• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    Piráti.czprosíme účastníky debaty, aby se zdrželi osobních útoků (alespoň na úrovni slušnějších klubů tady na NYXu)
    Veškerý gaychat patří do druhého klubu [ Piráti.cz (unofficial) ] zde bude smazán.
    homepage - www.pirati.cz | twitter - 
    @PiratskaStrana | toto je polooficiální odborný klub pro nyx-aktivní členy, kandidáty, příznivce a potenciální voliče - ne [ oficiální fórum ] | pokud hledáte na NYXu spíše obecnou diskuzi o autorském právu, zkuste [ Piráti nebo novodobí misionáři kultury? ] | pokud chcete obecně tlachat o nově vznikajících politických stranách a hnutích, zkuste [ Politické alternativy a jejich příznivci ] | pokud chcete Piráty obecně nemoderovaně poloodborně zdrbnout, jsou tu pro vás [ Piráti.cz (unofficial) ] | povolební priority [ 20 nejdůležitějších bodů pirátského programu ]
     
    Automaticky detekované klikatelné hashtagy pro lepší organizaci obsahu jsou v tomto klubu vítány - příklady: #praha #volby #koalice #privacy #media apod.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF: hmm, já se do toho nechci úplně pouštět do hloubky, do dědiců a teď, protože to je v liberální společnosti (na rozdíl od té feudální, ke které máme našlápnuto se vrátit, protože společnost už tisíce let osciluje mezi republikami/městy a venkovskou aristokracií) poměrně citlivé téma. Chci se zaměřit na něco jiného:

    Když se zamyslíš nad typickým autorem 19.století, romanopiscem nebo hudební skladatelem, tak ten žil tak nějak na vlastní náklady, často ho živila rodina, a když teda konečně něco vydal, tak dostával nějaký honorář (dlužno říct, že v tehdejším fázi existence médií, tzn. knihtisk a nic jiného, spolkla samotná distribuce či inscenace díla většinu ceny výtisků či vstupenek a to, že se začalo myslet i na autora, byl určitý posun proti předchozím staletím, kdy prostě kdo na to neměl nebo neměl štědré mecenáše, tak netvořil).

    Dnes jsou autoři zaměstnanci korporací a autorská práva zůstávají zaměstnavatelům, takže původní koncept organizovat autorská práva jako "podporu v nezaměstnanosti" pro autory, aby mohli tvořit a jejich rodiny byly po jejich smrti zabezpečeny srovnatelně se seriózním, ale nikoliv kreativním zaměstnáním, se úplně rozplynul. Dnes copyright garantuje korporacím doživotní právo na zisk, dá se říct. A to se ještě ani nebavíme o tom, zda půjde copyrightem chránit výtvory AI...

    Zatímco historicky se copyright týkal tvůrců coby fyzických osob, tak postupně se transformoval na právní abstrakci, která garantuje výnosy právnickým osobám a skrze jich jejím investorům. V původní podobě copyright fungoval 100, nejvýše 200 let (zezačátku to byla novota a pak zase naopak už vlastně přežitek), trochu se to překrývalo se zlatou érou patentů, jejichž držiteli tehdy byly taky často fyzické osoby.

    Dnes žijeme hluboko v éře právnických osob, čehož důsledkem je rozvoj takové nerovnosti v západním světě, která nemá obdoby snad za celou dobu před nástupem moderních demokracií: museli bychom hledat někdy v éře Ludvíka XIV, nebo tak něco, "prostě stát jsem já". Může to souviset i s tím, že mechanismy, které měly původně v liberálně-demokratické společnosti utvářet střední třídu, jako třeba copyright i patenty, byly zcela převzaty abstraktní korporátní byrokracií (protože on nejen stát je byrokratický, že) a z tvůrců se stali znovu pouze námezdní dělníci.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    RUDOLF: kopirovaci monopol, vyuzivas zdroje statu (policia, ...) na to, aby ti vymahali tvoj sukromny bussiness. Autorske pravo v tejto podobe nie je nijak ludsky prirodzene (historicky neexistovalo, je to vec poslednych desiatok/stovky rokov), a ta podoba sa stale meni (viz. tie Wal-Disney laws, kde opakovane prebehlo predlzenie platnosti do absurdnych cislel, v sucasnosti tusim 90 rokov po smrti autora, alebo nejaky podobny bizar)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RUDOLF: Přesně. Spotify nebo třeba Apple Music nemám a nebudu mít i z tohoto důvodu (další je třeba to, že mě digitální crap moc nebaví).

    Kupuju vinyly, trika, zajdu na koncert. Tím umělce reálně podpořím, navíc listovat masivním bookletem je prostě ňuňu.

    Bandcamp atd. používám spíš jen na objevování nový hudby.
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    RUDOLF: Já bych taky chtěl aby, až umřu, moje děti žily z plodů mojí práce - ale moje práce, i když je určitě taky tvůrčí, holt nepatří do seznamu privilegovaných, tak se budou muset živit vlastní prací.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    NIEKT0: jakej monopol? Pokud prodáváš hry, tak dostáváš za svoji práci zaplaceno. Analogicky Spotify nebo hudba v rádiu. Nic z toho monopol není, je to konkurence platforem. Tvůj zástupce jen řeší, že si nemusíš dělat smlouvy s každým rádiem apod. U steamu a Spotify je to snažší.

    XCHAOS: nevím proč by dědicové neměli inkasovat, pokud se autorské dílo stále hraje - tj. je ověšené reklamou a někomu to vydělává. Když umřu, tak chci aby moje děti žili z plodu mé práce a ty neskončili mojí smrtí. U nás nahrávací společnosti nenesou autorství. V US nahrávací společnosti byli defakto investiční banky do hudebního umění. Vlastnili práva na náhravku/album, jelo to podle smlouvy. Když jsi dostal jednorázovou odměnu a nic z prodejů, neměl jsi nárok a nahrávací společnost lízala zisk. A s právem jde normálně obchodovat, takže jde prodávat práva na Bonda jako frančiízu s nějakým břemenem např.

    Nicméně a tebou souhlasím a myslím, že jsem to i psal. Pokud jsou zdaněná úložiště a jde to na OSA, chci aby přerozdělování sledovalo nějaký veřejný zájem a existovali pravidla, na kterých se dohodneme. Jinak je to na zrušení. Mě spíš zaráží jak málo vydělává tvůrcům streamovací služba. Ve finále je podpora hudby chození na koncerty a kupování merch. Nikoliv poslech hudby. To je rovina, která mě zajímá nejvíc, jak vůbec nechat autorům vydělat na hudbě. U her to jde, YouTube content je monetizovatelný. Ale moc nevěřím Spotify, že jim jde o tvůrce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QZUZKA: ok, za účelem zisku: ten dosahuje YT, ale ne někdo, kdo si udělá archív oblíbené hudby. S tou YT celkově dík za objasnění.

    90 kč z mobilu je jen jednorázových při koupi, ale stejně je to naprosto absurdní výklad... a OSA to rozúčtuje jak, podle shlédnutí na té YouTube?
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    XCHAOS: YouTube OSE afaik platí, pošlou přehled co ztotožněného se u nich přehrálo kolikrát, OSA potvrdí co z toho zastupuje a YouTube zaplatí. Ty sumy jsou v haléřích/přehrátí (a jak přesně se co počítá nevím*), ale mělo by to fungovat. A autoři dostanou soupis a pokud tam něco chybí, můžou to přes osu řešit.

    *Jako (bývalý) autor zastupovaná nejsem, přišla jsem tak odhadem o tisíce. Ušetřila jsem tím o řád víc, protože registrace u OSY automaticky znamená být OSVČ (já jsem tehdy potřebovala být asi půl roku OBZP když jsem se vracela dodělat školu a na OSA-autory se nevztahovala výjimka malého obratu jako třeba na autory učebnic). OSE to takhle vyhovuje, přišlo mi že dost preferuje zájmy velkých (členů) nad malých (zastupovaní) autorů.

    Obecně mi přijde, že když někdo používá autorské dílo někoho jiného za účelem zisku, tak si autor zaslouží právo něco z toho mít. Jak přesně to má fungovat je jiná otázka. Technicky to stejně musí skončit jako nějaký automatizovaný systém, kde se páruje co je či a kde se to použilo za kolik.

    (Zatímco koncesionářské poplatky bych podpořila plošnější a držení mobilu mi přijde dostačující k platbě , respektive nevidím rozdíl mezi vlastnictvím televizí a mobilem ve vztahu k účelu poplatků, tak OSE poplatek za prodaný mobil nepodporuju).
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    XCHAOS: ono hlavně ty poplatky za media měly krýt náhradní odměny za kopírování autorských děl, akorát v současné době se takřka nekopíruje a hudební pirátství skoro vymřelo, tj veškeré náhradní odměny by se měly zrušit
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LOPIK: inu, reálpolitika. Ideje ti hypo nezaplatí.

    Ale počkej, teď pod knutou Hřiba a Hlavenky to bude určitě lepší, fakticky.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    XCHAOS: No právě. Piráti se podílí na novele autorskýho zákona a neudělají s tím vůbec naprosto nic? Co je smysl u strany, která totálně zazdí i to, podle čeho se jmenujou?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: protože byli ve vládní koalici.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Vloni se dělala vládní novela autorského zákona, proč se k tomu piráti nijak nevyjádřili nechápu doteď..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF: ok, žijící autoři inkasovat můžou. Ale dnes jsou držiteli autorských práv často právnické osoby, které jsou v podstatě nesmrtelné, pouze se mění vlastnická práva k nim. Celá otázka fair-use a copyrightu se týkala žijících autorů, ale dnes jsou držiteli copyrightu často korporace, které pouze přežvýkávají existující témata. Zrušení copyrightu samo o sobě není na stole, ale místo nápadů, jak bude OSA vybírat za mobily (a rozdělovat ty peníze.... komu přesně?) je potřeba více se bavit o fair use a právu na nekomerční sdílení, vytváření kopií pro vlastní potřebu, apod.

    Piráti to měli jako téma v době, kdy to bylo zásadnější, než v éře předplacených streamovacích služeb. Vývoj jde tak rychle dopředu.

    Když OSA srovnám s veřejnoprávními médii, která také řeší, jak vybírat nějakou vlastní daň nezávisle na čemkoliv, tak veřejnoprávní média se alespoň teoreticky zodpovídají RRTV a lze je nějak kontrolovat. OSA stojí úplně mimo jakoukoliv kontrolu.

    Nevím, je možné, že moje averze vůči autorskému právu zahrnuje nějakou zášť neúspěšného amatérského autora, který se místo přiznání, že nedokáže být dostatečně kreativní, rozhodl bojovat proti autorskému právu. Já připouštím, že moje vlastní motivy jsou zmatené... jsem taky propagátorem open source, aniž bych nějaký v posledních letech pouštěl do světa, apod. Ale všichni snad chápou rozdíl mezi komerčním pirátstvím a tedy prodejem copyrightovaného obsahu se ziskem do vlastní kapsy a mezi nekomerční tvorbou kopií.

    Pokud by OSA chtěla jednat s relevantním hráčem, musela by se bavit např. s YouTube, kde existuje nějaký jasný obchodní model, tečou tam peníze z reklam, ze služby Premium, některé účty nejspíš inkasují za obsah, ke kterému nemají práva. Snažit se místo toho kasírovat majitele mobilních telefonů je ubohé.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    RUDOLF: A preco by ti mala spolocnost na svoje naklady vynucovat kopirovaci monopol... ako dlho presne? (viz. walt disney law)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: to není renta, ale hry se furt prodávají, i když vznikli před dvaceti lety. Analogicky chceš inkasovat i za hudbu co hraje v rádiu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF: "OSA je furt správcem tak obrovského toku peněz a sama se rozhoduje, jaký budou pravidla jejich využití" - ano. Tohle namíchlo zejména různé hodně nezávislé spolky, které fakticky žily všemožnou jinou kulturou a nekulturou, než nějakými autory, které by chránila OSA - ale stejně byli nucení platit "výpalné". Podpora Pirátů přicházela z nečekaných směrů, v těch počátcích.

    Představa, že nějací autoři her mají celý život pobírat rentu ze svých her, mi taky nepřijde jako udržitelná. Tvorba her je díky více a více user-friendly nástrojům více a více přístupná širší veřejnosti a dá se očekávat, že hry šířené jako free software se taky nějak rozšíří. Naopak autoři komerčních her budou čelit konkurenci, ze strany AI tvorby... ostatně zrovna hry byly jedním z odvětví, které určitě rozvoj AI mohutně stimulovaly.

    Jako nerozporuju, že lidi hledají nějakou jistotu v realitě, něco, do čeho by investovali svoje úsilí: ale problém je, že vytváření mechanismů, kde tvůrci mají jistotu odměny za to, že de-facto baví ostatní (protože nic jiného, než nějaká "zábavnost" vlastně kritériem není, objektivní kritéria neexistují, ani u hudby ani u těch počítačových her), to vytváří ve společnosti hlubokou nestabilitu.... a dost na tom, kolik toho vznikne samo od sebe (na základě dobrovolnosti, protože každý nakonec umělcům něco do toho klobouku hodí, koupí si lístky na představení, cokoliv...), nemyslím si, že represe (tak jako tak) přítomná ve společnosti má být směřována k tomu, aby tyhle trendy posilovala.

    OSA by si prostě měla rozjet streamovací službu, jako Netflix, Disney Plus a mraky ostatních, třeba i ten Kviff apod., a hledat, kdo si dobrovolně chce koupit hudbu od umělců, které OSA zaručí. Co by na tomhle bylo špatného?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Například Indie tvůrci video her, díky steamu apod. profitují po dobu celého života, z her co vydali před deseti a více lety. Tohle je správně nastavený tržní systém. Je zvláštní, proč Spotify apod. nedokáží uživit umělce co mají tisíce poslechů měsíčně.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    MAWERICK: OSA nepošlou, protože je nezastupují:-) Od toho je INTEGRAM.

    Služba dodána OSA umělcům je správná. Problém je jen to vylobbování daně za GB a celý ten mechanismus distribuce autorům - který je v rukách OSA. Mě to jako forma zdanění přijde OK, ale chtěl bych to mít jako nástroj podpory kultury, kde bude komise a budou se tím podporovat okrajové umění. Nebo vedle koncesionářských poplatků pro rádio a televizi, udělat kulturní daň;-) Ale to je blbost, rádio a televize jsou instituce, kultura v celé šíři není. Je ale zajímavý, že OSA je furt správcem tak obrovského toku peněz a sama se rozhoduje, jaký budou pravidla jejich využití. Jsem rád, že hudba někoho dokáže uživit, protože Spotify, iTunes ani Tidal tohle nedokáží. Nicméně, tohle nedokáže ani OSA. Takže platí jen TOP komerční tvůrce, který imho mají jiné prostředky výdělku. Ale kdo ví. Z druhý strany v USA spoust muzikantů slavných písní umřelo v chudobě, ačkoliv se hrají masově desítky let poté. Neexistuje tam žádná správa autorských děl, která by jim posílala peníze a nahrávací společnosti jim zaplatili gáži.

    Mě to přijde jako zajímavý problém, ale je potřeba podchytit jinak, než v době, kdy neexistoval trh se streamovacími službami.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEDRIGERN: no, tyhle věci se moc neřešily, když se jednalo o vstupu do vládní koalice. Každopádně, kromě OSA by poplatky z mobilů chtěla ještě Česká Televize, takže za chvíli aby společně ustavili nějakého mobilního operátora...
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    KEDRIGERN: Afaik moc nie, skusal som to riesit sam, hlavne to ze niektore poplatky OSA nie su zastropovane ( https://www.bugemos.com/?q=node/131 ), a bolo mi povedane ze na koalicnom podoryse je dohoda, ze sa do toho toto volebne obdobie uz sahat nebude. Klara Kocmanova sa chvilu snazila nejak jednat, ale mala tych agend tolko, ze to nakoniec vzdala.
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    NIEKT0: Ha, tenhle vtip k tématu už od rána neúspěšně hledám :))
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    NIEKT0: Můžeš si stanovovat co chceš kdy chceš, pokud to děláš veřejně a transparentně protože pokud je ti rovnou na začátku řečeno fuck off (nebo je ti to řečeno kdykoli později ve stylu jsme si to rozmysleli), tak máš munici - veřejně můžeš říct: hele, my jsme se chtěli chovat státotvorně, ale mělo to tyhle podmínky, podmínky nebyly splněny, čau a odcházíš jako vítěz.

    Ano, výsledek praktický nula (stejně jako teď), ale politicky prodáno, procenta nasbírána a nikdo nemůže nic namítat, proces proč, co, jak je navýsost pirátsky transparentní.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    CAIDEL: uz sa to tu riesilo x krat, ale PODMIENKY ucasti vo vlade si mozes stanovovat, ked bez teba koala padne:)
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    CAIDEL: No Petr Fiala je dost napojen na copyright lobby a nehnula s ním ani lobby big tech...

    On copyright je prostě konzervativní až aristokraticá hodnota, což páprdům hrozně imponuje.

    LEON_KOWALSKI: IMHO jsme několik zákonů či PN na toto téma předložili, ale když to zajímá jen 4 poslance za Piráty, tak je to těžké prosadit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam