• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    ARAGONIT: Tim tvym postupem (pokud pak das jeste tlacitko "=" ), ziskas 95% z 850ti.

    Pokud chces zjistit, jak to funguje, navrhuji ti, abys nahradil cislo 850 cislem 100.
    Pak muzes zkouset do aleluja, co to dela.
    napr.: 100-5%=95
    nebo 100*5%=500
    zabavne pak je 100+100/5%=20

    Ale osobne doporucuji, abys pri hledani 5% z nejakeho cisla, pouzil operaci:
    cislo*0,05=

    kdyz budes hledat 27% z cisla, tak zadas: cislo*0,27=

    Celkove, neni se ceho bat a ve sve hlave nahrazuj slovo "procento" slovem "setina" (mimochodem, nechapu, kterej blbec vymyslel, ze se procenta budou ucit jinak). Nasledne, pokud chces 5% z 850ti, tak chces 5 setin z 850, tj. 5/100 z 850.
    Tusim, ze ve druhe tride se uci, ze v matematice se zadani 5/100 z 850 prevadi na (5/100)*850. O neco pozdeji se pak clovek dozvi, ze to lze zapsat jako 0,05*850.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ARAGONIT: no asi zalezi na kalkulacce - ja jsem to takhle ted zkousela na sve, "vedecke" a takhle to rozhodne nejde, resp. ja to takhle nikdy nepouzivala - ted to tu zkousim uplne poprvy
    ARAGONIT
    ARAGONIT --- ---
    MAGGIE:
    ano, chci vždy dejme tomu vypočítat 5 nebo 10% a proč ne například z 850.
    Myslel jsem že na kalkulačce stačí napsat 850 mínus5 zmáčknu na % a myslel jsem si že mám 5 nebo 10% z 850.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    a k jakemu cislu se chces dopracovat? Z tveho "klik" nechapu, co chces za cislo. 850-5% je 849,95, ale tak kalkulacka asi nefunguje :o)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ARAGONIT: a co jako chces vypocitat? kolik je 5% z 850?
    ARAGONIT
    ARAGONIT --- ---
    mám na vás nestoudný dotaz, nějak jsem nezjistil, jak se na bežné kalkulaččce s % vypočítají %?
    Myslel jsem že to je 850-5 klik na % =5% ale tak to asi není ne?
    Dík
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    EMP: neni zac, vsak ja matiku ucim a kolikrat jsem se tu uz na neco ptala, protoze jsem zkratka byla necim zaslepena a nevidela totalne trivialni chybu ;)
    EMP
    EMP --- ---
    MAGGIE: no placl jsem se do cela :)
    MAGGIE: diky moc
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    EMP: a ted ta pravdepodobnost - jen vysvetlivky - PD = pravdepodobnost, ze prijde divka, PMD = prijde mala divka, PVD = prijde velka divka, PCH = prijde chlapec, PMCH = prijde maly chlapec, PVCH = prijde velky chlapec

    PD = 0,6
    PMD = 0,4
    PMCH = 0,3

    a) PCH = 1 - PD = 1 - 0,6 = 0,4 (c)
    b) PVD = PD - PMD = 0,6 - 0,4 = 0,2 (a)
    c) PMCH,PMD = PMCH + PMD = 0,4 + 0,3 = 0,7 (f)
    d) neprijde mala divka = 1 - PMD = 1 - 0,4 = 0,6 (e)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    EMP: samozrejme muzes mit ve jmenovateli neznamou, pak je ale nutne udat podminky, tzn. tady v tom pripade se x nesmi rovnat 0 (nulou nelze delit)

    ad tvuj postup: prvni krok (vynasobeni cele rovnice 2x) je OK, pak i zacatek druheho kroku, ALE pak uz mas chybu - kdyz od obou stran rovnice odectes x, tak ti na leve strane nemuze vyjit 2x, ale 0x, tzn. posledni radky by mely byt:

    x - 2 = x
    0x = 2
    x = 0, coz nelze kvuli podminkam pro jmenovatele, tzn. rce nema reseni
    EMP
    EMP --- ---
    pripominam si matiku ze zakladky k maturite zakladni uroven a chci se zeptat jestli tuhle rovnici resim spravne nebo se na to musi uplne jinak? :)
    [zarazilo me x ve jmenovateli a jestli muzu vubec /*2x ...ty cc a ccc jsou kvuli zobrazeni s mezerama se mi to... ]

    x-2 cc 1 /*2x
    ---- = --
    2x ccc 2
    =========
    x-2 = 1x /-1x
    =========
    2x-2 = 0
    2x = 2
    x = 1
    =>L se nerovna P jestli si dobre vzpominam, tak nema reseni?

    a pak mam jeste tenhle priklad vim ze jsem to umel ale ted uz vubec netusim :/ a na prvni pohled mi prijde ze bych nad tim zabil moc casu

    vychazejme z nasledujicich predpokladu:
    Mezi detmi, ktere maji k pani hospodarce chodit po jednom, jsou mali a velci chlapci a i mala a velka devcata. Casteji nez chlapci prichazeji devcata, male deti chodi vice nez velke. Prevdepodobnost, ze k hospodarce prijde divka, je 0,6. Pravdepodobnost, ze prijde mala divka, je 0,4. Mali chlapci prichazeji s pravdepodobnosti 0,3.

    Jaka je pravdepodbnost,
    1. ze k hospodarce prijde chlapec (mali nebo velky),
    2. ze k hospodarce prijde velka divka,
    3. ze k hospodarce prijde male dite (chlapec nebo divka),
    4. ze k dospodarce neprijde mala divka?

    ke kazde otazce 1-4 vybirejte spravnou odpoved z nabidky a-f
    a)0,2
    b)0,3
    c)0,4
    d)0,5
    e)0,6
    f)0,7


    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    boze, uz to vidim, to jsem pako, ja se tu snad smazu - diky za pomoc :)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    GRIGORIJ: no ja to prave delam jen pres rozklad na parc. zlomky, neprovadim vubec substituci, takze to mozna bude ten kamen urazu
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: nejspis spatne substituujes (2x)'=2
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    pomoc, pomoc - treti priklad - furt mi tam u toho ln (2x+1) vychazi -2/5, nevim, co tam delam za chybu - diky moc

    http://www.pglbc.cz/files/chemie/matika/septima/19.pdf
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: diky, ihned predavam tazateli
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    P( 56/320 - 2,576* ((56/320)*(1-56/320)/320)^0,5 < podil vadnych vyrobku < 56/320 - 2,576* ((56/320)*(1-56/320)/320)^0,5 ) = 0,99
    kde 56/320 je zastoupeni vadnych vyrobku v prislusnem mereni, (56/320)*(1-56/320) je odhad rozptylu (alternativni rozdeleni), 2,576 je kvantil normovaneho normalniho rozdeleni (995. promil? jestli se tak jmenuje)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    pomohl byste mi nekdo, prosim?

    Ze skladu bylo nahodne vybrano 320 vyrobku, z tech bylo 56 ks vadnych. Na 1% hladine vyznamnosti urcete rozmezi, v jakem se bude pohybovat podil vadnych vyrobku v celem skladu.
    LENNOX
    LENNOX --- ---
    LENNOX: tak sem si jeste asi trikrat poradne precetl podminky pro jednotlivy vlastnosti relace a mam spravne reseni, treba to nekdy nekomu pomuze.


    R={ [a,a]; }
    R={ [a,a]; [a,b]; [b,b]; }
    R={ [a,a]; [a,c]; [c,c]; }
    R={ [a,a]; [a,b]; [b,b]; [b,c]; [c,c]; [a,c]; }

    R={ [b,b]; }
    R={ [b,b]; [b,c]; [c,c]; }
    R={ [b,b]; [b,d]; [d,d]; }
    R={ [b,b]; [b,c]; [c,c]; [c,d]; [d,d]; [b,d]; }

    R={ [c,c]; }
    R={ [c,c]; [c,d]; [d,d]; }
    R={ [c,c]; [c,e]; [e,e]; }
    R={ [c,c]; [c,e]; [e,e]; [c,d]; [d,d]; [d,e]; }

    R={ [d,d]; }
    R={ [d,d]; [d,e]; [e,e]; }
    R={ [d,d]; [d,a]; [a,a]; }
    R={ [d,d]; [d,a]; [a,a]; [d,e]; [e,e]; [e,a]; }

    R={ [e,e]; }
    R={ [e,e]; [e,a]; [a,a]; }
    R={ [e,e]; [e,b]; [b,b]; }
    R={ [e,e]; [e,a]; [a,a]; [a,b]; [b,b]; [e,b]; }
    LENNOX
    LENNOX --- ---
    hola, prosim pekne potrebuju pichnout s timhle prikladem. je dan orientovany graf



    a otazka zni, kolik relaci linearniho usporadani lze na mnozine vrcholu nektereho podgrafu nalezt, pokud uvazujeme vsechny podgrafy. neoficialni pozadavek je nutnost uvest relace vyctem, takze sem se do toho pustil a skoncil na cisle 40, ale nemam poneti, jak overit spravnost.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    DIVER: Zadne vrcholy. Vezmes tu mapu, a vystrihnes ji a prilepis (treba) na cerveny papir. Pak ji vyfotis, fotku loadnes do kompu a kazdy pixel, ktery nema presne tu cervenou barvu, jako pozadi, budes povazovat za pixel, ktery lezi "ve meste".
    Kazdy pixel ma nejakou pozici na obraze (x,y) (treba pixel (1,1) je ten uplne v rohu). Sectes vsechny x-ove souradnice tech pixelu, co lezi ve meste, a podelis poctem pixelu, ktere lezi ve meste, cimz ziskas x-ovou souradnici prumeru. Identicky ziskas y-ovou souradnici.
    A mas odhad prumeru (teziste).

    A protoze je to daleko mene presne, nez provazek od sazi a zavazicko, a protoze bys to musel pocitat rok, tak se to hodi do pocitace a rika se tomu "vedecka metoda".

    Oproti tomu, vystrihovat tu mapu 3X je uplna pohoda, pac se nebudes muset ucit programovat.
    DIVER
    DIVER --- ---
    mno, zarazil jsem se treba uz u souradnic vrcholu. ale asi jsem to pochopil spravne - umistit tu mapu proste na graf se dvema vektory. dal ale uz nevim, kolik vypoctu teziste provest, aby to bylo presny. ale jinak to uz docela chapu.


    ATOMOUSEK: sry, ale 3x vystrihovat mapu a hledat pomoci rovnovahy teziste je skoro stejny zpusob jako s tou olovnici. a navic asi jeste mene presny. krome toho chci - pro potreby clanku - do toho zapojit treba i mistni gympl nebo ZS. takze kombinace metod diver-olovnice + gymplaci-vypocet se mi zdaji idealni :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam