HOBORG: Obecně na starost jmenované projekty má DIA. NAKIT je jen dodavatel, kterému DIA platí. NAKIT je komerční subjekt (byt vlastněný státem). Nikdo mu neříká jak má plnit své závazky. Rozhodl se je plnit tak, že draze outsourcuje jiné firmě, která to typicky dále outsourcuje. Pak je jeho přidaná hodnota velmi malá a režie velmi drahá. Nicméně NAKIT není vyštípán. Jak říkáš dodává spoustu věcí. Díky tomu, že jsme aktualizovali zákon o veřejných zakázkách (bez toho by to nešlo).
DIA docela má expertízu na své úkoly. Ale DIA není a nemá být softwarehouse. Od NAKITu bych naopak očekával, že bude softwarehouse.
My jsme za digi chtěli NAKIT převzít či rozdělit. Ale MV se hrozně bálo. Přitom je u NAKITu obdobný problém jako u České pošty... obojí pod MV!
DIA řeší mnoho problémů, avšak nemusí to být na první pohled z venku patrné:
1) Přináší jasné kontaktní místo. Například novináři teď jasně vědí, že mají ředitele DIA a mají se ho ptát. Rozhodně o dost lepší než neviditelný náměstek na MV či vladní zmocněnec bez kompetencí.
2) DIA nese odpovědnost za centrální systémy. Občas jí dále outsourcuje. Ale v principu u ní končí věci typu: Nejdou ZR, nejde NIA apod.
3) DIA je aktivní v legislativním procesu. Na vnitru to bylo dokonce obráceně. Policejní část vnitra velmi často egov část umlčela. Také si DIA spravuje své digi zákony.
4) DIA má samostatnou rozpočtovou kapitolu. Ony peníze například na obnovu ZR byly, ale vnitro je prostě ukradlo pro jiné účely. Díky tomu je i financování mnohem přehlednější, lze ho meziročně srovnat apod.
5) DIA jako separátní centrální úřad může být snadno svěřena kterémukoliv ministrovi. Což je přesně situace, která tu byla řešena. Například by v budoucnu klidně mohla mít společného ministra opět s MV, ale byla by to jiná pozice.
6) DIA není svázana pravidly MV. Čili si třeba může zavést homeoffice či standardy udělování odměn dle svých potřeb a ne dle potřeba skoro policajtů.
...
Více:
https://www.profant.eu/2022/dia.html