• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    Piráti.czprosíme účastníky debaty, aby se zdrželi osobních útoků (alespoň na úrovni slušnějších klubů tady na NYXu)
    Veškerý gaychat patří do druhého klubu [ Piráti.cz (unofficial) ] zde bude smazán.
    homepage - www.pirati.cz | twitter - 
    @PiratskaStrana | toto je polooficiální odborný klub pro nyx-aktivní členy, kandidáty, příznivce a potenciální voliče - ne [ oficiální fórum ] | pokud hledáte na NYXu spíše obecnou diskuzi o autorském právu, zkuste [ Piráti nebo novodobí misionáři kultury? ] | pokud chcete obecně tlachat o nově vznikajících politických stranách a hnutích, zkuste [ Politické alternativy a jejich příznivci ] | pokud chcete Piráty obecně nemoderovaně poloodborně zdrbnout, jsou tu pro vás [ Piráti.cz (unofficial) ] | povolební priority [ 20 nejdůležitějších bodů pirátského programu ]
     
    Automaticky detekované klikatelné hashtagy pro lepší organizaci obsahu jsou v tomto klubu vítány - příklady: #praha #volby #koalice #privacy #media apod.
    rozbalit záhlaví
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: ty jsi vůbec nepochopil základní premisu, vlastnění nosiče, ti nemá dát právo monetizovat pomocí hudby na nosiči. I GTA dostalo licenci na hudbu jen na nějakou omezenou hudbu, pak ji muselo stáhnout. Kdyby si prostě jen koupili CD, tak studio nemuselo nic platit, i když hudba v rádio stanicích je výrazným stylizovaným prvkem hry. Stejný je to s klasickým rádiem apod. Jde prostě jen o to, že za využití pro mobetizaci se platí. Když YouTube vydělává na reklamě před uživatelským obsahem, tak pokud je v uživatelským obsahu licencovaná hudba, tak zaplatí něco vlastníkovy licence. Prostě normální trh. Přijde mi, že vymýšlíte kolo.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    XCHAOS: Protoze to je jina licence. I u softwaru mas jiny sazby pro home use a business use
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    XCHAOS: "Co kdyby studio trvalo na tom, že je spolumajitelem nahrávky?" - o intergramu jsi neslyšel? :) btw "autoři" s vlastním kolektivním správce jsou u nás i zvukaři.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MARIHAI: ano, ale jestliže ta hudba byla už jednou zakoupena rádiem, proč ji platit podruhé? Celkově je to koncept z předminulého století. Kvalitní nahrávka dnes není jen o tom umělci a jeho genialitě či virtuozitě: kvalitní nahrávka je i o studiové práci. Co kdyby prodejci kytar chtěli platit za každé použití kytary, místo aby si kytaru šlo koupit a vlastnit? Co kdyby studio trvalo na tom, že je spolumajitelem nahrávky? Pochopitelně, snaha zajistit si nějakou pravidelnou rentu je pochopitelná, je to do jisté míry základ ekonomiky, snaha mít majetek, který vydělává... ale je otázka, jestli ta cesta přes "umělou vzácnost", tedy omezování tvorby kopií, které nestojí nic, je ta správná cesta. Lidi by měli být místo "vlastnění písničky, která jim vydělává peníze" měli uvažovat třeba o tom, že vlastní třeba solární panel na střeše, který jim vydělává peníze. Jako je asi dobré, že lidi uvažujou, do čeho investovat, aby je to živilo, ale není jasné, jestli mají sebemenší naději, že je uživí ten copyright (už vzhledem ke konkurenci s jinými tvůrci). Znovu podotýkám, že většina umělců včetně scénáristů dnes pracují spíš jako zaměstnanci, nikoliv v režimu autorů.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    MARIHAI: No, autorský zákon se na to dívá jinak.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    CAIDEL: IP je IP. To neokecate.
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    NIEKT0: Njn. Nechápe základní věci, tj. že kniha je kniha, film je film, hudba je hudba a sw je sw. To je pak těžké :)
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    XCHAOS: Motas dohromady dve veci. Licenci k osobnimu uziti, kterou ziskas kdyz si tu hudbu koupis. A licenci k verejne produkci za kterou plati radia.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MARIHAI: pořizovat kopie je legální, nesmíš je jen šířit (ani zadarmo, ale na to zákon nemyslel, protože v té době neexistoval Internet). Ale ten Gott (nebo jeho dědicové) dostanou zaplaceno už skrze to vysílání v rozhlase. Každopádně je to celé archaické.

    Podle mě se časem objeví generace umělců, kteří budou mít jiné obchodní modely a po odměně nepůjdou, zato si pomocí něčeho jako Creative Commons vymíní, že jejich dílo nesmí být využito k šíření reklamy (na YT si nějak lze zakliknout, jestli tam ta reklama smí nebo nesmí být, v tom videu... a vzhledem k tomu, jak moc se lidi začínaj vyhýbat reklamám, bude podle mě tenhle trend postupně sílit).

    Když se objeví nová mediální technologie, tak je nějaký čas využívána k emulaci těch předchozích médií, ale posléze se vynoří úplně nové formy (a asi i obchodní modely) šité na míru novému médiu.

    Třeba všichni ty novináři, co se schovávají za paywally, si neuvědomují jednu věc: většina lidí nestojí o exkluzivní informaci, ale stojí o nějakou shodnou úroveň informovanosti na úrovni většiny společnosti. Tudiž je možná poptávka po levném, ale masovém zpravodajství - ne po drahém a exkluzivním. Já mám určitou představu (na základě dat o zájmu o IPTV), kolik by byli asi lidi schopni připlatit si k předplatnému za Internet, kdyby jim otevíralo nějaké zajímavé paywally; je to ale úplně mimo mísu z hlediska toho, kolik dnes paywally stojej.

    Jakmile má konzument na vybranou, jestli koupí nebo nekoupí, tak je cena, kterou si představují sebevědomí autoři, často odmítnuta. Proto je snaha prolobbovat se k něčemu, kde lidé na vybranou vůbec nemaj.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    Máš pravdu. Ale přjde mi že taková úprava davá smysl práve proto, že se z toho platí paušální poplatek. Jinak by to teda smysl nedávalo
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    LEON_KOWALSKI: No to se mi nezda
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    MARIHAI: Ale prosim, nech si to riesia ked chcu, otazka je, preco by sme sa im na to mali skladat my. Toto je klasicky obcianskopravny spor.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    MAKROUSEK:
    MAKROUSEK: Keby si aspon nekecal uplne z cesty blosti...
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    MARIHAI: Například - Vánoční koledu Karla Gota, co si nahraješ z rádia, nebo Pelíšky, co si nahraješ na VHSku z televize, to je legální užití podle autorského zákona a nemáš zakoupeno nic.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    MARIHAI: Ne. Autorský zákon nic takového nepožaduje. Pro osobní potřebu (užití)
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    LEON_KOWALSKI: Kopii ze zakoupenéh originálu počítám.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    MARIHAI: český autorský zákon - volného užití - uživatele si může vytvořit kopiii autorského díla pro osobní potřebu, o tom jaký použije zdroj není v zákoně řeč. Postihovat můžeš jen ty co to nelegálně šíří, ne uživatele. Pro jistotu opakuji - ty co si vytvoří kopii autorského díla pro osobní potřebu.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    LEON_KOWALSKI: Myslim uzivatele
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    MARIHAI: no to se ale děje - ulož.to a další podobné zrušili, nebo Megaupload Kim Dot Coma, The Pirate Bay, Kickass atd...
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    LEON_KOWALSKI: Druha varianta je nemit tenhle pausalni poplatek ale proste vybirat pokuty od tech co to porusuji
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LEON_KOWALSKI: OK, pravdu dis. Ja poukazal na to, ze prave debata jde o poplatcich za nejakou hudbu a knizky a nikoli o radove vetsi cenach placenych za IP softwarovym firmam. Proti tomu nikdo neprotestuje.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    MAKROUSEK: takže ty platíš ze softwaru poplatky při nákupu nosiče? Koupíš HDD a platíš výpalné BSA? Ne, že? O tom byla debata.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LEON_KOWALSKI: S OSA to nesouvisi, souvisi to s IP, uplne stejny princip pro software jako pro hudbu nebo romany.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam