• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    Piráti.czprosíme účastníky debaty, aby se zdrželi osobních útoků (alespoň na úrovni slušnějších klubů tady na NYXu)
    Veškerý gaychat patří do druhého klubu [ Piráti.cz (unofficial) ] zde bude smazán.
    homepage - www.pirati.cz | twitter - 
    @PiratskaStrana | toto je polooficiální odborný klub pro nyx-aktivní členy, kandidáty, příznivce a potenciální voliče - ne [ oficiální fórum ] | pokud hledáte na NYXu spíše obecnou diskuzi o autorském právu, zkuste [ Piráti nebo novodobí misionáři kultury? ] | pokud chcete obecně tlachat o nově vznikajících politických stranách a hnutích, zkuste [ Politické alternativy a jejich příznivci ] | pokud chcete Piráty obecně nemoderovaně poloodborně zdrbnout, jsou tu pro vás [ Piráti.cz (unofficial) ] | povolební priority [ 20 nejdůležitějších bodů pirátského programu ]
     
    Automaticky detekované klikatelné hashtagy pro lepší organizaci obsahu jsou v tomto klubu vítány - příklady: #praha #volby #koalice #privacy #media apod.
    rozbalit záhlaví
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    KRAMERIUS: Navíc, elektromobil, kterej tě doveze ve 4 na dovolenou i s kolama tě bude stát min mega, že ty auta, co stojí jako normální kombík jsou akorát mrňavý městský krabičky
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    XCHAOS: Ještě takový příklad ze života, který zažívám skoro každý rok - za jak dlouho bych takovým elektroautem dojel ve 4 lidech s plným kufrem a 4 koly na střeše z Prahy k moři (Chorvatsko, Itálie, Francie)? Rád jezdím přes noc, protože je všude klid, se 2 pauzama tam obvykle tak za 12-14 hodin jsem, s koly na střeše jezdím spíš na pohodu, jinak to leze do spotřeby.
    Pravidelně jezdím k příbuzným na Slovensko, zase plné auto a občas i ty kola na střeše, cca těch 400 km - dovezlo by mě elektroauto alespoň tam na jeden zátah? I v zimě se zapnutým topením? I s kolonou na D1? Současné auto mě v pohodě doveze tam i zpátky a ještě třetina nádrže zbývá.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: to je vcelku individualni... ja Ostravu otocim klidne na jeden zatah... pokud jedu sam a nejede se mnou draha polovicka, ktera se dozaduje tu a tam WC pauzy :-)
    V elektrickych autech mas sice mene soucastek, ale o to vic tam je software. Navic takove auto uz typicky neni offline - ale je nekam pripojene. Benzinove pumpy take nejsou jen mistem, kde cpes palivo do auta... ale prave jsou i mistem odpocinku / obcerstveni behem cesty. A tenhle byznys samozrejme s elektroauty nepadne.
    Teorie o ostrovnim FVE systemu je pekna - ale dnes rozhodne nejde o technologii, co si (v tom scale, aby to nabilo auto) rozhodne nepostavi na strese sveho domu kazdy. Jednak vlastni dum se stava pro mnohe luxusnim zbozim, druhak ta technologie je porad draha... protoze malokdy to mas tak, ze bys mohl ze solaru rovnou krmit auto - v dobe, kdy sviti slunko je auto typicky pryc s jeho majitelem. Jo a Saudi rozhodne na tomto poli nespi... a treba takova Dubai v sousednich UAE je v tomto i zasade i progresivnejsi nez Praha ;-)
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    XCHAOS: Proč za den? Já těch 1200km ujedu klidně za týden nebo za měsíc, jde o to že jsem kvůli nim na pumpě ztratil jen 5 minut, já nechci strávit každý den hodinu někde u nabíječky. Jinak trasy do 400 km jezdím běžně nonstop bez zastávky, asi mám pohodlnější auto :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KRAMERIUS: kolikrát reálně potřebuješ jet 1200 km za den? já když jedu po dálnice 2h v kuse (250 km), tak jsem většinou vyřízenej a potřebuju si stejně dát tak půl hoďlku pauzu.

    širíší celkové důsledky příklonu k elektromobilitě jsou podceňované.. vzhledem k menšímu množství servisovatelných součástek jsou samozřejmě vyděšené autoservisy se svojí sadou tradičních dovedností. automotive průsmysl v širším smyslu - včetně bazarů, servisů, benzínových pump, apod. - jsou dnes cílovou oblastí řady učňovských oborů, a je to dnes spíš vlastně forma životního stylu a sociálního statusu, hlavně na venkově: mám auto, tedy jsem (ostatně, sondou do tohohle světa byl i seriál Most, i když to nevypadalo jako první linie vyprávění....)

    osobně se s tímhle nemůžu smířit a je to jedna z věcí, kvůli kterých u Pirátů nebudu patřit k hlavnímu proudu. Už jen třeba to, že elektromobilita jde ruku v ruce s ostrovními fotovoltaickými systémy a vzájemně s nimi se dobře doplňuje, to je prostě to, co jde proti hlavnímu proudu myšlení. Teď se všichni smějí.. ale ve skrytu duše se pumpaři bojí o práci (nabíjecí stanice budou víc o tom, aby nabídly i příležitost pro strávení volného času během nabíjení - pumpám to podobné nebude)

    Nevěřím, že Saúdi, Putin a další nedotují lobby, zpochybňující výhody elektromobility. Jasně, konspirační teorie, ale...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NIEKT0: rekuperace funguje jen do urcityho zpomaleni, napr. nova Audi to ma do 0,3g... pak stejne nastupuji konvencni brzdy. A samozrejme oter gum to nijak neresi. Jeste je hodne na cem pracovat.
    Ani na zeleznici to s rekuperaci dokonale neni a je spousta mist, kde mozna neni vubec, nebo je mozna jen omezene - ono to znamena upravit i trakcni soustavu prislusne trati a zadarmo to take neni...
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    DANYSEK: Ano, prach z brzdnych dosticiek je skutocne velky problem, ale zrovna hybridy a elektromobily toto pomerne vyrazne redukuju vdaka rekuperacii. Teda, mohli by, zatial v praxi ta rekuperacia nie je hlavne u lahsich vozidiel nic moc, ale to uz su vceku riesitelne inzinierske problemy.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HONCKA: nekde je na hrane, nekde neni - a ostatne to reflektuji i cenove kategorie... a dilem je na vine i to, ze se az prehnane uprednostnuje doprava osobni - ono kdyz jede rychlik do Ziliny a pul hodiny po nem rychlik do Kosic, tak to smysl (z pohledu efektivniho vyuziti omezenych zdroju) moc nedava - proc tam radeji nepustit jeden "naklad" s kontejery? Samozrejme dilem je na vine i dlouhodoby investicni deficit - kdy nam rovnez ujel vlak, napr. pokud jde o VRT a dohanet se to bude dost tezko. A je u nas cela rada dalsich trati, ktere by v pripade lepsiho technickeho stavu mohly slouzit i nakladni doprave - ale proste se nechaly cele roky jen chatrat, prachy se cpaly prevazne jen do trati zarazenych do TEN-T.... Nastesti to se pomalu lepsi a i do regionalnich trati se dnes zacinaji cpat penize.
    Sit mame jednu z nejhustsich v Evrope - ne-li ve svete, takze to obcas chce take lepe vyuzivat zdroje.
    XCHAOS: V Nemecku se mluvi ponekud jinak - o serioznim riziku. A ani u nas soucasne budovane nabijeci site nejakou moznost ovladani s ohledem na stav site neimplementuji, jak uz jsem psal. A zrovna tohle jsou veci, ktere je treba resit na zacatku - az nastane tma, je uz vcelku pozde se zabyvat tim, jak ty tisice nabijecek nejak predelat / upravit. To je ostatne fail onoho "zeleneho" aktivismu, ktery tu reprezentujes. Ruzne ankety jsou sice pekna zalezitost, ale tam se hlasujici nad praktickymi problemy zas tak nezamysli. Hlavne ze to vypada slunickove :-)
    KRAMERIUS: Asi jak kde - ja bych se u nas na sidlisti zrovna toho vandalismu nebal. Riziko nebude vetsi nez dneska - v podstate bych to prirovnal k tomu, ze i dnes ti nekdo muze ukopnout zrcatka ci prokopnout dvere. Navic z elektriky ma dost lidi respekt a asi nebudou bezhlave sahat na vec, u ktere uvidi, ze je pod napetim :) Stojan na obrubniku vedle auta je celkem bezny reseni.
    NIEKT0: Je potreba nicmene podotknout, ze u hybridu i elektroaut se zapomina na jedno zakladni - na prach, mikrocastice uvolnujici se zejmena od brzd, ale i od kol. Zrovna v pripade dopravy tohle je myslim vetsi problem nez vsechny emise CO2/NOx - v praxi uz u vozidel splnujici Euro5 ty castice od brzd a kol uz vyrazne prevysuji to, co vyprodukuje samotny spalovaci motor. Nicmene soucasny "hura" pristup kolem "alternativnich" vozitek tohle nikterak neresi.
    Carsharing nesnizi pocet lidi vyuzivajicich IAD - pouze odpadne cast fyzickych aut - ktera ale na druhou stranu budou vice v provozu nez dnes. Tedy maximalne to muze castecne pomoct s problematikou parkovani, ale rozhodne to nemuze snizit pocet lidi jak pises. Podle me chybne zamenujes carsharing se spolujizdou... ale to neni totez.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    NIEKT0: Nemyslim si, ze car sharing bude poradne fungovat, protoze vetsina lidi potrebuje auto do prace, z prace a na vikend tj v patek odpoledne odjet a v nedeli odpoledne prijet.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    KRAMERIUS: Navic kapacitne, aby si jedno auto se 70kWh baterii mohl dobit za noc (10hod) tj bude potreba mit 10A 3faz na jedno auto, standardne se imho delaj akorat 64A 3fazovy rozvody tj pak natahnout z trafostanice pro kazdych 6 aut zvlast kabel
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    KRAMERIUS:
    DANYSEK:
    Tak ono nemusi byt hned plne elektrifikovana cela doprava, zo zaciatku su vcelku OK riesenie hybridy. Znizuju vyrazne spotrebu, a vzhladom na optimalne otacky motora este vyraznejsie emisie. A na kratsie vzdialenosti budu casom schopne fungovat aj uplne bezemisne. V com maju autori pravdu, tak celkovu energeticku produkciu bude treba navysit, na druhu stranu mnozstvo ludi vyuzivajucich IAD sa bude moct trochu znizit vdaka sofistikovanym carsharingovym systemom. A ano, je to aj o mentalnom nastaveni, v sucasnosti si zijeme z hladiska udrzatelnosti ekosystemu velmi vyrazne nad pomery.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    XCHAOS: Možná není slepá, ale proč se do té uličky cpát teď prudkou zatáčkou přes trní a oraniště když při mírném zatočení by ta cesta byla daleko pohodlnější.
    Technický vývoj má své limity a omezenou rychlost.
    U spalovacích motorů má určitě svůj smysl hlídání škodlivin a postupné zpřísňování (škodí lokálně), ale tlak na emise CO2 (možná škodí globálně), což je věc jdoucí proti omezení emisí, je nesmyslně velký, tam by chtělo ubrat. Stejně se tím nic neřeší při rychlosti jakou přibývají auta v Číně a Indii.
    XCHAOS: Nevím jaká dlouhodobá nabíjecí stání máš na mysli, bydlím v Praze na sídlišti a tady stojí tisíce aut volně v řadách kolem paneláků, kolem večer chodí ožralové a potenciální vandalové, nedovedu si představit, jak bys to chtěl v tom množství připojovat přes noc na síť a nabíjet.
    Když jsem zvyklý že tankuju 5 minut a pak s tím vydržím 1100-1200 km, tak mě elektromobil opravdu neuchvacuje.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    DANYSEK: ohledně té železnice je celkem problém, že je na hraně své kapacity

    XCHAOS: můžeš s tím nesouhlasit a anketa může dopadnout, jak chce, ale fyzika je svině, tu neoblafneš a do roku 2020, kdy mají platit ty nesmyslné normy, žádná další infrastruktura nebude
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KRAMERIUS: elektromobilita je řešením mj. i proto, že by auta v dlouhodobých nabíjecích stáních mohla stabilizovat síť v případě výkyvů energie z OZE.

    elektromobily představují čistou úsporu emisní dokonce i v případě, že by všechna energie pocházela z uhlí - kombinace vyšší účinnosti s rekuperačním bržděním k tomu sama o sobě stačí. Ale samozřejmě, podíl energie z uhlí bude klesat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HONCKA: s tímhle absolutně nesouhlasím, elektromobilita není slepá ulička. ostatně i anketa mezi členy vychází jinak...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zachraňme internet před články 11 a 13!
    https://www.youtube.com/watch?v=RSxqJBZMHAA
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KRAMERIUS: soucasna jedina nemecka piratka v europarlamentu je soucasti frakce Greens-EFA, v predchozim obdobi byli svedsti Pirati ve stejne frakci. Mno, a zrovna podil Greens-EFA na tom nasilnem tlaceni elektromobility prehlednout nejde :)
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    DANYSEK: No shrnul jsi to hezky, ale co s tím, když europoslanci dnes elektromobilitu násilně tlačí hlava nehlava a s navazujícími odvětvími si buď hlavu nelámou vůbec, nebo si myslí, že se prostě nějak přizpůsobí.
    Já tvrdím, že emise CO2 z dopravy nejsou významný problém, a emise škodlivých látek jsou problém pouze ve městech - řešením jsou pak hybridy s elektrickým dojezdem např 50 km, které městem projedou na elektriku a na mimoměstských silnicích a dálnicích přepnou na kapalné palivo. A čisté elektromobily jen pro ty co jezdí hlavně po městě. Tím se nároky na nabíjení hodně sníží.
    Řešení typu průběžné liniové napájení není špatné, ale je to hodně vzdálená a nejistá budoucnost.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    HONCKA: vtipne je, ze o nepripravenosti infrastruktury jsem tu psal uz pred peti mesici :) Jako ten prepocet na 4000 benzinek ve clanku je samozrejme drobatko pritazenej za vlasy - v hustote stanic vedeme a jich neni potreba tolik - spis by smysl davalo resit dobijeci stani v ramci parkovist/obytnych tam kde bydli lidi, kde pak uz neni nutne potreba az tak velky dobijeci proud (pomalejsi dobijeni pres noc, kdy jsou navic v siti spise prebytky vykonu nevadi - narozdil od te "benzinky", kde naopak je zadouci rychlodobijeni a tedy vetsi proudy a typicky v casech spickovych odberu - coz samozrejme na rozvodnou sit klade uplne jiny naroky). A v zasade to jde (tedy spis chtelo by, dnes nikdo neresi) postavit i rozumne dalkove riditelne (ekvivalent HDO), tak aby napr. i pri nejakem incidentu v rozvodne siti bylo tyto "zbytne" spotrebice odpojit, nebo alespon jejich odber snizit na nekritickou mez... tak aby se nemusely "zhasinat" cele oblasti.
    Oproti tomu "sdilena" elektroauta spise spadnou do toho rezimu potreb vetsich spickovych odberu pro nabiti - tak aby auto mohlo rychle slouzit dalsimu zajemci, kde nepujde dost dobre uplatnit schema pomalejsiho nabijeni setrnejsiho k rozvodne siti. U hromadne a treba i nakladni dopravy spis nez bodove dobijeni baterek davaji smysl liniova reseni, kde namisto potreby velkeho proudu stacionarne je mozne s mensimi naroky na rozvodnou sit soucasne nekam dojet/posouvat. Nejake baterky samozrejme (na posledni mili) budou potreba; ale na dalkove siti je treba se ubirat timto smerem. Uplne o necem jinem je prehazeni zbozi v kontejnerech na zeleznici - kde tu cistejsi elektriku mame uz dnes - a s mensimi naroky na energii je mozne prepravit vetsi mnozstvi zbozi - to fakt nemusi tahat elektro-kamiony v relacich typu Francie-Bulharsko s potrebou 400kW nabijecek po trase...

    Omezeni prevozu polotovaru a potravin na velke vzdalenosti napric Evropou by v praxi znamenalo mimo jine i obnovit celou radu ruznych provozu a vyrobnich kapacit, ktera v minulosti na nasem uzemi zanikla (prave proto, ze zaclo byt levnejsi to vozit odjinud, nez to dane zbozi vyrabet lokalne). Dost dobre si nedokazu predstavit, jak by toho autori dnes docilili - obavam se, ze podobne veci narazi na NIMBY zrovnatak... stejne jako narazi zminovana vystavba prehrad, solarnich ci vetrnych elektraren. O odporu k atomu radeji nemluve ;-) Na pohrbeni uhli coby zdroje energie bude vyvijen stale vetsi (politicky) tlak, v ramci obecneho tlaku na snizovani emisi CO2, jehoz jsou elektrarny velkym zdrojem.
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    Ženeme se do slepé uličky, na razantní přechod na elektromobilitu nejsme připraveni - Pirátské listy
    https://www.piratskelisty.cz/...lepe-ulicky-na-razantni-prechod-na-elektromobilitu-nejsme-pripraveni
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no prave - hlavne kdyz dnesni namestek pro dopravu za tou petici sam stal... to vypada, ze s moci v ruce se uz zapomelo na drivejsi proklamace. A pritom casu na tu soutez je porad dost...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam