• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ALDEMIK: Zvláštní, chybí mi tam pravidlo "Mluví jen jeden" - u nás ve třídě prakticky jiné nebylo třeba :-)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Je to imho standard, mít pravidla třídy. Plus je mít je pozitivně formulovaná a vytvářet je spolu s dětmi. A průběžně revidovat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    sorry trochu za off topic - fotka z prodejni vystavy hracek na ZS Gajdosova, coz neni v prumeru spatna ZS (maji i montessori tridy). Uvedomuju si ze mam asi zasek obecne proti skole, protoze z plakatu nize na mne jde tezko popsatelne blivno, pritom si rozumem uvedomuju ze je to asi ndastandard..,. Tak jsem zvedava jak to s tim vzdelavanim jednou poresime.

    MALKE
    MALKE --- ---
    TAPINA: Šťastná ženo. Eliáše udržím, když je něco zajímavého, taky klidně hodinu. Ale že by byl hodinu absolutně zticha a mohla bych si lajsnout ho vzít někam, kde by mohl rušit dospělé... to ani smykem:) Věřím dětskému divadélku, ale filharmonie - to bych jim tam rovnou mohla přinést kameny a požádat o spravedlivý trest předem:c)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MALKE: Hele, ono s tím dvouletým to kupodivu tak hodinku šlo. Ten totiž ještě nemluvil, aby mi sděloval postřehy, a nevydávat chvilku kvílivé zvuky, výměnou za to, že půjde později spát, to zvládnul :o)
    MALKE
    MALKE --- ---
    YMLADRIS: BATOLATA si šťastně hrála na ticho? Ano, ta žena žije v jiném vesmíru. Můj pětiletý syn není schopen být zticha deset minut (a že hru na ticho při řízení fakt známe a hrajem, akorát to vydrží tak pět minut, pak je zase nutno matce sdělit nový báječný postřeh). nemám mu to za zlé a na filharmonii s ním nechodím, ale ta představa, že to zkouším s dvouletým batoletem, je hodně veselá.
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: to zni jako muj prvni favorit na skolu mych budoucich deti :)

    Mimochodem jsem ted cerstve presidlila ze skolky v International school of Brno do skolky Safirky v Kohoutovicich. Safirka neni lesni skolka, ale "alternativni" kamenna, inspirovana Reggio Emilia pristupem. Nicmene je hned u lesa, deti jsou v lese denne a uplne presne citim podobnej rozdil, jak popisujes - od deti, co za tebou chodi, ze nevi, s cim si maji hrat a co maji delat (ISB) ke smecce divokejch psu ve sprezeni tech Safirka ucitelek, ktery jsou taky hodne specificky a nezavisly :)
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: hehe vis co zrovna uklid je takova vec. sou proste lidi takove a takove (ted myslim, az ty decka sou velke) ... jak treba moje matka me ma za desneho bordela a furt hlasi ze nechape odkud to mam, kdyz oni se tak staraji o poradek. a verim ze zas jine lidi dorostou k mnohem vetsim poradek nez jeji rodice (treba takova bude nekdy moje mala :D)
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    INUSHKA: tobiasek nekdy sam rekne "dik", jindy kdyz nepodekuje mu ja reknu neni zac a kdyz si bere neco od nekoho jineho tak mu reknu aby podekoval, casem se to snad nauci sam, spis me desi, jak budou ve skolce reagovat na to, ze jsem vzdy z jeho prdeni delala srandu, jak su prdne zasmejem se a rekneme "bum" - proste aby ho nebolelo brisko a nedrzel to v sobe jako neco co se nedela :/
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Já zatím na svém dítěti pozoruju, že ty kulturní návyky, slušné chování, empatii a ohleduplnost přebírá tak nějak samo, bez drilu, ale samozřejmě ne všechny najednou. Takže třeba když společně jíme, tak ostřížím okem sleduje, jestli každý dostal svůj příděl a nikdo nezůstal s prázdným talířem, dělí se s námi o dobroty, nosí nám bačkory, ráno i večer se dožaduje vyčištění zubů, před silnicí mi sama dává ruku a když jiné dítě na hřišti nebo třeba i postava v pohádce dělá něco, co se podle naší malé nemá, tak zuřivě vrtí hlavou a řve "e-e". Ale na druhou stranu, když něco chce, tak si to prostě vezme, nebo začne ječet, slova "prosím" a "děkuji" nepoužívá ani náznakem a na svých hračkách by nejraději seděla jak drak na pokladu. Bohužel zrovna tohle jspu ty věci, které jspu nejvíc vidět v interakci s cizími lidmi tam venku, kteří se zhusta diví, že ve dvou letech ještě neumí poprosit a poděkovat. No neumí, ale umí právě jiné věci, které cizí lidé nemají moc šanci vidět. Možná, že kdybycn nevěděla nic o respektující výchově, kontaktním rodičovství a uschoolingu, tak bych ji už taky začala drilovat tím klasickým "jak se říká", protože přece nechci mít nevychovance, který neděkuje. Takhle prostě v situacích, které to vyžadují, děkuji za ji, děkuju i jí, když pro mě něco udělá, a věřím, že časem to přirozeně přijme stejně jako to ostatní. Jenom holt v jiném pořadí než by si třeba někdo představoval.
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    co s ditetem, ktere na tresty nereaguje, vymluvit si nic nenecha a odvest pozornost kdyz zrovna dela to co nesmi je nerealny ?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste ad zda se decka stanou socialne kompetentnimi samy od sebe bez drilu a boju - kdyz tolik dospelych lidi se chova buransky prece - jen upresnim, ze aldort si nemysli ze kulturni navyky (civilizovanost dle naseho pojeti) je nejak zakodovana a rozvine se sama, aby to nebylo blbe pochopeno. Ona ma za to, ze decko najede do tech programu, ktere demonstruji lidi kolem nej. K tomu ze nepotrebuje dril, maximalne to privadet do vedomi (povidat si o tom jake to ma vyhody...), ale neni nutne to cvicit a trestat (jako musime u toho psa), staci jen pockat a dostatecne konzistentne to predvadet. Deti chteji byt jako my.

    V cemz jsou dve uskali 1) pokud chcem po decku neco co sami nedelame nebo to nedelame s cistou motivaci, napada mne pokud je pro mne pruda uklizet, je celkem bez sance aby decko se k harmonizaci prostoru postavilo jinak. 2) pokud je decko vystaveno cizim vlivum lidi kteri resi veci vice silove, mocensky, bojem jak ve smecce, tak decko samozrejme nacte i tato reseni. Proto Aldort tak furt propaguje nedavat deti do skolek a skol, ja si to prebiram jako nepripustit zarazeni do ne-respektujiciho kolektivu
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: V tomto ohledu jsem taky staršímu ustoupila a u oběda jsem pouštěla videa z youtube (vlaky, zvířata) a k večeři měl pohádku, protože už byl natolik unavený, že by kaši ani nesnědl. Teď chodí do školky a v jiném prostředí se bez problémů adaptoval, nemá žádný návyk, že by se bez pohyblivých obrázků nenajedl...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NABUKHADNEZAR: kontaktni rodicovstvi pokud je vubec nejak definovany, tak manifestem, tou puvodni knizkou od Searsovych, s tam jsou jasne body

    Balance and boundaries: Appropriate responsiveness (knowing when to say yes and when to say no) is needed to keep a healthy family alive.

    Beware of baby trainers: Instead of taking advice about how to ‘train’ the baby to make it cry less and sleep for longer stretches, parents are encouraged to listen to their own instinct and intuition.

    coz interpretuju tak, ze kontaktni rodic si to hlavne dela po svem. Vazba mezi rodicem a deckem funguje dobre, pokud rodic je sam se sebou v souladu a muze uvolnene milovat svoje decko. Autoritarska vychova vytvari oddaleni - takovy maly propasti - vymezim se jako silova autorita, odejmu lasku pripadne i bezpeci, dite se soustredi na opetovne ziskani moji naklonnosti (poslechne, dava pozor aby nezlobilo, ...) protoze vazba je pro nej dulezitejsi nez sebevyjadreni -- mit pocit bezpeci je ze vseho nejdulezitejsi, v tlupe praveke kdyz je clen vyloucen je mrtvej.

    ale neda se rict, ze zrovna aldort ma jedinej patent na pravdu atd
    LYDI
    LYDI --- ---
    jinak mi se na aldortove prave libi to "mit v dite duveru" ze se to nauci sam.. trbea moje na zacatku uplne odmitala lzici, krmila se jen rukama (myma nebo vlastnima) a ted zas se chce nejradsi krmit sama lzickou a to sou ji 14,5 mesice. nevim co tabulky ale neni to pomerne brzo na samo-krmeni-se...? (:
    LYDI
    LYDI --- ---
    ANNAWA: jo co se tyce plen sem taky lehce kriticka protoze podle me kdyz dite je zvykle od zacatku na nocnik, tak ho celkem rado pouziva a neni treba se to naucit znova jak to je kdyz rok dva nevidi nocnik vubec...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: ja nezvladam jidlo. Navykla jsem batole ze pri jidle se cte a necha se futrovat, protoze je pro mne dulezitejsi aby pribiral nez netlacit ho do jidla. Ted se to bude chudak tezce precvicovat...
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: a sakra, asi jsem taky děti sekýrovala se zdvořilostí, jsem už taková povaha... ale jsou všeobecné považovány za zdvořilé i teď, chválabohu...

    YMLADRIS: s tímhle já se právě neumím úplně srovnat, nechat pleny a dudlíka na dítěti jen - na důkaz toho, že nejsem pruský pruďas, můj nejmladší syn měl na kadění pleny do tří a čtvrt, ale pak už jsem na něj trochu nastoupila, protože to teda komplikovala život i jemu. Naučil se to za dva dny. Nastoupila jsem na něj ukecáváním a ukecala jsem ho. Mít dítě bez plen je prostě tisíckrát lepší než s nimi a s ohledem na naše aktivity i pro něj.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: mozna ho matka se zdvorilosti sekyrovala od dvou let takze se na to o deset let pozdeji definitivne vyflakl. Je moje vira.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste mne napadla hlaska ktera pro mne tu aldort vystihuje: ona je prave opakem vyvojovych tabulek. Ke kazdemu decku pristupuje individualne, ani ho neurychluje ani ho nezpomaluje. Kdyz dejme tomu ctyrlete dite pozaduje stale mit pleny, tak mu je necha, bere to jako jeho rozhodnuti o jeho tele. Kdyz naopak ctyrlete dite poptava lekce klaviru, probere s nim ze je to zavazne (bude dostavat lekce dokud bude denne cvicit) a plati mu ty lekce. Jeji styl neni popis toho kdy co jak "s detmi" provadet, ale prave jako by rezignovani na vetsinu "melo by se" a snaha dat diteti co nejvetsi duveru a lasku a vzor a predpoklada, ze tak bude mit co nejvic toho flow, ktery mu umozni vytezit jeho osobity potencial

    O Flow ona nemluvi, to sem zatahuju ja skrz montessori, ale kdo neznate, tak pro mne je to fakt super stav a dava mi smysl snazit se decku umoznovat to. vim z osobni zkusenosti ze se v tom fakt clovek nejvic rozviji



    Flow (psychology) - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_%28psychology%29



    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam