• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    HABRENKA: ne to ja neberu nutne jako vezeni:),to jsou zvolani k oponujici strane mych blizkych,kteri maji radi opravdu tzv.bezpeci /aby zustalo ditko na miste.
    Metoda a proc se mi hodne libi:)jenze se musim naucit neodpovidat na nasledujici odpovedi:))
    KATIA
    KATIA --- ---
    BERENIKEE: konkrétně moje kamarádka má velmi akční dítě, ohrádku pořídíla až poté, co jí začal lézt, sedl si a snažil se postavit (o kočár, nohu, stojan na prádlo...). ohrádka je jí k prdu, protože v ní hystericky řve - chce mít volný pohyb. tak můžeš říkat, že je to tvoje kamarádka :-D to vše proběhlo nějak okolo 7. měsíce...
    HABRENKA
    HABRENKA --- ---
    BERENIKEE: ne kazdy musi vyrust ve vezeni ;-)... v posteli se spi a ohradka je jen na chvili pro bezpeci, ale pak dite akorat mate... a nejlip neodpovidat jinak, nez otazkou... "a proc?" funguje fakt dobre :D... ja pouzivam na tyhle kecy casto "a proc?" a po pripadne odpovedi se jen priblble usmivam... ale jiste, taky se casto divim, ze moje dite jeste zije ;-), dokonce se i hybe, ji, zacina se verbalne projevovat... asi zazrak :-D
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    RACHEL: diky,bojim se ze pri me drzosti muze padnout neco v tom smyslu jako dal tvuj muz :)


    CASTROL: no nejprve s tim otevrene prisla prababicka,potom prateta a ted tchyne ...doufam ze uz vycet bude koncit.


    YMLADRIS: no jakoze bezpecny a ohraniceny prostor,ktery je vyhradne urceny jen a jen diteti....jinymi slovy misto kde mas ditko v "bezpeci" a najdes ho jen na tom miste a ne jinde:/
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    BERENIKEE: šmankote, to se mi ještě nestalo. ale můj otec teď s úspěchem používá strategii mého syna: a proč? a proč? a proč?...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BERENIKEE: jak to mysli s tim osobnim prostorem?
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    BERENIKEE: nejlepší je podle mě neobhajovat, nevysvětlovat dlouze, akorát se unavíš, ale ptát se: a proč si to myslíš? kde jsi to četla? jsi si tím jistá? co když to jde i jinak?

    pokud to nezabere, musí nastoupit těžší kalibr: Možná máš pravdu, vím, že se snažíš pomoct, ale je to naše dítě, takže to budeme dělat tak, jak uznáme my za vhodné. A pokud s ním někdy bude prroblém (v našem případě nejčastější výtka, že bude rozmazlené, protože ho nosíme, spí s náma, atd), tak si ten problém budeme řešit my, tebe se to netýká.

    a opravdu hodně silný argument jednou použil můj muž na svou matku a řekl jí: Podívej se, ty jsi vychovala tři syny, pořád nám něco vyčítáš, takže se ti to asi moc nepovedlo, když jsme takový parchanti...

    Je to silná káva, ale dala pokoj, na ní nemůže člověk ťuťuňuňu... Ona je splachovací, neurazí se, ale dá zase chvíli pokoj.
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    Jak vysvetlit rypalum,ze dite se opravdu bez sprusli postylky/ohradky nauci sedet,stoupat a obchazet nabytek?Jak idealne odpinknout nazor jakoze timpadem nedavame mimcu osobni prostor a blokujeme ho ve vyvoji?uz mi to pomalu leze krkem.
    ADD
    ADD --- ---
    LURA: Presne tak, tohle se rikalo u nas doma a je to jedno z mouder, ktere by ulehcilo zivot i lidem, kteri jeho zdroj jinak nezerou. :-) Napsala jsem nam to i do manzelskeho slibu. (Ze to muz nedodrzuje, nebot usina prilis rychle, je jina vec. :-))
    LURA
    LURA --- ---
    NIENNA: "Slunce ať nezapadá nad vaším hněvem" :-)
    Ano, to mi přijde dobré a nejen pro dítě. Dělám to tak kvůli dětem, manželovi i sobě. Vždycky je lepší, když jde člověk spát s tím, že co ten den bylo, je vyřešené a ráno začne tím čistým listem. Totéž dělám i když někam odjíždím a nebo někdo odjíždí - aby se odjíždělo s dobrým.
    Snažím se to rozšířit i na "Slunce ať nezapadá nad vaším bincem", ale to se ne vždy daří....
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    NIENNA: dávám ti +15. to je věc na kterou myslím dnes a denně
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    MEDVED007: to nam predkladali jako obecny poznatek na jednom manazerskem skoleni - 15% chvaleni, 15% criticism a 70% redirecting...Vsichni byli prekvapeni, jak malo chvaleni doporucuji...Cim vic chvaleni, tim to chvaleni pry ztraci na hodnote, coz dava smysl. Na druhou stranu ještě jsem nespolupracovala s nikym, kdo by se tak obrovsky radoval z pozitivni zpetne vazby/pochvaleni/oceneni jako moji kluci :)
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MEDVED007: S káráním se budu držet jednoho pravidla - aby dítě nešlo spát s pocitem, že se zlobím.... Aby to prostě bylo vyřešené a ráno čistý list... To mi jako poučka přišlo dobré... :-)
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    k tomu chválení - mně se líbí princip Montessori: nečinit dítě závislé na pochvale, ale spíš se zeptat dítěte, když něco udělá (nakreslí obrázek, něco vymodeluje): Jak se ti to líbí? Jsi s tím spokojený/ná? Jak se při tom cítil, když jsi to tvořil? ...

    a když už chválit, tak konkrétní věc- to jsi hezky nakreslil kočku (a ne: ty jsi výborný kreslíř) nebo ve vyšším věku: to jsi dobře uvařil večeři...

    že je důležitý pocit a názor dítěte.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    já teď někde slyšela, že by měla být rovnováha mezi pochvalou a káráním tj. tak půl napůl...jsem se úplně vyděsila, rozhodně děti kárám výrazně míň než chválím.....
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    ARQANA: To jsem neuvedla, ale snažím se o totéž... Nejdřív jsem chtěla napsat, že jsem to zapomněla zmínit...ale vlastně ne - dělám toho s Lenkou hodně... dělám to nejlíp, jak umím, jak si myslím... to co vím, čtu, slyším přemýlám přes sebe a buď vyhodnotím jako blbost, nebo jako pro mě nepoužitelné a nebo to přetransformuju do podoby pro nás(mě) vhodné - použitelné... a o všem, co se svým dítětem dělám psát v příspěvcích na nyxu není v mých silách... :-)

    CASTROL: Tato terminologie je mi známa, ale není mi blízká. Navíc - MAKU mě předběhla, ale chtěla jsem napsat obdobné - je to slovíčkaření... a myslím, že o to nejde... I když něco neumím popsat a naformulovat, to neznamená, že to dělám blbě a obráceně - to že něco umím pregnantně vysvětlit ještě nezaručuje vůbec nic. Navíc i dobrým termínem se dá popsat věc, která má podobu jen vnější, zdánlivou... - porucha chování ADHD může skrývat "jen" dítě, kterému se nikdo nevěnuje a u kterého měli rodiče představu, že ho posadí do koutku ráno a večer ho tam posbírají, aby ho dali spát.... za respektující výchovou se může skrývat absence výchovy a ignorace dítěte ze strany rodičů. Tady z toho nikoho nepodezírám (ani vás neznám), ale tohle zmíněné mám odpozorováno...takže pokud jeden vykřikuje, že nechválí, tak to pro jiného může znít jako týrání dítěte, protože pod oceňováním si předství tak maximálně finanční odměnu za dobré známky... Chtěla jsem tím příspěvkem spíš VERONIKA22 ukázat, jak to taky někdo může mít...a co tím autor mohl třeba chtít říct (ač jinak mi tato kniha blízká není a mám k ní kupu výhrad - přesto chápu, že pro někoho je to ONO...a navíc ji nezavrhnu kompletně celou, když mám pocit, že pár věcí by se užít dalo)... :-)

    Jinak já se právě snažím, aby ty věty nezněli tak děsně uměle... Zatím to dělám spíš proto, abych se to naučila říkat přirozeně a neznělo to tak divně...

    Souhlasím s MEDVED007 ač nesdílím její optimismus ohledně matek (podle mě nemá každý ten dar a je paráda už jen to, že se snaží)... ale jinak bych taky řekla, že lepší jít na to "srdcem" a míň vědecky. Hlavně si myslím, že by tomu, jak to člověk dělá měl věřit...aby to bylo opravdové... Kdyby existoval jeden jediný báječný výchovný způsob pro všechny, tak by to bylo až trapné, ne?
    CASTROL
    CASTROL --- ---
    MEDVED007: nemyslím odborník na výchovu ale odborně popsané jevy/pojmy. např. kontaktní rodičovství, rozdíl mezi chválením/oceňováním; práce s chybou apod. to jsou termíny, které se nepoužívají jen při výchově dětí ale přece také při vzdělávání dospělých, jsou součástí běžné pedagogické práce. přece nejsem první, kdo vychovává dítě a moje dítě zas není tak úplně jedinečný, že na něj žádný ověřený postup neplatí...

    nemyslím si, že by někdo z nás postupoval rigidně příručkově až mu z toho hrabe. spíš občas uvažujeme, co těm svým dětem slovy a jednáním provádíme. Myslím, že to děláš stejně, jenom o tom jinak mluvíš.

    jako protipříklad mohu uvést svou sousedku, která zastává výchovný princip "vychovat z ní slušnou holku", což se projevuje v jejím pojetí především buzerováním od rána do večera. jednou za čas dojde na přednášku nějakého psychologa, ze které si vybere všechno, co podle ní odpovídá "přísné výchově" a jde zas spokojeně domů. Ještě nikdy jsem jí neslyšela říct něco jako: "uvědomila jsem si, že možná není dobře, že na tu svojí holku od rána do večera hlavně řvu". jede v nějakých kolejích, má je za jediné správné a nereflektuje, jestli skutečně dělá to, co má v úmyslu.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    K těm rituálům - já jsem naprosto záměrně žádný večerní rituál nezaváděla a zavádět nehodlám. Koupeme podle potřeby, obvykle dvakrát týdně, teď v těch vedrech ji průběžně (tedy nejen večer, i přes den) aspoň osprchuju nebo celou opláchnu pod kohoutkem v umyvadle. A Malvína bez větších problémů usíná sama ve své postýlce, i bez ritálů. Časem asi přibude nějaké čtení nebo vyprávění pohádek, zpívání nebo tak něco, ale i to hodlám brát tak lážo plážo podle situace a momentální nálady. Nechci se dopracovat k tomu, že bez přesně na minutu rozplánovaného a neměnného rituálu mi dítě neusne.

    A k pochvalám - mně se ten koncept nechválit, ale oceňovat velmi líbí. Chápu ho tak, že se děti nemají chválit formou pozitivního nálepkování - "ty jsi šikulka" nebo "jsi hodná holčička", ale místo toho konkrétně říct, co se povedlo, co bylo dobře. Snažím se to dodržovat už teď, abych si zvykla a vůbec mi to nepřijde násilné. Snězený oběd nechválím slovy "jsi šikulka", ale radostně proneseným "Tys to zvládla sníst celé, chutnalo ti?". Přijde mi to přirozené a z pusy mi to jde samo. To nálepkování, byť pozitivní, sama za sebe nemám ráda a vím, že může na dětské psychice napáchat velké škody.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    CASTROL: no, ona je právě otázka, co je odbornost ve výchově....čím dál víc mi totiž připadá, že největší odborník na dané dítě je jeho matka a ne nějaké příručky a snaha jimi se řídit je spíš na škodu ...zejména je-li to bráno dogmaticky......jistě, dobrá inspirace, za zkoušku se nic nedá, ale ono to prostě na moje dítě nemusí fungovat....a přidávat si ke všem výčitkám ještě tu, že jsem dneska manipulativně řekla....ty si rozumná holka.....tak to jako sorry, ale to by se z toho člověk za chvíli taky mohl zbláznit....
    MAKU
    MAKU --- ---
    VERONIKA22: spíš je to slovíčkaření - oni říkají nechválit a místo toho dávat pozitivní zpětnou vazbu. Co přesně jedno i druhé podle nich znamená, je tam přeci vysvětleno...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam