizing payment protocols, with Standards Norway developing universal designs.

    By 2025, expect even broader card acceptance and app consolidation to make charging as simple as refueling gas.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    PEPAZZ: Hele a jak je to v tom slavnym Norsku s nabíjením? Známej tam měl teď nedávno roadtrip a prej taková ta smutná realita elektromobility, čili dvouciferné číslo nabíjecích aplikací v mobilu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Top 10 bestselling EVs in Norway in August:
    1) Tesla Model Y: 2,450 units
    2) VW ID. Buzz: 889
    3) VW ID.4: 637
    4) Tesla Model 3: 552
    5) Skoda Enyaq: 520
    6) VW ID.3: 466
    7) Skoda Elroq: 380
    8)VW ID.7: 378
    9) Volvo EX30: 355
    10) BMW iX1: 327
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak keby ten update nepomohol, tak vymena pocitaca nie je ziadna lace, toto mi nacenili na service request

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm, tak sa mi tam teraz aplikoval znova stejny update, tentokrat uz dobehol v poriadku, varovanie zmizlo, ale blinkry sa chovaju zasa postaru
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: jo tiez sa mi to takto chovalo, navyse ako je tam ta feature, ze po zmene pruhu sa automaticky vypne, tak niekedy sa to vyplo presne v tom momente, ked som to chcel vypnut ja, lebo som si myslel, ze to blika uz moc dlho a tak som to naopak zasa zapol a musel to vypnut, tak si akurat musim navyknut na tento novy mod
    AVATAREK
    AVATAREK --- ---
    NIKDAS: V bezpáčkové verzi to bliká pořád, ale samo se to vypne při otočení volantu nebo když změním pruh. Naopak to ví, že když vjedu do odbočovacího pruhu, tak to bliká pořád. Je to skvělý
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    mel bych tu na highlanda/junipera jednu ochranu nakladaciho prostoru vzadu. pošlu za 600kč na zasilkovnu. Objednano omylem

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DZODZO: Jestli to změnili, tak vyřešili jednu z věcí, která mě na Tesle extrémě sere.

    U jiných aut při ťuknutí na páčku 3x blikne a přestane, při zatlačení za aretaci bliká dokud se dostatečně neotočí volant. Jednoduché, efektivní.

    U Tesly to doteď bylo tak, že u aretace bliká do otočení volantu, ale u ťuknutí auto blikalo, dokud si nezačalo myslet, že nemusí. Takže třeba při mírné zatáčce bez změny pruhu Tesla vesele blikala dál.
    Očividně jsem s tímhle nebojoval jen já, protože zbytečně blikajících tesel (tzn. bliká ještě 50m po manévru) potkávám víc, než ostatních aut.
    AVATAREK
    AVATAREK --- ---
    DZODZO: Update mám, ale nemám páčky 😅
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DZODZO: "sa mi zda, ze sa zmenilo chovanie blinkrov, teraz ked tuknem do packy tak to 3x zablika a vypne sa, pokial chcem blikat natrvalo, tak to musim posunut az do tej krajnej polohy"

    Takhle to bylo vzdycky, ne???
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mate niekto na tesle ten posledny update 2025.32.3.1?

    sa mi zda, ze sa zmenilo chovanie blinkrov, teraz ked tuknem do packy tak to 3x zablika a vypne sa, pokial chcem blikat natrvalo, tak to musim posunut az do tej krajnej polohy a na auto mi stale svietia svetla aj ked svieti slnko

    update mi ale asi nedobehol spravne, lebo tam mam varovanie, ze sa vyzaduje servis a nefunguje ani autopilot, tak som si objednal servis, snad bude stacit iba pushnut nejaky update na dialku
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    Omlouvam se, ale musel jsem…))

    CUKI
    CUKI --- ---
    ELIJEN: Ok, já jen zahlédl že to měla být potencionálně první evropská výrobna baterií. Když pominu těch pár kousků od LG. Měl jsem pocit že na ně přechází mea culpa.
    PEPAZZ: Já pokud vím popsal oba druhy, popsal jsem to obecně proč to nejde rozumně vyřešit jen ve chvíli nabíjení.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    CUKI: ja nevim jestli to deláš schválně nebo ne, ale my tu s dzodzo/houmles resime celou dobu NCA/NMC a ty si jedes pohadky o lfp. Asi nemá cenu tady cokoliv dál s tebou řešit, koukám
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CUKI: Na LFP podle mě nepřechází. Dávají je do levnějších modelů.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PEPAZZ: To záleží na druhu článku. Tesla pokud vím přechází na LFP a tam třeba platí že 100% je na 3,4V Ale nabíjet můžeš až 3,65V a rozumný balancing začíná na 3,42V

    80% je cca 3,32V kde se nic balancovat nedá, protože by jsi baterii akorát rozhodil.

    U li-ion je to trochu jednoduší pro její "nedokonalou" V-A char. Ten úbytek napětí je relativně pozvolný od cca 50% se začínají více rozcházet, ale spíše vlivem rozdílného napětí při zapojení v serii (prakticky vlivem rozdílného vnitřního odporu). Balancovat by bylo ideální dole v prázdném stavu, al z praktických důvodů je to nesmysl. Takže se jede zase top balancing. Jenže tomu tam chybí ten zásadní zvrat po nabití na 100% (respektive je až za touto hranou), takže je pro tento účel nepoužitelný. Můžeš tedy jet klidně od těch 80% nabíjení. Ale nikoli při něm. Protože vlivem rozdílných vnitřních odporů na každém článku budeš mít trochu jiné napětí. Navíc je to stejně jen poměrně krátký časový úsek. Tedy balancování probíhá spíše až po nabíjení. Což není úplně problém pokud nabíjíš doma.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    CUKI: dle toho co píšou internety balancuje bms články už nad 80% SOC tj. nad 4V
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam