• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TORUVIEL: já bych za posměšné považovala, kdyby dítě na celé kolo ječelo...jé, hele, to je ale tlustoprd, koukejte. hahahahaha....to je posměch....ale konstatování faktu sám o sobě posměchem není....dcera taky takhle různě komentovala lidi v MHD a nešlo jen o tloušťku....zaujalo jí, že má paní červené vlasy, jako jo, měla....že má pán obrovské fousy, jako jo, měl.....že někdo smrdí, taky to byla pravda ehm ehm....že má někdo velký nos, chlupatého psa nebo chlupaté nohy.....normálka.....taky pro mě jízda MHD byla dost často zdrojem mnoha trapasů.....taky furt říkám, že zlaté jsou děti, které nemluví nebo mluví tak blbě, že jim nikdo nerozumí...našem dětem rozuměl každý prakticky vždycky a vysvětlit pojmy nějaké slušnosti dítku, co má 1,5r bylo zcela nemožné.....
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MARKYSHA: Ale když o někom řeknu, že je tlustý, to přece není žádné posuzování, jen popis reality. To že to může někoho ranit, to je věc druhá a jak už tu bylo řečeno, tohle asi malé dítě ještě nemůže rozlišit. Jinak bych byla opatrná na souzení toho, co rodina doma dělá nebo jak se vyjadřuje, pouze z toho, co říká dítě. Dcera je teď v takovém období, kdy dost povídá a spřádá různé naše výroky dohromady a občas z toho tedy vycházejí docela vtipné a někdy až děsivé věci, že by mě taky zajímalo, co si náhodný posluchač pomyslí, když to slyší :-)) Ale jsou to jen vtipně poskládané výroky, které v jejím podání a s jejím vyjadřováním působí jako nějaká karikatura :-)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    MARKYSHA: moje ani ne čtyřleté dítě taky okomentujte kde co, ačkoli něco doma neřešíme. Oni na to přijdou sami, případně si to spojí s věcmi z knížek.
    KATIA
    KATIA --- ---
    ADD: jsou dva, ne? takže asi jak píše edera EDERA: nicméně v USA prej používají jejich jména ;-)
    EDERA
    EDERA --- ---
    Ostatně i v obrázkových knížkách jsou kontrastní ilustrace k pochopení malý/velký, tlustý/hubený, suchý/mokrý, veselý/smutný...
    EDERA
    EDERA --- ---
    MARKYSHA: No, a jak chceš děti naučit význam slov, když nemůžeš označit, kdo je tlustý? V prvním kroku musej pochopit, co slova znamenají, v dalším na tom můžeš budovat nadstavbu, že takhle se to ale na veřejnosti neříká.

    BEBERA: Mému manželovi taky kdysi řekl blondýnin tříletý spolužák ve školce, že je tlusťoch. Za chlapečka se ihned omlouvala paní učitelka, odpoledne se omlouvala ještě i mně chlapečkova maminka. Přitom muž to taky bral tak, že dítě je prostě ještě upřímné, co na srdci, to na jazyku a holt mělo pravdu.
    ADD
    ADD --- ---
    Mimochodem, tušíte někdo, proč je v mašince Tomášovi Tlustý přednosta? Děti to pak berou jako normální označení.
    Na druhou stranu, ono to asi není morálně špatné, o někom říct, že je hubený, tlustý, vysoký, malý...Blbé je se někomu posmívat, ale samo o sobě to je jen popis reality. A že dítě nerozliší, kdo si z toho nic nedělá a koho to trápí, s tím se těžko něco nadělá, to se musí postupně naučit a ve čtyřech letech je na to ještě brzo.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    SARGO: syn je mi uvnitř dost podobný, spoustu jeho pocitů a frustrací dost dobře chápu a dovedu si je sama z dětství vybavit, on je jen dává najevo přehnaně moc. Ale i kdyby byl opakem mě, i kdyby moje činy pro něj byly nepochopitelné, není to přeci důvod, (slovy doktora Vlacha) aby mi nevěřil, že dotýkati se drátů na zem spadlých je životu nebezpečné...

    MARKYSHA: čtyřleťák tloušťku u lidí vnímá dost silně. Nevím, jestli si to přinesl od kamarádů ze školky nebo jestli to nekonvenuje s nějakým vnitřním smyslem pro harmonii, doma se obvykle k vzhledu lidí kolem nás nikterak nevyjadřujeme a obezitu neřešíme. Jednou nás překvapil u nějaké pohádky, vyjadřoval se o někom tlustém posměšně a před dvěma týdny mi docela zavařil, když v místní malé večerce nahlas a zřetelně řekl: "mami, ten pán je ale tlustý". Vedle stojící pán to vzal sportovně, otočil se a řekl "To máš pravdu, to jsem." Bohužel to nebyl konec, následoval dotaz "mamí, a proč je ten pán tak tlustý? Pane, proč jste tak tlustý?" Pán se chechtal a říkal mu, že rád jí, třeba tuhle slaninu, co si právě teď kupuje, já rudá až na zadku, prodavačka se snažila udržet vážnou tvář a vypadala, že každoui chvíli vyprskne. Pánovi jsem se omluvila, synovi jsem se cestou domů snažila vysvětlit, že to nemusí být příjemné, když o někom nahlas říká, že je tlustý, vůbec to nepochopil, prý tlustý je, tak proč mu to je nepříjemné...
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    SARGO: já tohle vidím u svých dcer....jedna je fyzicky podobná manželovi,ale uvnitř jsem to já.....vychovávat jí je pro mě strašně snadné...naprosto přesně chápu co cítí, proč dělá co dělá, jak na ní...druhá sice fyzicky vypadá jako já, ale uvnitř je manžel, který je taková poměrně uzavřená povaha a dost věcí si nechává pro sebe....výchova tohohle dítěte je jednoznačně výzva, protože moc nevím , jak na ní...nevím co si myslí, nevím jak určité věci vnímá a ona mi to nechce/nemůže? sdělit....takže dělám co umím a prostě doufám, že to bude stačit
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: no to mi povídej, já snad nejsem introvert, ale zase se bojím lidí a mám dítě, které miluje interakci s cizími lidmi a neustále si s nimi někde povídá a já jsem do toho zatahována, ale tady mi to přijde spíš, že převychovává on mě a vytahuje z ulity.
    Nedávno se mi stalo, že jsme byli na cvičení, kde byly děti předškolní a jedna holčička na mě ukázala a řekla: "Ta je ale tlustá", to ale imho nemá ze sebe, oni takhle musí posuzovat lidi doma. Přijde mi, že v tomhle věku ještě postavu moc nerozlišuji, maximálně barvu kůže, to jsme řešili.
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    SARGO: ano, souhlasím, dítě asi mnohdy nechápe, co vlastně rodiče k určitému chování vede a nebo proč to, či ono říkají... V pubertě se zase o "pochopeni" nesnaží...
    Jak jsem psala níže (odp. pro BEBERA), povaha dětí se během dospívání mění, tedy to, jak nám rozumí (chtějí rozumět). Objeví se období vzdoru u 2letých, pak zase předpubertální neposlušnost, a pubertální období...Mohou být i jiné situace a příčiny, které děti během vývoje ovlivnují. To jsem myslela tím, že se povaha dítěte (jeho chování vůči okolí, rodičům) během vývoje mění (může měnit). Souhlasím (viz. MADIETA), že základní naturel člověka je daný geneticky. Samozřejmě, introvert jím zůstane, vztekloun se ale může po období vzdoru, či puberty, změnit k nepoznání...
    SARGO
    SARGO --- ---
    ... a možná - dovolte trochu ranního psycho-fantazírování (už tři dny mám horečku, víme :-)) - by taková úvaha šla dotáhnout ještě dál.
    Jednat s druhými se děti učí nápodobou.
    Situace: Přijdu do krámu, prodavačka je protivná, já jí odpovím hezky a dám jí dýško. To proto, že vidím, že ji něco trápí, vím, že je obvykle v pohodě, a vím, že když budu milá, vylepším jí den a ona pak bude příjemnější na ostatní. Ve finále mám dobrý pocit ze sebe, ona má lepší pocit, a ti po mně budou mít také lepší pocit. O chvíli později úsečně odpovím jiné, která se usmívá, ale její despekt a přezíravost jsou mě odrazují. Co vidí dítě, které vychází pouze z jejich jednání? Že jsem nekonzistentní a nepochopitelná.
    Protože pokud já mám empatický způsob myšlení a primární je pro mě harmonický výsledek, a dítě má analytický způsob myšlení a primární je pro něj spravedlnost, musí být z mého jednání svým způsobem zmatené a trvale mu to podvědomě nedává smysl. Oba ty způsoby - kooperativní a spravedlivý - jsou legitimní, oba je třeba lehce kompenzovat tak, aby se nezvrtly do extrému, tedy do "nechám na sobě dříví štípat" a "nemilosrdnosti", ale pokud dítě nepiluje na mém příkladu vlastní náhled, co mu vlastně zbývá? Chová se chaotičtěji, než by se chovalo, kdyby mu to smysl dávalo. Snadno sklouzne k dojmu, že se při jednání s lidmi může řídit vlastní momentální náladou, protože je to nejjednodušší a dává to asi tak stejný smysl jako cokoli jiného. Skutečnost, že jsme odlišní, ho posune směrem k jeho vlastnímu extrému, protože já své jednání mírně kompenzuju směrem k tomu "být spravedlivý" a to je přesně to, co ono posilovat nepotřebuje.
    Takže se vlastně neděje nic špatně, ale dítě není schopno přebrat domácí vzor. Nemůže to být důvod, proč se někdy děti v určitých oblastech tak nápadně fixují na to, co říká paní učitelka nebo kamarád? Třeba je to pro ně jen čitelnější - a nic víc. :-)
    SARGO
    SARGO --- ---
    A možná ještě jednu úvahu bych možná přidala na misky vah - hodně o tom teď doma mluvíme a uvažujeme - a to kompatibilitu. Dítě je nějaké, jsou oblasti, kde je třeba se u něj snažit víc, než v oblastech jiných, ale pokud je hodně odlišné od rodičů, snaha je samozřejmě mnohem méně produktivní, protože to nejde "intuitivně". Banální příklad: my dva výrazní introverti máme výrazného extroverta, kterého je třeba naučit fungovat extrovertím způsobem - takže ho musím naučit (a v jeho případě opravdu musím naučit, protože nemá vůbec žádnou společenskou intuici, abych tak řekla) něco, co sama neumím, co je mi cizí a co úplně nechápu.
    Do značné míry bych v tom viděla příčiny neúspěchů i třeba dobře vedených dětí - prostě dílky ze dvou různých puzzle :-)
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    ZOFI: základní naturel člověka je daný geneticky, to se během života nemění. Ty můžeš dát dítěti hodnotový svět, ukázat mu mantinely, učit ho ve světě fungovat. Ale ono s tím opět bude moci pracovat jen v rámci svého vrozeného naturelu. Navíc dítě se učí nápodobou, vstřebáváním toho, co ve světě vidí a vnímá, a to se fixuje v tom nejútlejším věku. Teď nemluvím o tom, že pracuješ s nějakým fyzickým či mentálním handicapem dítěte, který se soustavnou prací dá korigovat, ale s vytvářením jeho osobnosti, která ovlivní celý jeho následující život. V tomto smyslu jsem přesvědčená, že co nepředáš dítěti, než půjde do školy, nebo možná ještě mnohem dříve, nepředáš mu už nikdy.
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    Já vždycky obdivovala rodiče Jardy Jágra. Táta ho před školou v 5 ráno vozil na tréninky, máma tam s ním pak byla celé odpoledne, jezdila s ním po světě. Plnili si své ambice, nebo se spíš obětovali talentu a snu svého syna? Rozhodně tehdy, v předškolním věku nemohli vědět, že se to vyplatí, že ho bude jednou znát celý svět. Možná by takových "Jágru" bylo více, kdyby i jiné děti měly takové podmínky a rodiče.

    BEBERA: Jak jsem níže psala, není to jen o genech a výchově, ale i o povaze - osobnosti dítěte. Proto s mnohými osvojenými dětmi (většinou romy) moc nenaděláme, i naše děti mohou mít povahu po příbuzném ze čtvrtého kolena, tedy ne tu naši. Těžko mu tedy můžeme dávat něco, co nechce. Těžko s tím něco uděláme. Většinou se ale povaha během dospívání mění, za rok, za dva může být vše jinak... a pokud je na začátku pubety, tak to je uplně normální (každý má pravdu, jen ne rodiče... :-)
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    Myslím si, že prvních 10 let je u dítěte - jeho vývoje, nejdůležitější, je jen na nás, rodičích, co mu nabídneme, umožníme, nasměřujeme a další roky pak už spíš na něm - čerpá z toho, co jsme do něj vložili. Nikdy se už nelze vrátit a něco udělat jinak. Jak píše MARKYSA - neočekávat nic, ale vytvářet podmínky... Naslouchat, pozorovat a pomáhat jim dosáhnout jejich cílů, ne svých.
    Otec se se s mým synem od 13ti nestýká, dříve ho míval jeden den v měsíci. Mohl více, ale měl svoje plány, zájmy, syn byl jen na okraji, když měl volno. Mnoho rodičů se tak chová.
    Ani ve snu by mě předškolním věku nenapadlo, že bude tam, kde je. Já to považovala za samozřejmost, že jsem se starala o jeho zdraví, o naplnění jeho volného času sportem i výukou toho, co ho zajímalo, chodila k logopedovi, do ppp, denně čekala hodiny v jednom i dvou kroužcích, měsíce v lázních...
    Nic moc neočekávat, a o to víc pak můžete být překvapeni. A nevzdávat se... Proto jsem sem napsala svuj první příspěvek.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    DRIZZT: dík. Budu to volně citovat kamarádce s dys- synkem, hudrá na něj, jak je možné, že jednou to slovo napíše správně a deset minut na to v jiném textu špatně. Jinak zrovna tihle dva jsou taky vhodným příkladem k tématu - v první, možná v druhé třídě kamarádka se synem navštívila PPP, potvrdili jí všechny možné poruchy, byla nešťastná, že bude ráda, jestli dokončí základku, například jí řekli, ať nepočítá s tím, že by se někdy naučil třeba vyjmenovaná slova a na cizí jazyky ať rovnou zapomene. Teď je klukovi jedenáct, každý den spolu pracují, chystají se do školy, procvičují, věnuje mu spoustu času, kluk nejenže má dobré známky, umí vyjmenovaná slova, když se soustředí, zvládne i diktát, ale úspěšně se učí i angličtinu a není v ní nijak pozadu oproti ostatním dětem... Všechno má ale opravdu vydřené...

    Pak je mi líto, když vidím svého syna a chtěla bych mu toho tolik předat a on NECHCE. Cokoliv řekne jakýkoliv kamarád nebo pančelka ve školce, má mnohem větší váhu, než co řeknu já, ničemu nerozumím, on ví všechno líp a ještě mu podle psycholožky ani nemám nic cpát...
    LUCYA
    LUCYA --- ---
    DRIZZT: já zas jak mám spíš vizuální paměť, tak tomu slovu prostě nerozumím, když je vidím jinak napsané.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TORUVIEL: myslím, že zrovna materiální komfort je v dnešní době v dětském domově leckde větší než mají děti v rodinách....jde spíš o komfort citový a to nevěřím, že se dá "předávkovat".....
    DRIZZT
    DRIZZT --- ---
    BEBERA: "nevidím" - jsem zvyklá si KAŽDÉ jedno i/y, s/z, velká písmena,... zdůvodňovat. Chyby jsou produktem příliš "sebejistého" mozku. Prostě to odfiltruju jako běžný znak, ne jako problémové místo. Vnímám celá slova jako znaky, vlastně "čtu" jen první a poslední písmeno, zbytek si mozek dopočítá podle počtu písmen a kontextu. Tím, že se učím gramatiku se učím problémová slova, na která je třeba se zaměřit, abych je nefiltrovala a automaticky nepsala. Ale když to po době čtu s odstupem, tak mi v mysli "vybledne" to, co jsem napsala (už si to nepamatuju), takže mám znovu šanci, že slovo nepropadne filtrem, já si y/i zdůvodním....šíleně se zastydím...a buď opravím, nebo vysvětluji, že vážně nejsem retardovaná. Takže diktáty jsou pohroma, doplňovačky zcela v pohodě. Samozřejmě to zhoršuje únava a snížená pozornost.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MARKYSHA: Hm, nebo tu úvahu můžeš obrátit a říct, že v dětském domově neměli šanci (a sílu vzdorovat nastavenému osudu), kdežto po adopci ji dostali, protože se ocitli v jiném sociálním prostředí a prostě na jiné startovní čáře. Ale takovéhle obecné dohady jsou k ničemu, protože to pak člověka vede k tomu dělat nějaké obecné závěry, jako třeba že je teda lepší, nechat ty děti v děcáku, aby náhodou nebyly zhýčkány komfortem, který nepřísluší jejich původu (což už zní dost blbě). Prostě je potřeba přistupovat k tomu individuálně...zpětně prostě nelze posoudit, co by se bývalo stalo, kdyby dítě zůstalo v původním prostředí, a dopředu to taky nikdo nemůže říct, co se stane, když bude adoptované/zůstane.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam