• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Hele já jsem loni vážně přemýšlel o tom, že si koupím jetou TM3, protože prostě na trhu ojetých EV za půl mega je to bezkonkurenční nabídka. V tý době nic lepšího na trhu nebylo.

    Kdybych měl dát za novou TM3 LR 1,3 milionu, tak radši dám 1,5 milionu za Mercedes. Furt chápu, proč si někdo koupí tu Teslu, ale už jsou alternativy. To dřív nebylo a proto prodeje Tesly klesají, protože poslední roky inovuje pomaleji než konkurence a ta jí dohání.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIGHTHUNTER: Faktor „cool“ tam určitě hraje roli, Musk tomu pomáhá a v Číně je Tesla vnímaná i jako určitý protest proti establishmentu.
    Ale to samo o sobě z auta neudělá nejprodávanější model na světě. Kdyby Tesla technicky nestála za nic, tak by se hype dávno vytratil, stejně jako u spousty jiných značek.

    To, co ji drží na špici, je kombinace efektivity, softwaru, jednoduchosti, provozních nákladů a nabíjecí sítě. To není o tom, že je „cool“, ale o tom, že to reálně funguje nejlépe. O to mi jde, ne o to jestli má značka kolem sebe nějaký vibe.

    A to jsem vůbec nemluvil o FSD.
    JANOS
    JANOS --- ---
    LAUNCHER: Excellent!

    Takze delka: +9.5cm Juniper oproti prvni trojce. (Oproti Highlanderu jen +7cm)
    Sirka se zrcatky: +4cm
    Sirka bez zrcatek: +7cm
    Vyska: +18cm
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JANOS: LAUNCHER: Na tohle je úplně nejlepší tento web, zadáš značku, model, rok a můžeš porovnat naprosto všechny rozměry, včetně vizualizace


    Compare car design and dimensions in a Virtual Showroom
    https://www.carsized.com/en/
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    W_NOICE78: to, že je něco nejprodávanější neznamená, že je to nejlepší...
    Braník je jedno z nejprodávanějších lahvových piv a myslíš, že je to nejlepší pivo, jaké si můžeš koupit? Nebo, že McDonald je nejlepší restaurace? Neni ani zdravá, ani levná, ale má kolem sebe prostě něco jako Tesla mezi autama a lidi to chtějí, přestože se dají najít lepší :-)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JANOS: Tady máš pro model 3, roky 2017-2023. Fakt mají všechno krásně online 👍

    https://www.tesla.com/ownersmanual/2017_2023_model3/en_us/GUID-56562137-FC31-4110-A13C-9A9FC6657BF0.html
    JANOS
    JANOS --- ---
    LAUNCHER: Menili se rozmery Modelu 3 za tech 7 let? Tento manual je asi pro Highland/Juniper
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KORKMAZ: Jo, no. Psal jsem tu v kontextu MEB asi 3 roky zpátky, že není dobré si kupovat HW produkt se SW problémy a příslibem jejich vyřešení do budoucna :) Technikům to vůbec nepřeju, protože jsou v pozici, kdy by měli jakože opravovat něco, co z jejich pozice ale mnohdy ani opravit nejde, protože problém není třeba v samotné jednotce, která nedělá to, co má, ale v tom, jak je to "poskládané dohromady" a jak to spolu komunikuje.

    W_NOICE78: Dobrou aplikaci koncern bude mít, ale až s tou novou platformou od Rivianu :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    LAUNCHER: jo ted jsem to pouzil na šotolině a pěkně to hrabe :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Slyšel jsem. Ale to mi nepomůže, viz co píšu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH:
    Ještě mi vysvětli, proč to bylo donedávna nejprodávanější auto, když má údajně špatnou a nebezpečnou ergonomii?
    BOBASH:
    Nic jsem nesdílel, jen jsem slyšel, že se pozornost přesunula od korporátních médií k nezávislým tvůrcům.
    LAUNCHER:
    Waze bude v novém updatu přes CarPlay.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LOPIK: Hele já to doma nemám, ale:

    Kamarád ho chtěl. Ale slyšeli jsme na MG tak scary věci, že do toho kamarád radši nešel.

    Prosím berte jako JPP, vlastní zkušenost nikdo kolem mě nemá.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Co je špatný na tom Cybesteru kromě těch nesmyslných dveří? Na obrázkách nevypadá tak strašně..
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH:
    Mercedes/BMW… nejsou o málo dražší, jsou o dost dražší než Tesla. A ještě nezapomeň na dražší servis a náhradní díly.
    Kolikrát si během jízdy potřebuješ nastavovat zrcátka?
    Klimatizaci a ventilaci si nastavíš z volantu.
    V nedávném updatu máš Scroll Wheel Customization:
    Tesla Update 2023.12: A look at Steering Wheel Customization and Text Size Adjustments
    https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/1336/tesla-update-2023-12-a-look-at-steering-wheel-customization-and-text-size-adjustments
    Když to někdo z novinářů nesleduje, tak to neví.
    „Absence jakéhokoli zobrazení informací před řidičem“ – podívej se na Aliexpress, co si můžeš koupit do Tesly.
    Existuje S3XY Commander a další řešení…
    A ještě jsem nezmínil aplikaci a ovládání Tesly na dálku. To by koncern bral všema deseti, kdyby jim to fungovalo takhle dobře.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KORKMAZ: Jen do určité míry.

    Servisu Tesly hodně přibylo. Měnil jsem čelní sklo na TMYP, druhý den ho měli v ČB.

    Tesla díly koupí libovolný servis podle rozpisu na eshopu. Jiné automobilky tohle nemají.

    Random autorizovaný servis (nebo jakýkoliv jiný) btw nechceš, to je o život, v jakém stavu někteří ta auta předají. Je toho plný web, snad nemusím vysvětlovat.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Netušíte o kolik cm je Juniper širší a delší nez původní model 3? Na netu se nachází spousta různých rozměrů pro každé auto že jsem z toho jelen
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Za mě - v TMYP mi chybí, řazeno dle důležitosti od nejvíc po nejméně:

    1) 150 kWh baterie
    2) FSD
    3) Mnohem víc kamer včetně možnosti birds eye view
    4) Natáčená zadní náprava jako na Cybertruck
    5) Vzduchove odpruzeni včetně možnosti měnit světlou výšku
    6) Integrace s Waze daty (pozor, ne pouze Waze na mobilu - chci vidět kam naviguje auto, ne kam naviguje telefon)
    7) Masáže

    Fyzicke ovladače mi v Tesle zcela vyhovují. Za jízdy na display nesahám, vše mám nastaveno na automatiku. Většina lidí co znám to má po vyzkoušení stejne, ostatně lidi si kupují více IKEA a iPhony než barokní nábytek a tlacitkače.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Co Tesle chybí a co tě nutí dělat, co by se nemělo – a čím se mimochodem velmi inspirovaly tradiční automobilky, protože jim to přišlo cool, a teď zase obracejí, protože zjistily, že to nefunguje:

    – Ovládání všeho z dotykového displeje. Klimatizace, ventilace, zrcátka, nastavení úplně čehokoliv. Už je i studiema prokázaný, že to je dokonce nebezpečný.
    – S tím spojená absence fyzických ovladačů na základní věci. Ideálně bys měl být schopen ty věci, který za jízdy děláš nejčastěji (ovládání klimatizace, audia, základního nastavení auta atd.) být schopen ovládat poslepu na volantu nebo někde na středovým tunelu/palubce, fyzickým tlačítkem nebo ovladačem.
    – Absence jakéhokoliv zobrazení informací před řidičem. Head-up, palubní deska, cokoliv takového.

    Pak z toho, co není nutný, ale velká část lidí to chce, nějaká úroveň personalizace. Tesla má asi dva interiéry a pět barev? Tak něco? Jako Model T.

    Což bylo všechno překousnutelný, když na trhu neexistovaly v daný kategorii auta s odpovídajícím dojezdem. Když si můžeš o relativně málo dráž koupit Mercedes s mnohem větším dojezdem (byť na papíře bude rozdíl asi o něco menší než ve WLTP, podle toho co mi to ukazovalo v praxi), tak je pozice Tesly složitější.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    DAN_F: V tomhle je nejlepší VW/škoda. Koupíš si auto v naději, že právě servis máš na každym rohu.

    Jenže v současné době jsou ty SW bugy na takový úrovni, že záruční servis jede podle úplně jiného harmonogramu než klasický - klasika třeba do dvou týdnů, záruka třeba dva tři měsíce a když tam voláš, tak v povzdálí slyšíš tiché vzdychnutí technika (neeeee). Pak tam auto hodíš, týden dva tři na to čumí, neví nic, odpojí přitom baterku, vymažou diag log a vrací s tím, že to máš sledovat a že se určitě vrátíš.

    Jenže lidi jim to normálně žerou, protože plebs je rád, že infotainment už se aspoň neseká a můžeš si normálně zatopit, což byl právě velkej problém jak přišli s tou revoluční konektivitou po představení golfa 8 a pak to postupně kaskádovali dále .

    Sem to asi trochu nepatří, protože ty faily nejsou primárně v EV části, ale v asistentech, senzorech a konektivitě. Takový částečný řešení je jezdit na servis do civilizace DE/AT, tam mají mnohem větší vůli měnit namátkově ne úplně laciné díly jako volanty, sedačky, GPS, e-call...

    Takže ano, výhoda je pozáruční neznačkový servis (opět hlavně non EV) a opravy mechaniky po bouračce, ale jinak blízkej servis a jeho začlenění do lokálního auto landu (bohužel i do party úplně dementních vývojářů) nemusí být výhodou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Tak to, co jsi sdílel, byl What Car?, jedno z nejtradičnějších automédií.

    Ale ano, je to dost jak píše LAUNCHER:, tradiční média tak, jak fungovala posledních 20 let (tedy weby) mají problém, ale to měly už od začátku – co to přestaly bejt časopisy. Fungovat zůstanou ty nejlepší, který často zůstaly fungovat i jako papírový časopisy, což je jeden z mála způsobů, jak se na tom dají ještě vydělat peníze.

    Jinak se to přelívá spíš do videí, protože lidi jsou líní číst. Web je teď trochu problematický médium, protože se blbě monetizuje a klesá mu návštěvnost.

    U nás je to ještě specifický tím, že část motoristických "tradičních médií" (ve smyslu webu) jsou hobbíci nebo jednomužný redakce, což jsou v podstatě influenceři reálně. Věci jako Autojournal nebo Auto-mania jsou prostě jeden týpek, můj bývalej web Autíčkář.cz je sice parta lidí, ale furt to dělají víceméně všichni zadarmo.

    Je ale vidět, že třeba na novinářských prezentacích je čím dál větší poměr influencerů a třeba technologických médií, vedle tradičních redakcí. Ale taky se to střídá podle toho, co je to za auta. U elektromobilů víc, na něčem jako okruhový ježdění s AMG jsou víc "tradiční".

    Jinak já v tuhle chvíli nejsem úplně "tradiční automobilový novinář", protože kombinuju to, že jsem sice motoristický novinář v tradičním médiu, ale to médium není tradičně motoristické (Wired.cz) a web + videa, který dělám na sebe, což mě posouvá částečně mezi influencery nebo tak něco.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam