• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    LINKOS: zatímco po Praze a velkých městech dojedeš všude hromadnou, vesnice je na tohle fakt bidna. To co zařídís za půl hodiny s autem, zařizujes celý dopoledne bez něj, protože stravis dvě hodiny na zastávce.
    Pokud je někde vlastnictví auta spíše dokazování svého statusu tak je to spíše ve městě, kde nákup si objednás až domů, do práce dojedeš hromadnou možná rychleji než často než prodirani se kolonami
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: já myslím, že naše spoluobčany jaksi podcebujes. Pokud si myslíš, že auto na vesnici je jen společenský status, tak si velmi na omylu. Do práce se jinak nedostaneš protože to staré lokální podnikání skončilo, doby kdy všichni dělali v místní jzd, přidružené výrobě atd. padly se socialismem. Dneska pokud nechceš bejt povalec auto potřebuješ jako nezbytnost. Plus žena musí občas k doktorovi, na nákup atd. Takže vlastně zjistíš, že potrebujes auta dvě.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HONCKA: Nebo naopak drazsi doprava po silnici. Coz formou myta jde resit pomerne snadno jiz dnes. Nase zeme se nemusi orientovat na to byt "levnym tranzitem" pro zbytek Evropy. A ano, mas pravdu - snizeni carbon footprintu zadarmo nebude. Dokud budou na prvnim miste (usetreny) prachy a obecne prachy budou na prvnim miste, tak se nic nezmeni. Jiste muzes namitat, ze tvuj jeden kamion to nevytrhne - ale kdyz si to podobne rika kazdej, tak se nikam nic nepohne. V konkretnim pripade ty usetris za sklad vymenou za to, ze to odnasi lidi "po trase" tveho tovaru (hluk, emise, prach).
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    DANYSEK: V tom pripade by ta doprava po kolejich musela bejt vyrazne levnejsi, ze kazdej podnikatel se snazi, aby zbozi na sklade bylo co nejmin a co nejkratsi dobu, ze jsou to dost neefektivne ulozeny prachy a navic skladovy prostory nejsou zadarmo, zvlast pokud jsou to objemny a drahy kramy.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HONCKA: a tak soucasti te celkove zmeny mysleni snizujici nas carbon footprint musi byt zakonite i celkova zmena navyku - proste je si treba odvyknout i tem konzumnim navykum, ze "na pisknuti" mame defacto vsecko. Tenhle styl samozrejme nahrava tomu, ze se voli mene ekologicke prepravni kanaly.
    Opruz s objednanim vagonu je danej moderni historii... kdy se dlouhe roky zeleznicni doprava spise utlumovala a hazeli se ji vselimozne klacky pod nohy a podle toho to dnes vypada. Az tak nepruzny to byt ale nemusi - lokalne manipulak, vhodne po ceste sestavis ucelenejsi dalkove vlaky a ke konci to zas rozhazis. Dva tejdny to rozhodne trvat nemusi. Staci chtit a nevymlouvat se... jenze to je hodne i o te politice. V Praze jsme si luxusni prekladiste primo v centru defacto zlikvidovali...
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    KRAMERIUS: Navíc, elektromobil, kterej tě doveze ve 4 na dovolenou i s kolama tě bude stát min mega, že ty auta, co stojí jako normální kombík jsou akorát mrňavý městský krabičky
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    DANYSEK: S tou osobní dopravou máš pravdu, jinak ještě je ta železniční doprava je strašně nepružná, jde použít na stálé dodávky, ale jakmile potřebuješ objednat jednorázově přepravu, tak to trvá strašně dlouho a je to strašnej opruz. Firma kamarádova táty vyrábí keramický vložky do komínů, objednává materiál z polska, cca 4-10 kontejnerů, podle zakázek, standarně při silniční dopravě, když to objedná ráno, tak další pracovní den odpoledne to má, skusil to po železnici a dorazilo mu to za necelý 2 tejdny.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    XCHAOS: Ještě takový příklad ze života, který zažívám skoro každý rok - za jak dlouho bych takovým elektroautem dojel ve 4 lidech s plným kufrem a 4 koly na střeše z Prahy k moři (Chorvatsko, Itálie, Francie)? Rád jezdím přes noc, protože je všude klid, se 2 pauzama tam obvykle tak za 12-14 hodin jsem, s koly na střeše jezdím spíš na pohodu, jinak to leze do spotřeby.
    Pravidelně jezdím k příbuzným na Slovensko, zase plné auto a občas i ty kola na střeše, cca těch 400 km - dovezlo by mě elektroauto alespoň tam na jeden zátah? I v zimě se zapnutým topením? I s kolonou na D1? Současné auto mě v pohodě doveze tam i zpátky a ještě třetina nádrže zbývá.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: to je vcelku individualni... ja Ostravu otocim klidne na jeden zatah... pokud jedu sam a nejede se mnou draha polovicka, ktera se dozaduje tu a tam WC pauzy :-)
    V elektrickych autech mas sice mene soucastek, ale o to vic tam je software. Navic takove auto uz typicky neni offline - ale je nekam pripojene. Benzinove pumpy take nejsou jen mistem, kde cpes palivo do auta... ale prave jsou i mistem odpocinku / obcerstveni behem cesty. A tenhle byznys samozrejme s elektroauty nepadne.
    Teorie o ostrovnim FVE systemu je pekna - ale dnes rozhodne nejde o technologii, co si (v tom scale, aby to nabilo auto) rozhodne nepostavi na strese sveho domu kazdy. Jednak vlastni dum se stava pro mnohe luxusnim zbozim, druhak ta technologie je porad draha... protoze malokdy to mas tak, ze bys mohl ze solaru rovnou krmit auto - v dobe, kdy sviti slunko je auto typicky pryc s jeho majitelem. Jo a Saudi rozhodne na tomto poli nespi... a treba takova Dubai v sousednich UAE je v tomto i zasade i progresivnejsi nez Praha ;-)
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    XCHAOS: Proč za den? Já těch 1200km ujedu klidně za týden nebo za měsíc, jde o to že jsem kvůli nim na pumpě ztratil jen 5 minut, já nechci strávit každý den hodinu někde u nabíječky. Jinak trasy do 400 km jezdím běžně nonstop bez zastávky, asi mám pohodlnější auto :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KRAMERIUS: kolikrát reálně potřebuješ jet 1200 km za den? já když jedu po dálnice 2h v kuse (250 km), tak jsem většinou vyřízenej a potřebuju si stejně dát tak půl hoďlku pauzu.

    širíší celkové důsledky příklonu k elektromobilitě jsou podceňované.. vzhledem k menšímu množství servisovatelných součástek jsou samozřejmě vyděšené autoservisy se svojí sadou tradičních dovedností. automotive průsmysl v širším smyslu - včetně bazarů, servisů, benzínových pump, apod. - jsou dnes cílovou oblastí řady učňovských oborů, a je to dnes spíš vlastně forma životního stylu a sociálního statusu, hlavně na venkově: mám auto, tedy jsem (ostatně, sondou do tohohle světa byl i seriál Most, i když to nevypadalo jako první linie vyprávění....)

    osobně se s tímhle nemůžu smířit a je to jedna z věcí, kvůli kterých u Pirátů nebudu patřit k hlavnímu proudu. Už jen třeba to, že elektromobilita jde ruku v ruce s ostrovními fotovoltaickými systémy a vzájemně s nimi se dobře doplňuje, to je prostě to, co jde proti hlavnímu proudu myšlení. Teď se všichni smějí.. ale ve skrytu duše se pumpaři bojí o práci (nabíjecí stanice budou víc o tom, aby nabídly i příležitost pro strávení volného času během nabíjení - pumpám to podobné nebude)

    Nevěřím, že Saúdi, Putin a další nedotují lobby, zpochybňující výhody elektromobility. Jasně, konspirační teorie, ale...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NIEKT0: rekuperace funguje jen do urcityho zpomaleni, napr. nova Audi to ma do 0,3g... pak stejne nastupuji konvencni brzdy. A samozrejme oter gum to nijak neresi. Jeste je hodne na cem pracovat.
    Ani na zeleznici to s rekuperaci dokonale neni a je spousta mist, kde mozna neni vubec, nebo je mozna jen omezene - ono to znamena upravit i trakcni soustavu prislusne trati a zadarmo to take neni...
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    DANYSEK: Ano, prach z brzdnych dosticiek je skutocne velky problem, ale zrovna hybridy a elektromobily toto pomerne vyrazne redukuju vdaka rekuperacii. Teda, mohli by, zatial v praxi ta rekuperacia nie je hlavne u lahsich vozidiel nic moc, ale to uz su vceku riesitelne inzinierske problemy.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HONCKA: nekde je na hrane, nekde neni - a ostatne to reflektuji i cenove kategorie... a dilem je na vine i to, ze se az prehnane uprednostnuje doprava osobni - ono kdyz jede rychlik do Ziliny a pul hodiny po nem rychlik do Kosic, tak to smysl (z pohledu efektivniho vyuziti omezenych zdroju) moc nedava - proc tam radeji nepustit jeden "naklad" s kontejery? Samozrejme dilem je na vine i dlouhodoby investicni deficit - kdy nam rovnez ujel vlak, napr. pokud jde o VRT a dohanet se to bude dost tezko. A je u nas cela rada dalsich trati, ktere by v pripade lepsiho technickeho stavu mohly slouzit i nakladni doprave - ale proste se nechaly cele roky jen chatrat, prachy se cpaly prevazne jen do trati zarazenych do TEN-T.... Nastesti to se pomalu lepsi a i do regionalnich trati se dnes zacinaji cpat penize.
    Sit mame jednu z nejhustsich v Evrope - ne-li ve svete, takze to obcas chce take lepe vyuzivat zdroje.
    XCHAOS: V Nemecku se mluvi ponekud jinak - o serioznim riziku. A ani u nas soucasne budovane nabijeci site nejakou moznost ovladani s ohledem na stav site neimplementuji, jak uz jsem psal. A zrovna tohle jsou veci, ktere je treba resit na zacatku - az nastane tma, je uz vcelku pozde se zabyvat tim, jak ty tisice nabijecek nejak predelat / upravit. To je ostatne fail onoho "zeleneho" aktivismu, ktery tu reprezentujes. Ruzne ankety jsou sice pekna zalezitost, ale tam se hlasujici nad praktickymi problemy zas tak nezamysli. Hlavne ze to vypada slunickove :-)
    KRAMERIUS: Asi jak kde - ja bych se u nas na sidlisti zrovna toho vandalismu nebal. Riziko nebude vetsi nez dneska - v podstate bych to prirovnal k tomu, ze i dnes ti nekdo muze ukopnout zrcatka ci prokopnout dvere. Navic z elektriky ma dost lidi respekt a asi nebudou bezhlave sahat na vec, u ktere uvidi, ze je pod napetim :) Stojan na obrubniku vedle auta je celkem bezny reseni.
    NIEKT0: Je potreba nicmene podotknout, ze u hybridu i elektroaut se zapomina na jedno zakladni - na prach, mikrocastice uvolnujici se zejmena od brzd, ale i od kol. Zrovna v pripade dopravy tohle je myslim vetsi problem nez vsechny emise CO2/NOx - v praxi uz u vozidel splnujici Euro5 ty castice od brzd a kol uz vyrazne prevysuji to, co vyprodukuje samotny spalovaci motor. Nicmene soucasny "hura" pristup kolem "alternativnich" vozitek tohle nikterak neresi.
    Carsharing nesnizi pocet lidi vyuzivajicich IAD - pouze odpadne cast fyzickych aut - ktera ale na druhou stranu budou vice v provozu nez dnes. Tedy maximalne to muze castecne pomoct s problematikou parkovani, ale rozhodne to nemuze snizit pocet lidi jak pises. Podle me chybne zamenujes carsharing se spolujizdou... ale to neni totez.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    NIEKT0: Nemyslim si, ze car sharing bude poradne fungovat, protoze vetsina lidi potrebuje auto do prace, z prace a na vikend tj v patek odpoledne odjet a v nedeli odpoledne prijet.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    KRAMERIUS: Navic kapacitne, aby si jedno auto se 70kWh baterii mohl dobit za noc (10hod) tj bude potreba mit 10A 3faz na jedno auto, standardne se imho delaj akorat 64A 3fazovy rozvody tj pak natahnout z trafostanice pro kazdych 6 aut zvlast kabel
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    KRAMERIUS:
    DANYSEK:
    Tak ono nemusi byt hned plne elektrifikovana cela doprava, zo zaciatku su vcelku OK riesenie hybridy. Znizuju vyrazne spotrebu, a vzhladom na optimalne otacky motora este vyraznejsie emisie. A na kratsie vzdialenosti budu casom schopne fungovat aj uplne bezemisne. V com maju autori pravdu, tak celkovu energeticku produkciu bude treba navysit, na druhu stranu mnozstvo ludi vyuzivajucich IAD sa bude moct trochu znizit vdaka sofistikovanym carsharingovym systemom. A ano, je to aj o mentalnom nastaveni, v sucasnosti si zijeme z hladiska udrzatelnosti ekosystemu velmi vyrazne nad pomery.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    XCHAOS: Možná není slepá, ale proč se do té uličky cpát teď prudkou zatáčkou přes trní a oraniště když při mírném zatočení by ta cesta byla daleko pohodlnější.
    Technický vývoj má své limity a omezenou rychlost.
    U spalovacích motorů má určitě svůj smysl hlídání škodlivin a postupné zpřísňování (škodí lokálně), ale tlak na emise CO2 (možná škodí globálně), což je věc jdoucí proti omezení emisí, je nesmyslně velký, tam by chtělo ubrat. Stejně se tím nic neřeší při rychlosti jakou přibývají auta v Číně a Indii.
    XCHAOS: Nevím jaká dlouhodobá nabíjecí stání máš na mysli, bydlím v Praze na sídlišti a tady stojí tisíce aut volně v řadách kolem paneláků, kolem večer chodí ožralové a potenciální vandalové, nedovedu si představit, jak bys to chtěl v tom množství připojovat přes noc na síť a nabíjet.
    Když jsem zvyklý že tankuju 5 minut a pak s tím vydržím 1100-1200 km, tak mě elektromobil opravdu neuchvacuje.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    DANYSEK: ohledně té železnice je celkem problém, že je na hraně své kapacity

    XCHAOS: můžeš s tím nesouhlasit a anketa může dopadnout, jak chce, ale fyzika je svině, tu neoblafneš a do roku 2020, kdy mají platit ty nesmyslné normy, žádná další infrastruktura nebude
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KRAMERIUS: elektromobilita je řešením mj. i proto, že by auta v dlouhodobých nabíjecích stáních mohla stabilizovat síť v případě výkyvů energie z OZE.

    elektromobily představují čistou úsporu emisní dokonce i v případě, že by všechna energie pocházela z uhlí - kombinace vyšší účinnosti s rekuperačním bržděním k tomu sama o sobě stačí. Ale samozřejmě, podíl energie z uhlí bude klesat...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam