• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    EDERA
    EDERA --- ---
    ANNAWA: Prostě takovej malej pan Kaplan.:-)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    ZEMINO: a tak jistě tě, když řeknu "automobil ", B s klidem naváže "lohlík" ;-)
    RENFRI
    RENFRI --- ---
    KAIRRA: Na Vanoce rozdavali darky spolecne Majda (skoro 5) s Vojtiskem (v srpnu mu bude 6), Majda poctive odhlaskovala napis na balicku: K-L-A-R-K-A, Vojta se rozzaril a zvolal: Vasik! :-)
    EUCHENIE
    EUCHENIE --- ---
    syn se zas jednu dobu podepisoval TO: přeci té + ó :)
    LORAIN
    LORAIN --- ---
    Z mých dvojčat jeden rád čmárá. Druhý nemaloval do doby, než mu to začalo jít a výsledek odpovídat jeho představě. Teď je to tak, že první stále čmárá a druhý velmi precizně vymalovává i maluje.

    Školka pomáhá velmi, hned z šatny každý den jdou všechny děti k "tvořícímu stolu". Kluci se na to postupem času začali těšit a dokonce je to v šatně popohání. Mívají i projekty skupinové nebo několikadenní a výsledky jsou i u mrňousů většinou velmi pěkné, což je samozřejmě velmi motivující. A učitelky to mají rozprostřené do těch téměř dvou příchodových hodin, takže se mohou věnovat dětem individuálně a můžou tak dělat i dost náročné techniky.
    PETATA
    PETATA --- ---
    KAIRRA: presne to jsem chtela napsat! vzdycky me to v tom vlaku fakt pobavi :)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: sestrina čtyřletá dcera kresli porad, Bart sám od sebe nikdy, na pokyn asi dvě minuty. Ale nenapadá mě, jak ho rozvíjet, jeho tvoření všeho druhu nebaví. Prvorozeny byl stejný, druhý dnes šestnáctiletý kreslil jako malý a kreslící i dnes.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    ANNAWA: No, Jirka už půl roku úspěšně bojkotuje kreslení i ve školce. Neumí, nezkusí, nebude.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    EDERA: ok, neabudu to řešit. Klame tělem. Nebo spíš tím, co se občas mimoděk naučí, jako třeba hodiny nebo počítat zpaměti. Zase ale kreslit neumí vůbec, doufám v tomto směru trochu ve školku. Jeho to vůbec nebaví, motorice by to nicméně prospělo.
    EDERA
    EDERA --- ---
    KAIRRA: Právě! Ti měli odjakživa všechno zracionalizované.:-)
    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    EDERA: židi by mohli vyprávět! :D
    EDERA
    EDERA --- ---
    ANNAWA: Je MALEJ! Opakuj si to třikrát denně, aspoň.:-) V Bartově věku jsem to hrála s dětma tak, aby slova pro ně pokud možno končila na souhlásku, a slova, která řekly ony, jsem rozebrala. Např. když řekly "rybička", zopakovala jsem tu poslední slabiku, rozebrala ji na K a A a od A vymyslela další slovo. Ten mozeček k tomu prostě musí dozrát a pak to jednoho dne naskočí tak nějak samo.
    ZEMINO
    ZEMINO --- ---
    ANNAWA: u nás mu to docvaklo fakt az spelovanim ve škole. Ale i tak blbe slyší L a R. Horší to má ještě s příjmením, ktere má německé s Ü. ;-)
    EDERA
    EDERA --- ---
    KAIRRA: Z toho je vidět, že samohlásky nenesou význam.:-)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    KAIRRA: dělám to stejně, ale tohle mozkové spojení zatím nic. Přitom souhlasku na konci uni perfektně.
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    KAIRRA: Naše prvňačka tuhle fázi měla taky a nebyla ve třídě zdaleka jediná. Zřejmě úplně normální fáze vývoje :-)
    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    ANNAWA: si to není úplně správně, ale já radím si to říct dlouze: Maminkaaaaaaa. Někdy to čtyřleťačce dojde, někdy ne, ale dělá pokroky.
    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    ANNAWA: hahaha, v kombinaci s tím, jak to ve vlaku hlásí s anglickou výslovností :))
    První věta, kterou sesmolila na papír moje nejstarší někdy v pěti zněla Fčelka leťela na vílet.
    A prostřední je taky hustá, ve čtyřech letech teď o Vánocích napsala pod obrázek popisek STMČK, na tom je přesně vidět, jak se to v tom mozku skládá :)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    EDERA: naše dítě si do minulého týdne myslelo, za název naší vesnice začíná na F, zjistili jsme to, až když to napsal ;-)
    Btw, jak pomoci dítěti, aby se tam naučilo tu samohlasku na konci slova slyšet?
    LORAIN
    LORAIN --- ---
    LEPEK: No, ono těžko říct. Logopedka mě na to upozorňovala s tím, že slova typu MÁMA a KOLO rozhodně na konečná písmena zkoušet nemáme. A přesně na tahle dvě slova se syna ptali u zápisu. Takže evidentně musí existovat děti, které to normálně zvládnou!
    A i u syna sleduju od zápisu v tomhle směru velký posun, počáteční i konečná písmena si určuje sám pro zábavu a zvládá to čím dál líp.
    LEPEK
    LEPEK --- ---
    MEDVED007: me nejde o to, jak se ta hra ma hrat. Jde mi o to, ze jsme si mysleli, ze je to divny, kdyz synek neni schopny slyset samohlasky na konci slova :). Kdyby nam tuhle vetu dodali na papire, kde psali, co maji deti zvladat pred nastupem do 1. tridy, ulevilo by to u nas doma od trochy stresu :)
    EDERA
    EDERA --- ---
    MEDVED007: Fakt myslím, že své spoluobčany přeceňuješ.:-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    EDERA: no ale o tom celou dobu mluvím...jsou "divné" hry, u kterých člověk nějakou nápovědu ocení....ale nemyslím, že zrovna slovní fotbal mezi ně patří.....připadá mi, že ho musí znát 95% dospělé populace libovolného věku

    já třeba ocenila na cvičení v sokolu takové ty různé "pohybové" básničky....říkanky, ke kterým patřilo nějaké cvičení...od obyčejné brambory až po docela složité a dlouhé říkačky, které děti učí různé jogové sestavy...sama si to z dětství teda vůbec nepamatuju, že by to s námi někdo někdy dělal a přitom děti to děsně v určitém věku bavilo a na zabavení na zastávce MHD to bylo ideální :-)))
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    EDERA: my máme takhle nakázáno z očního s Terezou trénovat koordinaci ruka-oko, protože jí nevyšlo úplně dobře prostorové vidění, že se to dá ještě dobře dohnat.
    EDERA
    EDERA --- ---
    MEDVED007: Jenže kromě her, které jsem znala a potřebuju je jen osvěžit, je i spousta takových, o kterých jsem nikdy ani neslyšela, takže ani netuším, co jako googlit. V tom třeba článek nebo papír na nástěnce ve školce docela pomůže.

    A pokud jde o popis, co daná hra rozvíjí a na jaké záludnosti si dát pozor, tak jo, věřím, že s Tvýma holkama jsi to nepotřebovala. Já s Juniorem taky ne. Ale jako č. 2 mám blondýnu a sice s ní hraju slovní fotbal tak nějak přirozeně (hlavně na zabavení při dlouhé cestě autem a na odpoutání pozornosti od toho, že je jí špatně), ale upozornění na to, že děti mají problém s rozpoznáním koncové souhlásky a jak jim v tom pomoct, se docela hodilo. Třeba i jako potvrzení, že blondýna není retardovaná:-)

    TRISSIE: Přesně - např. logoped řekne, že rozvoj řeči velmi souvisí s jemnou monotorikou a doporučí dělat "něco" na její rozvíjení.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    QUANTI: od čeho je strejda google :-) já věděla, že to existuje, dala jsem dohromady tak první čtyři figury a pak už jsem tápala, tož jsem našla na webu x variant a vybrala si tu, kterou jsem znala....školku s míčem zase děti dělaly na tělocviku a chtěly to doma nacvičit bo to dělaly na známky. ale věděla jsem, že to existuje a že nás to jako děti bavilo.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    plus člověk třeba může mít od pediatra nakázáno/doporučeno rozvíjet určitou oblast, a pak je rád za náměty, co ještě může zkusit.
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    MEDVED007: já třeba skákání přes gumu a spol. už prostě za těch dvacet let od doby, co jsem byla sama dítě, zapomněla - sorry, že nemám sloní paměť a že nežiju ve smečce s jinými dětmi, které by mi to během té doby osvěžovaly.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Na to nemusí být člověk až takový tukan, aby ho nenapadlo hrát s dítětem slovní fotbal. Já si třeba teď ráda připomenu všechny ty hry, které samozřejmě z dětství znám, ale protože jsem měla dítě poměrně pozdě a v minulosti žádné děti v rodině dlouho nebyly, tak jsem slovní fotbal nehrála víc než 20 let a prostě si nevzpomenu, že to existuje. To stejné říkanky, písničky. Když má člověk delší pauzu v čistě dospělém světě, tak je rád za psaný návod :o)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    LORAIN: tak máme asi geniální děti, protože s našima jsme slovní fotbal hráli hluboko ve školkovém věku a v životě mě nenapadlo, že to je něco zvláštního. ještěže jsem nevěděla, že to umět nemůžou :-))))

    mně vůbec připadá, že dneska se strašně moc všechno řeší "vědecky"....teď jsem někde viděla děsně objevný článek , jak by si měl rodič s dítětem hrát a co která hra rozvíjí.....byly tam "zvláštnosti" typu skákání panáka (rozvíjí takovou i makovou motoriku), skládání puzzle, hraní školky s míčem nebo gumou, přebíračka a podobné zcela normální věci, která já osobně dělám s dětma úplně běžně, protože jsme je taky dělali jako děti a přijde mi přirozené jim to ukázat a je mi úplně jedno, jestli to rozvíjí to nebo ono a jestli to má dítě umět v tomhle věku nebo jiném. copak už neexistují rodiče, kteří by dělali věci přirozeně a ne podle nějakých návodů a tabulek ?
    ZEMINO
    ZEMINO --- ---
    Tak třeba ten náš ve školce vůbec netušil,co po něm chci.. jaké poslední písmeno?Za to ted v 1.třídě,kdy jedou podle té genetické metody,tudíž se učí spelovat,hrajeme slovní fotbal pořád a on rozsekává slova/urči poslední písmeno i protihráčů správně. Učím ho to ale na "správné" koncovky,at ho nematu do budoucnu.. ale vysvětlujeme,že některé písmena zní jinak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam