• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DOCKINEZ: ok, voliči prostě dostatečně nekroužkovali Kolaju, která víc reprezentoval "IT profesionála", které v Pirátech lidi chtěli vidět. Nevím, co s tou Gregorovou máte, já teda byl v cizině a nemohl volit, ale stejně bych ji kroužkoval.

    Dalibor to má se vztahem k Pirátům složitější, on by asi rád takový ten opoziční golf s tím, že by chtěl přesně tolik hlasů, aby strana byla vidět, ale ne zas tolik, aby musela jít do vlády se znemožnit. Prostě mít takový ten luxus kritizovat, být vidět a slyšet v médiích, ale neušpinit se s mocí. Někteří Piráti se ovšem chtěli ušpinit až moc a za každou cenu.

    Jestli nevidíš problém v tom, jak Mikuláš totálně zvoral kampaň pro PirSTAN koalici a dokonale zneviditelnil všechny kandidáty kromě své sestry Olgy Richterové, tak fakt nevím, co od Pirátů vlastně čekáš. Ano, karierní politiky pořebujeme, ale prvotním problémem byla jistá privatizace strany konkrétní skupinou, která vlivem na MO zcela získala kontrolu nad tématy, která strana řešila a jak je komunikovala na venek. Ano, mohlo to dopadnout hůř, z některých jiných členů, kteří mi třeba na začátku přišli ok, se vyklubali v podstatě napůl kremleboti, takže jsem opravdu rád, že v Pirátech tahle linie upozadili a že se tam mezi sebou špičkují "progresivisté" a "profesionální politici", kterým jde a v konečném důsledku o to samé.

    Jakákoliv strana, která nebude de facto politická firma, ve které kandidátky sestavuje ředitel, bude trochu rozhádaná. Já trochu tuším, kam to Dalibor tlačí, a myslím se mu to úplně nepodaří, protože 10% voličů pro "jeho" Piráty tu opravdu není, v jeho pojetí by to byly tak 3% (v mém 2%, protože já jsem ještě obskurnější). Jestli Pirátům něco funguje, tak je to vnitrostranická demokracie. Ale získat 10% není fakt tak jednoduché, jak si myslej... jakákoliv 10% podmnožina voličů už bude mír rozpětí názorů, pro část to bude moc doleva, pro část doprava, pro jiné ještě moc nahoru nebo dolů. Existují i členové strany, kteří to původní "informační" zaměření strany ani moc nechápou, byl to pro ně jen cool trademark, na který naskočili a nechtějí "ideologii", Internet je pro ně prostě produkt určený ke konzumaci a víc je nezajímá.

    Těch problémů je hodně, ale skuhrat, že politickém spektru, které zahrnuje asi 10 pravicových stran (od dvou vysloveně hnědých, přes úspěšnou oligarchickou, přes různé motoristicko traktoristicko policejní až po strany reprezentující různé levely proevropských, protievropských a lokálních ekonomických elit a stranu sociálně-konzervativní) tu není - oh wait! další vyhraněně pravicová strana, to mi přijde úlet.

    Už takhle musím vysvětlovat, že Piráti nejsou "radikální levice" (najděte si, co to znamená v západní Evropě a ptejte se, jestli to Piráti chtějí.... 100% mezní sazba daně z příjmu, anyone?)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Možná to líp vyzní od vašeho spolustraníka.

    - Jedinou vaší europoslankyní zůstává Markéta Gregorová. Ta se v lednu s Ivanem Bartošem utkala o post šéfa strany. Je Bartošova pozice nyní oslabená tím, že jeho sokyně uspěla v eurovolbách?

    - Když už, tak je to naopak. Pirátská strana vznikla jako šířeji rozkročené hnutí lidí se svobodomyslným přemýšlením o světě. Šlo o levicově, středově i pravicově zaměřené lidi. Za posledních několik let jsme se i pod vlivem zelené frakce v europarlamentu ve vyjádření některých představitelů posouvali k zelené ideologii.

    S Markétou Gregorovou se zcela shodneme v důležitých tématech, jako jsou dezinformace či Ukrajina. Ale pirátská strana by se neměla posouvat z původního vymezení, měla by být opatrnější na krajně levicová témata. Na ochraně klimatu se shodneme, ale musíme ohlídat, aby to lidé unesli.


    Piráti potřebují zpět vězeňský autobus, Turek je bizár a buranství, říká Michálek - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/domaci/michalek-pirati/r~63ce71e42e0d11efbeca0cc47ab5f122/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    XCHAOS: Proč bych přeháněl?

    To se furt říká, že tohle nebo tamto je „vysvědčení“ za tohle nebo tamto, ale položil si někdo seriózně otázku, zda tento výsledek není i „vysvědčení“ pro Kojalu, Peksu a Gregorovou za jejich práci? Nebo se jede stylem „my děláme všechno správně, chyby dělá volič“?

    Jinak s levicovostí Pirátů nemám problém absolutně žádnej, dokonce by mi v týhle poloze přišli uvěřitelnější než už řadu let vyčpělej a nefunkční obraz strany coby „strany ajťáků“, kterej ještě někde přetrvává.

    Akorát konzistentně upozorňuju na ten rozpor, že v tuzemsku se to partaj snaží hrát na jakejsi centrismus (a hlavně se neušpinit levicí), zatímco v europarlamentu jede full progleft. A kladu si otázku, zda k mizernýmu výsledku nemohl přispět i tento rozpor.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DOCKINEZ: tohle trochu přeháníš. voliči strany střídaj tak jako tak, a právě kdo tam chce jiné lidi, než Gregorovou, musí si je zajít zakroužkovat. jako když nám zase STAN v koalici vykroužkoval svoje lidi a naše poslal doháje (včetně neprogresivních), tak si tomu tleskal?

    stran pro "neprogresivní" voliče jsou tu mraky, celé spektrum. spíš těch volitelných pro ty progresivní je poskrovnu. proč by se proboha Piráti měli být přesně stejní jako 10 jiných stran? I kdybychom byli středolevá strana - a já to předvídal od začátku - tak asi tady určitý elektrorát, co to poptává, prostě je.

    jinak je komické, že nominace Gregorové a dalších je právě projevem vnitrostranické demokracie, protože strana má kupodivu nějaké členy, už od roku 2009. jsme jedna z mála stran, která provozuje primární volby na kandidátky - ostatní to od nás začali kopírovat. Mluvit v tomhle ohledu o "úpadku vnitrostranické demokracie" je úsměvné - předsednictvo by samozřejmě strašně rádo toužilo po tom, aby se Piráti stali "normální" stranou, kde se kandidátky sestavujou direktivně shora, ale právě vnitrostranická demokracie je u Pirátů téměř jediné, co funguje (trochu i na úkor všeobecné volitelnosti, občas)
    PECA
    PECA --- ---
    KEDRIGERN: Tak asi největší "fail", co jsem zaregistroval, byl, že admini na úřadech nenastavili oprávnění uživatelům (úředníkům) a ti se potom nemohli přihlásit. A hned potom že úředník může hrabat v projektech jemu územně nepříslušných. Tedy třeba pozměnit či smazat stavebko v jiném kraji.
    Problém s přihlášením jsem pochopil jako selhání adminů, kteří se vybodli na svoji práci. Problém s přistupem úředníků všude chápu jako blbé opomenutí, kde úředník může "prasit" mimo svůj "rajón" a je to plně na jeho odpovědnost (předpokládám, že se zásahy logují (měly by se logovat)).

    V souvislosti jsem zjistil, že si můsím nějak zařídit aktualizaci stavební dokumentace. Taťka si při rekonstrukci baráku před 45 lety dovolil předělat pokoj pro služebnou na sociálky. Nějak s tou služkou už nepočítal...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    STAROJDA: Jo Zajíčkův post je docela epic. Bezobsažný jak od ANO. Jsou zoufalí, že tam nejsou problémy k velké kritice.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    KEDRIGERN: No nevím. Pan Půr říkal, že je to 100% fail a na hovno... Prý to říkal Zajíček.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Záhora jede a chválí Gregorovou, že se jako jediná dostala.

    Samo ho vůbec nenapadlo si položit otázku, zda mizerný výsledek nemohl být způsoben i tím, že někteří středovější nebo dokonce pravoleví voliči Pirátů už nebyli zvědaví na progresivní kulturní válečníky v dresu Greens a nehodili to radši STANu.

    Zato má zcela jasno, že politickou odpovědnost mělo vyvodit vedení.

    Inu, Záhora.

    Šestiprocentní Piráti. Stranu táhne ke dnu úpadek vnitřní demokracie
    https://denikreferendum.cz/clanek/36480-sestiprocentni-pirati-stranu-tahne-ke-dnu-upadek-vnitrni-demokracie
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Digitalizace stavebního řízení jede již čtvrtým dnem dnem.

    Samozřejmě je to velký projekt, který zasahuje mnoho úřadů. Nějaké mouchy se najdou, ale to si brzo sedne. Důležité je, že občané mají přehledný systém přes který vše podají a následně vidí, co se děje. Zkracují se lhůty a ubývá připomínkových míst. Rozhodnutí tedy bude dřív a o to dřív lze stavět!

    Systém se navíc bude pravidelně aktualizovat a tedy i vylepšovat. Zaškolit několik tisíc úředníků z mnoha separátních úřadů není snadné, pokud je přímo neřídíte. Jen 2700 se jich přihlásilo do testovacího prostředí a ještě méně jich přišlo na školení. Též je připraveno call centrum pro případné dotazy. V neposlední řadě bude lepší auditní stopa. Což některým viditelně vadí.

    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    MAKROUSEK: Bohuzial bezne nedava, ale mohlo by sa. Obcas sa podari, ale zrovna teraz som riesil pripad, kde sa uradnici tvarili ze by bolo diskriminacne dat to ako poziadavok do vyberka.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: ...unless precluded. Takze jenom projektovy kod. To se dnes uz bezne dava.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    XCHAOS: Toto by bola pecka aj v CR, ale ICT uniu by z toho asi roztrhlo:)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak jsme v tom roce 2009 možná zas takoví idioti nebyli, že?
    Switzerland mandates software source code disclosure for public sector: A legal milestone
    https://gadgeteer.co.za/switzerland-mandates-software-source-code-disclosure-for-public-sector-a-legal-milestone/
    ZSIS
    ZSIS --- ---
    KEB: .."pokud myslíte".. , myslim, ze je chyba tady brat vyroky jednotlivcu jako domluvena stanoviska nejake strany, kor piratu.
    ja jsem to hnuti vzdy take chapal jinak.
    a moc cenim kdyz se nekdo nesnazi lizt lidem do prdeli klasickym medem kolem huby. na druhou stranu, je to tvrdy sport a je zajiste duvod proc lide ve vysoke politice maji zpravidla coache a hromadu recnickych treninku. bohuzel.
    KEB
    KEB --- ---
    KLIP: ok, dobře, pokud myslíte, že tohle je ta správná cesta, jděte po ní.

    Já si myslím, že tohle je cesta do prdele, teda mimo sněmovnu.
    KLIP
    KLIP --- ---
    KEB: Pirati bohuzel tim, jak vsude do medii cpalil jen Ivana, vytvorili v lidech predstavu, ze jsou vsichni jako Ivan. Jenze Pirati byli skupina lidi, kteri maji dost ruzne pohledy na veci a pres to spolu dokazali nejak spolupracovat za ucelem dosazeni nejakyho cile.

    Janka je jeden z mala clenu strany, kteri jsou celou dobu sveho pusobeni ve strane konzistentni a uprimni. Takovejch moc ve strane neni. Pokud mas problem s tim, co udelala, tak asi nevis, na jakejch idealech pirati stojej.
    To, ze lidi neprijimaji fakt, ze jsou ve strane lidi s ruznym svetonazorem neni jeji chyba. Naopak, kdyby nerekla jak to ma, tak by lhala.

    Za to si muzou pirati sami, protoze prilis resi dobre jmeno piratske strany - coz je primo v rozporu s tim, jak to zamyslel zakladatel prvni piratsky strany na svete.

    Misto toho, aby pirati menili politiku, tak se pirati prizpusobili a stali se jen systemem na pritahovani volicskych hlasu. A kdyz je nekdo v tyhle masine porad stejnej, tak najednou prijde nejakej KEB a rekne, ze jsi napachal skodu!
    KEB
    KEB --- ---
    HONCKA: no a pak někde vystoupí mluví o legalizaci atd.

    V pohodě, jestli nevidíš tu škodu, co tímhle napáchala, tak nevadí, ale pak se nedivte.

    Pokud tě má někdo brát vážně a jako autoritu v oboru, což ona asi je, tak tohle byl, velmi eufemisticky řečeno, hodně nepovedený začátek
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    KEB: klidně se přihlásím
    a) Janka nic v politice dokazovat imho nechce, jak je moje paměť dlouhá, co vím, tak nekandidovala na žádnou veřejnou funkci, její úsilí jde čistě dovnitř strany
    b) bububu komunista, tohle už je celkem trapný
    KEB
    KEB --- ---
    KEDRIGERN: skvělé a teď je potřeba aby se Ivan narval všude kam to jen půjde a mluvil a ukazoval a popisoval a vysvětloval.

    Pokud to opravdu bude fungovat, tak z toho musíte udělat téma.

    A kdykoliv to půjde kopnout do dostalove

    KEB: 7 mínusů? Kdo se mnou nesouhlasí ať se přihlásí a řekne proč
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    HOBORG: Obecně na starost jmenované projekty má DIA. NAKIT je jen dodavatel, kterému DIA platí. NAKIT je komerční subjekt (byt vlastněný státem). Nikdo mu neříká jak má plnit své závazky. Rozhodl se je plnit tak, že draze outsourcuje jiné firmě, která to typicky dále outsourcuje. Pak je jeho přidaná hodnota velmi malá a režie velmi drahá. Nicméně NAKIT není vyštípán. Jak říkáš dodává spoustu věcí. Díky tomu, že jsme aktualizovali zákon o veřejných zakázkách (bez toho by to nešlo).

    DIA docela má expertízu na své úkoly. Ale DIA není a nemá být softwarehouse. Od NAKITu bych naopak očekával, že bude softwarehouse.

    My jsme za digi chtěli NAKIT převzít či rozdělit. Ale MV se hrozně bálo. Přitom je u NAKITu obdobný problém jako u České pošty... obojí pod MV!

    DIA řeší mnoho problémů, avšak nemusí to být na první pohled z venku patrné:
    1) Přináší jasné kontaktní místo. Například novináři teď jasně vědí, že mají ředitele DIA a mají se ho ptát. Rozhodně o dost lepší než neviditelný náměstek na MV či vladní zmocněnec bez kompetencí.
    2) DIA nese odpovědnost za centrální systémy. Občas jí dále outsourcuje. Ale v principu u ní končí věci typu: Nejdou ZR, nejde NIA apod.
    3) DIA je aktivní v legislativním procesu. Na vnitru to bylo dokonce obráceně. Policejní část vnitra velmi často egov část umlčela. Také si DIA spravuje své digi zákony.
    4) DIA má samostatnou rozpočtovou kapitolu. Ony peníze například na obnovu ZR byly, ale vnitro je prostě ukradlo pro jiné účely. Díky tomu je i financování mnohem přehlednější, lze ho meziročně srovnat apod.
    5) DIA jako separátní centrální úřad může být snadno svěřena kterémukoliv ministrovi. Což je přesně situace, která tu byla řešena. Například by v budoucnu klidně mohla mít společného ministra opět s MV, ale byla by to jiná pozice.
    6) DIA není svázana pravidly MV. Čili si třeba může zavést homeoffice či standardy udělování odměn dle svých potřeb a ne dle potřeba skoro policajtů.
    ...
    Více: https://www.profant.eu/2022/dia.html
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    KEDRIGERN: a ISSS (ex EGSB), a myslim ze i Design system pochazi od NAKITu.. jen aby tady 'sdilene komponenty od DIA' nebyly chapany jako neco co DIA fakt prinesla :)
    a identitou urednika se mysli co? je to napojeny jeste na JIP/KAAS nebo uz na CAAIS? jen ze ani jedno z toho taky nejsou moc 'komponenty DIA'
    SZR dejme tomu, ty DIA cely prevzala, ne? imho meli udelat to stejny s vetsi casti NAKITu a nechat jen nejakou malou firmu na servis ciste MV veci

    jestli to z tech tldr textu nebylo uplne jasny :) tak me jde jen o to ze podle me nebylo moudre z toho projektu zastreseni ceskyho egov NAKIT takhle malicherne vystipat, kdyz realne stejne provozuje velkou cast core services, a problemy ktery popisujes a realne existujou se s DIA nijak nevyresily, protoze dela totez akorat v trosku jiny roli
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    KEDRIGERN: ja s tebou souhlasim ze neco to ma na vladni urovni zastresovat, tak aby si to neplacal kazdej rezort sam, a to je taky asi hlavni pointa cely DIA. jen to do ty doby realne delal dost NAKIT, a doted ma nektery z tehle obecnejch sluzeb na starosti (cely PO i s mobilni aplikaci, edoklady, NIA). kdyz se konecne udela nejaka zastresovaci struktura, tak misto toho aby podle me logicky obsahla i NAKIT, tak se udela tahle organizacni zmrsenina, hlavne aby se Ivan nemusel zabejvat prasivym NAKITEM (zjednodusuju:))

    ano, je chyba ze NAKIT dela prakticky jen provoz, ale to je mimo jine dany tim ze za ty prachy si tam vyvojovej tym nepostavej. proc teda u vas v DIA nemate vyvoj?
    DIA to zastresuje, ale jinak taky moc nedela, jen je to dalsi vrstva toho neefektivniho rizeni penez ktery koncej nekde u dodavatele

    proste ty chyby ktery tady popisujes existujou, ja s tim souhlasim, ale jak si prisel na to ze DIA neni v tomhle jen vic toho stejnyho, nebo ze by to dokonce nejak resila, to mi porad neni jasny

    nakonec potreba 'spolehliveho partnera ktery prinasi expertizu' je po kritice toho ze se jen outsourcuje pro me uplne nepochopitelna
    dyt tu expertizu mate prinaset prave vy v DIA! dyt to byl ten deklarovanej cil, ne? to cely expertne zastresit
    ale nedelala to ani OHA a nedela to ani ted DIA, jen dalsi organ co sype penize dodavatelum a dela akorat prostrednika a provoz, a jedinej twist je ze je ted z principu zastresujici, a ze se z myho pohledu nesmyslne vymezuje proti NAKITu se kterym by mel hlavne spolupracovat
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    KEDRIGERN: K jedenácté hodině se do Informačního systému stavebního řízení od rána přihlásilo 3312 úředníků. Na portál stavebníka se přihlásilo 2106 uživatelů, kteří rozpracovali 547 žádostí a 36 úspěšně podali.

    To jsou myslím dobrá čísla. Vlastně mě dost překvapuje 36 úplných podání. Přecijen člověk nestaví každý den a stavební úřady říkaly, že jsou silně zazásobeny podáními z června.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    HOBORG: DSŘ je celé na MMR. Ale zodpovědně využívá sdílené komponenty od DIA - Identity (občana i úředníka), ZR, ISSS, REZA, Design systém. Je to několik systémů - spisovka (standardní krabicová), portál stavebníka, Informační systém stavební pro úředníky, Národní geoportal územního plánování...

    Nejvididtelnější stavební portály (stavebník i úředník) dodává https://inqool.cz/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KEDRIGERN: Díky!
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    DOCKINEZ: Luděk Šteffel dělal DSŘ za éry Kláry Dostálové (ANO). Vedení ministerstva velmi úzce kooperovalo s ICT Unii na tomto projektu.

    Redl, Hlubuček a spol. byli obžalováni kvůli korupci a ovlivňování zakázek - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-redl-hlubucek-a-spol-byli-obzalovani-kvuli-korupci-a-ovlivnovani-zakazek-254228
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    HOBORG: NAKIT prostě není efektivní. Vlado byl dlouho ředitelem a navíc zmocněncem a nezměnil to. Prostě udržoval stav.

    NAKIT těžko mohl něco zastřešovat, když je to státní podnik. Vždycky nad ním něco musí být.

    Proto vzniklad DIA, aby to zastřešila. S NAKITem jsme počítali, ale ten se bránil užší spolupráci. Také jeho výsledky jsou značně nepřesvědčívé. Proto dnes DIA spolupracuje i s dalšími státními podniky krom soukromých dodavatelů. Čili NAKIT ve snaze udržet se, kde mu je dobře přichází o největšího budoucího klienta. To jsou prostě špatná byznysová rozhodnutí jeho vedení. Vedení, které si tam vybralo MV.

    Jedním z problémů je, že NAKIT toho moc nedělá. Jen to dál outsourcuje. Čili dostane prima projekt. A pak brečí, že nemohou dělat docela malé změny, protože dodavatel něco. Prostě malé interní kapacity. Ceny mimo realitu... Pokud se člověk baví s reálnými koncovými dodavateli, tak v klidu...

    Kultura 90. let: zaprděný managment, outsourcování, všechno je problém, u všeho musí být právnici, ochcávání zákazníka. Naproti tomu my bychom potřebovali spolehlivého partnera, který přináší expertízu.
    PECA
    PECA --- ---
    HOBORG: No, já myslím, že start takového megaprojektu, prvního července, není vůbec špatný nápad. Tedy s ohledem na očekávatelný peek zátěže v první den provozu... :)
    Uznávám, že stavebko je jiný "sport", než přihlášky na střední, neřku-li "e-občanka". E-občanku asi speciálně měl potřebu vyzkoušet hned v 1. minutě po půlnoci každý "pokrokový" občan – byť mě to nešlo regnout ještě po víkendu (zase šlo o "prt"). A další faktor je jistě potřeba podat ještě "postaru" do konce června... :)

    Na druhou stranu jsem realista a vyhlížím "hejty" od "postižených" nesnesitelnou odezvou, výpadky či náhodnou výjimkou či nedoladěnou validační chybou. On se někdo najde.
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    tak me napada ze vlastne vubec nevim co to digitalizovany stavebko, DIA bude provoz? kdo to delal?
    nekdo nejaky info? jsem zvedavej :)
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    KEDRIGERN: tohle by me zajimalo, co si mam pod tim ze NAKIT pohrbil Dzurila podporovanim 'kultury 90. let' jako konkretne predstavit? :)

    ja docela souhlasim s tim ze to pohrbil Ivan
    misto toho postavit tu vladni zastresujici egov strukturu na tom ze mezirezortni veci uz NAKIT stejne delal, i kdyz pod MV (Portal Obcana, EGSB, NIA), napriklad tak jak se i resilo ze se NAKITu zmeni zrizovatel z MV na vladu, a spojit se SZR, tak k tomu uplacal DIA, vzal pod to SZR, ale hlavne aby se nemusel vubec zabejvat NAKITem. ze by ten vysledek byl teda nejak lepsi, efektivnejsi, to si teda zatim nemyslim.

    NAKITu se stejne nezbavil, MV a s tim spojenym nestastnym financovanim taky ne (vsichni vedi ze NIA nebo CMS2 potrebuje zainvestovat do infra, ale je to drahy a MV na to nechce dat penize // za posledeni pulrok se teda aspon neco do NIA dalo)
    no, muzou teda ukazovat prstem a rikat ze to neni chyba skvely DIA ale NAKITu, ale ze by z pohledu celkovyho rizeni digitalizace bylo k necemu dobry..
    DIA je ted pro NAKIT proste 'zakaznik' a jen se tim pridal dalsi clanek do retezu, na konci kteryho jsou porad stejny dodavatelsky firmy jako Autocont/Aricoma, protoze je to porad bohuzel tak ze ani DIA ani NAKIT nic nevyviji. a s tim za jaky platy a podminky se tam funguje, (DIA tabulky, NAKIT bez, ale s ne moc rozdilnejma vysledkama) tak ani nikdy nebude

    jako me napada dost veci co je s NAKITem spatne, ale co znamena v tomhle kontextu kultura 90. let me teda fakt fakt nenapada, a co z toho se vyresilo zrizenim DIA uz teda vubec ne
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam