• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    ROBOTON:
    Pokud by se to řešilo dohodou (podružný elektroměr) tak bacha SVJ má dražší elektřinu, navíc by SVJ muselo platit dražší paušál (pravděpodobně bude mít menší rezervovaný příkon).
    Ideální by bylo aby jsi to měl zapojené do svého elektroměru. Ale to záleží jak je to daleko, tak aby jsi platil jediný paušál, jak navrhuje KORKMAZ:
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    ROBOTON: Můžeš si vystačit se zřízením jen 480V zásuvky a pak si k tomu koupit příslušný kabel na alze. Co se HW týče, tak je to zhruba o polovinu levnější řešení než wallbox. CO ale stojí natažení kabeláže a elektroměr, tak to nevím...

    ...a taky mě to zajímá a v mém případě jsou v zásadě dvě možnosti. Buď se bude tahat nějaká páteřní kabeláž ve spolupráci s ostatníma a na tom další elektroměry (běh na dlouhou trať, i kdyby byla shoda v SVJ tak svině hasiči to brzdí), anebo delší solo kabeláž z mé rozvodné skříně, kterou má každý byt v garáží, takže bez elektroměru (tahle partyzánština je ale taky ilegál)
    ROBOTON
    ROBOTON --- ---
    Ahoj, mám garáž v rámci SVJ a momentálně je tam jen obyčejná zásuvka, která je napojená na společnej elektroměr pro celej barák (takže elektřinu v garáži neplatím zvlášť). Zajímalo by mě, jak složitý je zřídit vlastní odběrné místo (samostatný elektroměr) a nainstalovat do garáže AC wallbox na nabíjení elektromobilu. Máte s tím někdo zkušenost? Jak moc je to technicky / administrativně náročný a na kolik to přibližně vyjde?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ABS: Ten článek má pravdu, že vývoj u elektromobilů je rychlý a starší modely na tom cenově tratí. Z toho ale dělat „neprodejnost“ a „rychle umírající baterky“ je moc. V reálu kapacita baterek klesá jen po pár procentech ročně, takže auto je použitelné i po letech. Dlouhodobá flotilová data vycházejí zhruba na 1,8 procenta kapacity za rok. Ojeté elektromobily se navíc normálně prodávají, na větších trzích mizí v řádu týdnů. Příklad s BMW i3 a dojezdem 50–80 km je spíš extrém v zimě na dálnici nebo u horší baterky, ne běžný stav. Norsko je speciální případ: mají obří podíl nových BEV, proto je tam ojetin hodně a část míří na export. Stát navíc usnadňuje export vracením části daně. To je známka nasyceného trhu, ne důkaz, že ojeté EV nikdo nechce.
    Druhá půlka rovnice chybí úplně: aby jezdily spalovací auta, musí se pořád těžit ropa a vyrábět paliva, což znamená stálé emise z těžby, přepravy a rafinace. U EV po výrobě auta emise klesají s čistším mixem elektřiny a baterie mají navíc druhý život ve stacionárním úložišti, než jdou na recyklaci. Opravitelnost se taky zlepšuje: přibývají specializované servisy a výrobci dělají repase a modulární opravy, nejde jen o výměnu celého akumulátoru. A k cenovým propadům: hodně záleží na třídě a generaci, přičemž většina nových BEV u nás jsou lépe vybavené modely, které padají podobně jako prémiové spalováky.
    Místo strašení je lepší koukat na čísla. Auto není investice, ale z ojetých elektromobilů se šrot fakt nestal.
    What's Fueling Norway's Used EV Export Boom? Complete Analysis 2025
    https://www.wcshipping.com/blog/whats-fueling-norways-used-ev-export-boom-complete-analysis-2025
    EV Battery Health Insights: Data From 10,000 Cars | Geotab
    https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

    https://plc.autotrader.co.uk/news-views/press-releases/watts-flying-off-the-forecourt-as-tesla-model-3-julys-hottest-used-car/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Zas ta ztráta hodnoty je skvělá zpráva pro nás kolenovrty, kteří chceme autem jenom jezdit a extra fíčury nepotřebujeme.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    W_NOICE78: Ja si EV urcite jeste par let nekoupim, protoze mam pocit, ze momentalne jsou EV jeste nezrala technologie. Ale ve stejne fazi byly i osobni pocitace, mobily nebo digitalni fotaky; taky jsme vsichni zazili dobu, kdy bylo treba tyhle hracky kazdou chvili obmenovat, aby byly pouzitelne, zatímco dnes si clovek vystaci s touhle spotrebni elektronikou spoustu let, aniz by s kazdou novou generaci o neco důležitého přicházel. U aut ten proces nejspis potrva dele, jelikož jsou to drahé veci, ktere nejde obmenovat a upgradovat tak casto. Navic chvili potrva, nez dozraje cela ta podpurna infrastruktura. Ale verim, ze za dalších 10 - 15 let se to ustali a vetsina BFU nebude mit duvod koupit si auto se spalovacím motorem, at uz nové nebo z druhé ruky.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ABS: to je důvod, proč jsme koupili ojetou Teslu jako druhé auto - a nového elektrického Mustanga na operák. Upřímně řečeno, tu ztrátu hodnoty po 3 letech při ceníkové ceně 1.8 mil. bych platit nechtěl.
    LELI
    LELI --- ---
    ABS: jestli ti vadi technologicky zastaravani, tak si kup teslu, nova nebo stara vypada vevnitr stejne a ma stejny funkce, tim jak se vsechny OTA updatuji a jak muzes menit klidne i ten vnitrni pocitac a udrzovat to auto soudoby...
    ABS
    ABS --- ---
    W_NOICE78: píše tam pravdu.
    Vážně opravy EV jsou drahé a nelze udělat to co s ICE opravit v garáži a prodat v cizině jako nebourané
    Morální zastaráváni - o tom není pochyb, vývoj EV běží rychle a dojezd nových EV se zvyšuje odhadem o 7% ročně - je logické že ojeté EV jsou na tom hůř na trhu (sám jsem prodával a mohu potvrdit) - u mne ioniq před lety cca 250km a za stejnou cenu po inflaci Bz4x 400km o 5 let později
    EV není investice-opět jasné. Ale zde každé auto je spotřeba, bez výjimky pohonu. Toto je zavádějící argument.

    Já bych jiným než EV jezdil již posledních cca 6 let nechtěl. Ale ano nové bych si kvůli ceně nekoupil i z důvodů, které jsou v článku popsány. Havarovat sice neplánují osobně mám problém s technologickým zastaráváním.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI: Na to bych se zeptal přímo autora článku, Lukáše Erlebacha. Zdá se, že je to odborník přes elektromobily. Dál už ten clickbait nemá cenu sponzorovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: A kde že jsou ty staré BEV co nikdo nechce? :-)
    Jako článek vyloženě nelže, jen je to celé pěkně zavádějící. Ale v jednom to je pravdivé. Není tam žádný standard a tedy nemožnost trhu z druhovýrobou dílů. Auta se po záruce prakticky nevyplatí opravovat, ale to platí často i u ICE které se nedělají ve větších sériích.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Vypadá to na konec BEV.
    Elektromobily stárnou rychleji než mobily. Ojeté vozy brzy neprodáte - Články na Seznamu
    https://clanky.seznam.cz/clanek/ittb-elektromobily-starnou-rychleji-nez-mobily-ojete-vozy-brzy-neprodate-839
    MISO
    MISO --- ---
    AXTHEB: neviem, nie som majitel. ja som iba fotil kurioznu situaciu. E.ON Velka Bites. Pravda je ta, ze sice zabral 4 miesta, ale ku dvom z nich sa dalo dostat zozadu a vlavo mimo zaber boli dalsie dva neobsadene 400 kW stojany, takze no harm done.

    MESTREY_: presne tak, Plug & Charge je na trhu dlho, ale moc neprerazil, to by ten roaming/zdielanie nabijaciek, musel vyzerat trochu inak, nez v sucasnosti. OMV na SK a Shell v CR maju platbu kartou hned pri stojanoch a hotovo.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KORKMAZ: expediční zahrádka na Twingu stejně vyhraje :)
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    AXTHEB: Kdysi jsem viděl nějaký video, tuším carwow a tam snad nejhůř vyšel retro držák na lyže a pak kolo na střeše. Karavan kupodivu nebyl to nejhorší.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    MISO: Jak ten přívěs zamává se spotřebou?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MISO: hm mozno by mohli existovat aj nejake take "prejazdne" UFC pre taketo pripady... na pomalej uz je asi jedno ked clovek strati cas odpajanim vozika
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KORKMAZ: Podle mě myslel Tesla aplikaci, že stačí nabíjet jen na SC.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RATTKIN: Zní to jako argument alá Jirka Babica - když nemáš limetku, tak tak dejte teslu.

    To si má jako dotyčnej kvůli jednomu tripu kupovat nový auto a zrovna takový, který mu vůbec nevyhovuje?
    MISO
    MISO --- ---
    Chargin’ hard :))

    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    KORKMAZ: Jak to myslíš? Korkomaz: v Norsku je prý pro nabíjení potřema moc aplikací v mobilu, rattkin: ne stačí mít Teslu, co na tom nechápeš?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hm vcera som si v Trencine na SuC vsimol, ze tam uz maju aj nejaku busy fee navyse ku congestion fee pri nabijani nad 80% pokial je stanica viac jak z poloviny obsadena... zatial som si to nevsimol, lebo sme tam vacsinou nabijali neskoro vecer, ked tam skoro nikto nebol
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam