• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    Prostě a jednoduše díky ceně baterie se ta cena TCO u všech BEV pohybuje stejně vysoko jako luxusní auta. A přenáší se dál na dalšího majitele.

    A taky se dá souhlasit s článkem, že třeba v Norsku kde jsou ty pobídky a výhody koupě nového BEV extrémní, vzniká najednou propast mezi jednotlivými skupinami lidí.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CERMI_FOX: Stejná třída jako Tesla 3.
    Vidím tam něco jiného...

    CUKI
    CUKI --- ---
    DOCKINEZ:
    No asi jsem to nenapsal dost jasně bavíme se o úplně jiné kategorii užitného auta. Tohle je sporťák, statusová věc. Tam ta cena asi klesá mnohem rychleji, protože ta počáteční je mimo. Ani nevím že se před pěti lety ještě prodávala. Psal jsem pět let staré auto řekneme do 50k km nájezdu, ať nežeru. Aby to bylo srovnatelné.

    BTW to si mi tedy pěkná socka když dáš 250 za tři výplaty :-D


    LELI: 2013 mi nepřijde jako 5 let staré auto, nájezd skoro 4x vyšší a tady právě ta baterie bývá problém a umře poměrně rychle. A kolik stojí nová?

    KULA: To je věc názoru, kdyby to nemělo píču na kapotě tak proč ne :-)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DOCKINEZ: i nejlevnější tesla je od 350k, 10 let nový. Což je prostě hrozně moc, 10letý spalovák není problém sehnat pod 100k.
    LELI
    LELI --- ---
    KULA: nazivo je to lepsi, ale neodpovída to tomu, ze to novy stalo asi 900k, ale dost to odpovida jinymu trinactiletymu autu za kilopade :-) Prekvapive prijemne se s tim jezdi a funguje, 22kW AC je fakt milej bonus.
    KULA
    KULA --- ---
    LELI: jedinej problém Zeo je, že to vypadá absolutně obludně. Zvenku, zevnitř.
    LELI
    LELI --- ---
    CUKI: Souboj o spolehlivost elektrickyho auta vs spalovaciho zpravidla vyhraje to elektricky, je v nem toho min co se muze pokazit. Nahradni dily koupis i na fiat 500e, co se prodaval jedine ve statech, baterka ti neodejde za vterinu cela, plus se da opravit/vyradit vadny clanky, baterku na rozdil od spalovaciho motoru muzes kompletne diagnostikovat, cenu dilu si muzes zjistit (u tesly 3/Y nic dramaticky drahyho (motor 40k/60k, baterka komplet 250k) - schvalne se zeptej v toyote, co by stal treba novej polomotor do tvyho yarise, plus hromadu dilu dneska uz sezenes pouzitejch/levnejsich, takze na cenu od automobilky je to fakt malo), ...

    Tady mas treba stary zoe za kilosede. Obecne auto kde se nic moc nesere. 13 let stary, baterka 91% SoH... pro kompletni report baterie si tam klidne zajdi, daj ti ho k tomu.

    Renault ZOE Q210, SoH 91%, Automat, Navi | Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/zoe/209108025
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: v Sudetech ti stačí Thalia za 15k, na to jde ušetřit, i když máš dvě exekuce a středně rozvinutou závislost na piku :)

    (panu domácímu se omlouvám za páteční OT)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: tenhle názor na výplaty běž šířit do Sudet :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    CUKI: No, nechci se pouštět do podrobností, ale když se podívám na to, za kolik lze koupit Tesla Model S 85 (cca od 250k vs 1,5 mega původní cena), tak to už je slušný. Čtvrt mega, to je dneska kolik, tři výplaty?
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOCKINEZ: Kdyby k tomu tedy docházelo, jako se píše v článku. Ten článek vyloženě nepíše nepravdu, ale pracuje silně na zavádějících tezích.

    Když to beru srovnatelně z ICE, tak své nejnovější auto 5let stáří 34k Km (reálných) jsem nakoupil za 1/3 původní ceny.
    18let stará dodávka 380k Km cca 15% původní ceny.

    18let starou elektrododávku asi nenajdu, ale malé elektrické auto (našel jsem třeba citigo) navíc s mizivým dojezdem a nepoměrně horší spolehlivostí. S baterií neznámé kapacity a dojezdu se pohybuje nad 300k Kč
    No a nové se prodávalo asi za 380k Kč (chatgpt)?

    Mě naopak přijde že si tu cenu drží. A co hůř když se s tim autem něco stane tak je na odpis protože i přes vysokou cenu je oprava nerentabilní. Novou baterii seženu leda za nesmysl, motor, či jakékoliv díly?

    Za mě nejvíce chybí ta masovost, aby člověk nekupoval šrot, protože na to auto nic nesežene.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: záleží, jestli to kupuješ před koncem kvartálu a nebo ne :) Ty splátky jsou nižší, než na Enyaqa. Když si uděláš průzkum, tak najdeš operáky na EV typu Elroq za 9 i za 17 bez DPH. A nabízejí ten samý nájezd, ty samé služby. Jak to kalkulují, by mě fakt zajímalo.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    MAGUMI: Záleží na use-case.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    JYRKA: Ve finále tu ztrátu hodnoty platíš v měsíčních splátkách.
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    Ahoj, mám garáž v rámci SVJ a momentálně je tam jen obyčejná zásuvka, která je napojená na společnej elektroměr pro celej barák (takže elektřinu v garáži neplatím zvlášť). Zajímalo by mě, jak složitý je zřídit vlastní odběrné místo (samostatný elektroměr) a nainstalovat do garáže AC wallbox na nabíjení elektromobilu. Máte s tím někdo zkušenost? Jak moc je to technicky / administrativně náročný a na kolik to přibližně vyjde?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ABS: Ten článek má pravdu, že vývoj u elektromobilů je rychlý a starší modely na tom cenově tratí. Z toho ale dělat „neprodejnost“ a „rychle umírající baterky“ je moc. V reálu kapacita baterek klesá jen po pár procentech ročně, takže auto je použitelné i po letech. Dlouhodobá flotilová data vycházejí zhruba na 1,8 procenta kapacity za rok. Ojeté elektromobily se navíc normálně prodávají, na větších trzích mizí v řádu týdnů. Příklad s BMW i3 a dojezdem 50–80 km je spíš extrém v zimě na dálnici nebo u horší baterky, ne běžný stav. Norsko je speciální případ: mají obří podíl nových BEV, proto je tam ojetin hodně a část míří na export. Stát navíc usnadňuje export vracením části daně. To je známka nasyceného trhu, ne důkaz, že ojeté EV nikdo nechce.
    Druhá půlka rovnice chybí úplně: aby jezdily spalovací auta, musí se pořád těžit ropa a vyrábět paliva, což znamená stálé emise z těžby, přepravy a rafinace. U EV po výrobě auta emise klesají s čistším mixem elektřiny a baterie mají navíc druhý život ve stacionárním úložišti, než jdou na recyklaci. Opravitelnost se taky zlepšuje: přibývají specializované servisy a výrobci dělají repase a modulární opravy, nejde jen o výměnu celého akumulátoru. A k cenovým propadům: hodně záleží na třídě a generaci, přičemž většina nových BEV u nás jsou lépe vybavené modely, které padají podobně jako prémiové spalováky.
    Místo strašení je lepší koukat na čísla. Auto není investice, ale z ojetých elektromobilů se šrot fakt nestal.
    What's Fueling Norway's Used EV Export Boom? Complete Analysis 2025
    https://www.wcshipping.com/blog/whats-fueling-norways-used-ev-export-boom-complete-analysis-2025
    EV Battery Health Insights: Data From 10,000 Cars | Geotab
    https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

    https://plc.autotrader.co.uk/news-views/press-releases/watts-flying-off-the-forecourt-as-tesla-model-3-julys-hottest-used-car/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Zas ta ztráta hodnoty je skvělá zpráva pro nás kolenovrty, kteří chceme autem jenom jezdit a extra fíčury nepotřebujeme.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    W_NOICE78: Ja si EV urcite jeste par let nekoupim, protoze mam pocit, ze momentalne jsou EV jeste nezrala technologie. Ale ve stejne fazi byly i osobni pocitace, mobily nebo digitalni fotaky; taky jsme vsichni zazili dobu, kdy bylo treba tyhle hracky kazdou chvili obmenovat, aby byly pouzitelne, zatímco dnes si clovek vystaci s touhle spotrebni elektronikou spoustu let, aniz by s kazdou novou generaci o neco důležitého přicházel. U aut ten proces nejspis potrva dele, jelikož jsou to drahé veci, ktere nejde obmenovat a upgradovat tak casto. Navic chvili potrva, nez dozraje cela ta podpurna infrastruktura. Ale verim, ze za dalších 10 - 15 let se to ustali a vetsina BFU nebude mit duvod koupit si auto se spalovacím motorem, at uz nové nebo z druhé ruky.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ABS: to je důvod, proč jsme koupili ojetou Teslu jako druhé auto - a nového elektrického Mustanga na operák. Upřímně řečeno, tu ztrátu hodnoty po 3 letech při ceníkové ceně 1.8 mil. bych platit nechtěl.
    LELI
    LELI --- ---
    ABS: jestli ti vadi technologicky zastaravani, tak si kup teslu, nova nebo stara vypada vevnitr stejne a ma stejny funkce, tim jak se vsechny OTA updatuji a jak muzes menit klidne i ten vnitrni pocitac a udrzovat to auto soudoby...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam