• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady
    DIVER
    DIVER --- ---
    ATOMOUSEK: cooo? hele, to je ta olovnice jednodussi a imho i presnejsi, protoze si tech primek udelas klidne nekolik :)

    ja uz to konzultoval i v "aplikovane matematice". tam jsem to prozmenu zase moc nepochopil. jen to, ze by to slo udelat pres nejake tri body a vypocitat :))
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    DIVER: Udelej si tri mapy. Jednu rozstrihni vejpul (libovolne) a na te rovne hrane hledej teziste tim zpusobem, aby ti to drzelo na prste vodorovne. Tu samou operaci udelej s druhou casti. Obe casti nasledne zvaz a spocitej "vazeny prumer".
    Potom vem ten druhou mapu a prestrihni ji vejpul jinym smerem a pokus opakuj.
    Nasledne priloz jednu pulku mapy na treti nerozstrizenou mapu a mistem, ktere jsi urcil jako vazeny prumer ved kolmici na rez s tim, ze ji zakreslis do nerozstrizene mapy. Potom priloz jednu cast druhe rozstrizene mapy a opet ved kolmici.
    Tam, kde se kolmice protnou, tam je teziste tveho obektu.

    Vyhodou je, ze to muzes zadat jako praci i do skolky (ale jen te nejvyssi).

    Doporuceni: Rezy ved tak, aby teziste padlo do oblasti rezu :o)
    DIVER
    DIVER --- ---
    treba si neco z toho vezmete i jako namet do hodiny :))
    DIVER
    DIVER --- ---
    jeste jsem narazil na jeden zpusob. nepochybne presnejsi, ale - aspon pro me - dost slozitejsi .)

    Kde je "těžiště" ČR?
    Kde je "těžiště" ČR?
    http://fyzmatik.pise.cz/32333-kde-je-teziste-cr.html
    DIVER
    DIVER --- ---
    jejda, tady jsou matikari :)) vyborne!


    pro nas mistni casopis jsem se rozhodl vypocitat/zamerit stred Radotina (nasi mestske casti). vychazim z matnych zkusenosti ze skoly, ze teziste plochy je jejim stredem (je to tak? imho jo:). znamena to tedy vyrobit z kartonu mapu v nejakem rozumnem meritku a pak urcit teziste.

    chystal jsem se k tomu nasledujicim zpusobem: postupne zavesovat ten obrys mapy za ruzne rohy a podle nejaky "olovnice" zakreslovat svisly primky na karton. idealne by se pak mely stykat v presnem stredu.

    overoval jsem si tenhle zpusob na webu a vypadl na me tenhle odkaz, kde zjistovali stred CR (http://www.cihost.cz/index.php?nid=2612&lid=CZ&oid=294271). jen to podle me ty paka delaji dost slozite a nepresne: "Model (mapy) pak umisťujeme na špičatý předmět tak dlouho, až se ustálí ve vodorovné poloze."

    1, takze, co byste z techto dvou variant doporucovali? imho tu moji, ne? .)

    2, neexistuje jeste nejaky jiny zpusob - treba jen tak na stole, monitoru ap. ?

    3, netusite, z jake tridy je to ucivo? :)

    4, hodlam to mozna predlozit i ve skole (ZS nebo gympl) jako namet ke zkoumani. na jejich vysledcich by se to pak dalo overit, pripadne zprumerovat. (tady hodlam pouzit zpusob, ktery si pamatuju z vojny - pro zjisteni prumerneho zasahu do terce:)

    5, uvitam cokoli dalsiho, co vas k tomu napadne. neni treba nekde nejaka aplikace na to?
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ehm.. tak jsem na to koukla s cistou a odpocatou hlavou a trochu se stydim ;)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    AIRGURU: prave ze se v tom furt motam - uz je pozde, mrknu na to zitra, ale diky..
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    MAGGIE: Tak, valec vepsany do koule bude mit celou horni a spodni "kruznici" v plasti te koule, ne? Akorat to teda jde udelat ruznymi zpusoby, zejo, takze si vyjadrime objem vepsaneho valce, v zavislosti na jeho polomeru. Polomer muze byt 0 az R - polomer koule. Objem takoveho valce je V(r) = pi*r^2 * sqrt(R^2-r^2) * 2
    (trocha geometrie a pythagorovy vety)

    Ted uz jen potrebujem zjistit, jaky polomer valce zvolit, aby jeho objem byl nejvetsi. Zderivuju, najdu extrem, a vidim ze na danem intervalu nastava pro r = R*sqrt(6)/3

    Objem toho valce je potom 4/9 * pi *sqrt(3) * R^3
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    prosim o pomoc - jsem totalne mimo - jak se resi ten prvni priklad?

    http://www.pglbc.cz/files/chemie/matika/septima/14.pdf
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ja si myslim, ze by tam klidne mohly byt chyby ve vysledcich - uz v predchozi sade jsem na jednu narazila.. mam to na doucovani, prijde mi to taky jako celkem mazec na septimu - diky za pomoc, tuhle latku jsem uz dlouho nevidela a nevzpomnela jsem si na ten vytykaci figl
    KEJML
    KEJML --- ---
    PULNOCNI_LZICKA: Vida, že je na konci řešení jsem si ani nevšiml :>
    PULNOCNI_LZICKA
    PULNOCNI_LZICKA --- ---
    MAGGIE: Zkusila jsem si to spočítat, postupovala jsem stejně, jak píše KEJML, výsledek mi také vyšel 2. Pak mě zarazilo řešení na konci, kde by měl vyjít výsledek 8. Tak jsem to zadala chytrému Maplu a výsledek je 2. Píšu to sem, kdyby vás to taky zarazilo, tak jenom ať víte, co je správně:)
    KEJML
    KEJML --- ---
    MAGGIE: Tak nakonec se povedlo...

    Vyřešiš snadno: v čitateli vytkneš n^2, pod odmocninou vytkneš n^6. Odmocninu pak rozdělíš na dvě, čili máš n^2 * (1-3n^-5)^(1/2). Pokrátíš n^2 a po dosazení je limita 2/1=2

    Ale teda v septimě limity, to koukám :)
    KEJML
    KEJML --- ---
    MAGGIE: Nedaří se mi to stáhnout
    "Spojení se serverem bylo v průběhu načítání stránky ukončeno."
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    pomoc - ja vyresit ten 7. priklad? diky moc!

    http://www.pglbc.cz/files/chemie/matika/septima/09.pdf
    MICTECH
    MICTECH --- ---
    Našel by se zde někdo ochotny, kdo by mi pomohl s několika příklady z matematické statistiky?

    Příklady se točí kolem následujícího
    - vždy mám nějaké měření a je potřeba určit s jakou přesností mám měřit, aby výsledná chyba byla měnší než nějaká hodnota
    - určení směrodatné odchylky
    - atd.

    S využitím následujícího
    - zákon přenášení skutečných chyb
    - směrodatná odchylka

    Konkrétní příklady kdyžtak v poště.

    Děkuji
    SHONA
    SHONA --- ---
    elektronický učitel...výukové programy. uvidíme, snad něco z toho použiju

    Elektronický učitel / Programy zdarma / Funkce
    http://www.eucitel.cz/software/?id=5
    SHONA
    SHONA --- ---
    QWWERTY: hoď to raději sem ( mame radi matematiku). kluci jsou s důkazama celkem rychlí :)
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    zadání je dokázat, že platí asociativní zákon - konkrétně je napsanej vedle toho 1.4.5
    http://qwwerty.hostuju.cz/forumbuffer/others/145.gif
    mojí otázkou je jestli je tenhle postup dobře a stejně tak výsledek, že obě strany se rovnají (w,z)

    vzhledem k tomu, že sem se k důkazum dostal ani ne před týdnem a najednou mam generovat nějaký vlastní, tak potřebuju někoho kdo mi řekne jestli to tak je, popř. jestě nějaký úpravy zápisu
    pochopitelně před odevzdáním to přepíšu, aby ta úprava byla nějak stravitelná
    MAGDA
    MAGDA --- ---
    já nepozorná! pardon tedy za spam.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam