• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: záleží, jestli to kupuješ před koncem kvartálu a nebo ne :) Ty splátky jsou nižší, než na Enyaqa. Když si uděláš průzkum, tak najdeš operáky na EV typu Elroq za 9 i za 17 bez DPH. A nabízejí ten samý nájezd, ty samé služby. Jak to kalkulují, by mě fakt zajímalo.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: jasně, ale jak říkám - je to o lidech... možná i v Ostravě kdybys natrefil na někoho jiného, tak ti nějakou kartičku nabídne sám, možná se stačilo zeptat... určitě by se pronabíjená částka dala zjistit i dřív, ale zase jako účetní ji musíš přefakturovat na základě jiné faktury, nebo to třeba rovnou neřešit a pár stovek odpustit, když vidíš, že se někdo fakt rozhoduje o konkrétním autě a asi ho u tebe koupí... a asi to závisí nejen na prodejci, ale i zákazníkovi - nějak jinak se budou chovat k někomu, kdo už si na 2 týdny půjčil Elroq 60 a pak si na další 2 týdny půjčí Elroq 85 s tím, že už má doma wallbox a do konce roku si nějaký Elroq koupí... a nějak jinak se budou chovat k někomu, kdo si jde půjčit první elektrické auto na týden, aby si to zkusil, a už ho tam třeba nikdy neuvidí...

    v ideálním světě by se měli chovat ke každému jak nejlépe můžou, ale ideální neni nic...
    PS: v ideálním případě bys měl zkažené maso vyhodit a ne mu přelepit štítek s trvanlivostí, ale bohužel často jde o to, s co nejmenším úsilím vydělat co nejvíc peněz ;-)
    MISO
    MISO --- ---
    Mal som teraz na 2 tyzdne ako nahradne auto pozicaneho Skodu Elroq Selection 60 z programu Skoda Explore. Auto malo najeto cca 9 000 km.

    Spotreba
    - Prazska zacpa, vonku 28, v aute 22 = 20 kWh/100 km
    - Dialnica @ 125 km/h = 17-18 kWh/100 km
    - Celkova spotreba za 2000 km = 17,6 kWh/100 km

    GOOD
    - Prijemna jazda dana dobrym odhlucnenim
    - Dobry vyhlad
    - Kratky cumak i zadek, tzn. dobre sa s nim parkuje
    - Pekny a priestranny interier, kufor 490 l je dostatocny, frunk neni
    - Zrychluje okamzite a ochotne, nie je to ziadne delo, ale uplne staci
    - Infotainment rychly, funguje dobre, info o dojazde sedi, info o obmedzeniach/havarkach/uzavierkach/kolonach tiez
    - Realny dojazd ~400 km teraz v lete
    - Adaptivny tempomat spomaluje i zrychluje krasne plynule, necuka
    - Pri pripojeni na 320 kW nabijacku tam chvilu sypal 165 kW, co je viac nez nominalnych 150

    BAD
    - Podvozok prkenny i na 19" diskoch, ale je fakt, ze som nekontroloval, ci je spravny tlak v pneu
    - Iba 11 kW AC charging, nema 22 kW, toto je za mna fail, niekedy sa mi hodi 11, niekedy 22, niekedy 50, niekedy 150, chcem mat vsetky
    - SW bugy, napr.
       - po zastaveni si nepamata nastavenie klimy, ze bola vypnuta, znova ju zapina
       - pri nabijani na domacom wallboxe sa dostal do stavu, kedy nebolo mozne vytiahnut kabel z auta, pomohli 2-3 odomknutia/zamknutia auta,
       - nedokaze zobrazit emoji znaky z UTF-8
    - Kratky dosah bezdratoveho zamykania, max 10 metrov
    - Kessy (keyless entry) funguje tak v 4 z 5 pripadov, nepodarilo sa mi vypozorovat, kedy ano, kedy nie.
    - iOS apka My Skoda zobrazuje v notifikaciach (live activities) info o aktualnom stave nabitia s velkym zpozdenim
    - Mechanicky ovladane piate dvere su tazke na manipulaciu, madlo je nestandarne a vysoko, urcite by som si priplatil za elektricke

    Par komentarov ku Skoda Explore:
    - Program je urceny pre zaujemcov o EV, aby si to vyskusali na vlastnej kozi. Velka skoda je, ze k autu nedavaju nejaku nabijaciu karticku, ktora by sla pouzit u CEZ/PRE/E.ON a na konci pujcky by to nauctovali. Takto sa zaujemca musi spolahnut na mobilne apky, kde si bud zriadi konto alebo nabija za draho, co nikoho k elektromobilite moc nepresvedci, ze. Sam si spominam na svoje krusne zaciatky s registraciami do X apiek a nabijaniu za 21 Kc/kWh, nikomu to neprajem :)
    - Pozor na vyplnenie vsetkych osobnych udajov, inak vam app nepovoli pujcku auta, na to vas vsak upozorni mizejici chybovou hlaskou az na poslednom kroku rezervacie auta, grrr
    - Prachy sa strhavaju z karty predem, pripadne skratenie pujcky je uz na (ne)ochote dealera.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Top 10 bestselling EVs in Norway in August:
    1) Tesla Model Y: 2,450 units
    2) VW ID. Buzz: 889
    3) VW ID.4: 637
    4) Tesla Model 3: 552
    5) Skoda Enyaq: 520
    6) VW ID.3: 466
    7) Skoda Elroq: 380
    8)VW ID.7: 378
    9) Volvo EX30: 355
    10) BMW iX1: 327
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: V tom flameu to tady docela zapadlo, takže to zopakuju, protože je to zajímavé téma.


    Účinnost AC nabíjení:
    1f 2,2kW: 85,5%
    3f 5,6kW: 92%
    3f 11kW: 89%

    Účinnost DC nabíjení:
    ABB 50kW 95%
    EON 300kW 92%

    Zdroj:
    Jak efektivní je nabíjení elektromobilu? Změřili jsme to - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/efektivita-nabijeni-ztraty-ac-dc-ufc-skoda-elroq.A250813_070904_software_nyv

    Pokud už nejde otevřít, tak tady záloha
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MEB rulezz, prvni nabíjení po cestě a 25% overheat , testuje ve VAG ty auto vubec někdo?

    Skoda Elroq 60 1000 km challenge
    https://www.youtube.com/watch?v=t9y7DCSjSnA&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland


    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    TOFI: chápu, ten Elroq se mi dle recenzí dost líbí. Zvažuju si někdy zkusit testovací jízdu a počkat na bonusy, jaký letos budou :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Čínské elektromobily BYD se v Evropě poprvé prodávaly lépe než Tesly. Na prvním místě je Škoda Elroq – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/cinske-elektromobily-byd-se-v-evrope-poprve-prodavaly-lepe-nez-tesly-na-prvnim-miste-je-skoda-elroq/sc-870-a-234911/default.aspx

    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Škoda nabízí možnost půjčit si EV na vyzkoušení za celkem O. K. cenu. Akorát bohužel asi nevrací cenu půjčovného při případném nákupu, což mi přijde jako trochu fail.
    Diskuze – Škoda vám na dva týdny půjčí Enyaq a Elroq. Jen tak poznáte, jak se žije s elektromobilem – Živě.cz
    https://www.zive.cz/clanky/skoda-vam-na-dva-tydny-pujci-enyaq-a-elroq-jen-tak-poznate-jak-se-zije-s-elektromobilem/sc-3-a-234813/default.aspx?artcomments=1
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    JYRKA: Elroq 85 to valcuje, 185 ks.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    elroq zda sa dost zamaval s predajmi

    Tesla sesazena z první příčky českých prodejů elektromobilů! Po zádech jí vyšplhala značka s brutálním nárůstem - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/servis-auto-cisla-statistiky-tesla-sesazena-z-prvni-pricky-ceskych-prodeju-elektromobilu-po-zadech-ji-vysplhala-znacka-s-brutalnim-narustem-21014606
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: ja teda koukal spíš na maďary - jednak konkrétně třeba pro Enyaq 2021-2024 ho mají za 99 euro místo těch 315 euro od rakušáků... a taky už mají i pro nový Enyaq a Elroq...
    Rati Frunk Extra front storage space for electric cars - Rat
    https://www.ratistore.com/FRUNK

    a k tomu hezká instalační videa ;-)
    Rati FRUNK for Skoda Enyaq and Skoda Elroq installation
    https://youtu.be/cLKGRu0vFAg?si=zfsWYl2dGnW6rWv0



    ELIJEN: žádné starší koncernové auto nemá frunk, ani třeba Mercedes EQE/EQS za 3M - tam dokonce ani přední kapotu neotevřeš, to je pouze pro servis - vodu do ostřikovačů doléváš zboku :-)
    až nové Audi A6 eTron a ostatní na stejné platformě ho můžou mít (za příplatek ;-))
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KURE: Enyaq má teď facelift a Elroq sotva vyšel, přičemž první ID s architekturou od Rivianu by mělo jít na trh až 2027. Takže dřív, než 2028 by nepředpokládal.
    KURE
    KURE --- ---
    JYRKA: a kdy tk zhruba bude další generace škodováckejch ev? novej enyaq a elroq?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DANYSEK: Elroq je v plne palbe levnejsi nez Model Y. Chystam se udelat nejake srovnani vice EV az me prejde ten sok z konfiguratoru legacy automobilek.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Následujících 14 dní budu jezdit jen Škodou Elroq 85 - jedna z prvních produkčních, infotainment verze 5.4 (takže to umí parkování z mobilu), LED-matrixy, DCC podvozek, head-up displej, vyhřívaná přední i zadní sedadla, tepelné čerpadlo, tažné, sedačky v elektrice s masáží... zkrátka má to všechno, včetně těch oranžových bezpečnostních pásů :-)
    Pak sepíšu nějaký report, ale klidně se ptejte, nebo se můžeme sejít, po Praze a okolí i můžu přivézt ukázat... 3000 km se samo nenajezdí, i když to teď mám jako jediné auto :-)

    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KORKMAZ: vyšší hmotnost mi teda zrovna u EV jako nevýhoda nepřijde - v čem? Na výkonu? Ten u EV bývá většinou stejně mnohem vyšší než u spalováků, takže to není jako u trabanta, kde každý pasažér navíc znamenal nutnost podřazování do kopce mnohem dřív atd. Nebo na spotřebě a tím pádem dojezdu? Podívej se na nový Elroq a nový Enyaq - vlastně stejná auta, jen Elroq o 20 cm zkrátili, je lehčí, ale má horší aerodynamiku (koeficient Cx=0,26) oproti novému Enyaqu (Cx = 0,245), takže WLTP spotřeby jsou u něj o něco horší. Když si v konfigurátoru Enyaqa zvolím panoramatickou střechu, tak je výsledné auto o 24 kg těžší - to zní sice jako dost, ale upřímně by mi to vůbec nevadilo, v autě typicky vozím zbytečně i krámy co v součtu váží mnohem víc.

    Já se právě chtěl dozvědět něco o těch důvodech a řešil, jestli se vztahují jen otevíraná okna, nebo i auta typu Tesla 3/Y, Škoda Enyaq, VW ID.7... stále jste mi to nerozmluvili :-)

    Ale jinak obecně asi souhlas - střešní otevírací okno vyžaduje péči navíc, kontrolovat a čistit odtokové kanálky, aby nezačalo zatékat a oprava může drahá. Co se koukám do svých podmínek, tak ani na panoramatickou střechu se nevztahuje připojištění skel k povinnému ručení.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: Elroq, ID4, ID7 z koncernu, jen namátkou, k tomu Ford Explorer a Capri. Pak BMW iX1, 4 a i4, Mercedes EQA a EQB, Renault Scenic - to jsou všechno velmi konkurenční auta.
    Všechna z nich mají páčky na blinkry, fungují jim stěrače a adaptivní tempomaty. Mají k tomu síť servisů a nemusíš čekat měsíce na opravu. Že mají některé parametry horší než Tesly, nejsou zjevně pro všechny rozhodující.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: TMY Juniper a Elroq za me super volby. Cina az bude mit lepsi servis taktez.

    Co se Elona tyka, mimo Nyx echo chambers a v ramci mych echo chambers (ceho je vic netusim a neresim):

    1) Vzhledem k tomu ze delam energetiku kde se EV resi
    2) Vzhledem k tomu kolik lidi v energetice fakt nemusi nektere EU uredniky, ktere po nich roky slapaji nehlede na to jak moc to rozbijou, diskuze nemozna, nasledky nezajimaj
    3) Vzhledem k tomu, ze tu mame TMY Juniper, na ktery se velmi cekalo
    4) Vlastne vzhledem k preferencim pro-Trump stran po cele EU s vyjimkou asi DE a Danska

    Tak obcas se me na to opravdu realni lide s realnymi penezi na nakup EV ptaji. Ze si chteji koupit konkretne Teslu, aby podporili XYZ bolistku.

    Rikam porad to same, prosim budte pricetni, je to docela hodne penez a na typicky na 4+ let.

    TLDR; Co mi prijde super, tak 90% lidi co si kupuji EV a ptaji se me na EV tohle neresi, tzn pluralita nazoru je i v 2025 mozna obema smery, nejmene v te me echo chamber.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    SCHWA: proč vtip? já takhle parkoval s ID.7 už v létě jak to představili, takže to, že stejný SW a HW už má teď i nový Elroq je tak nějak logické :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam