• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    XCHAOS: ano, v tomto případě platí YouTube protože je v podobné pozici jako pořadatel koncertu/plesu. Spotify to má podobně, i další streamovací služby. Prý to pro ty větší jede z velké části automaticky.

    Rozúčtování - obecně jo, náhradní odměny jedou víceméně v poměru podle zjištěných (budou tam nějaké výjimky, každopádně je to rozhodnutí OSY)

    Nechce se mi moc pouštět do tématu "pro osobní potřebu", nemám úplně formulovaný názor.

    Dojmově se mi líbí myšlenka, že všichni kdo se na věci X podílí mají následně profit z toho, že ta věc opravdu uspěje. I když interpretační práva druhého houslisty budou mít koeficient 0.0001, pokud se z té nahrávky stane hymna mistrovství světa ve fotbale, tak dobřepro něj. Vím, že to není možné všude, ale v principu nevidím moc rozdíl mezi zaměstnaneckými akciemi a interpretačními právy v hudbě.

    A ano, náhrady jsou náročné téma - pro některé oblasti (audio) asi podíl pirátských kopií (které si pak někdo opravdu poslechne) dost klesá. Třeba u zapsaných a vydávaných not (což tedy jde myslím zcela mimo OSU, hádám že to řeší Dilia) to bude jinak, tam se bude kopírovat ve velkém pořád.

    DOCKINEZ: u lokální kapely si pořídím CD osobně na koncertě. A pak ho záložím do poličky, a dál to poslouchám ze Spotify, pro mě je to pohodlné a oni dostanou pár drobných navíc. Moc se mi nechce kupovat CD v digitální formě, moc velký opruz ho pak dostávat do nového telefonu, zálohovat, ...
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    KRAMERIUS: tak dělej umění. Nikdo ti neříká, co máš dělat. To že existuje autorské právo a jeho ochrana, jen znamená, že máš právo podílu na zisku, při využití tvého díla. Já dělám práci, kde všechno patří společnosti co mě platí, jsem námezdní síla. Umění, stejně jako většina podnikání sebou nese risk, že nic neprodám nebo nevydělám. Proto jsou i ve speciálním daňovém režimu, i ta konzumně výsledku tvé práce, je dost mimo tvojí kontrolu.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RUDOLF: Přesně. Spotify nebo třeba Apple Music nemám a nebudu mít i z tohoto důvodu (další je třeba to, že mě digitální crap moc nebaví).

    Kupuju vinyly, trika, zajdu na koncert. Tím umělce reálně podpořím, navíc listovat masivním bookletem je prostě ňuňu.

    Bandcamp atd. používám spíš jen na objevování nový hudby.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: archív si uděláš z nosičů který sis koupil, né který si ukradl. To že se něco snadno distribuuje digitálně, neznámá, že je to zadáčo. I dneska když si koupíš LP, dostaneš kód na legální stažení mp3.

    Jako svět se posunul, jestli někdo chce za svoji práci zaplatit, tak má existovat trh, kde se může prosadit a kde se jeho věc neukradne. Tohle je fakt furt myšlení rusáků, rozkrást všechno co je po ruce a srát na člověka, který něco tvoří.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    RUDOLF: Já bych taky chtěl aby, až umřu, moje děti žily z plodů mojí práce - ale moje práce, i když je určitě taky tvůrčí, holt nepatří do seznamu privilegovaných, tak se budou muset živit vlastní prací.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: yep, YouTube automatizovaně rozpozná copyrighted materiál ke kterému má smlouvu. Jsou služby, kdy si za 10$ koupíš licenci hudby a můžeš ji použít v jednom youtube videu. Ten trh by se dal normálně rozvíjet. Mě to přijde úplně přirozený.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    NIEKT0: jakej monopol? Pokud prodáváš hry, tak dostáváš za svoji práci zaplaceno. Analogicky Spotify nebo hudba v rádiu. Nic z toho monopol není, je to konkurence platforem. Tvůj zástupce jen řeší, že si nemusíš dělat smlouvy s každým rádiem apod. U steamu a Spotify je to snažší.

    XCHAOS: nevím proč by dědicové neměli inkasovat, pokud se autorské dílo stále hraje - tj. je ověšené reklamou a někomu to vydělává. Když umřu, tak chci aby moje děti žili z plodu mé práce a ty neskončili mojí smrtí. U nás nahrávací společnosti nenesou autorství. V US nahrávací společnosti byli defakto investiční banky do hudebního umění. Vlastnili práva na náhravku/album, jelo to podle smlouvy. Když jsi dostal jednorázovou odměnu a nic z prodejů, neměl jsi nárok a nahrávací společnost lízala zisk. A s právem jde normálně obchodovat, takže jde prodávat práva na Bonda jako frančiízu s nějakým břemenem např.

    Nicméně a tebou souhlasím a myslím, že jsem to i psal. Pokud jsou zdaněná úložiště a jde to na OSA, chci aby přerozdělování sledovalo nějaký veřejný zájem a existovali pravidla, na kterých se dohodneme. Jinak je to na zrušení. Mě spíš zaráží jak málo vydělává tvůrcům streamovací služba. Ve finále je podpora hudby chození na koncerty a kupování merch. Nikoliv poslech hudby. To je rovina, která mě zajímá nejvíc, jak vůbec nechat autorům vydělat na hudbě. U her to jde, YouTube content je monetizovatelný. Ale moc nevěřím Spotify, že jim jde o tvůrce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QZUZKA: ok, za účelem zisku: ten dosahuje YT, ale ne někdo, kdo si udělá archív oblíbené hudby. S tou YT celkově dík za objasnění.

    90 kč z mobilu je jen jednorázových při koupi, ale stejně je to naprosto absurdní výklad... a OSA to rozúčtuje jak, podle shlédnutí na té YouTube?
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    XCHAOS: YouTube OSE afaik platí, pošlou přehled co ztotožněného se u nich přehrálo kolikrát, OSA potvrdí co z toho zastupuje a YouTube zaplatí. Ty sumy jsou v haléřích/přehrátí (a jak přesně se co počítá nevím*), ale mělo by to fungovat. A autoři dostanou soupis a pokud tam něco chybí, můžou to přes osu řešit.

    *Jako (bývalý) autor zastupovaná nejsem, přišla jsem tak odhadem o tisíce. Ušetřila jsem tím o řád víc, protože registrace u OSY automaticky znamená být OSVČ (já jsem tehdy potřebovala být asi půl roku OBZP když jsem se vracela dodělat školu a na OSA-autory se nevztahovala výjimka malého obratu jako třeba na autory učebnic). OSE to takhle vyhovuje, přišlo mi že dost preferuje zájmy velkých (členů) nad malých (zastupovaní) autorů.

    Obecně mi přijde, že když někdo používá autorské dílo někoho jiného za účelem zisku, tak si autor zaslouží právo něco z toho mít. Jak přesně to má fungovat je jiná otázka. Technicky to stejně musí skončit jako nějaký automatizovaný systém, kde se páruje co je či a kde se to použilo za kolik.

    (Zatímco koncesionářské poplatky bych podpořila plošnější a držení mobilu mi přijde dostačující k platbě , respektive nevidím rozdíl mezi vlastnictvím televizí a mobilem ve vztahu k účelu poplatků, tak OSE poplatek za prodaný mobil nepodporuju).
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    XCHAOS: ono hlavně ty poplatky za media měly krýt náhradní odměny za kopírování autorských děl, akorát v současné době se takřka nekopíruje a hudební pirátství skoro vymřelo, tj veškeré náhradní odměny by se měly zrušit
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LOPIK: inu, reálpolitika. Ideje ti hypo nezaplatí.

    Ale počkej, teď pod knutou Hřiba a Hlavenky to bude určitě lepší, fakticky.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    XCHAOS: No právě. Piráti se podílí na novele autorskýho zákona a neudělají s tím vůbec naprosto nic? Co je smysl u strany, která totálně zazdí i to, podle čeho se jmenujou?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: protože byli ve vládní koalici.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Vloni se dělala vládní novela autorského zákona, proč se k tomu piráti nijak nevyjádřili nechápu doteď..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF: ok, žijící autoři inkasovat můžou. Ale dnes jsou držiteli autorských práv často právnické osoby, které jsou v podstatě nesmrtelné, pouze se mění vlastnická práva k nim. Celá otázka fair-use a copyrightu se týkala žijících autorů, ale dnes jsou držiteli copyrightu často korporace, které pouze přežvýkávají existující témata. Zrušení copyrightu samo o sobě není na stole, ale místo nápadů, jak bude OSA vybírat za mobily (a rozdělovat ty peníze.... komu přesně?) je potřeba více se bavit o fair use a právu na nekomerční sdílení, vytváření kopií pro vlastní potřebu, apod.

    Piráti to měli jako téma v době, kdy to bylo zásadnější, než v éře předplacených streamovacích služeb. Vývoj jde tak rychle dopředu.

    Když OSA srovnám s veřejnoprávními médii, která také řeší, jak vybírat nějakou vlastní daň nezávisle na čemkoliv, tak veřejnoprávní média se alespoň teoreticky zodpovídají RRTV a lze je nějak kontrolovat. OSA stojí úplně mimo jakoukoliv kontrolu.

    Nevím, je možné, že moje averze vůči autorskému právu zahrnuje nějakou zášť neúspěšného amatérského autora, který se místo přiznání, že nedokáže být dostatečně kreativní, rozhodl bojovat proti autorskému právu. Já připouštím, že moje vlastní motivy jsou zmatené... jsem taky propagátorem open source, aniž bych nějaký v posledních letech pouštěl do světa, apod. Ale všichni snad chápou rozdíl mezi komerčním pirátstvím a tedy prodejem copyrightovaného obsahu se ziskem do vlastní kapsy a mezi nekomerční tvorbou kopií.

    Pokud by OSA chtěla jednat s relevantním hráčem, musela by se bavit např. s YouTube, kde existuje nějaký jasný obchodní model, tečou tam peníze z reklam, ze služby Premium, některé účty nejspíš inkasují za obsah, ke kterému nemají práva. Snažit se místo toho kasírovat majitele mobilních telefonů je ubohé.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    RUDOLF: A preco by ti mala spolocnost na svoje naklady vynucovat kopirovaci monopol... ako dlho presne? (viz. walt disney law)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: to není renta, ale hry se furt prodávají, i když vznikli před dvaceti lety. Analogicky chceš inkasovat i za hudbu co hraje v rádiu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF: "OSA je furt správcem tak obrovského toku peněz a sama se rozhoduje, jaký budou pravidla jejich využití" - ano. Tohle namíchlo zejména různé hodně nezávislé spolky, které fakticky žily všemožnou jinou kulturou a nekulturou, než nějakými autory, které by chránila OSA - ale stejně byli nucení platit "výpalné". Podpora Pirátů přicházela z nečekaných směrů, v těch počátcích.

    Představa, že nějací autoři her mají celý život pobírat rentu ze svých her, mi taky nepřijde jako udržitelná. Tvorba her je díky více a více user-friendly nástrojům více a více přístupná širší veřejnosti a dá se očekávat, že hry šířené jako free software se taky nějak rozšíří. Naopak autoři komerčních her budou čelit konkurenci, ze strany AI tvorby... ostatně zrovna hry byly jedním z odvětví, které určitě rozvoj AI mohutně stimulovaly.

    Jako nerozporuju, že lidi hledají nějakou jistotu v realitě, něco, do čeho by investovali svoje úsilí: ale problém je, že vytváření mechanismů, kde tvůrci mají jistotu odměny za to, že de-facto baví ostatní (protože nic jiného, než nějaká "zábavnost" vlastně kritériem není, objektivní kritéria neexistují, ani u hudby ani u těch počítačových her), to vytváří ve společnosti hlubokou nestabilitu.... a dost na tom, kolik toho vznikne samo od sebe (na základě dobrovolnosti, protože každý nakonec umělcům něco do toho klobouku hodí, koupí si lístky na představení, cokoliv...), nemyslím si, že represe (tak jako tak) přítomná ve společnosti má být směřována k tomu, aby tyhle trendy posilovala.

    OSA by si prostě měla rozjet streamovací službu, jako Netflix, Disney Plus a mraky ostatních, třeba i ten Kviff apod., a hledat, kdo si dobrovolně chce koupit hudbu od umělců, které OSA zaručí. Co by na tomhle bylo špatného?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Například Indie tvůrci video her, díky steamu apod. profitují po dobu celého života, z her co vydali před deseti a více lety. Tohle je správně nastavený tržní systém. Je zvláštní, proč Spotify apod. nedokáží uživit umělce co mají tisíce poslechů měsíčně.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    MAWERICK: OSA nepošlou, protože je nezastupují:-) Od toho je INTEGRAM.

    Služba dodána OSA umělcům je správná. Problém je jen to vylobbování daně za GB a celý ten mechanismus distribuce autorům - který je v rukách OSA. Mě to jako forma zdanění přijde OK, ale chtěl bych to mít jako nástroj podpory kultury, kde bude komise a budou se tím podporovat okrajové umění. Nebo vedle koncesionářských poplatků pro rádio a televizi, udělat kulturní daň;-) Ale to je blbost, rádio a televize jsou instituce, kultura v celé šíři není. Je ale zajímavý, že OSA je furt správcem tak obrovského toku peněz a sama se rozhoduje, jaký budou pravidla jejich využití. Jsem rád, že hudba někoho dokáže uživit, protože Spotify, iTunes ani Tidal tohle nedokáží. Nicméně, tohle nedokáže ani OSA. Takže platí jen TOP komerční tvůrce, který imho mají jiné prostředky výdělku. Ale kdo ví. Z druhý strany v USA spoust muzikantů slavných písní umřelo v chudobě, ačkoliv se hrají masově desítky let poté. Neexistuje tam žádná správa autorských děl, která by jim posílala peníze a nahrávací společnosti jim zaplatili gáži.

    Mě to přijde jako zajímavý problém, ale je potřeba podchytit jinak, než v době, kdy neexistoval trh se streamovacími službami.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam