KALIPH: děkuju za upřesnění toho pojmu "západní spiritismus", potažmo "magie", jistě jsou různé tradice; o významu učitele se rozhodně nepřu, s tím s tebou souhlasím, ale podobně jako zůstaly po některých jen písemnosti a škola zmizela a přišly další generace, které se rozhodly ji na základě pozůstalostí a zapsaných poznatků otevřít, znovu prozkoumat, jsou i přístupy, které nemusí nutně navazovat na vztah žák-učitel, ale to je asi detail; v každém případě jsem ze samouka mága dělat nechtěl; spíš mi šlo o to zvýraznit, že poznávat tajemství života může každý, byť se v průběhu procesu nemusí stát mágem, může dojít velmi daleko; učitel naučí to co umí a co vstřebáš, v tomhle ohledu urychlí postup, na druhou stranu musí mít učitel co předat žákovi, když nemá co a zároveň je vztah učitel žák vyžadován, zbývá formální vztah :) a pakliže se nechceme chovat pokrytecky, nezbývá ani ten formální vztah
DIVER: hehe ještě jsi vynechal revitalizované mayské proroctví a 2012 a neošamanismus aka teknivaly :D ale dobře že se zajímáš, seš mocnej literát a můžeš zpravit o pravdě miliony slepých očí :)))
pragmatickejch je ještě hromada dalších, ale to jsou baťůžkáři a pravdoláskaři, přece,-)