• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Jednotná doména je cesta vpřed. Samozřejmě vedle konkrétního problému, který vás trápí v egov to asi není to důležité. Ale tato starost o rozvoj ekosystému digitálních služeb veřejné správy přináší ovoce dlouhodobě a zpřístupňuje služby více lidem.

    Jak poznat pravou doménu státní správy? 𝐍𝐚 𝐤𝐨𝐧𝐜𝐢 𝐣𝐞 .𝐠𝐨𝐯.𝐜𝐳. A toto jednoduché pravidlo vám stačí a docela solidně vám pomůže. No zkuste si jestli z fleku řeknete co je: sshr.cz, sujb.cz, sumr.cz, udhpsh.cz ? A která z nich není státní organizace?

    Čili jednotná státní doména napomůže:
    1) Z adresy na první pohled poznat web státní správy
    2) Efektivněji se bránit phishingu, což je útok kdy vizuálně napodobujete doménu, např. g0v.cz (řešíte víceméně jen jednu doménu)
    3) Mít jednotné emailové adresy, v našem případě ve formátu jmeno.prijmeni@urad.gov.cz
    4) Centrální správu domén, čili stát vůbec ví jaké domény má. Existuje proces pro rozdělování apod. Čili na daných adresách spíš najdete, co byste očekávali.
    5) Centrální obranu domén (například před DDOS, ale i sofistikovanějšími útoky)
    6) Mnoho webů převádíme na srozumitelné názvy, např. statistika.gov.cz . Každá instituce má kanonickou adresu odvozenou od zkratky názvu a pak alias, který je zapamatovatelný.

    Samozřejmě jsou tu dvě drobnosti, které jsou spíš negativní:
    a) Domény jsou o 4 znaky delší, ale některým se z adresy zas ubírá CR, čili ty to mají jen o 2 znaky, např. mdcr.cz => md.gov.cz, mvcr.cz => mv.gov.cz
    b) gov.cz nevychází z českého jazyka... no ale ono ani to CZ. Jediné, co nám přišlo relevantní bylo využít vlada.cz, která zůstává v držení státu. Nicméně to už je docela dlouhé.

    A ještě je k tomu přidružený projekt jednotného vizuálu, ale o tom zas jindy.

    Jednotná doména GOV.CZ
    https://www.youtube.com/watch?v=phryKfLmu4A


    Jednotná doména GOV.CZ II
    https://www.youtube.com/watch?v=tnqZOOQ_Ni0
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Další skvělá věc se podařila!

    Registr zastupování prošel sněmovnou a v budoucnu usnadní mnoho věcí, pomůže podnikatelům, i rodinným příslušníkům při zastupování svých blízkých. S trochou nadsázky mohou jásat i ti, co si s digitální cestou zrovna netykají. Delegovat kontakt s úřady na někoho jiného totiž nebylo nikdy snazší!

    REZA výrazně zjednoduší udílení plných mocí pro jednání s úřady. Umožní je udílet elektronicky a vytvoří pro ně centralizovaný systém. Usnadní tak například účetním odevzdání daňových přiznaní klientů nebo zastupování firem jednatelem. REZA bude obsahovat předvyplněné formuláře pro nejčastější případy využití plných mocí, odpadne tak i starost o správné vyplnění. Nebude také nutné udílet plnou moc pokaždé znovu. Zůstane v registru uložena až do jejího odvolání nebo vypršení nastavené platnosti.

    Podobně jako u eDokladů je využití REZA dobrovolné a nadále bude možné udílet plné moci v tištěné podobě. Jako první úřad se na Registr zastupování napojí Ministerstvo dopravy.

    Jen i zde nezapomeňte zachovat opatrnost. Nikdy neudílejte plnou moc osobě, které plně nevěříte.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Sharing is caring! Tahle klasická fráze platí i v rámci státu! Středočeský kraj vyvinul platební portál a následně ho uvolnil jako opensource pro všechny, kteří by jejich řešení chtěli využít. A tak to má být! Jasně, není to bez práce. Ale je to cesta, které opravdu fandím.

    První kdo portál využil je Kraj Vysočina a v závěsu za ním i Plzeňský kraj. Digitální řešení pro online platbu poplatků už teď v pilotním provozu usnadňuje život obyvatelům mnoha obcí. Místo front nebo papírování vyřídíte poplatky za psa, odpad nebo třeba školkovné z pohodlí domova, nebo dokonce z mobilu.

    Za realizaci téhle skvělé spolupráce patří dík kolegům Tomáš Zmuda a Michal Bláha ze Středočeského, Jan Břížďala z Vysočiny, Milan Chaloupka z Plzeňského kraje a samozřejmě i všem ostatním, kteří pomáhají rozvoji projektu.

    Pokud jste z Plzeňského kraje, nebo vás to prostě jen zajímá, koukněte se na 👉 http://platby.plzensky-kraj.cz/
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Digitalizaci se daří!

    Mám velkou radost ze dvou projektů, které jsou velkým úspěchem, ač tak nemusí na první pohled vypadat. Jde o eDoklady a digitální přijímačky na střední školy.

    Oba projekty měly mírné zaškobrtnutí ze začátku, následně to ale vytáhly. Dnes je to přesně měsíc od spuštění eDokladů a pohybujeme se kolem 300 tisíc aktivací. Přihlášky na střední podalo pomocí systému DIPSY asi 130 tisíc uchazečů a jejich počet stále roste. Ministr školství dnes navíc lhůtu pro podání o den prodloužil. Celkem se odevzdává 140 tisíc přihlášek, stále je zde ale možnost podat přihlášku papírově.

    Přestože jsou oba systémy dobrovolné, lidé je masivně používají. A co víc, na oba slyším chválu! Na přihlášky máme kladné ohlasy od ředitelů škol i rodičů a pokud jde o eDoklady, tak kromě problémů hned po spuštění slyším jedinou kritiku na to, že je přijímá málo institucí. To se ale postupně mění, dobrovolní příjemci přibývají každým dnem a velká vlna změn podle harmonogramu přijde v červenci.

    Je vidět, že se digitální cesta dostává z pozice popelky do pozice první volby pro mnohé z nás. Cena těchto systémů je navíc nesrovnatelně nižší, než tomu bylo historicky u velkých informačních systémů státu. Ukažme si to na příkladu. Systém na přihlášky stál nižší jednotky milionů (počítejme 5 000 000, byť je to méně). Využilo ho 130 tisíc lidí. Pokud každý ušetřil 20 minut času a 72 Kč za doporučený dopis, je to 2 600 000 minut, tedy 43 300 hodin ušetřeného času! Zároveň to rodičům ušetřilo 9 360 000 Kč na poštovném.

    Sečteno a podtrženo, je to velmi dobré!
    VITEX
    VITEX --- ---
    ZSIS: Už budu ?
    KEB
    KEB --- ---
    KEDRIGERN: svatá prdeli, tak konečně se něco děje a on neví, jestli to sem dát... 🤷
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    KEDRIGERN: jen sem ten text zkopíruj :)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    VITEX: Díky, myslím si, že se dějou super věci... jen se dějou i ty špatné no :( Předpokládám, že užitečnější by bylo sem text zkopírovat. Nevím zda o to zdejší čtenáři stojí? Nechci se vnucovat s příspěvky, ale některé jsou snad užitečné.
    ZSIS
    ZSIS --- ---
    VITEX: to je masturbace? fér, +1.
    VITEX
    VITEX --- ---
    KEDRIGERN:

    KOSZLIK
    KOSZLIK --- ---
    ARCHIMEDES: presmez a proto ODS navrhuje zdražení MHD na dvojnásobek 🤮
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    FRK_R23: to mi připomnělo ten vtip: Pomocí jakých tří slov uděláte z průměrných pražských ODS-boys zapřísáhlé levičáky?
    "Komerční cena parkování"
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    Prosimtě. Zpoplatnit vjezd do historického centra nemá žádnej vliv na zbytek dopravy ve městě. Což nám třeba naposledy ukázala rekonstrukce tramvajové trati v Letenské ulici. Auto tam nejelo ani jedno a žádná apokalypsa se samozřejmě nekonala.

    Nacenění parkování je jasný. Jenže mezitim co pravicová úderka ODS boys z magistrátu se už třese na zdražení Lítačky (což je strašná píčovina), tak o zdražení stání na ulici si tyhle synové filosofie Václava Klause myslej, že je to komunismus. Ono taky za něco platit je vyloženě bolševická věc, nebo tak něco. Nevím, nejsem z ODS.

    Každopádně problém opravdu není v nedostatečné kapacitě parkovišť nebo nedejbože silnic. Víc parkovišť a víc silnic totiž VŽDY přitáhne víc aut. Takhle je to jednoduchý.

    V Praze se především musíme vymanit ze stínu ODS a přestat si myslet, že další silnice navíc něco vyřeší. Jako třeba ten mytickej okruh. A protože chybí asi tak třetina okruhu, tak je nutné jezdit kolem Karlova mostu. Akorát že vůbec.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FRK_R23: Ano, četl, a polemizuje s ODSáckým nesmyslem kapacity P+R ve výši 50% příjezdové dopravy, zatímco stávající stav je to opačným způsobem tragikomické 1%.
    Poselství článku je podle mě jinde, než ho vidíš. Jsou to ty 4 souhrnné body na konci.

    1. Především se musí správně nacenit všechno stávající parkování (...) Pokud bude parkování v centru dál levné, nebo zadarmo, nikdo nebude mít potřebu se obětovat a parkovat nepohodlně na výpadovce za městem.
    2. P+R se také musí stavět blízko míst, kde doprava vzniká. P+R ve Středočeském kraji pomůže, ale stavět je pár kilometrů od centra je už zbytečné, většina řidičů už raději riskne cestu až do cíle.
    3. P+R musí být praktické, a proto vyžaduje velmi kvalitní obsluhu veřejnou dopravou. (...) Ani plán, který by se chtěl populisticky zavděčit jen řidičům, nebude fungovat, pokud souběžně s ním nevzniknou i nové linky hromadné, ideálně kolejové dopravy.
    4. (..) Efektivnější než dotovat poptávku silnicemi a P+R, je stavět skutečně městské prostředí, které dopravní problémy vyplývající z nadměrné závislosti na autech nevytváří.

    Bod 4 je bohužel z kategorie "kdyby byly kdesi ryby", protože Praha už prostě nějak vypadá a i když by si to pár lidí přálo, nemůžeme ji zbourat a postavit znova.
    Takže podstatné je to, že souběžně se zdražením vjezdu do centra musejí přibýt P+R místa "někde" (klidně i dál od Prahy) a současně musí fungovat MHD návaznost.
    P+R na špatném místě nebo bez dopravy bude zbytečné a prázdné, pouhé zkomplikování dopravy do centra bez řešení alternativy je jen buzerace.
    Ergo, pokud jsem rámec návrhu četl správně, přesně to navrhoval, čili jsem rád, že ho Piráti nepodpořili.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    ARCHIMEDES: Jo to je dobrej článek, ale nevim jestli si ho taky četl.

    To není úplně triviální číslo. Podle posledního měření z roku 2013 byl celkový počet všech P+R stání v celé Evropě jen lehce přes milion. Podle ODS by tedy každé šesté P+R místo na kontinentu mělo stát právě v Praze.

    ...

    Největší parkoviště v Česku je u Kolína, v průmyslové zóně Ovčáry. Vejde se na něj sice 6 500 aut, ale pro uparkování všech 170 tisíc navrhovaných stání by bylo nutné někde v Praze postavit takové parkoviště v přepočtu hned 25krát. To už dohromady zabírá plochu celé Prahy 1. Tato obří plocha by byla jistě rozdělena do desítek a stovek menších, ale i pro ty se těžko najdou vhodné pozemky.

    ...

    Ani sebelepší P+R však nemusí být využité, protože nezáleží jen na absolutním počtu míst. Hlavní problém jakéhokoliv parkování je, že hodnotné místo se nachází jen přímo u vstupu do kterékoliv budovy, kde během dne potřebujeme být, je vždy volné právě pro nás a je úplně zadarmo.


    No a tak dál.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FRK_R23: Oh, za prvé jsou data aktualizace, ehm, různorodá, za druhé je to cca 1% příjezdního provozu.
    Zpoplatnit centrum samo o sobě bez návazného posílení MHD taky nebude fungovat a je to opět represe bez řešení.
    Hezky třeba zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-komentar-praha-parkoviste-evropy-170-tisic-mist-je-beznadejna-utopie-187217
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    ARCHIMEDES: Tak trochu se mýlíš. Budiž mi důkazem prázdná P+R parkoviště nyní. Ty fakt nepraskají ve švech. Problém je, že do centra tim autem lidi proste můžou, takže jedou. Zpoplatnit vjezd do centra a výrazně zdražit pokuty za špatný parkování je podle mě dobrej začátek.

    Volná místa viz například zde:
    Aktuální doprava v Praze - Pražský patriot
    https://www.prazskypatriot.cz/dopravni-informace/prehled-parkovist/
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    FRK_R23: Mno, dokud nebude dost parkovacích místo v Praze i P+R na jejím okraji, je každé (i dobře míněné) zpřísnění represe jednou nohou místo v poctivém přistupu "pojďme to řešit" v primitivní kolonce "prostě to zakážeme".
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    STAROJDA: Udženija byla proti - takže ten návrh nemohl být tak špatný :-)
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    KEDRIGERN: Zkusím, dík!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam